Permalänk
Medlem

Intel socket och chipset

Kan någon hjälpa mig genom processorträsket?

1. Vad är egentligen skillnaden på chipset och socket?
2. Vilka är egentligen de nyaste intel processorerna? Är 3rd gen den nyaste generationen? Vilken är den nyaste socketen? Förvirringen är stor!

Tack!!

Permalänk
Medlem

Nyaste socketen(eller sockeln på svenska) för intels "svensson" processorer är 1155 och är till för Sandy bridge och det nyare Ivy Bridge. Den som AMD använder sig av till sina senaste Cpuer är AM3+.
Det finns också sockl 2011 för Sandy Bridge-E(också intel) som är mer high end och i princip helt onödig sålänge du inte kör 4 grafikkort eller behöver prestandan till något annat än spel.

En sockel är den fysiska platsen där man installerar sin Cpu på moderkortet, ett chipset är ett typ av "kontrollchip" som sköter Sata, ram, pci-e(De två senaste går också på cpun). T ex så fungerar intels HXX(t ex H77) dåligt för överckockning, om man planerar att skrämma upp frekvenserna så bör man gå med Z77 eller dylikt.

Lite luddigt, jag vet, men det är bara att ställa följdfrågor.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk

Chipset och socket är samma sak, de jag vet i alla fall.

2011 socket är de nyaste CPU, 3000 serien tex 3770k, 3820, 3930k

Permalänk
Medlem

som jag förstår det så är det såhär det finns 3 stycken

775 (den gammal soketen den är nu förreglad )
1155 (den bästa för nuläget för de flesta användarna)
2012 (denna är den senaste men den har lite onödiga funktioner för det flesta användarna )

dessa finns också men i och med att de ej säljs så tar jag ej med dem

1366
1156

svar på fråga 2
den gamla processortypen var sanndy bridge
den nya är ivy bridge

Permalänk
Medlem

den nyaste socket är 1155 tror jag , chipset är en styr sak , Sydbryggan tar hand om kommunikationen mellan externa bussar medans Nordbryggan styr allt mellan ram och cpu har jag för mig , intels nyaste är väll ivy brige cpuna.

Permalänk
Medlem

Okej. Ivy bridge är nyaste. 2011 är en entusiastsockel som är ganska onödig om man inte behöver något mega-awesome? Tack! Nu har jag bättre koll. Vad jag förstår är väl xxxxK modellerna de som är lättare att överklocka? Såg 3770S. Vad menas med S?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zorobay:

Okej. Ivy bridge är nyaste. 2011 är en entusiastsockel som är ganska onödig om man inte behöver något mega-awesome? Tack! Nu har jag bättre koll. Vad jag förstår är väl xxxxK modellerna de som är lättare att överklocka? Såg 3770S. Vad menas med S?

S och T processorerna är strömsnålare(och svagare), K modellerna har upplåst multiplikator vilket gör att man mycket lättare kan överklocka och då komma mycket högre upp i frekvenserna.
Det du säger om 2011 är korrekt, mitt riktmärke på den sockeln är att om du behöver fråga om du ska köpa 2011 så ska du inte köpa det.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Socket är vad det låter som, det är platsen man sätter processorn på. Chipset är också enkelt, "Chip set", vilken uppsättning chip som är monterad på moderkortet. Från början var det ett par chip som styrde bussar, minnen och kommunikation, idag är det för det mesta bara ett chip kvar, och en del av funktionerna är inbyggda i processorn.

Skrivet av CrazySwede JR:

Chipset och socket är samma sak, de jag vet i alla fall.

2011 socket är de nyaste CPU, 3000 serien tex 3770k, 3820, 3930k

Vet man inget ska man inte försöka hjälpa till, det blir inte bättre då.

Permalänk
Medlem

chipset och socket är inte samma sak

socket är platsen där CPUn ska installeras i, likt en hand i en handske.

Chipset är kontrollerkortet som sammanlänkar alla delarna i moderkortet tex grafik, minne, etc... däremot har CPU på Intels prollar börjat ta över minneskontrollen istället för att låta chipsettet göra det, men de e en annan historia.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Socket är vad det låter som, det är platsen man sätter processorn på. Chipset är också enkelt, "Chip set", vilken uppsättning chip som är monterad på moderkortet. Från början var det ett par chip som styrde bussar, minnen och kommunikation, idag är det för det mesta bara ett chip kvar, och en del av funktionerna är inbyggda i processorn.

Vet man inget ska man inte försöka hjälpa till, det blir inte bättre då.

Sorry då "Mr Billl gates"

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazySwede JR:

Chipset och socket är samma sak, de jag vet i alla fall.

2011 socket är de nyaste CPU, 3000 serien tex 3770k, 3820, 3930k

Det e det verkligen inte.
Tänk om folk kunde lära sig använda Google _innan_ dom öpnnar munnen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Chipset
http://en.wikipedia.org/wiki/CPU_socket

Och ja.. det går att kolla intel cpuer på wiki oxå.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazySwede JR:

Sorry då "Mr Billl gates"

xD Shit alltså.
Men allvarligt, jag hoppas du vill att folk som hjälper dig inte bara chansar, utan faktiskt kollat upp lite innan de säger något. Eller?

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

xD Shit alltså.
Men allvarligt, jag hoppas du vill att folk som hjälper dig inte bara chansar, utan faktiskt kollat upp lite innan de säger något. Eller?

Aa de har du ju rätt i, sorry.

Får tänka på de nästa gång, my bad

Permalänk
Medlem

tack för all hjälpl hittils XD

kan man överklocka 3770K i 3.4 till, t.ex. 4Ghz lika enkelt som 3770K i 3.5Ghz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zorobay:

tack för all hjälpl hittils XD

kan man överklocka 3770K i 3.4 till, t.ex. 4Ghz lika enkelt som 3770K i 3.5Ghz?

Antar att du menar 3570K i 3.4GHz? Och ja det är inga problem, du kan antagligen rent av sänkta spänningen och överklocka till 4GHz samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Antar att du menar 3570K i 3.4GHz? Och ja det är inga problem, du kan antagligen rent av sänkta spänningen och överklocka till 4GHz samtidigt.

Nja. Vad jag menar är: Är det lika lätt att överclocka den här https://www.inet.se/produkt/5310021/intel-core-i7-3770-3-4ghz...
till X Ghz som https://www.inet.se/produkt/5310022/intel-core-i7-3770k-3-5gh... till samma Ghz? Betalar man således extra bara för en fabriksöverklockning?

tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zorobay:

Nja. Vad jag menar är: Är det lika lätt att överclocka den här https://www.inet.se/produkt/5310021/intel-core-i7-3770-3-4ghz...
till X Ghz som https://www.inet.se/produkt/5310022/intel-core-i7-3770k-3-5gh... till samma Ghz? Betalar man således extra bara för en fabriksöverklockning?

tack!

Okej, det första är inte en 3770K, utan en vanlig 3770. De kan du inte klocka alls i princip. Det är väl 4 multiplar upp om jag inte minns fel, bussklockning går nästan inte alls på socket 1155-processorer, bara någon enstaka procent typ.

Alltså, 3770K kan klocka bra.
3770 klockar riktigt dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazySwede JR:

Chipset och socket är samma sak, de jag vet i alla fall.

2011 socket är de nyaste CPU, 3000 serien tex 3770k, 3820, 3930k

Skrivet av proxies:

som jag förstår det så är det såhär det finns 3 stycken

775 (den gammal soketen den är nu förreglad )
1155 (den bästa för nuläget för de flesta användarna)
2012 (denna är den senaste men den har lite onödiga funktioner för det flesta användarna )

dessa finns också men i och med att de ej säljs så tar jag ej med dem

1366
1156

svar på fråga 2
den gamla processortypen var sanndy bridge
den nya är ivy bridge

Skrivet av CrazySwede JR:

Sorry då "Mr Billl gates"

Kanske inte så bra att försöka hjälpa till när ni också behöver hjälpen...

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Socket är själva interfacet mellan moderkort och CPU. Det måste vara rätt socket på moderkortet för att en viss processor ska passa. Chipset är styrenheten på moderkortet som bl.a. sköter om all kommunikation mellan olika enheter. Vissa chipset (p67/z68/z77 för socket 1155) har stöd för överklockning vilket man bör ha om man har en K-modell av processorn. Många chipset har även stöd för den inbyggda grafiken i processorerna.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p