Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Det ska gå, tangentbordet är standard ISO.
Värt att tänka på om du har tänkt att ha kvar några av de standard capsen man får med är att profilen är högre på Qpad's caps.

En annan sak som är värd att tänka på är att stabilisatorerna är sköra som farmors lårben på dessa tangentbord, så var försiktig när du tar loss de större tangenterna med stabilisatorer.

Då vet jag. Jag var nämligen lite osäker om det gick.
Tack för svaret

Permalänk

Finns det någon som har en bra guide på hur man skall gå tillväga för att färga sina tangenter på lättast sätt? Utan att färga över "det svarta" om man säger så. Handlar om ett äldre mekaniskt tangentbord.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av icompdavid:

Finns det någon som har en bra guide på hur man skall gå tillväga för att färga sina tangenter på lättast sätt? Utan att färga över "det svarta" om man säger så. Handlar om ett äldre mekaniskt tangentbord.

Du ska koka dem med klädfärg. Men det är nästintill omöjligt att inte förstöra tangenterna om du inte har PBT tangenter. Har du tangenter gjorda av PBT plast ska det inte vara några problem.

Googla RIT Dye keycaps eller liknande så ska du nog hitta lite guider, har själv inte gjort det då resultaten brukar vara väldigt varierade, vissa tangenter verkar bli flammiga.

Och vad du än gör så se till att tangenterna är rena, och att du slänger in alla tangenter som du tänkt färga i samma batch, annars kommer det nästan garanterat bli olika nyanser på tangenterna.

Permalänk
Medlem

Leopold tenkeyless modd "old school remix"

Vad tycks om mitt nya utseende på mitt Leopold? Jag är mycket nöjd över slutresultatet och för att återkoppla till ett tidigare inlägg så är det som natt och dag med kvalitén på trycket. Jag uppskattar även att om man vill ha " é " så är det alt gr + e. Bokstäverna å, ä, ö nås på samma sätt och man behöver inte heller flytta fingrarna lika mycket som på ett svenskt.
(Tangentbordet som används på min labb/Linuxdator.)

Leopold FC200RT/AW

(De gamla tangeneterna till vänster i bild.)

De fyra vanligaste förekommande Cherry brytarna med den färgkod som de egenskaper respektive brytare har. Eftersom jag inte hittade någon brun inom WASDs sortiment så fick det bli en orange.

Detaljerad bild över brytarna utan tangent. Dämpmattan har inte mycket att sätta emot o-ringarna som sitter på tangentbordet. Det smattrar fortfarande rejält när brytaren slår mot tangenten med dämpmatta. Den blå låter rent ut sagt värst, sen kommer svart. Bäst känsla har bruna där responsen från den blå brytaren förekommer men inget "klicka-klicka".

Dammskyddet som är tillverkat i plast och som enkelt rengörs med ljummet vatten och diskmedel. Finns att köpa bla hos EliteKeyboards. Väljer man däremot ett Leopold så ingår det utan extra kostnad.

Smakprov på deras samtliga färger.

Det följde även med ett lite längre verktyg från WASD. Man kan således lyfta tangenterna med hela handen.

En stor förbättring mot innan är att det irriterande skenet när Caps resp Scroll aktiveras inte längre sticker i ögonen.

Tangentbordet är ljusgrått även om bilden vill få en att tro att det är vitt.

Väskan som tangentbordet kan transporteras i.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Ser bra ut det där PerZerk, dags att göra ett eget handledsstöd bara? Sånt där kan du ju inte ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Ser bra ut det där PerZerk, dags att göra ett eget handledsstöd bara? Sånt där kan du ju inte ha.

Jag har allt tänkt att skaffa ett från Ducky som passar till mitt Leopold.

Permalänk
Medlem

Jag beställde mitt efterlängtade WASD V1 i torsdags. Jag har även laggt en beställning på två handledstöd från Ducky. Ett för fullstort och ett för tenkeyless.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av PerZerk:

Jag beställde mitt efterlängtade WASD V1 i torsdags. Jag har även laggt en beställning på två handledstöd från Ducky. Ett för fullstort och ett för tenkeyless.

Gött! Du får gärna ta loss en av de större tangenterna och ta bilder på stabilisatorer osv när du får det så man kan kolla hur det är byggt, det där är ett av tangentborden jag faktiskt inte hunnit med att testa ännu.

Permalänk
Medlem

Håller på att bli lite smått tokig; mekaniska tangentbord verkar vara en värld av kompromisser, och jag hittar inte ett enda tangentbord som inte har minst en dealbreaker...

Kompromiss 1:

Inget mekaniskt tangentbord har separata mediatangenter. Corsair K60/K90 räknas inte, de har inte mekaniska. Alltså tvingas man antingen stå ut med FN-knapp + mediafunktioner på F-tangenterna (vilket suger, då FN-tangenten alltid ersätter någon tangent som jag inte alls vill bli av med), eller så får man vara helt utan (vilket suger ännu hårdare). Facepalm.

Kompromiss 2:

Om man råkar hitta ett tangentbord som verkar ok (bortsett från kompromiss 1), så är risken överhängande att det bara finns att få tag i med "fel" sorts brytare. CM Storm Quickfire Rapid är ett exempel - svarta eller röda Cherry MX, men bruna? Blå? Hallå? Antingen tvingas man alltså använda fel sorts brytare, eller så måste man lägga ned mycket tid och även en del pengar på att byta brytare själv...

Ja, det är menlöst att klaga och gnälla, när det huvudsakliga problemet är att marknaden fortfarande är för liten, men då så många talar om mekaniska tangentbord som om de vore gudagåvor så måste jag ju dra mitt sura pessimistiska strå till stacken.

En fråga:

Då utbudet i Sverige verkar vara ett skämt, går det överhuvudtaget att få tag på mekaniska tangentbord med svensk eller nordisk standardlayout utomlands?

De enda jag hittar är The Keyboard Company, men ingen av tangentborden de säljer verkar ju ha mediatangenter överhuvudtaget (alltså inte ens den usla FN-kompromissen)? Argh!

Dessutom vill jag helst ha tenkeyless... voine voine...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Håller på att bli lite smått tokig; mekaniska tangentbord verkar vara en värld av kompromisser, och jag hittar inte ett enda tangentbord som inte har minst en dealbreaker...

Kompromiss 1:

Inget mekaniskt tangentbord har separata mediatangenter. Corsiar K60/K90 räknas inte, de har inte mekaniska. Alltså tvingas man antingen stå ut med FN-knapp + mediafunktioner på F-tangenterna (vilket suger, då FN-tangenten alltid ersätter någon tangent som jag inte alls vill bli av med), eller så får man vara helt utan (vilket suger ännu hårdare). Facepalm.

Kompromiss 2:

Om man råkar hitta ett tangentbord som verkar ok (bortsett från kompromiss 1), så är risken överhängande att det bara finns att få tag i med "fel" sorts brytare. CM Storm Quickfire Rapid är ett exempel - svarta eller röda Cherry MX, men bruna? Blå? Hallå? Antingen tvingas man alltså använda fel sorts brytare, eller så måste man lägga ned mycket tid och även en del pengar på att byta brytare själv...

Ja, det är menlöst att klaga och gnälla, när det huvudsakliga problemet är att marknaden fortfarande är för liten, men då så många talar om mekaniska tangentbord som om de vore gudagåvor så måste jag ju dra mitt sura pessimistiska strå till stacken.

En fråga:

Då utbudet i Sverige verkar vara ett skämt, går det överhuvudtaget att få tag på mekaniska tangentbord med svensk eller nordisk standardlayout utomlands?

De enda jag hittar är The Keyboard Company, men ingen av tangentborden de säljer verkar ju ha mediatangenter överhuvudtaget (alltså inte ens den usla FN-kompromissen)? Argh!

Dessutom vill jag helst ha tenkeyless... voine voine...

WASD säljer sitt tangentbord med svensk layout. Bara att ändra till 105-key ISO och sedan välja svenskt under preset designs.

http://www.wasdkeyboards.com/index.php/wasd-v1-custom-keyboar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

WASD säljer sitt tangentbord med svensk layout. Bara att ändra till 105-key ISO och sedan välja svenskt under preset designs.

http://www.wasdkeyboards.com/index.php/wasd-v1-custom-keyboar...

Jepp, men de har inga mediatangenter överhuvudtaget, väl? Och sorgligt nog inte tenkeyless.

Annars är de på helt rätt väg: så anpassningsbart som möjligt. Om de bara kunde lägga till mediatangenter och tenkeyless... Men marknaden för det är ju förstås ännu mindre.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av backfeed:

Jepp, men de har inga mediatangenter överhuvudtaget, väl? Och sorgligt nog inte tenkeyless.

Annars är de på helt rätt väg: så anpassningsbart som möjligt. Om de bara kunde lägga till mediatangenter och tenkeyless... Men marknaden för det är ju förstås ännu mindre.

Det du annars kan göra är ju att göra egna genvägar för mediafunktioner, finns säkert massvis med program för det, om det inte finns inbyggt i windows. Har själv aldrig haft nytta av sådana funktioner så har inte brytt mig.

Då blir det iaf genast mycket lättare för dig att hitta ett tangentbord som passar din smak och tycke. Och sedan när du ska byta tangentbord så finns ju genvägarna kvar, så det blir ju som en universal lösning.

Men som sagt, vet inte hur det fungerar själv, men vet att det finns och hoppas det hjälpte dig lite på traven i ditt tangentbordssökande.

Annars kan du alltid köpa tangentbord från utlandet och sedan beställa knappar från wasdkeyboards.com om du vill ha tangenterna på svenska.
Quick fire rapid finns med bruna brytare i england om jag inte missminner mig helt, så då har du ISO layout och bruna brytare, då är det bara tangenterna som ska vara på svenska för din del isf, om det nu är viktigt, själv tittar jag inte ens på tangenterna när jag skriver så det kan vara på kinesiska om det är så, spelar ingen större roll mer än till utséende.

Permalänk
Medlem

Jag har ett Filco utan mediaknappar och har gjort egna genvägar såsom det ser ut på steelseries/blackwidow etc. Funkar helt felfritt, lätt att sätta upp det också.

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Det du annars kan göra är ju att göra egna genvägar för mediafunktioner, finns säkert massvis med program för det, om det inte finns inbyggt i windows. Har själv aldrig haft nytta av sådana funktioner så har inte brytt mig.

Då blir det iaf genast mycket lättare för dig att hitta ett tangentbord som passar din smak och tycke. Och sedan när du ska byta tangentbord så finns ju genvägarna kvar, så det blir ju som en universal lösning.

Men som sagt, vet inte hur det fungerar själv, men vet att det finns och hoppas det hjälpte dig lite på traven i ditt tangentbordssökande.

Annars kan du alltid köpa tangentbord från utlandet och sedan beställa knappar från wasdkeyboards.com om du vill ha tangenterna på svenska.
Quick fire rapid finns med bruna brytare i england om jag inte missminner mig helt, så då har du ISO layout och bruna brytare, då är det bara tangenterna som ska vara på svenska för din del isf, om det nu är viktigt, själv tittar jag inte ens på tangenterna när jag skriver så det kan vara på kinesiska om det är så, spelar ingen större roll mer än till utséende.

Jag finner det oerhört smidigt med mediatangenter för att styra musikspelning, så mediatangenterna har jag älskat sedan dag 1. Det går helt klart att fixa egna kortkommandon, t.ex. med AutoHotkey, men det är ju ytterligare en osmidig kompromiss tyvärr, som jag helst slipper. Har testat det förut, på jobbet, men blev bara irriterad (och bytte tangentbord).

Ok, så engelsk ISO har alltså identisk knappuppsättning som svensk, förutom vad som är tryckt på knapparna vad gäller åäö m.fl.? Jag kan tyvärr inte godta ens minsta lilla avvikelse (t.ex. flyttad tangent eller "fel" form på enterknappen). Har alltid trott att engelsk är identisk med amerikansk, och amerikansk är vidrig tycker jag.

Engelskt Quickfire Rapid med Cherry MX Brown + svenska tangenter från WASD låter ju som en gyllene väg, det tackar jag för! Men jag antar att jag måste byta ut alla tangenter i så fall, pga färg och form (och specialdesigna F-tangenterna så jag får korrekt mediasymboler)?

Jag tittar aldrig på tangenterna när jag skriver, förutom vid extremfall med specialtecken som jag inte kan 100% utantill, men det är just vid de tillfällena jag vill ha korrekt symboler på tangenterna så jag slipper sitta och gissa mig fram.

Det verkar för övrigt som att CM är på väg att lägga av med just bruna brytare för Quckfire Rapid, med tanke på att den varianten inte ens finns att köpa från deras egna webshop (listad som "unavailable"). Inte konstigt då målgruppen, gamers, normalt föredrar svarta eller röda förstås. De säljer nog inte särskilt många bruna...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoBb3:

Jag har ett Filco utan mediaknappar och har gjort egna genvägar såsom det ser ut på steelseries/blackwidow etc. Funkar helt felfritt, lätt att sätta upp det också.

Jo, ett Filco Majestouch 2 tenkeyless med svenska tangenter + AutoHotkey (eller liknande) är ju en fullt möjlig lösning, som ligger i bakhuvudet som plan B.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

SNYGGT! Tror ducky handledsstödet kmr se fint ut till dedär!

Visa signatur

HHKB Pro2 - HHKB Pro JP - IBM Model M SSK - Phantom - GH60 - LZ-GH - Raptor K1 - Ducky Shine3 TKL - Filco Majestouch2 Ninja

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag är förövrigt väldigt sugen på att ta bort denna guide och flytta den till de andra svenska hårdvaruforumen forumen istället. Drog med denna guide i "guide tävlingen" som är just nu, där Andreas D säger att man kan ha med tidigare bidrag men inte har lika stor chans att vinna.

Denna guide har inte varit med i någon tävling tidigare, men bara för att jag gjorde den på goodwill för att vara snäll mot andra på sweclockers så blir jag diskad från tävlingen, anledningen jag fick var att "de är ledsna över att reglerna inte är klara nog".

Denna guide har aldrig varit med i en tävling, och jag skrev den för att vara snäll. Tacken man får är att man blir diskad från tävlingen och inte får några svar alls från moderatorer när jag ville ha en bättre förklaring på varför jag blev diskad.

Permalänk
Medlem

Tråkigt, huttala... Hoppas det löser sig och du kan ha kvar guiden här. Den är verkligen intressant och behövs!

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Ja, det är en grym guide! Försvinner den så kan jag tänka mig att forumet fylls med mycket mer inlägg än nu.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Ptja,fick svar från moderatorerna nu. Göt ny guide om du vill vara med i tävlingen. Synd, riktigt surt med tanke på att det är i princip den enda tävling jag kunnat vara med i.

Och just tangentbord är det jag har absolut mest kunslap om så kan ju inte direkt skriva ihop en ny guide om något annat på 10 min heller.

Jaja, det är väl tacken man får för att ge saker 'gratis'.

Får se hur jag gör med guiden, den kanske försvinner här men den kommer inte försvinna från nätet vad jag än beatämmer mig för att göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

http://forumbilder.se/images/f83201261722P36ba.jpg


OfT: Skönt att brorsan numera inte använder min dator längre.

och om man skulle vilja ha det så fast med svarta bokstäver då ?

och vad skulle det kosta/kostar

Permalänk
Medlem

Synd att denna guide inte kan delta i tävlingen, men den är väl en alldeles för given vinnare, och folk skulle bombardera Swec-teamet om "regelbrott" till dödagar.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

För den som väntar på svensk (eller nordisk) CM Storm Quick Fire Rapid med bruna Cherry MX-brytare har jag tyvärr dåliga nyheter. Tog kontakt med CM:s huvuddistributör för EU-regionen och fick detta som svar:

"This keyboard is unfortunately not available with Brown switches in Nordic layout. We have a minimum order quantity for this item and that's why it's not possible to offer all possible variations in Europe."

Jag har letat som en dåre efter just detta tangentbord med bruna brytare och ISO-layout, och har bara hittat EN enda onlinebutik som säljer dem. Scan i UK. Men de skickar inte utanför UK, och har dessutom inte i lager.

I be fooked!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av backfeed:

För den som väntar på svensk (eller nordisk) CM Storm Quick Fire Rapid med bruna Cherry MX-brytare har jag tyvärr dåliga nyheter. Tog kontakt med CM:s huvuddistributör för EU-regionen och fick detta som svar:

"This keyboard is unfortunately not available with Brown switches in Nordic layout. We have a minimum order quantity for this item and that's why it's not possible to offer all possible variations in Europe."

Jag har letat som en dåre efter just detta tangentbord med bruna brytare och ISO-layout, och har bara hittat EN enda onlinebutik som säljer dem. Scan i UK. Men de skickar inte utanför UK, och har dessutom inte i lager.

I be fooked!

Är det sån nöd på tangentbord med bruna brytare så kan du ju alltid köpa ett filco TKL med bruna switchar. Kostar ju trots allt inte så sjukt mycket mer än ett quick fire. Men då får man ju leva med att bli utan mediaknappar och utan avtagbar USB kabel. Men annars är ju Filco snäppet vassare då det har stilrenare och aningen stabilare chassi.

Permalänk
Medlem

Klarar man sig utan feedbacken från den bruna så borde även ett Quick Fire med röda fungera minst lika bra. Annars så finns ju alltid Qpad MK-50/MK-85, Ducky Shine och Ducky G2Pro med bruna. WASD kommer troligtvis lansera sitt tenkeyless 87 resp 88 senare i höst.

Mitt WASD V1 är iaf skickat nu. Det lär säkert dyka upp på deras sida inom kort.
http://www.wasdkeyboards.com/index.php/gallery2/customer-crea...

Citat:

WASD V1 Custom Mechanical Keyboard Designer

ckb_id
27343||1
No Colors
1
Install Rubber O-Ring Sound Dampeners
Install 50A Hardness (0.4mm Reduction) O-Ring Switch Dampeners

Layout Type
104-key
Product Type
Keyboard
Switch Type
Cherry MX Brown (Tactile Bump)

CUSTOM-V1-104-MXN $159.99
Ordered: 1
Shipped: 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Är det sån nöd på tangentbord med bruna brytare så kan du ju alltid köpa ett filco TKL med bruna switchar. Kostar ju trots allt inte så sjukt mycket mer än ett quick fire. Men då får man ju leva med att bli utan mediaknappar och utan avtagbar USB kabel. Men annars är ju Filco snäppet vassare då det har stilrenare och aningen stabilare chassi.

Jo, Filco Majestouch 2 TKL med bruna (och manuellt kopplade mediahotkeys) är som tidigare sagt min plan B, om jag inte lyckas få tag på QFR med bruna. Det är just QFR:s mediaknappar jag är ute efter.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av backfeed:

Jo, Filco Majestouch 2 TKL med bruna (och manuellt kopplade mediahotkeys) är som tidigare sagt min plan B, om jag inte lyckas få tag på QFR med bruna. Det är just QFR:s mediaknappar jag är ute efter.

Ja just det, så var det. Får så mkt frågor om tangentbord hela tiden så glömmer bort detaljer ibland. Ber om ursäkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Ja just det, så var det. Får så mkt frågor om tangentbord hela tiden så glömmer bort detaljer ibland. Ber om ursäkt.

Haha, ingen fara alls!

Valde förresten att köra på plan B igår, då QFR-spåret blev för omständigt (eller omöjligt), så en klase trevliga Filcoprylar är beställda. Ska bli skoj!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Riktigt bra guide!

Permalänk

Tack för guiden, har bestämt mig för ett Filco Majestouch 2 Tenkeyless Ninja med bruna MX switchar

Ville ha blå backlight först men eftersom alla klagar på Qpad MK80 så :/