Permalänk

Hur rengöra stockkylare 2500k?

Fått temperaturer i load upp mot 85-90 grader vilket är tok för högt vid standardklock/volt. Öppnade upp chassit och såg att flänsarna på kylaren hade dammat igen rätt bra. Har fått datorn monterade och vågar inte riktigt pilla i den, mer än vid byte av grafikkort.

Så, hur ska jag rengöra den? Med vad? Hur får jag av kylaren?

Mvh

Permalänk
Medlem

Tops och kemiskt ren bensin tex :p.

Finns fler varianter med t-röd osv.

edit. ah sorry. missförstod vad du ville. Men blås rent det bara? det borde gå

Permalänk
Medlem

Håll still fläkten och blås med tryckluft. man tar loss kylaren genom att vrida på dem där plast sakerna med en skruv mejsel(svårt att förklara:P) finns säkert nån video på youtube. men se till att hålla fläkten still om du damsuger den eller blåser med tryckluft.

Visa signatur

"A watcher scoffs at gravity" -Rupert Giles.

Permalänk
Medlem

Damm blåser du bort med tryckluft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RagnarSickan:

Fått temperaturer i load upp mot 85-90 grader vilket är tok för högt vid standardklock/volt. Öppnade upp chassit och såg att flänsarna på kylaren hade dammat igen rätt bra. Har fått datorn monterade och vågar inte riktigt pilla i den, mer än vid byte av grafikkort.

Så, hur ska jag rengöra den? Med vad? Hur får jag av kylaren?

Mvh

Tryckluft på burk fungerar ypperligt för att få bort damm. Se bara till att hålla i fläkten så att den inte går bananaz.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2500K @ 4,7GHz Mobo: Asus P8Z68-V
GPU: Asus STRIX 970 RAM: 8GB Corsair Vengence 1600 MHz CL9
PSU: OCZ ModXStream 700W Chassi: NZXT Phantom

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Behöver inte ta bort den om du inte tror den sitter dåligt dvs.
Blås rent skiten bara, tryckluft klart bästa.

Permalänk
Medlem

Hade stockkylare från Intel och rengjorde den med tryckluft. När jag sedan bestämde mig för att plocka bort den och byta kylpasta var det massor av ingrott damm och ludd i botten. Jag rekomenderar starkt att inte förlita dig på tryckluft på burk för länge.

Om det blir för varmt är det nog dags att plocka bort kylaren, ta bort damm och byta kylpasta. Så vitt jag vet är din stockkylare en push-pin?

Permalänk

Okej fick bort kylaren, rengjorde den... men

nu när jag ska sätta tillbaks den går det fan inte!! Fattar inte vad felet är... Skruvarna är åt rätt håll men när jag trycker ner den fastnar den inte

behöver datorn nu ikväll.... hjälp uppskattas något enormt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av RagnarSickan:

Okej fick bort kylaren, rengjorde den... men

nu när jag ska sätta tillbaks den går det fan inte!! Fattar inte vad felet är... Skruvarna är åt rätt håll men när jag trycker ner den fastnar den inte

behöver datorn nu ikväll.... hjälp uppskattas något enormt!

Skickades från m.sweclockers.com

Ta bild på det och posta

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk

Svårt med endast mobil. Körde igång datorn men dog snabbt, restartade och direkt in i bios där värmen steg extremt snabbt. stängde av direkt.

Den verkar alltså inte få någon kontakt med processorn. hur fasen ska ja få den att sitta? Kollat guider men tycks inte hjälpa ett dyft.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Bara en av skruvarna som klickar (den lite längre), resten fastnar inte utan bara lossar direkt. Tips?!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av RagnarSickan:

Bara en av skruvarna som klickar (den lite längre), resten fastnar inte utan bara lossar direkt. Tips?!!

Skickades från m.sweclockers.com

Använde du kylpasta?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Skrivet av Bakgrund:

Använde du kylpasta?

Nepp. Bortsett från det som redan fanns på. problemet är alltså att få på kylaren, att få fast skruvarna och höra klickdt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu har du tyvärr gjort lite fel, om du tagit bort kylaren ska man alltid ta bort den gamla kylpastan och på med ny när du ska montera tillbaka den.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av RagnarSickan:

Nepp. Bortsett från det som redan fanns på. problemet är alltså att få på kylaren, att få fast skruvarna och höra klickdt.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu ska cpun och kylarens kontaktyta rengöras och ny kylpasta appliceras innan du gör något annat annars riskerar du sämre temperaturer.
Gör om gör rätt!

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RagnarSickan:

Fått temperaturer i load upp mot 85-90 grader vilket är tok för högt vid standardklock/volt. Öppnade upp chassit och såg att flänsarna på kylaren hade dammat igen rätt bra. Har fått datorn monterade och vågar inte riktigt pilla i den, mer än vid byte av grafikkort.

Så, hur ska jag rengöra den? Med vad? Hur får jag av kylaren?

Mvh

Skaffa en luftmadrass pump. Fungerar prima!

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

jag brukar koka min i 10 minuter och sen in i ugnen.. då blir det kliniskt

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk

Sedär, det sög ju. lyckades få fast den tillslut tror jag. men då blir det alltså att skaffa kylpasta.

någon elektronikbutik som säljer detta så kan man dra första imorn bitti innan jobb?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av RagnarSickan:

Sedär, det sög ju. lyckades få fast den tillslut tror jag. men då blir det alltså att skaffa kylpasta.

någon elektronikbutik som säljer detta så kan man dra första imorn bitti innan jobb?

Skickades från m.sweclockers.com

Teknikmagasinet eller Kjell har. Även alla datorbutiker.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk

Den gamla pastan på processorn... hur får jag bort den? Kan jag ta en tuss med t-röd och putsa eller måste jag montera av den först?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av RagnarSickan:

Den gamla pastan på processorn... hur får jag bort den? Kan jag ta en tuss med t-röd och putsa eller måste jag montera av den först?

Skickades från m.sweclockers.com

Du måste inte ta bort processorn, men var försiktig så du inte kladdar för mycket.
Jag har aldrig haft problem att rengöra den medans den fortfarande sitter kvar på moderkortet.

(jag använder bomullspinnar(tops) + kemiskt ren bensin)

Permalänk

Du borde få bort det med ett kaffefilter & t-röd. ta ej loss processorn.

Visa signatur

Moderkort: Maximus Gene Z87 Processor: i7-4770K@4,3 Volt=1,245V, Kylning: Custom Vatten Minne: 32Gb Corsair Venegance Pro 1866Mhz Grafik:MSI Seahawk 1080 EKWB Hårddiskar:Samsung SSD 850 EVO 500GBx2 + 3TB NAS Nätagg: Corsair AX850 Chassi: Corsair Obsidian 350D Skärm: Asus 27" ROG Swift Rigg2 TJ08 ASUS Maximus IV Z68 Gene-Z i5-2500K@4.5 H60 8GbLP ASUS GTX 970 STRIX (250GB+120GB)SSD+1Tb Corsair Cx500M

Permalänk

Tack för svar, paniken börjar lägga sig, blir att gå upp tidigt imorn.

Fick bort pastan med t-röd och topps.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

kaffefilter + aceton (ren) är <3.
Topps luddar, kaffefilter är fina saker

Permalänk

Suck, suck suck....

Nå, köpte kylpasta, rengjorde igen, applicerade, och.... extrem värme. Rengjorde igen, applicerade och... samma resultat. Gjort om allt som allt 4 gånger, snart slut på pastan och sitter här och kokar av ilska.

Kommer in på datorn, idlar i 45-50... inte så farligt. Men testade prime och 5 sekunder senare 98 grader.. fick snabbt stänga ner skiten. Nå... vad är det som inte stämmer eller måste jag ska behöva lämna in i en datorbutik så får dom fixa skiten?

Permalänk

Testat både riskorn, och riskorn som jag smetat ut. Samma resultat. Kylaren sitter och alla skruvarna klickar.

Permalänk
Medlem

Kanske inte häjlper dig men jag skulle skaffa en bättre kylare Kostar ju typ 400kr

Permalänk
Medlem

Dålig fläkt på kylaren? stockkylare 1155 intel kan du nog få en oanvänd gratis av någon på forumet då de flesta aldrig använder stockkylaren - fråga och tigg en ny kylare (så får du en fräsh fläkt också). Hittar du inte någon som har någon så kan jag leta - jag bör ha några stock kylare liggande om ja ginte har städat bort dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RagnarSickan:

Suck, suck suck....

Nå, köpte kylpasta, rengjorde igen, applicerade, och.... extrem värme. Rengjorde igen, applicerade och... samma resultat. Gjort om allt som allt 4 gånger, snart slut på pastan och sitter här och kokar av ilska.

Kommer in på datorn, idlar i 45-50... inte så farligt. Men testade prime och 5 sekunder senare 98 grader.. fick snabbt stänga ner skiten. Nå... vad är det som inte stämmer eller måste jag ska behöva lämna in i en datorbutik så får dom fixa skiten?

Det var inte så att du tog för mycket pasta då?

Du får gärna ta bild på hur kylaren sitter, blir lite lättare då.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo