Permalänk
Avstängd

Bästa voltage core för överklockning?

Har just beställt Corsair H80 vattenkylning och läste i denna recension att dom på Sweclockers körde på 1,35 V vid överklockning på 4,0GHz med Corsair H80.

Hört att man ska vara väldigt försiktig med voltage core vid överklockning, men också att volt är viktigast att stabilisera vid överklockning, så är 1,35 V den ultimata inställningen eller vilka variabler måste man basera sina inställningar på?

Permalänk
Medlem

Det är olika för alla CPU'er, även av samma modell, vilken vcore dom går stabilt i. Dock bör du Googla för att se vad som är MAX för just din CPU.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Avstängd

Vad är det absoluta max då? Googlat lite och folk som kör min CPU kan pressa sin överklockning upp till 1,475 V, men är det på gränsen till skadligt för datorn eller ligger gränsen där kring 1,5 V?

Ifall man ligger under eller omkring 60°C med överklockning och man pressar volt upp till 1,475 V, kan man säga att den är stabil då eller vilka tecken finns det för att man måste ställa ner core voltage?

Permalänk

AMD snackade om 1,55 för phenom 2, över det är lite väl risky.

Läste massor av forum när jag höll på att klocka min och de flesta höll sig under 1,55 för 24/7 bruk.

Permalänk
Medlem

Max Vcore på CPU står angivet hos resp tillverkares spec för varje processor, jag litar bara på dom uppgifterna aldrig på vad någon eventuell forum medlem skulle skriva...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Einhaerjar:

AMD snackade om 1,55 för phenom 2, över det är lite väl risky.

Läste massor av forum när jag höll på att klocka min och de flesta höll sig under 1,55 för 24/7 bruk.

Ok nice, så man borde inte riskera nåt genom att köra upp den i 1,475 V låter det som. Men som sagt, ifall man ligger under eller omkring 60°C med överklockning och man pressar volt upp till 1,5 V, kan man säga att den är stabil då eller vilka tecken finns det för att man måste ställa ner core voltage? Hänger det mycket på temperaturen eller?

Permalänk
Skrivet av Emmet45:

Vad är det absoluta max då? Googlat lite och folk som kör min CPU kan pressa sin överklockning upp till 1,475 V, men är det på gränsen till skadligt för datorn eller ligger gränsen där kring 1,5 V?

Ifall man ligger under eller omkring 60°C med överklockning och man pressar volt upp till 1,475 V, kan man säga att den är stabil då eller vilka tecken finns det för att man måste ställa ner core voltage?

Kör du runt 60 grader nu och har lägre vcore än 1,475 så hade jag inte ökat iaf, inte utan bättre kylning.

Tecken på att du borde ställa ner din vcore är att processorn blir för varm.

Vill du veta om processorn är stabil så får du köra stresstest i x antal timmar, håll koll på temperaturen bara.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av milla_66:

Max Vcore på CPU står angivet hos resp tillverkares spec för varje processor, jag litar bara på dom uppgifterna aldrig på vad någon eventuell forum medlem skulle skriva...

Tog ditt råd och kollade AMD's sida om Phenom II x6 1090T, och där stod det 1,4 V som max.. hmm

Permalänk
Medlem

För en 1090T skulle jag inte pressa över 1.47-1.48V. Har dock kört min phenom 2 965 med 1.53V i 2 år utan skada.

AMDs max temp är 62C. Försök att inte komma över det.

Använd 1.475V + load line calibration (75%, high eller vad de nu heter - näst högsta inställningen brukar vara bäst)

Detta borde ge dig runt 3.9 - 4.1GHz stabilt.

Sen ska du även överklocka CPU-NB. Med CPU-NB voltage på 1.25-1.3V kan du få den stabil på 2.6-2.8GHz.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk
Skrivet av Emmet45:

Tog ditt råd och kollade AMD's sida om Phenom II x6 1090T, och där stod det 1,4 V som max.. hmm

There you have it then.

Skiljer väl sig lite från x4 då.

Permalänk
Medlem

jag kör min i5 (se sign) på 1,375v tror jag att det var. Har inte testat lägre då en datorkille sa till mig att sätta volten på det direkt och det funkade utan problem

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

http://sites.amd.com/us/Documents/AMD_Dragon_AM3_AM2_Performa...

Där är AMDs enga överklocknings guide. Med luftkylning rekommenderas inte mer än 1.5V (se sidan 18).

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DannyN:

http://sites.amd.com/us/Documents/AMD_Dragon_AM3_AM2_Performa...

Där är AMDs enga överklocknings guide. Med luftkylning rekommenderas inte mer än 1.5V (se sidan 18).

Men nu blev det ju förvirrande igen. Ska snart in med vattenkylning

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KlyfftPotatis:

jag kör min i5 (se sign) på 1,375v tror jag att det var. Har inte testat lägre då en datorkille sa till mig att sätta volten på det direkt och det funkade utan problem

Tror jag ska lyda ditt råd, 1,375 V låter som en bra utgångspunkt. Och med vattenkylning borde ju temperaturen kunna hålla sig bra på runt 4,0GHz

Permalänk
Medlem

H80 kan anses vara luftkylning så använd inte mer än 1.5V. Ju lägre desto bättre.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av DannyN:

Sen ska du även överklocka CPU-NB. Med CPU-NB voltage på 1.25-1.3V kan du få den stabil på 2.6-2.8GHz.

Så fort jag pillar på CPU-NB voltage så vägrar mitt moderkort att starta. Är dock rätt nöjd med hur högt jag kan klocka CPU-NB utan att öka voltage, men det skulle vara kul att kunna kräma på lite mer.

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneoff:

Så fort jag pillar på CPU-NB voltage så vägrar mitt moderkort att starta. Är dock rätt nöjd med hur högt jag kan klocka CPU-NB utan att öka voltage, men det skulle vara kul att kunna kräma på lite mer.

Konstigt, men ~3.0GHz CPU-NB är ändå riktigt bra!

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DannyN:

H80 kan anses vara luftkylning så använd inte mer än 1.5V. Ju lägre desto bättre.

Varför kan H80 anses vara luftkylning? Jag menar, är inte luftkylning luftkylning och vattenkylning vattenkylning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emmet45:

Varför kan H80 anses vara luftkylning?

Menade enbart prestanda-mässigt. H80 kyler inte bättre än andra bra luftkylare även om H80 använder sig utav vatten.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

"Vattnet" i kylaren kyls av en fläkt som monteras på chassit. Dvs H80 använder "vatten" som medium för att transportera värmen, men det är en fläkt som luftkyler vattnet. Dvs samma princip som i en klassisk luftkyld kylfläns, fast du har förlängt/flyttat kylningen.

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emmet45:

Varför kan H80 anses vara luftkylning? Jag menar, är inte luftkylning luftkylning och vattenkylning vattenkylning?

Vattenkylning brukar oftast vara egna vatten loopar man gör med pump, radiator, å allt vad de nu är. Och en sådan setup har mycket lägre temperaturer än vad man får med H80 och liknande.

H80 anses nog också vara luft kylning då tex. silver arrow och D14 presterar minst lika bra om ibland inte bättre än liknande såna färdiga cpu loopar.

Så det är en del skillnad mellan H80 och riktigt vattenkylning.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Avstängd

Men H80 måste ju kyla bättre än den medföljande kylarfläkten som sitter på min processor nu eller hur?

Permalänk
Medlem

Ja, en H80 är bättre än den medföljande kylaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emmet45:

Men H80 måste ju kyla bättre än den medföljande kylarfläkten som sitter på min processor nu eller hur?

Ja, mycket bättre!

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk

1.337

Permalänk

En snabb fråga när de är tal om volten, blir processoren varmare ju högre volt man har? Ställde ner min amd phenom II x4 965 BE till 1,4v-core ifrån 1.51 (auto) den gick ner ett par grader och går fortfarande stabilt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kim_shady:

En snabb fråga när de är tal om volten, blir processoren varmare ju högre volt man har? Ställde ner min amd phenom II x4 965 BE till 1,4v-core ifrån 1.51 (auto) den gick ner ett par grader och går fortfarande stabilt.

Ja absolut, ju lägre volt desto bättre!

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emmet45:

Men som sagt, ifall man ligger under eller omkring 60°C med överklockning och man pressar volt upp till 1,5 V, kan man säga att den är stabil då eller vilka tecken finns det för att man måste ställa ner core voltage?

Tänk på att man vill ha så låg VCore som möjligt medan den fortfarande är stabil, jag skulle utgå från typ 1.4V och gå neråt ändå tills den inte är stabil längre, för att sedan köra den på det lägsta värdet man kom fram till som fortfarande är helt stabilt.

Permalänk
Skrivet av DannyN:

Ja absolut, ju lägre volt desto bättre!

Okej tack för snabbt svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kim_shady:

Okej tack för snabbt svar!

Visste inte att AMD hade så hög voltage, kör på 1,230v på stabilt 4.2

Skickades från m.sweclockers.com