Webb-, databas- & filserver m.m.

Permalänk
Medlem

Webb-, databas- & filserver m.m.

Jag sitter och utvecklar .ASP .NET hemsidor och är sugen på att hosta allt på en server för att kunna testa det lite mer hemma samt med vänner och så. Sedan behöver jag även en ny filserver då min NAS sjunger på sista värsen. Sen har jag lite småsaker jag tänkt mig att man kanske också kan ha den till så som HTPC, för nedladdning, FTP och en mailserver.

Detta är vad jag plockat ihop än så länge:
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2159425

Det jag har tittat på som jag TROR är vad jag behöver är:
- Tillräckligt med kraft, 4-kärning
- 8GB ram eller mer
- Tillräckligt många hårddiskplatser (kommer stoppa i fler diskar jag har liggandes hemma)
- RAID-stöd
- HDMI-utgång
- Så liten som möjligt

Finns det något som är dåligt eller som jag missat? Hur är det med strömförbrukning, har ni ev. några bättre alternativ?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Om du skall hosta webb och mail så bör du skaffa en VPS eller dylikt istället. Att ha webb/databas/mail/ftp och strömma film från samma server låter inte som en stabil lösning.

Om du bara tänkt använda servern till utveckling och test/lek så funkar det nog utmärkt med det du har plockat ihop.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem

Mail och är enda punkten som är optional, den kan jag ta bort, var något jag tänkte leka med bara.
Detta är endast för privat bruk/utveckling, och då borde det räcka m.a.o, låter bra.

Får nog bli en beställning snart då.

Permalänk
Medlem

Skulle väll inte kalla en FD mini för liten, man allt är väll relativt.
Beror ju på vad man är billig att betala hur många HDD platser man tycker man behöver och om man kan tänka sig att köra ITX i stället för mATX.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru