Valve: Left 4 Dead 2 snabbare på Linux än Windows

Permalänk
Entusiast
Skrivet av cardeci:

Linus upskattar inte att samma binärblob som används på windows används på Linux. Utan källkod eller hårdvarudokumentation.

Det har inget med funktionen att göra, det är ganska exakt samma drivrutiner som på windows, det handlar om politik och filosofi.

Fast ska Linux bli stort kommer hardcorenördarna få finna sig i att allt mer kommer bli binärblobbar för större företag är inte så sugna på att dela med sig exakt hur deras program fungerar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars:

Det här är bra. Originalartikeln skriver även att Valve satt litet press på AMD och nVidia för att få till bra drivrutiner.

Det är bra eftersom att spelutvecklarna äntligen ser till att ge linuxdistarna en ärlig chans. För ett par år framåt kan vi förhoppningsvis se att man verkligen försöker.

Det finns såklart ingen garanti för gott resultat: spelutvecklarna kan lika gärna dra slutsatsen att linux som plattform inte är tillräcklig. Men då är det iaf en slutsats baserad på en ärlig satsning, inte ren spekulation.

Förhoppningsvis smittar detta av sig så att även ljud-hanteringen i linuxbaserade system får sig en rejäl översyn ...

Läste häromdagen om ett nytt projekt för att få ordning på ljudet i Linux, KLANG.
http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTE1MDc

Ljud brukar funka bra i alla fall för mig. Men det gör ju inget om det kommer något som är ännu bättre och lättare att jobba mot. Det är dock väldigt tidigt i projektet ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

Läste häromdagen om ett nytt projekt för att få ordning på ljudet i Linux

Never heard that one before...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zotamedu:

Ja se där. Så går det när man inte läser ordentligt. Frågan om skillnaderna mellan DirectX och OpenGL kvarstår dock.

Av alla 5 miljarder jag ser dig posta, så tror jag detta är den enda du tagit kritik mot dig med en nypa salt.

How bout that.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon173009:

Av alla 5 miljarder jag ser dig posta, så tror jag detta är den enda du tagit kritik mot dig med en nypa salt.

How bout that.

Jag tar till mig kritik när jag har fel och det är inte första gången. Om du fortsätter stalka mig en stund till så kommer du nog märka det.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zotamedu:

Jag tar till mig kritik när jag har fel och det är inte första gången. Om du fortsätter stalka mig en stund till så kommer du nog märka det.

Stalka? ganska svårt att undgå dina kommentarer då dom är flooded på varje nyhet

Helt offtopic iofs men var ganska kul i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aenarian:

Finns det en grupp som är mer hatisk än datoranvändare? Känns som att det blir argsinta kommentarer i var och varannan tråd.

Väldigt bra att du tar upp det, och visst har du rätt! Det har blivit en mer hatisk stämning här i vår kära Sweclockershörna, den ena ska vara värre den andre.

För en tid sedan så kunde man känna att man fick ett väldigt moget och bra bemötande, även om man hade en annan åsikt.

Man tog hänsyn till medlemmar som svarade fel, till medlemmar som inte hade all kunskap, och ja, man tog fanimig hänsyn till självaste trollet.
Många verkar tycka att det är en lekskola här. Staff gör ett fantastiskt jobb som rensar ur, men jag kan ibland känna att staff skulle behöva några fler Moderatorer. Och då menar jag inte genom att låsa trådar, utan kanske ge en varning och vara lite personlig, och skriva att det du skriver är inte ok.

En sak som jag uppskattade väldigt mycket när jag gick med här, var att:
Nästan alla påpekade att det var väldigt viktigt att, när man svarade på en fråga så skulle man nästan dubbelkolla så att det stämmer! Så det verkligen är ren fakta!! Och väldigt mycket av det finns än, men det finns en liten klick som bara verkar vilja skapa en reaktion. S k nybörjartroll. För det är exakt vad ni är!!

Var är ödmjukheten?

Ursäkta om det blev lite offtopic här, men om det blev för bra, så kan ju en Moderator bara ta bort det.

Ontopic!

Jag ser framemot den dagen jag kan spela alla mina spel på mina linuxdistar!! Och jag är helt övertygad om att det kommer att komma! Och att det kommer flyta på bra, mindre buggar, lättare att uppdatera och sist men inte minst,många många många fler moddar

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Citat:

Microsofts tilltagande kontroll över ekosystemet, vilket främst handlar om Steam-konkurrenten Windows Store, som är en integrerad del av Windows 8.

Om det var den verkliga orsaken är det väl ganska dumt att byta till det system som har haft något liknande "store, market, appstore" längst?

Linuxanvändere är vana att installera allt via förrådet. Finns inte programmet i förrådet letar man i vanliga fall efter ett motsvarande. Väldigt många drar sig för att installera ett program från webben, även fast det är paketerat i en deb eller rpm fil.

Nja. ni får komma med lite bättre teorier om det nu skulle handla om att valve är rädda för att förlora intäkter till Microsoft. Den beryktade "Steamboxen" skulle vara ett bättre alternativ.

Personligen skulle jag lägga mina pengar på att valve väljer Linux för att det är en ständigt växande plattform där de har väldigt lite konkurrens. Precis av samma anledning som de började porta spel till OSX för ett antal år sedan.

Permalänk
Skrivet av zin_90:

Kanske blir att testa Linux då.

Skrivet av Devil May Cry:

Men det är väl kul att man snart inte måste ha Windows

Skrivet av zymax:

Linux blir mer och mer lockande. Kanske man skulle ta och göra bytet helt och hållet nu. I så fall blir det INTE någon dual-boot.

Skrivet av frankof:

om opengl och linux blir et realistiskt alternativ, så blir det byte "direckt", det är bara directx som är anledningen till att hålla kvar vid win.
(ja, det fungerar, dock provade jag på att få igång win. live i helgen....)

Kul att höra. Kolla gärna in min guide som jag har skrivit för att göra bytet lättare: Börja med Linux

Skrivet av RobCar:

LFD2 är ett lätt spel som inte kräver något, och vem bryr sig något vidare om att LFD2 av alla spel har mer FPS med Linux.

De kan ju försöka köra Crysis 3 på Linux sen och se vad de säger då.

Är inte Crysis det där spelet folk hajpade i slutet av 10-talet för att sedan inse att det inte var något att än ett teknikdemo? Att prestandan är bättre för L4D2 visar att det går att få ut mer prestanda med samma hårdvara. Detta välkomnas för tyngre applikationer.

Skrivet av Cwittler:

Valve är riktigt oroliga för Windows Store och WinRT, de blir desperata

? Är det därför de väljer att porta till just Ubuntu med Ubuntu Software Center?

citat
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Bra, mer öppenhet.
Blörk för windows 8 skiten.

Vad är OSX då? En sopptipp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Vad är OSX då? En sopptipp?

Microsoft är snart där
Dom är där redan på xbox live arcade så, betala tusentals dollar för bara ens patcha indie spel osv, helt sinnessjukt.
Som utvecklaren som inte ens hade råd att patcha en bug för microsoft ska ha hutlöst betalt.

Permalänk
Skrivet av tozz:

Skön tråd, folk klagar på Microsoft och att det är så instängt och bloatat, har ni glömt att Valve bara utvecklar för Ubuntu (Steam funkar bara på Ubuntu)? Ubuntu är något av det mest bloatade som hänt operativsystem i modern tid (för att inte snacka om deras totala hjärnsläpp när dom skulle göra om desktopen) (Jag kör själv massor av Linux så har inget emot det i sig, för er som tror det).

Fråga någon som faktiskt utvecklar i OpenGL (inte ES etc) om hur roligt det är och hur välskrivet och konsekevent API't är (it's not) jämfört med DirectX. Givetvis kan företag som Valve och ID lägga mängder med tid på något sådant bara för att dom tycker det är roligt (Carmack tycker inte ens att OpenGL är bättre[1]), men hur många speltillverkare tror ni har den kapaciteten (hint: hur många spel och engine updates släpper Valve och ID?).

Det finns fördelar med stängda system såsom DirectX, och det är att saker och ting händer snabbt, OpenGL påminner lite om politik, alla ska säga något om allt och allting blir en kompromiss.

Kort och gott är dessa benchmarks helt meningslösa, jämför OpenGL med DX11 i featureset och prestanda, först då kan det bli intressant.

[1] http://www.bit-tech.net/news/gaming/2011/03/11/carmack-direct... (I denna artikeln hävisar dom även till AMD som säger att OpenGL bara släpat efter DirectX i 10års tid).

Det lär funka på Debian bas också, alternativt valfritt Ubuntu-baserad dist, tex. Linux Mint.

Ubuntu med gnome 3 osv är onekligen idiotiskt i desktop format.(det är förvisso inga problem att byta användargränssnitt till nåt annat som passar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Skön tråd, folk klagar på Microsoft och att det är så instängt och bloatat, har ni glömt att Valve bara utvecklar för Ubuntu (Steam funkar bara på Ubuntu)? Ubuntu är något av det mest bloatade som hänt operativsystem i modern tid (för att inte snacka om deras totala hjärnsläpp när dom skulle göra om desktopen) (Jag kör själv massor av Linux så har inget emot det i sig, för er som tror det).

Fråga någon som faktiskt utvecklar i OpenGL (inte ES etc) om hur roligt det är och hur välskrivet och konsekevent API't är (it's not) jämfört med DirectX. Givetvis kan företag som Valve och ID lägga mängder med tid på något sådant bara för att dom tycker det är roligt (Carmack tycker inte ens att OpenGL är bättre[1]), men hur många speltillverkare tror ni har den kapaciteten (hint: hur många spel och engine updates släpper Valve och ID?).

Det finns fördelar med stängda system såsom DirectX, och det är att saker och ting händer snabbt, OpenGL påminner lite om politik, alla ska säga något om allt och allting blir en kompromiss.

Kort och gott är dessa benchmarks helt meningslösa, jämför OpenGL med DX11 i featureset och prestanda, först då kan det bli intressant.

[1] http://www.bit-tech.net/news/gaming/2011/03/11/carmack-direct... (I denna artikeln hävisar dom även till AMD som säger att OpenGL bara släpat efter DirectX i 10års tid).

Vad är det som gör Ubuntu mer bloatat än Windows?
Eller jämför du kanske med Debian, Arch eller LFS?
Om det är så beror det på att alla orkar inte sitta och installera det som behövs utan vill ha ett komplett och fungerande system direkt efter installationen. RAR, PDF, MP3, 3D m.m. ska bara funka.

Hacka på Unity han du göra också, grattis! Om det inte passar kan du ju välja kubuntu, xubuntu eller lubuntu. Alternativt själv installera en annan DE. Eller varför inte ta en helt annan dist som t.ex. Fedora?

Jag utvecklar ett spel som kör OpenGL och kan inte riktigt säga vad det är du pratar om, men visst kanske ES är mer cleant. Inget hindrar dig dock från att utveckla i det även om du inriktar dig på desktop. Sen kan jag inte svara på hur DirectX är eftersom jag aldrig använt det då det aldrig var ett alternativ att vara låst till Windows.

OpenGL är faktiskt före DirectX på de flesta planen, kanske inte i "main" men via "vendor extensions".

Permalänk
Medlem
Skrivet av SideWinder86:

Bättre texturer och kvalité på DX väl? OpenGL känns så 90-tal xD

Tror du är lite 90-tal Open DL slutades inte utvecklas på 90-talet utan har fortsatt, dels för linux , men även för Mac som inte heller kan använda DirectX, men andra ord är det ett flertal plattformat som använder OpenGL, men bara en som använder DirectX.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Valve känns för partiska i detta fallet. Dom borde publicera alla faktorer bakom testet, inte bara resultatet.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Ända anledningen till varför jag inte kör linux på min gameing dator är för att spel tillverkarna inte vill porta dom till linux. annas hade det varit linux för hela slanten !

Visa signatur

gigabyte G1.sniper.2 motherboard/ intel core i7 2600k/gigabyte gtx 590
/ vengeance corsair 8gig 2000Mhz/ corsair h80/ western digital 2tb black
/ corsair ssd gen2 64 gb/ NZXT 850W gold. Im ready for BF3

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Windows är mainstream, Linux har relavitv få användare därav ses de som non-mainstream. Det får folk att dra slutsatser om att personer som kör linux har ett starkt behov av att vara väldigt individuella!

Inget illa ment etcetc

Det du säger är fortfarande väldigt provocerande.

Permalänk
Skrivet av DraLetterZ:

Mjo, det står klart vad Valve vill göra... och jag gillar det.

Kan bara instämma till 110%.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Varför klaga på att dom börjar med Ubuntu? Anledningen är ju att det är en av de mera populära Linux OSen och att det kommer för andra också, men Ubuntu är en början.
Även om det bara skulle funka på Ubuntu så skulle jag bara vara glad över att man inom några år slipper Windows

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

Spelhuset Valve satsar på Linux genom att porta både Steam och Left 4 Dead 2 till det öppna operativsystemet. Interna prestandatester sägs nu påvisa att Linux och OpenGL är snabbare i spelsammanhang.

Skrivet av Richard Stallman:

I'd just like to interject for a moment. What you're referring to as Linux, is in fact, GNU/Linux, or as I've recently taken to calling it, GNU plus Linux. Linux is not an operating system unto itself, but rather another free component of a fully functioning GNU system made useful by the GNU corelibs, shell utilities and vital system components comprising a full OS as defined by POSIX.

Many computer users run a modified version of the GNU system every day, without realizing it. Through a peculiar turn of events, the version of GNU which is widely used today is often called "Linux", and many of its users are not aware that it is basically the GNU system, developed by the GNU Project.

There really is a Linux, and these people are using it, but it is just a part of the system they use. Linux is the kernel: the program in the system that allocates the machine's resources to the other programs that you run. The kernel is an essential part of an operating system, but useless by itself; it can only function in the context of a complete operating system. Linux is normally used in combination with the GNU operating system: the whole system is basically GNU with Linux added, or GNU/Linux. All the so-called "Linux" distributions are really distributions of GNU/Linux.

.

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markthegreat:

GNU/Linux citatet

Skrivet av gnu.org:

Doesn't the GNU project support an individual's free speech rights to call the system by any name that individual chooses? (#freespeech)
Yes, indeed, we believe you have a free speech right to call the operating system by any name you wish.

Så oavsett vad FSF och Stallman säger så erkänner de själva att man får kalla det vad man vill och det är inte fel att säga Linux, det är Linux baserat.

Edit:
Och ska man vara sådan så borde det ju vara Linux/GNU, Linux kernel med GNU på, inte GNU med Linux tillagt.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Men hur var det nu, när kommer nativeklienten för Ubuntu?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Ojoj, D3D9 som är 10 år gammalt är långsammare än den - förmodligen - senaste versionen av OpenGL.

Fan vad imponerande. Verkligen.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Ojoj, D3D9 som är 10 år gammalt är långsammare än den - förmodligen - senaste versionen av OpenGL.

Fan vad imponerande. Verkligen.

De jämförde även OpenGL för båda plattformarna. Samt att detta inte är en benchmark utan snarare att visa att det går att trycka ut liknande prestanda även på Linux som i Windows. Ingen påstår något annat.

Skrivet av Pie-or-paj:

Om det var den verkliga orsaken är det väl ganska dumt att byta till det system som har haft något liknande "store, market, appstore" längst?

Linuxanvändere är vana att installera allt via förrådet. Finns inte programmet i förrådet letar man i vanliga fall efter ett motsvarande. Väldigt många drar sig för att installera ett program från webben, även fast det är paketerat i en deb eller rpm fil.

Javisst finns det pakethanterare för att installera det mesta i en linuxdist. Jag tror dock att alla större distar kommer lägga in steam i sin pakethanterare så att man kan installera den utan problem. Sen kommer Steamklienten i sig installera spelen på datorn. Ser inget problem med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

Läste häromdagen om ett nytt projekt för att få ordning på ljudet i Linux, KLANG.
http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTE1MDc

Det är ett dödsdömt projekt av flera anledningar. Min uppfattning är att problemet med ljud i Linux är överdrivet och att de få problem som har funnits har rättats till altt eftersom.

Och som flera redan har påpekat: Vad artikeln handlar om är att Valve kommit fram till att L4D2 kommer fungera minst lika bra i Linux som på Windows. Kanske till och med lite bättre. Det är en god nyhet.

Det finns ingenting i nyheten som antyder att Linux alltid är bättre, eller att ett annat spel skulle fått samma resultat. Ni som gillar Windows, fortsätt för all del att köra det. För oss som råkar gilla Linux är det som sagt en glad nyhet, och är egentligen ingenting som rör er andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kigurai:

Det är ett dödsdömt projekt av flera anledningar. Min uppfattning är att problemet med ljud i Linux är överdrivet och att de få problem som har funnits har rättats till altt eftersom.

Jag håller med dig om att jag heller inte brukar ha några problem med ljud. Dock känns det som det här skulle kunna förbättra en del om de lyckas slå igenom med det de vill. Annars var mitt inlägg främst riktat till den person som klagade på att ljudet var dåligt i Linux vilket det här skulle kunna förbättra ytterligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

Jag håller med dig om att jag heller inte brukar ha några problem med ljud. Dock känns det som det här skulle kunna förbättra en del om de lyckas slå igenom med det de vill. Annars var mitt inlägg främst riktat till den person som klagade på att ljudet var dåligt i Linux vilket det här skulle kunna förbättra ytterligare.

Kolla igenom kommentarstråden på phoronix så kommer du nog ganska snart inse varför projektet är dödsdömt från start. Men det kanske räcker med att konstatera att de som ligger bakom projektet inte har varit inblandade i Linux-audio alls, och verkar ha fått en hel del om bakfoten, samtidigt som projektet också innebär att ALLA ljuddrivrutiner skulle behöva skrivas om.
Sannolikheten att det här får någon spridning är alltså i princip noll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Varför allt påhopp på nvidia??

nvidia fungerar alldeles utmärkt i både Linux och openCL

Eller har jag missat..Va ju till och med ett nvidia kort dom testade med

Eller finns det tomtar här som tror att nvidia är microsoft!?!

De vill inte samarbeta för att få fram öppna drivare. Därav ger Linus dem fingret.