Vad är det för skillnad på processorerna?

Permalänk

Vad är det för skillnad på processorerna?

Vad är det som gör så att en AMD FX-4170 4-Core Processor 4,2/4,4 GHz processor kostar runt 1000kr medans Intel® Core i7-3820 4-Core Processor 3,6/4,0 GHz kostar 2 500 kr? i7 har 4MB mer i cacheminne men jag kan fortfarande inte se skillnaden.

Jag vet att processorn har nått som gör så att det finns en begränsning om hur mycket den kan arbeta per cycle, men det står inte på information på köp sidan, så antar att det inte spelar så stor roll. Så varför är det så stor skillnad? Jag bryr mig inte att den ena är AMD och den andra är Intel (hade svår att hitta liknade fall för bara AMD/Intel).

(Detta är för att jag tänkte köpa ny processor, och sitter på ett AM3+ sockel, så om jag ska köra ex Intel så måste jag byta moderkort och då blir det dyrare.)

Permalänk

Google?

Permalänk
Medlem

Kolla recensioner och läs om arkitekturer osv. Sweclockers har många bra, det är bara att välja en.

Permalänk
Medlem

Jag tror han vill ha en förenklad version då dem flesta på internet är bara "Wall Of Text" för oss mellansvenssons

Visa signatur

Driven, Optimistisk & Social

Permalänk
Medlem

Jag skulle tagit Intel. För dom funkar bättre när det gäller i princip allt, fast lite dyrare. Men om du inte vill behöva lägga pengar på nytt moderkort så..
Beror ju klart på vad du ska göra med datorn med....

Permalänk
Medlem

Intelprocessorn presterar betydligt bättre.
En AMD-kärna i FX-serien är inte likvärdig med en Intelkärna.
Man kan inte jämföra klockfrekvens mellan olika processorserier/-generationer.

Eller enkelt uttryckt: Du kan inte, enbart med hjälp av processorns specifikation säga hur kraftfull den är.
Man måste alltid kolla testresultat.

Vad har du för processor idag till din AM3-sockel?
Du kanske skulle titta på en Phenom2 x4 eller x6 istället?

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Vad är det som gör så att en AMD FX-4170 4-Core Processor 4,2/4,4 GHz processor kostar runt 1000kr medans Intel® Core i7-3820 4-Core Processor 3,6/4,0 GHz kostar 2 500 kr? i7 har 4MB mer i cacheminne men jag kan fortfarande inte se skillnaden.

Jag vet att processorn har nått som gör så att det finns en begränsning om hur mycket den kan arbeta per cycle, men det står inte på information på köp sidan, så antar att det inte spelar så stor roll. Så varför är det så stor skillnad? Jag bryr mig inte att den ena är AMD och den andra är Intel (hade svår att hitta liknade fall för bara AMD/Intel).

(Detta är för att jag tänkte köpa ny processor, och sitter på ett AM3+ sockel, så om jag ska köra ex Intel så måste jag byta moderkort och då blir det dyrare.)

Det är olika designfilosofi. Man kan göra en processor som gör mycket per Hz, men då går den oftast i lägre frekvens, eller någon som delar upp arbetet i mindre delar, då kan du nå högre frekvens, men får mindre gjort per Hz. Mellan de processorer du jämför så har AMD valt att göra lite per Hz, men få hög frekvens, medan intel valt motsatsen.

Alltså, AMDs processor i det här fallet är en budgetprocessor, medan Intels är en prestandaprocessor. Förr var det tvärtom, AMD tillverkade processor med låg frekvens kring 2GHz, men de var snabbare än Intels på 3GHz. tar du en intel P4 från den tiden idag så får den storstryk trots samma frekvenser.

På samma sätt så är det olika filosofi där med antalet kärnor, AMD har byggt ihop kärnor så att beroende på hur man ser det så kan processorn ses som både 2-kärnig och som 4-kärnig. Ibland är den lika bra som en fyrkärnig och ibland är den som en tvåkärnig. Det är en lösning som sparar plats, så att de kan tillverka 8-kärniga processorer. På så sätt har de tjänat prestanda på saker som kan utnyttja 8 kärnor, men de har i gengäld blivit lite långsammare på saker som utnyttjar få kärnor. Alltså, det som egentligen ska möta intels 4-kärniga är AMDs 8-kärniga, Intel har valt låg frekvens och hög prestanda på ett fåtal trådar åt gången, medan AMD valt hög frekvens och få ut sin prestanda ordentligt först när många trådar är igång samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ninjamopeden:

Vadå "Google?"?
Är forumet inte till för att bl.a ställa frågor i?

Visa signatur

QC7

Permalänk

Så man måste ha sätt på många olika recensioner på olika processorer innan man kan veta vilken som kommer att prestera bättre? Och jag som trodde att högre GHz var bättre. Så någon som inte kollar mycket på processor recensioner är typ ute i mörkret när den köper ny processor.

Just nu har jag en AMD Phenom(tm) II X4 945, och tycker väll att den fungerar bra, fast det kanske borde vara dags att uppgradera då jag har ett 670GTX och processorn kommer troligen snart att börja flaska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Så man måste ha sätt på många olika recensioner på olika processorer innan man kan veta vilken som kommer att prestera bättre? Och jag som trodde att högre GHz var bättre. Så någon som inte kollar mycket på processor recensioner är typ ute i mörkret när den köper ny processor.

Just nu har jag en AMD Phenom(tm) II X4 945, och tycker väll att den fungerar bra, fast det kanske borde vara dags att uppgradera då jag har ett 670GTX och processorn kommer troligen snart att börja flaska.

Ja, utan att läsa recensioner eller hjälp från de som gör det så blir det svårt. Phenom II fungerar bra än så länge. Och även om det kliar lite i köptarmen så är mitt tips att vänta tills det att du faktiskt märker att processorn är för långsam. Så länge spelen fungerar bra nog så kan man alltid vänta till det som finns runt hörnet. Finns alltid nya gosaker att lägga pengar på några månader bort, så det är alltid bra att vänta till det att man faktiskt märker skillnad.

Permalänk
Skrivet av Foster D:

Vadå "Google?"?
Är forumet inte till för att bl.a ställa frågor i?

Google finns väll av en anledning bl.a att läsa sig till fakta kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ninjamopeden:

Google finns väll av en anledning bl.a att läsa sig till fakta kanske?

Men om det inte skrivs på hemsidor och forum så kommer google inte hitta det. Här kan man få en förklaring anpassad efter kunskapsnivå och intresseområde.

Permalänk

Du har en ganska bra CPU redan, så kör på den tills du märker att det börjar bli segt och ta sedan ett redigt kliv till den plattformen (AMD eller intel) som just då ger bäst valuta. Det är ingen mening att ta småsteg och blir oftast dyrt i längden, anser jag iaf men värt att diskutera om meningar skiljer sig. Behöver du verkligen få lite extra kick i datorn kan du alltid prova att överklocka, men finns inte behovet än så är det lika bra att låta den vara som den är.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk

Så som jag fattar det avslöjar Hertzen hur många klockcyklar processorn gör i sekunden, men sedan har vi IPC (Instructions per cycle) som säger hur många instruktioner (uträkningar/uppgifter) per klockcykel processorn gör.

Så man kan inte bara kolla på i vilket Hertz processorn körs i, utan det finns massor annat som spelar in...det lättaste sätter är att titta runt på benchmarks

Rätta mig om jag har fel

Permalänk
Skrivet av Mylifestyle95:

Så som jag fattar det avslöjar Hertzen hur många klockcyklar processorn gör i sekunden, men sedan har vi IPC (Instructions per cycle) som säger hur många instruktioner (uträkningar/uppgifter) per klockcykel processorn gör.

Så man kan inte bara kolla på i vilket Hertz processorn körs i, utan det finns massor annat som spelar in...det lättaste sätter är att titta runt på benchmarks

Rätta mig om jag har fel

Jo så kan man se det på ett förenklat sätt, men det är inte så enkelt eftersom vissa instruktioner kräver fler klockcyklar än andra, ännu jobbigare blir det att jämföra när två CPU:er kan vara olika bra på olika slags instruktioner. Det enklaste är att kolla benchmarks som belyser det ändamål (spel, multimedia, kontorsprogram etc) man ska ha den till, ibland kan man bli lite överraskad när en "sämre" CPU får övertaget i ett visst område.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk

Här har du ett prestandatest från testsidan Sweclockers.com (alltså sidan du just nu befinner dig på):