Permalänk

Hur mycket kan jag överklocka? (3570K)

Med följande moderkort: www.inet.se/produkt/1902243/asrock-z77-pro3-atx

Samt antingen:

www.inet.se/produkt/5322073/cooler-master-tx3-evo

http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev...

Värt att notera:

- Inte ute efter någon extrem överklockning som ni säkert inser utan en rimlig sådan med ett budget moderkort samt billig luftkylning

- Vill inte pressa ut systemet till max för att riskera att saker ryker

- Inser att det beror på hur bra exemplar av processor + moderkort man råkat få men på ett ungefär vad för frekvens jag kan tänkas hamna på utan att temperaturen springer iväg vore kul att veta

- Hur pass värt är det att lägga ut 103 kr extra för 212 Evo gentemot TX3 Evo? Är det dumt att inte göra det?

Vad kan dessa setups nå för frekvens på ett ungefär där temperaturer fortfarande hålls inom rimliga nivåer?

TX3 Evo med CPU som är ett:

dåligt exemplar = ?
hyfsat exemplar = ?
bra exemplar = ?

212 Evo med CPU som är ett:

dåligt exemplar = ?
hyfsat exemplar = ?
bra exemplar = ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det beror helt på vilket exemplar du har, vissa klockar högre än andra, det är bara att testa sig fram.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Entusiast

Du kan klocka så högt som din kylare tillåter, försök att sikta på att inte komma för långt över 70ºC i maxload

Permalänk
Medlem

Såhär mycket:

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

Jag tror du kan höja turbo till 4.2Ghz utan att höja volten. Fungerade för mig i alla fall, tror också att den jag fick är ganska dålig så din kanske går att höja lite till. Det var med en kylare av thermaltake för 200kr, kostade 500kr innan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av gn1p:

Haha, vilken jävla bild!
I vilket klipp togs den?

Permalänk
Medlem

en liten fråga till er, istället för att öppna ett nytt tråd.

Jag kör 3570k i stockkylare oklockad och graderna går upp till 86C när jag spelar MAFIA 2 på högsta inställningar och PhysX op högst. Är det såna temps man får med en 3570k med stockkylare eller är nått fel`?

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4dy:

en liten fråga till er, istället för att öppna ett nytt tråd.

Jag kör 3570k i stockkylare oklockad och graderna går upp till 86C när jag spelar MAFIA 2 på högsta inställningar och PhysX op högst. Är det såna temps man får med en 3570k med stockkylare eller är nått fel`?

IB brukar bli lite varma men 86'c kändes lite varmt. Mycket skit i datorn?, dåligt luftflöde genom chassiet? kolla det och blås igenom datorn med tryckluft "en bra bit ifrån" och testa

Visa signatur

Datorn: CPU: I7 3770K 4,6GHz , Moderkort:, MSI MPower z77 ATX, RAM: Corsair XMS3 Vengeance (4x4GB) 1866MHz, GPU: GIGABYTE-GTX1070 OC, Chassie: Zalman z9, OS:, Nätagg: XFX 850W, HDD: 640GB WD SSD: Samsung 840 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4dy:

en liten fråga till er, istället för att öppna ett nytt tråd.

Jag kör 3570k i stockkylare oklockad och graderna går upp till 86C när jag spelar MAFIA 2 på högsta inställningar och PhysX op högst. Är det såna temps man får med en 3570k med stockkylare eller är nått fel`?

Jag skulle säga att något är fel, blås ut dammet ur din dator, lägg på lite ny kylpasta, alternativt, köp en billig kylare, typ Cooler Master Hyper 212 EVO

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem

Följ den här Guiden. den är bra och han förklarar på ett sätt som alla förstår http://www.youtube.com/watch?v=668ATnnBOZU

Visa signatur

Datorn: CPU: I7 3770K 4,6GHz , Moderkort:, MSI MPower z77 ATX, RAM: Corsair XMS3 Vengeance (4x4GB) 1866MHz, GPU: GIGABYTE-GTX1070 OC, Chassie: Zalman z9, OS:, Nätagg: XFX 850W, HDD: 640GB WD SSD: Samsung 840 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sh4dy:

en liten fråga till er, istället för att öppna ett nytt tråd.

Jag kör 3570k i stockkylare oklockad och graderna går upp till 86C när jag spelar MAFIA 2 på högsta inställningar och PhysX op högst. Är det såna temps man får med en 3570k med stockkylare eller är nått fel`?

Låter som du har en felmonterad kylare. En 3570k i stock SKA INTE nå temperaturer som ens är i närheten av det.

Skrivet av Imbauser123:

Med följande moderkort: www.inet.se/produkt/1902243/asrock-z77-pro3-atx

Samt antingen:

www.inet.se/produkt/5322073/cooler-master-tx3-evo

http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev...

Värt att notera:

- Inte ute efter någon extrem överklockning som ni säkert inser utan en rimlig sådan med ett budget moderkort samt billig luftkylning

- Vill inte pressa ut systemet till max för att riskera att saker ryker

- Inser att det beror på hur bra exemplar av processor + moderkort man råkat få men på ett ungefär vad för frekvens jag kan tänkas hamna på utan att temperaturen springer iväg vore kul att veta

- Hur pass värt är det att lägga ut 103 kr extra för 212 Evo gentemot TX3 Evo? Är det dumt att inte göra det?

Skickades från m.sweclockers.com

Det beror på flera saker..

1. Skiljer sig mellan CPU och CPU, ingen CPU klockar identiskt med en annan.

2. Vilken kylare du har.. ska du klocka så rekommenderar jag bättre fläktar än 212 Evo.. tex. Noctua NH-D14 eller Silver Arrow från Thermalright.

3. Vilket luftflöde du har i chassit. En 3570k nådde en klock på just under 4,5ghz när Sweclockers klocka CPU:n. Dock med en betydligt bättre kylare.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Låter som du har en felmonterad kylare. En 3570k i stock SKA INTE nå temperaturer som ens är i närheten av det.

Det beror på flera saker..

1. Skiljer sig mellan CPU och CPU, ingen CPU klockar identiskt med en annan.

2. Vilken kylare du har.. ska du klocka så rekommenderar jag bättre fläktar än 212 Evo.. tex. Noctua NH-D14 eller Silver Arrow från Thermalright.

3. Vilket luftflöde du har i chassit. En 3570k nådde en klock på just under 4,5ghz när Sweclockers klocka CPU:n. Dock med en betydligt bättre kylare.

Förstår att det är omöjligt att säga vad för resultat jag kommer att få exakt men i runda slängar vilken nivå är rimligt? Kan jag fixa 3.6 ghz utan problem? 3.8 ghz? Är 4 ghz inte helt omöjligt?

Vad kan dessa setups ge för resultat på ett ungefär (med temperaturer på rimliga nivåer):

TX3 Evo med CPU som är ett:

dåligt exemplar = ?
hyfsat exemplar = ?
bra exemplar = ?

212 Evo med CPU som är ett:

dåligt exemplar = ?
hyfsat exemplar = ?
bra exemplar = ?

Permalänk
Medlem

I turbo läger kör den redan i 3.9Ghz,3.8Ghz,3.7Ghz och 3.6Ghz.
När jag hade luft körde jag på 4.2Ghz som jag sa innan utan problem.

Vet inte men vissa tror jag överclockar standardfrekvensen istället som är på 3.4Ghz men jag tror ändå det är bäst att overclocka turbon.

Men jag tycker man ska gå in i BIOS ändra turbo till enable istället för auto. Sen kan du kanske ändra alla kärnor till 3.9Ghz eller 4.2Ghz.

Visa signatur
Permalänk
Entusiast
Skrivet av gn1p:

Den där bilden är ju bara såååå ute
Du har redan nämnt den i min tråd :P... http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1118860-hur-lang...

On topic: Beror helt och hållet på vilken CPU du får men för Ivy Bridge så är oftast värmen det som sätter stopp.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Den där bilden är ju bara såååå ute
Du har redan nämnt den i min tråd :P... http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1118860-hur-lang...

On topic: Beror helt och hållet på vilken CPU du får men för Ivy Bridge så är oftast värmen det som sätter stopp.

Inte jag som nämde den
Var tvungen, tvingad av elaka människor på TS

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Imbauser123:

Förstår att det är omöjligt att säga vad för resultat jag kommer att få exakt men i runda slängar vilken nivå är rimligt? Kan jag fixa 3.6 ghz utan problem? 3.8 ghz? Är 4 ghz inte helt omöjligt?

Vad kan dessa setups ge för resultat på ett ungefär (med temperaturer på rimliga nivåer):

TX3 Evo med CPU som är ett:

dåligt exemplar = ?
hyfsat exemplar = ?
bra exemplar = ?

212 Evo med CPU som är ett:

dåligt exemplar = ?
hyfsat exemplar = ?
bra exemplar = ?

Rundslängar så kan du få upp den i 4,5ghz.. Dock med ganska höga temperaturer som följd. Kring 4,2ghz är väl det optimala och då får du ut nog med prestanda så det blir över.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Redigera förstainlägget och lade till med fet stil för att eventuellt få något att gå på. Förstår att det inte går att ge några exakta svar men väldigt tacksam om ni kan komma med några ungefärliga nivåer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thompaam:

Jag skulle säga att något är fel, blås ut dammet ur din dator, lägg på lite ny kylpasta, alternativt, köp en billig kylare, typ Cooler Master Hyper 212 EVO

Kan det bero på att jag har stockkylaren på CPU optional? Vad innebär optional??

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Medlem
Skrivet av XzaR:

I turbo läger kör den redan i 3.9Ghz,3.8Ghz,3.7Ghz och 3.6Ghz.
När jag hade luft körde jag på 4.2Ghz som jag sa innan utan problem.

Vet inte men vissa tror jag överclockar standardfrekvensen istället som är på 3.4Ghz men jag tror ändå det är bäst att overclocka turbon.

Men jag tycker man ska gå in i BIOS ändra turbo till enable istället för auto. Sen kan du kanske ändra alla kärnor till 3.9Ghz eller 4.2Ghz.

Det ska man inte göra... turbon drar upp volten efter CPU ration och sedan efter ett tag knäcker man CPU´n. 1,3v är för mycket för en IB utan den ska köras på 1,2v och inte mer

Edit: kör min i7 på 1,160v 4,6GHz Kolla länken jag skickade i tidigare inlägg så får du se hur du gör steg för steg

Visa signatur

Datorn: CPU: I7 3770K 4,6GHz , Moderkort:, MSI MPower z77 ATX, RAM: Corsair XMS3 Vengeance (4x4GB) 1866MHz, GPU: GIGABYTE-GTX1070 OC, Chassie: Zalman z9, OS:, Nätagg: XFX 850W, HDD: 640GB WD SSD: Samsung 840 pro

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av XzaR:

Jag tror du kan höja turbo till 4.2Ghz utan att höja volten. Fungerade för mig i alla fall, tror också att den jag fick är ganska dålig så din kanske går att höja lite till. Det var med en kylare av thermaltake för 200kr kostade 500kr innan.

Även jag når 4.2GHz utan volthöjning.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av mecke96:

Det ska man inte göra... turbon drar upp volten efter CPU ration och sedan efter ett tag knäcker man CPU´n. 1,3v är för mycket för en IB utan den ska köras på 1,2v och inte mer

Edit: kör min i7 på 1,160v 4,6GHz Kolla länken jag skickade i tidigare inlägg så får du se hur du gör steg för steg

Okej. Har dock lite svårt att tro att du kan köra 4,6GHz med 1,160V. Flesta guider på nätet använder Vcore mellan 1.2V-1.4V.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av XzaR:

Okej. Har dock lite svårt att tro att du kan köra 4,6GHz med 1,160V. Flesta guider på nätet använder Vcore mellan 1.2V-1.4V.

kan skicka en validate

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2464575 there u go

Edit: Blev inte helt stabil så jag kör den nu i 1,176v istället

Visa signatur

Datorn: CPU: I7 3770K 4,6GHz , Moderkort:, MSI MPower z77 ATX, RAM: Corsair XMS3 Vengeance (4x4GB) 1866MHz, GPU: GIGABYTE-GTX1070 OC, Chassie: Zalman z9, OS:, Nätagg: XFX 850W, HDD: 640GB WD SSD: Samsung 840 pro

Permalänk
Skrivet av mecke96:

kan skicka en validate

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2464575 there u go

Edit: Blev inte helt stabil så jag kör den nu i 1,176v istället

Kan mycke väl fungera, dock har jag inget golden exemplar utav min och den kräver 1.22v för 4.6ghz. Dock nöjd med det...

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante_ante:

Kan mycke väl fungera, dock har jag inget golden exemplar utav min och den kräver 1.22v för 4.6ghz. Dock nöjd med det...

Du har väl I5an? hört att den ligger som bäst i 4,4ghz Jo jag har väl haft lite tur men det kan man väl få ha när ens E6750 bara tog 3,5GHz

Visa signatur

Datorn: CPU: I7 3770K 4,6GHz , Moderkort:, MSI MPower z77 ATX, RAM: Corsair XMS3 Vengeance (4x4GB) 1866MHz, GPU: GIGABYTE-GTX1070 OC, Chassie: Zalman z9, OS:, Nätagg: XFX 850W, HDD: 640GB WD SSD: Samsung 840 pro