Permalänk

Skillnad på 3 och 4 GB RAM?

Nu sitter jag med en Acer laptop med 3GB RAM, och funderar på att uppgradera.
Tycker den är lagom snabb för det man skall göra, men mycket vill ha mer heter det juh

Kommer man märka någon jätteskillnad om man uppgraderar till 4GB RAM?

Är det enda som man kommer att märka att hd:n jobbar mindre?

Permalänk
Skrivet av blogtweeter1:

Nu sitter jag med en Acer laptop med 3GB RAM, och funderar på att uppgradera.
Tycker den är lagom snabb för det man skall göra, men mycket vill ha mer heter det juh

Kommer man märka någon jätteskillnad om man uppgraderar till 4GB RAM?

Är det enda som man kommer att märka att hd:n jobbar mindre?

Hur mycket använder du av dit ram nu? Om du använder 3gb så kan du uppgradera men om du inte använder det så spelar det ingen roll.

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Skrivet av filipcombat:

Hur mycket använder du av dit ram nu? Om du använder 3gb så kan du uppgradera men om du inte använder det så spelar det ingen roll.

Ok, hur tar man reda på hur mycket RAM man använder?

Permalänk
Skrivet av blogtweeter1:

Ok, hur tar man reda på hur mycket RAM man använder?

Vad för OS har du?

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Skrivet av filipcombat:

Vad för OS har du?

W7 Home 64-bit.

Permalänk
Medlem

Kör ctrl+alt+del och gå in i din task manager så kan du se hur mycket som används. Vill du ha mer detaljerad kontroll finns det program för det, jag har dock aldrig känt något personligt behov av dem.

Permalänk

I aktivitetshanteraren

Permalänk

I skrivande stund används 1,56 GB RAM. Då kör jag Chrome med 6 flikar, Skype, uTorrent.
Drar jag igång Media Player Classic med en DVD-rip så ökar RAM-förbrukningen till 1,78 GB.

Spelar det någon roll om man uppgraderar RAM-minnet då?

När man kopierar filer till USB från den inbyggda HD:n så arbetar den mycket, men då är det väl mer HD:n som är långsam?

Permalänk
Medlem

det är väl inte ovanligt att det sitter en taskig disk i laptops, köp dig en ssd så märker du mer skillnad än vad ram skulle ge.

Permalänk

Ok, passar en SSD i min laptop då?

Permalänk
Medlem

Win7 64-bit drar alltid nytta av mer ram eftersom den cashar saker som du ofta använder i ramminnet. Men använder du inga ram-intensiva program så räcker 3 gb långt. Som redan sagt så är SSD den absolut bästa uppgraderingen du kan göra på en PC. Dock måste du tänka på att du behöver installera windows på SSD:n vilket kan vara lite bökigt då laptops numera oftast saknar windowsskivor, utan windows brukar ligga på en egen partiotion på hd'n. Har du en windows 7 cd-key? I.s.f. är det bara att ladda hem och bränna ut/lägga på en usb.

SSD's passar i laptops men du kommer måsta ersätta din hårddisk. Det är en relativt dyr uppgradering men värt varje öre! Jag kör för tillfälligt med enbart en 128 Gb samsung SSD i min stationära och damn... Det fanns en tid då jag inte orkade stänga om datorn... nu är det knappast ett problem eftersom den startar på 15 sek eller så. Och i.o.m att jag ser skrivbordet kan jag börja surfa eller starta ett spel. Hårddisktuggande är ett minne blott.

Denna kör jag med: http://www.inet.se/produkt/4303994/samsung-ssd-desktop-830-se...

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770