Passiv kylning till Core i5 2500K samt GTX 560?

Permalänk

Passiv kylning till Core i5 2500K samt GTX 560?

Jag är trött på att inte kunna plugga framför min dator medans den är på, så jag tänkte att en fläktlös PSU och en fläktlös CPU-kylare vore nåt!

Finns det över huvud taget någon passiv kylning till en i5 2500K? Den är oklockad och kommer förbli oklockad.

Har även ett GTX 560 (ej Ti) som jag tänkte kolla om det finns passiv kylning till?

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk

Vet inte om det finns passivt, men vattenkylning med ett ordentligt kyltorn kanske kan vara nått?

Permalänk
Skrivet av Carl Pedal:

Vet inte om det finns passivt, men vattenkylning med ett ordentligt kyltorn kanske kan vara nått?

Håller med...kan få riktigt bra kylning med vattenkylning. Även om man kör utan fläktar. Tycker det kan vara värt pengarna, med tanke på att du kan trycka in det i nästa dator...och kanske nästa. En kvalitets radiator, pump och slangar med tilbehör klarar flera år om man vet hur man hantera det...nytt block eller bara nya fästen så klara man sig...

Edit: tänk på att ha lite större behållare för vattnet så det blir mera volym, annars kanske vattnet börja koka :S . Sen tror jag att du får mycket bättre temps med några fläktar. Som kanske bara snurra 400rpm eller nått. Måste det vara sten dött?

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk

Finns det nån CPU till socket 1155 som man kan kyla passivt?

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk

Hade du inte bara kunnat inhandla en fläktkontroller? Och styra alla fläktar manuellt?

Permalänk
Medlem

Det finns inget sätt att köra en 2500K helt passivt, om man inte har chassifläktar precis bredvid kylaren. En bra kylare med fläktar kommer fungera utmärkt, du kommer inte störa dig alls på den även om du är väldigt kräsen. T.ex. en Noctua NH-D14.

Skrivet av Swedishg33k95:

Håller med...kan få riktigt bra kylning med vattenkylning. Även om man kör utan fläktar.

Utan fläktar är det väldigt svårt att få till ett fungerande vattenkylningssystem, man skulle behöva minst något liknande detta bara till processorn:
http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p8381_Alphacoo...

Skrivet av Swedishg33k95:

Edit: tänk på att ha lite större behållare för vattnet så det blir mera volym, annars kanske vattnet börja koka :S

Nej, vattnet kommer aldrig börja koka om inte något är katastrofalt fel med ditt system. Vattentempen i ett vattenkylningssystem brukar ligga runt 25-40 grader beroende på vilka/hur många radiatorer man använder. Storleken på behållaren gör i princip ingen skillnad alls på temperaturen på vattnet.

Skrivet av Swedishg33k95:

Sen tror jag att du får mycket bättre temps med några fläktar. Som kanske bara snurra 400rpm eller nått. Måste det vara sten dött?

Precis, långsamma fläktar stör man sig nästan aldrig på om man inte är extremt kräsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sthlmskille82:

Jag är trött på att inte kunna plugga framför min dator medans den är på, så jag tänkte att en fläktlös PSU och en fläktlös CPU-kylare vore nåt!

Finns det över huvud taget någon passiv kylning till en i5 2500K? Den är oklockad och kommer förbli oklockad.

Har även ett GTX 560 (ej Ti) som jag tänkte kolla om det finns passiv kylning till?

Detta är en video som jag såg för ett tag sedan.

http://www.youtube.com/watch?v=slEoUmqzscw

De är OC3D och de gör en review på en passiv CPU kylare för 95w. han kör med en 2500k och den funkade.
vet dock inte var man kan köpa den men

Visa signatur

Corsair 750D | RTX2080 | Ryzen 7 3700x | Asus ROG Strix X570-F | 32GB 3200MHz Vengeance PRO | Corsair H100i Pro RGB | M.2 Intel 660P 512GB | Corsair AX 760 80+ Platinum
Laptop: Asus Zenbook pro UX550UV

Permalänk
Skrivet av bullenn:

Detta är en video som jag såg för ett tag sedan.

http://www.youtube.com/watch?v=slEoUmqzscw

De är OC3D och de gör en review på en passiv CPU kylare för 95w. han kör med en 2500k och den funkade.
vet dock inte var man kan köpa den men

Haha va sjukt, jag satt PRECIS och kollade på den Freaky! Får bli en sån på ebay för 150 dollar.

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Medlem
Skrivet av sthlmskille82:

Finns det nån CPU till socket 1155 som man kan kyla passivt?

Ja finns ju 2 kärniga i3, samt intel pentium alla Sandy baserade, med rejäla kylare kan dom kylas passivt, dock 1 - 2 fläktar kommer man nog inte ifrån i chassiet.

Vad jag föstått så har TS problem med oväsen och att bygga en helt fläktfri dator går ju men är inte lätt och kostar en hel del, att bygga en tyst dator är däremot inga problem.

I TS fall så om det är stockkylaren till CPU är ju den lätt att byta ut till en bra en med 120 mm fläkt på 600-800 RPM samt nått tyst nätagg, dock kanske grafikkortet kommer märkas istället.

Såg inte till vad för chassi som användes så man vet ju inte riktigt vad förutsättningarna är

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av sthlmskille82:

Finns det nån CPU till socket 1155 som man kan kyla passivt?

i3 2120T är ganska lätt att kyla passivt, men å andra sidan är den väldigt mycket sämre än 2500k.. Annars kan du ju bara undervolta och/eller klocka ner din processor så att din kylare kan gå på lägre varv. Du kan ju även införskaffa en tystare kylare till ett relativt billigt pris.

link till i3an:
http://www.inet.se/produkt/5310011/intel-core-i3-2120t-2-6ghz...

Visa signatur

Stationär i5 3570k @ 4.5 Corsair AX750W GTX 670 @ + 140 Corsair Vengeance LP 8gb TJ08-E Seagate Barracuda 1tb ASUS Z77-M PRO

Laptop HP ProBook 6360b 13.3"

Permalänk

Vattenkylning utan fläktar med något sånt här:
http://www.tomshardware.co.uk/hands-across-four-water-cooling...

Det enda som låter i systemet är hårddiskar och pump, välj en tyst pump

Permalänk
Medlem

Själv kyler jag min klockade 2500k med Noctua NH-D14 i fractal r3 med alla fläktar på 40% via speedfan, då bli burken bra tyst och inte störande alls. Jag har stält in att fläktarna ska gå upp i 100% vid 55 grader och det händer väldigt sällan vid 4ghz.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=pb4UumU6ee0

Om man vågar experimentera lite

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Avstängd

jag hade undervoltat cpu´n så mycket det går och sen sänkt rpm på fläkten i bios sen med cool and quiet så kan man oftast få en dator ganska tyst duger inte det så kan man alltid köra fläkten på 5v eller/ och sätta dit motstånd och kan komma ner på så låga rpm att den inte ens orkar starta om det är så

skulle inte det duga skulle jag köpa en annan kylare helst med stor fläktar som går i väldigt låg rpm för 100% passivt är trevligt
men kan vara ett jävla pill innan man blir nöjd med passivt annars och ofta under tung load längre tag så bygger den bara upp värmen mer och mer och en silent fläkt i 400 rpm gör stor skillnad och hörs inte

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Vad har du för chassi? Tycker det är rätt lätt att få datorn tyst med vanliga luftkylare med ljuddämpningen i mitt Fractal 3 om man drar ner chassifläktarna till lägsta och skaffar en effektiv luftkylare till processorn.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

HELT passivt är svårt att köra, då det fortfarande kommer att byggas värme i chassiet som måste avledas. Och har man ett väldigt öppet chassie så kommer hårddiskar och coilwhine låta mer. RIKTIGT tysta fläktar går verkligen inte att höra i vanliga rum. Blir lika lack varje gång jag ser folk rekommendera fläktkontrollers för att styra fläktarna manuellt, eller att noctua NH-D14 ska vara någon tyst kylare. NH-D14 kommer med en NF-P12 fläkt och de är fan INTE TYSTA, de bullrar riktigt mycket pga turbulensen de skapar. 2500K är INGA problem alls att kyla tyst, då tack varje bra strömsparning genererar den inte alls mycket värme idle, problemet är värmen i load. Och just därför bör man försöka utnytja någon form av automatisk fläktstyrning.

Vad har du för mobo och chassie? De sakerna är rätt avgörande för vad man kan göra.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sthlmskille82:

Jag är trött på att inte kunna plugga framför min dator medans den är på, så jag tänkte att en fläktlös PSU och en fläktlös CPU-kylare vore nåt!

Finns det över huvud taget någon passiv kylning till en i5 2500K? Den är oklockad och kommer förbli oklockad.

Har även ett GTX 560 (ej Ti) som jag tänkte kolla om det finns passiv kylning till?

Köp dig en fläktstyrning + tysta fläktar. Grafikkortet kan du ju bara dra ner till det lägsta varv-hastigheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Grafikkortet kan du ju bara dra ner till det lägsta varv-hastigheten.

Och det är alltid tyst eller? XD

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Breddas:

Och det är alltid tyst eller? XD

Det är ju lika tyst som att skriva på papper

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Det är ju lika tyst som att skriva på papper

Så kan man inte resonera. Isf skulle det inte göra något ifall du hade någon som stog bakom dig och lät "iiiiiiiiiiiiii" konstant, fast i samma ljudnivå som att skriva på papper. Ne, mindre onödigt ljud = bättre

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Breddas:

Så kan man inte resonera. Isf skulle det inte göra något ifall du hade någon som stog bakom dig och lät "iiiiiiiiiiiiii" konstant, fast i samma ljudnivå som att skriva på papper. Ne, mindre onödigt ljud = bättre

Ne nu överdriver du bara, så högt är det inte faktiskt. Har kört med 600rpm:s fläktar och har funkar skit bra.

Permalänk
Medlem

om du vill fixa bättre kylning på grafikkortet kika upp så du har referensdesign först på kortet då kan det funka med T ex aceelero s1 om du sätter dit två 120mm med lågt rpm skulle inte gå under 600 rpm även om den kyler väldigt bra
så blir det tyst där

cpu kylare så kan du nog kika på luftkylarna i övre segmentet och sedan köra nå sega fläktar i pnp på 800 rpm de större kylarna som använder en eller två fläktar på 120 mm eller mer
själv så har jag en freezer 13 pro på strax över 900 gram med fläktar som är väldigt tysta enligt mig och det är överklockat till 3.6 ghz dessutom och upplåst cpu vilket är ganska varmt men jag kommer inte över 1200 rpm på den medföljande fläktarna efter jag gjort en egen fläktkurva med hjälp av easytuner 6)

bra kylning på budget är freezer 13 pro och arcticcooling aceelero s1 med med en eller två fläktar runt 800 rpm klarar du nog dig på

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Ne nu överdriver du bara, så högt är det inte faktiskt. Har kört med 600rpm:s fläktar och har funkar skit bra.

Lite i överdrift kanske. Men bara för att det är samma nivå så kan det låta olika och störa olika mycket. Sedan har vissa grafikkort dum kylning som inte går under te.x 1500rpm.
Kan hålla med om att ca 600rpm brukar fungera bra, vissa fläktar låter mer än andra och andra låter jobbigare än andra. T.ex tjutande Gentle Typhoons eller brummande NF-P12.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Lite i överdrift kanske. Men bara för att det är samma nivå så kan det låta olika och störa olika mycket. Sedan har vissa grafikkort dum kylning som inte går under te.x 1500rpm.
Kan hålla med om att ca 600rpm brukar fungera bra, vissa fläktar låter mer än andra och andra låter jobbigare än andra. T.ex tjutande Gentle Typhoons eller brummande NF-P12.

Mina Gentle Typhoons tjuter inte, det är bara jag som har tinnitus

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Lite i överdrift kanske. Men bara för att det är samma nivå så kan det låta olika och störa olika mycket. Sedan har vissa grafikkort dum kylning som inte går under te.x 1500rpm.
Kan hålla med om att ca 600rpm brukar fungera bra, vissa fläktar låter mer än andra och andra låter jobbigare än andra. T.ex tjutande Gentle Typhoons eller brummande NF-P12.

Hur kan det vara en överdrift när du inte skrev ngt om magnitud?

OnT: Det går att kyla nästan vad som helst passivt, det beror på vad man kräver för prestanda. I dom flesta fall rekommenderar jag iaf 'långsamma fläktar' framför 'inga fläktar'.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Breddas:

HELT passivt är svårt att köra, då det fortfarande kommer att byggas värme i chassiet som måste avledas. Och har man ett väldigt öppet chassie så kommer hårddiskar och coilwhine låta mer. RIKTIGT tysta fläktar går verkligen inte att höra i vanliga rum. Blir lika lack varje gång jag ser folk rekommendera fläktkontrollers för att styra fläktarna manuellt, eller att noctua NH-D14 ska vara någon tyst kylare. NH-D14 kommer med en NF-P12 fläkt och de är fan INTE TYSTA, de bullrar riktigt mycket pga turbulensen de skapar. 2500K är INGA problem alls att kyla tyst, då tack varje bra strömsparning genererar den inte alls mycket värme idle, problemet är värmen i load. Och just därför bör man försöka utnytja någon form av automatisk fläktstyrning.

Vad har du för mobo och chassie? De sakerna är rätt avgörande för vad man kan göra.

Min Noctua NH-D14 låter ABSOLUT INGENTING.. De bullrar absolut inte.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

>TS

Att kyla passivt kostar...är du beredd att betala för denna egenskap?

Om du seriöst är beredd på att betala för tystad, så hjälper jag (eller säkert någon annan) gärna dig.
Själv kör jag en dator passivt, systembygget gick på 6-7000 kronor men så är den helt...totalt...fullständigt ljudlös.

Är du beredd att betala så är det inga problem att bygga passivt - annars är detta ämne bara en akademisk fråga...

Permalänk
Medlem

Jag har en 2500K med en Thermalright HR-02 med den medföljande fläkten på 5V och det kyler den bra och på en låg nivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Mina Gentle Typhoons tjuter inte, det är bara jag som har tinnitus

Man brukar kunna höra ett svagt tjutande ljud från kullagret. Inte så märkart i vanliga fall.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Min Noctua NH-D14 låter ABSOLUT INGENTING.. De bullrar absolut inte.

Jag betalar bra för din NH-D14 isf, bara du betalar det dubbla ifall jag inte är nöjd.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT