Permalänk
Medlem

Stänga av integrerat på i7 i Laptop

Hej jag undrar om det är möjligt att stänga av gpun i i7-2670qm på en asus laptop. Det är så att jag försöker få en FPS limiter att funka till sims 3 men jag får memory access violation (0xc0000005) men det sker bara när jag kör på dedikerade kortet geforce 630m, på i7 gpun funkar det men då får man 10 fps istället. Jag läste nånstans om en kille fick till det genom att stänga av nå 3d grejs men vet inte vad det skulle vara. Hade iaf tänkt testa stänga av gpun i i7 om det är möjligt. Enligt den posten jag läste så hade det med optimus, av vilken gpu som ska köras som skapade det här felet för det funkar ju på stationära datorer där integrerade tydligen stängs av automatiskt när den känner av annat kort.

Nån som vet nånting om detta?

Och är de nån som vet nånting om nån 3D setting som skulle gå å stänga av i nvidia? Vet inte vad det skulle kunna vara för något.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

Man kan gå in i Nvidias kontrollpanel under 3D inställningar och välja vilken GPU man vill köra med. Tror den står på "Automatisk" per default.

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Jo det är så jag gjort för å få sims 3 å köras med dedikerat men då får jag access violation av nån konstig anledning som tydligen efter forskning har med optimus å göra.. Jag har sett många som kontaktat Asus för å stänga av optimus technology men vet inte om dom fått något vettigt svar. Vissa säger det har med nvidia drivers å göra som inte är komplett med sandy bridge.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

Jag vet inte var dump filen för felet hamnar heller. Det står inget när felmeddelandet ploppar upp.. Bara "close program".

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

Om jag förstår det rätt sitter du med en dedikerad gpu som inte fungerar som du vill och en som ger 10 fps, hur hjälper det om du stänger av intel igpn/optimus? För det första är det omöjligt, det är jag övertygad om nu. Problemet ligger nog hos Sims 3 snarare om det inte stöder optimus så väl.
Med FPS limiter menar du alltså inte vertical sync? Jag kan rekommendera att du installerar en 3xx drivrutin som stöder Adaptive V-sync och ställer in den på Automatisk, du bör få samma om inte bättre resultat då. Se till att sims 3 funkar med nvidiakretsen först och stäng av alla inbyggda fpslimiter/vsync funktioner först.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Lugn i stormen. Sims 3 funkar men FPS Limiter är ett program som limiterar till 30 fps eftersom Sims 3 körs internt på 30, därav jag inte behöver gpun kräma ut mer än det. Dock så får jag access violation när jag kör FPS Limitern men det får inte folk som kör på stationära med samma konfig dock där har dom ingen Optimus som verkar vara huvudproblemet i dramat gäntemot nvidia.

Nej det verkar inte som man kan stänga av optimus men många verkar ha fått till det genom att byta drivers mot msi's men bara om man har exakt samma setup som msi laptopen har. Vilket jag inte har. Vad är det för 3xx drivrutin du menar? Kan jag köra en icke Asus standard driver till nvidia? adaptive v-sync vill man ju ha vilket som

Inte nån aning om hur jag får fram dumpfilen?

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

Kanske man skulle ta å testa trycka in Verde 304.79 Driver BETA från nvidias hemsida å se vad som händer då.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"