Permalänk
Medlem

Varför köper folk q6600 idag?

Hej!

Ser både på marknaden här och i forumet att folk stup i kvarten är intresserade av att köpa processorn intel q6600, och det slog mig, det är ju den i min gamla burk från 2007/2008

Varför är folk intresserade av att köpa en sådan gammal processor idag egentligen?

Permalänk
Avstängd

-Billig processor idag
-Kan överklockas
-Med överklockning ger det bra prestanda i många fall
-Billig uppgradering i vissa fall.

Permalänk
Medlem

För att man kan få den väldigt billigt och för att prestandan är bra för den slanten du betalar

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ilbo:

Hej!

Ser både på marknaden här och i forumet att folk stup i kvarten är intresserade av att köpa processorn intel q6600, och det slog mig, det är ju den i min gamla burk från 2007/2008

Varför är folk intresserade av att köpa en sådan gammal processor idag egentligen?

Tillsammans med överblivet DDR2 och ett billigt grafikkort så har du en burk som klarar dagens spel riktigt bra för småpengar om du har et gammalt 775-kort.

Permalänk
Medlem

För att du sitter på en 2-kärnig prolle och letar efter ett billigt sätt att uppgradera till en 4-kärnig utan att byta bräda och minnen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Tillsammans med överblivet DDR2 och ett billigt grafikkort så har du en burk som klarar dagens spel riktigt bra för småpengar om du har et gammalt 775-kort.

Gjorde så med min gamla burk. Köpte en Q6600 för inga pengar alls, smacka dit mitt gamla GTX560 och fick en mycket glad 15 åring här hemma

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Permalänk
Medlem

Har haft min Q6600 flera år nu överklockad till 3.4GHz och spelar Battlefield 3 på Ultra med 2xAA utan problem med sign nedan

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Den processorn tillsammans med E8600an är fortfarande två utmärkta processorer, och om du inte laddar up filmer till YouTube, inte använder Fraps (i moderna spel) samt inte håller på med annan video redigering så duger dessa två processorer alldeles utmärkt. Jag har forfarande kvar min E8600 i mitt andra system och den har inga problem att klara av spel, ENDA undantaget är Arma II. Inte så illa för en processor som har varit med enda sedan 2007!! Helt krasst så är det vansinne att köpa nytt, finns ju ingen anledning. Nu har ju jag gjort det ändå. Men det har jag gjort för att det är en hobby, jag tycker det är roligt. Men inte fan kan jag rationellt motivera att bränna 20 000 på en ny dator. Vore idioti att ens försöka.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Larsioni:

Den processorn tillsammans med E8600an är fortfarande två utmärkta processorer, och om du inte laddar up filmer till YouTube, inte använder Fraps (i moderna spel) samt inte håller på med annan video redigering så duger dessa två processorer alldeles utmärkt. Jag har forfarande kvar min E8600 i mitt andra system och den har inga problem att klara av spel, ENDA undantaget är Arma II. Inte så illa för en processor som har varit med enda sedan 2007!! Helt krasst så är det vansinne att köpa nytt, finns ju ingen anledning. Nu har ju jag gjort det ändå. Men det har jag gjort för att det är en hobby, jag tycker det är roligt. Men inte fan kan jag rationellt motivera att bränna 20 000 på en ny dator. Vore idioti att ens försöka.

1. De duger även till detta, vidoeredigering och ladda upp film till Youtube är ingen ny företeelse (ladda upp film på Youtube är för övrigt mer beroende av din uppkoppling än av din cpu)
2. Håller jag fullkomligt med om

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazter:

Har haft min Q6600 flera år nu överklockad till 3.4GHz och spelar Battlefield 3 på Ultra med 2xAA utan problem med sign nedan

Det är ju lite intressant, jag har p35, q6600, 4 gig ram etc... Jag är i farten på att köpa en sprillans ny dator för runt 11k, menar du att jag når samma resultat genom att bara sätta i ett nytt grafikkort i den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flux69:

1. De duger även till detta, vidoeredigering och ladda upp film till Youtube är ingen ny företeelse (ladda upp film på Youtube är för övrigt mer beroende av din uppkoppling än av din cpu)
2. Håller jag fullkomligt med om

Påstod inte att ladda upp film till YouTube samt video redigering vore någon ny företeelse, men att spela in ett spel med fraps (nytt spel) kräver mycket processor kraft, något som ocskå videoredegering gör. Klart du kan ladda upp film till YouTube med en Q6600 samt en E8600, det fungerar alledeles utmärkt. (:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Tillsammans med överblivet DDR2 och ett billigt grafikkort så har du en burk som klarar dagens spel riktigt bra för småpengar om du har et gammalt 775-kort.

jahaja, i min dator sitter ju atm just q6600, 4gig ddr2 på ett msi p35 kort, vilket grafikkort skulle man sätta dit då då?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Larsioni:

Påstod inte att ladda upp film till YouTube samt video redigering vore någon ny företeelse, men att spela in ett spel med fraps (nytt spel) kräver mycket processor kraft, något som ocskå videoredegering gör. Klart du kan ladda upp film till YouTube med en Q6600 samt en E8600, det fungerar alledeles utmärkt. (:

Du kan även köra fraps, videoredigering m.m. utan problem med dem, man behöver inte det senaste för att göra saker

Permalänk
Medlem

Gick från en krympt kusin till Q6600, Q9550 till vad jag har i dag och det enda som motiverade detta är att man på 3D-rendering vinner mycket. Ska man dock primärt spela så är de gamla Core 2 Quad prollarna verkliga trotjänare ännu, det håller jag med övriga i tråden om.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ilbo:

jahaja, i min dator sitter ju atm just q6600, 4gig ddr2 på ett msi p35 kort, vilket grafikkort skulle man sätta dit då då?

Vilken frekvens på processorn, vilken budget, vad har du för grafikkort nu och vad ska du använda datorn till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ilbo:

Det är ju lite intressant, jag har p35, q6600, 4 gig ram etc... Jag är i farten på att köpa en sprillans ny dator för runt 11k, menar du att jag når samma resultat genom att bara sätta i ett nytt grafikkort i den?

Vid 2.4 GHz duger den inte alls. vid en bit över 3 GHz duger den hjälpligt förutom i CPU-krävande tillämpningar där den blir omsprungen stort av nyare processorer från Intel (i t.ex. StarCraft 2).

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Vilken frekvens på processorn, vilken budget, vad har du för grafikkort nu och vad ska du använda datorn till?

Just nu är den på stock 2,4... stockkylare atm. Nuvarande grafikkort är 8800 gtx.

Egentligen så hade jag tänkt att köpa en ny dator imorn i5 3570k, asus dciiT 670 gtx etc. Och tanken är att den datorn skall klara bf3 på ultra i full hd med inspelning (fraps/msiafterburner/etc) igång i minst 60fps.

Det känns ju lite konstigt om en överklockning på processorn och ett nytt grafikkort skall klara samma sak eller?

Permalänk
Medlem

Min rullar på i 3.4GHz fortfarande, presterar hyfsat men har tänkt byta ett par gånger vid grafikkortsuppgraderingar och blir förmodligen så snart. Q66 må va ihärdig, men pungar man i crossfire i burken blir den en riktig flaskhals.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ilbo:

Just nu är den på stock 2,4... stockkylare atm. Nuvarande grafikkort är 8800 gtx.

Egentligen så hade jag tänkt att köpa en ny dator imorn i5 3570k, asus dciiT 670 gtx etc. Och tanken är att den datorn skall klara bf3 på ultra i full hd med inspelning (fraps/msiafterburner/etc) igång i minst 60fps.

Det känns ju lite konstigt om en överklockning på processorn och ett nytt grafikkort skall klara samma sak eller?

Din gamla dator, även upphottad, klarar definitivt inte samma sak som en ny IB-dator (även om vissa på Sweclockers som bara spelar några få FPS-spel tror det) men den kommer gå betydligt bättre än vad den gör nu.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av Flux69:

Du kan även köra fraps, videoredigering m.m. utan problem med dem, man behöver inte det senaste för att göra saker

Precis jag gjorde även videoredigering på min 486a. Dock är Q6600 inte den bästa processorn för ändamålet och problemet är att ingen av dagens persondator processorer är tillräckligt snabba för att det ska flyta på bra.
Men om man bara ska greja lite med videoredigering så har man bättre tålamod, alltså köpa en Q6600 för videoredigering är inget jag rekommenderar idag.

Annars som sagt, Q6600 går att fixa billigt och man får en bra bruksdator. Det negativa jag har att säga om processorn var att den blev i varmaste laget om jag ej minns fel.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flux69:

Du kan även köra fraps, videoredigering m.m. utan problem med dem, man behöver inte det senaste för att göra saker

Klart du kan köra fraps samt video redigering på en Q6600 samt E8600, har aldrig sagt något annat. Men om du skall spela in spel (nya spel) så räcker inte en Q6600 samt en E8600 till, därav poängen med ett nytt system, något som jag också poängterade i mitt första inlägg. Uppenbarligen så var jag inte tillräckligt tydlig. (:

Permalänk
Medlem

Måste hålla med mfm här.

Om det aldrig får förekomma drops under 60 så räcker inte ens GTX670.

Permalänk
Medlem

Om man har ett gammalt s775-moderkort kan man gå från dual core till quad core för en billig penning då man inte behöver byta varken moderkort eller minnen.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ilbo:

Det är ju lite intressant, jag har p35, q6600, 4 gig ram etc... Jag är i farten på att köpa en sprillans ny dator för runt 11k, menar du att jag når samma resultat genom att bara sätta i ett nytt grafikkort i den?

Skrivet av 13ilbo:

Just nu är den på stock 2,4... stockkylare atm. Nuvarande grafikkort är 8800 gtx.

Egentligen så hade jag tänkt att köpa en ny dator imorn i5 3570k, asus dciiT 670 gtx etc. Och tanken är att den datorn skall klara bf3 på ultra i full hd med inspelning (fraps/msiafterburner/etc) igång i minst 60fps.

Det känns ju lite konstigt om en överklockning på processorn och ett nytt grafikkort skall klara samma sak eller?

Om det är det i fetstil du skall göra räcker det inte med att köpa ett nytt grafikkort till din gamla CPU. Det är till och med högst tveksamt om det fungerar med den datorn du har i åtanke (om du verkligen aldrig vill hamna under 60FPS).

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Måste hålla med mfm här.

Om det aldrig får förekomma drops under 60 så räcker inte ens GTX670.

får och får klart att det kan få hända men det ska ju helst rulla på i minst 60, ett drop eller två får man väl acceptera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Om det är det i fetstil du skall göra räcker det inte med att köpa ett nytt grafikkort till din gamla CPU. Det är till och med högst tveksamt om det fungerar med den datorn du har i åtanke (om du verkligen aldrig vill hamna under 60FPS).

aldrig är väl att ta i, men ett dciiT 670 skall ju klara att dra runt de i minimum 66 fps enligt swecs test, o med lite konfiguration så lär man ju inte tappa allt för många fps när man spelar eller?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 13ilbo:

Hej!

Ser både på marknaden här och i forumet att folk stup i kvarten är intresserade av att köpa processorn intel q6600, och det slog mig, det är ju den i min gamla burk från 2007/2008

Varför är folk intresserade av att köpa en sådan gammal processor idag egentligen?

Kapitalisten har pratat.

Jadu, folk köper gammalt hela tiden för att spara pengar, gamla bilar, gamla kläder and so on.
Vad är det för vits att köpa något nytt om du inte är så kräsen, du kan få allt vad en ny bil har i komfort, kör egenskaper and so on, du kanske har missat att gammalt går att andvända igen

Permalänk
Medlem

Skulle nog förklara TS fråga med att lga 775 såldes som "huvudsocket" i typ 5 år innan innan lga 1156 dök upp. Med andra ord måååånga pentium 4 och core2duo ägare som vill få ur det sista ur sina system.

Visa signatur

I5 750@3.8|8GB XMS3@1600MHz|Gigabyte GA-P55A-UD6|GTX460 1GB@900MHz/1,087V|Intel 320series 80GB|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bud_bundy:

Precis jag gjorde även videoredigering på min 486a. Dock är Q6600 inte den bästa processorn för ändamålet och problemet är att ingen av dagens persondator processorer är tillräckligt snabba för att det ska flyta på bra.
Men om man bara ska greja lite med videoredigering så har man bättre tålamod, alltså köpa en Q6600 för videoredigering är inget jag rekommenderar idag.

Annars som sagt, Q6600 går att fixa billigt och man får en bra bruksdator. Det negativa jag har att säga om processorn var att den blev i varmaste laget om jag ej minns fel.

Jobbar man inte professionellt med det så kvittar det vilken processor man har för ändamålet

Skrivet av Larsioni:

Klart du kan köra fraps samt video redigering på en Q6600 samt E8600, har aldrig sagt något annat. Men om du skall spela in spel (nya spel) så räcker inte en Q6600 samt en E8600 till, därav poängen med ett nytt system, något som jag också poängterade i mitt första inlägg. Uppenbarligen så var jag inte tillräckligt tydlig. (:

Jag begriper iofs inte varför man ska spela in när man spelar, så jävla intresant är det inte att glo på när man spelar, det är bara narcissistiskt