Permalänk

oklockad 3770k 105 grader...

Hej

Precis byggt ihop datorn och reagera vid första starten att fläkten låter väldigt mycket sen när jag installerat windows så kolla jag temperaturerna och då låg tempen på 94 - 105 grader och clock hastigheten gick från 1600 MHz - 3700 MHz väldigt ostabilt. Jag har inte överklockat den. Vad kan det vara för fel? fel montering?

Visa signatur

Intel Core i7 3770k 3.5 GHz | Gigabyte GTX 670 2GB OC | MSI Z77A GD65-ATX | Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE | Corsair HX 650W 80+ Bronze | Corsair Obsidian 800D |

Permalänk

De låter verkligen som fläkten är felmonterad! Gör om, Gör rätt!

Permalänk
Medlem

felmontering låter det som om fläktarna drar igång ganska snabbt på högvarv. Använt kylpasta?
Men 105 grader låter konstigt, då borde riggen stänga ner sig själv. kollatmed andra program?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

vilket program använder du?

Permalänk
Hedersmedlem

Vilket program mäter du med?

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk

Real Temp, har kollat fläkten och den är förmodligen fel monterad ska rätta till det och se om det blir bättre. hur är det med orginal fläkten ska man trycka ner ena hörnet sen låsa den och sen trycka ner nästa och låsa den osv... eller trycka ner alla sen låsa?

Visa signatur

Intel Core i7 3770k 3.5 GHz | Gigabyte GTX 670 2GB OC | MSI Z77A GD65-ATX | Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE | Corsair HX 650W 80+ Bronze | Corsair Obsidian 800D |

Permalänk
Skrivet av Intel1155:

Real Temp, har kollat fläkten och den är förmodligen fel monterad ska rätta till det och se om det blir bättre. hur är det med orginal fläkten ska man trycka ner ena hörnet sen låsa den och sen trycka ner nästa och låsa den osv... eller trycka ner alla sen låsa?

När jag sätter på kylare så brukar jag ta första högre eller vänstra sidan så den kommer under "låsen" och sen ta motsatta sida och trycka fast den!

Permalänk
Medlem

Att vrida låser inte utan låser väl upp? Push-Pin borde snart förbjudas... :S

Visa signatur

i7 960 TRUE(2*120mm ScytheGT) @ 3.85GHz|ROG Rampage III Formula x58|FD Define R4 Titanium(5*140mm)|XFX CE850W|6x4GB DDR3|RTX3060|Intel X25-M 160GB+Crucial m4 512GB+PNY 1TB+HDD 500GB+HDD 1,5TB+2TB|Externa: 2*WD 2TB|Fåner:Mi Mix 2S|Galaxy S22|Moto G5|Galaxy S5|Galaxy S4

Permalänk
Medlem

Originalkylaren är riktigt riktigt svår att montera enligt mig. I princip det som tar längst tid när jag bygger datorer.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Inaktiv

Testa även Core Temp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Originalkylaren är riktigt riktigt svår att montera enligt mig. I princip det som tar längst tid när jag bygger datorer.

Är du seriös? Tar max ett par minuter att installera en stock-kylare för intels socket 1155.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk

Har monterat om kylaren nu men fick det inte all klicka till på alla fyra. temperaturerna har iaf sjunkit till 30 - 40 grader men fläkten låter fortfarande lika mycket som innan.

Visa signatur

Intel Core i7 3770k 3.5 GHz | Gigabyte GTX 670 2GB OC | MSI Z77A GD65-ATX | Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE | Corsair HX 650W 80+ Bronze | Corsair Obsidian 800D |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Intel1155:

Har monterat om kylaren nu men fick det inte all klicka till på alla fyra. temperaturerna har iaf sjunkit till 30 - 40 grader men fläkten låter fortfarande lika mycket som innan.

Är de temperaturerna under full belastning eller idle?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Är de temperaturerna under full belastning eller idle?

Måste vara under idle, omöjligt att det är under load.

Permalänk
Skrivet av Bakgrund:

Är de temperaturerna under full belastning eller idle?

idle och fläktarna låter lika mycket som innan.

Visa signatur

Intel Core i7 3770k 3.5 GHz | Gigabyte GTX 670 2GB OC | MSI Z77A GD65-ATX | Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE | Corsair HX 650W 80+ Bronze | Corsair Obsidian 800D |

Permalänk

Kan fläkten fortfarande vara fel monterad om temperaturerna är bra men ändå snurrar för fullt?

Visa signatur

Intel Core i7 3770k 3.5 GHz | Gigabyte GTX 670 2GB OC | MSI Z77A GD65-ATX | Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE | Corsair HX 650W 80+ Bronze | Corsair Obsidian 800D |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Intel1155:

Kan fläkten fortfarande vara fel monterad om temperaturerna är bra men ändå snurrar för fullt?

Fortfarande nåt fel. Bytte du kylpasta efter att du tog bort kylaren? Om inte så är det där problemet sitter. Man måste byta kylpasta varje gång man tar bort kylaren.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Skrivet av Bakgrund:

Fortfarande nåt fel. Bytte du kylpasta efter att du tog bort kylaren? Om inte så är det där problemet sitter. Man måste byta kylpasta varje gång man tar bort kylaren.

Men borde inte fläkten lugna ner sig när temperaturerna är låga? Har även kollat tempen under full load och då ligger den på 65 - 78 grader.

Visa signatur

Intel Core i7 3770k 3.5 GHz | Gigabyte GTX 670 2GB OC | MSI Z77A GD65-ATX | Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE | Corsair HX 650W 80+ Bronze | Corsair Obsidian 800D |

Permalänk
Skrivet av Intel1155:

Kan fläkten fortfarande vara fel monterad om temperaturerna är bra men ändå snurrar för fullt?

Orginalkylare generellt låter mycket, titta vilken hastighet fläkten går i. Kan vara att den går fullt hela tiden. Prova skaffa något program där du kan ställa i hastigheten på fläkten!

Permalänk
Skrivet av Johan Holm:

Orginalkylare generellt låter mycket, titta vilken hastighet fläkten går i. Kan vara att den går fullt hela tiden. Prova skaffa något program där du kan ställa i hastigheten på fläkten!

Den går i 2100 rpm enligt Speedfan men gick dock inte ändra hastigheten på fläkten i Speedfan som man brukar kunna.

Visa signatur

Intel Core i7 3770k 3.5 GHz | Gigabyte GTX 670 2GB OC | MSI Z77A GD65-ATX | Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE | Corsair HX 650W 80+ Bronze | Corsair Obsidian 800D |

Permalänk
Medlem

Intels orginalkylare är en pina. Ibland vill den inte klicka på alla fyra och då är det ett helvete sedan.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Intels orginalkylare är en pina. Ibland vill den inte klicka på alla fyra och då är det ett helvete sedan.

Så det kan vara anledningen till att den fortsätter med full speed även om temperaturen är normal? Att den inte klickade på alla fyra?

Visa signatur

Intel Core i7 3770k 3.5 GHz | Gigabyte GTX 670 2GB OC | MSI Z77A GD65-ATX | Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE | Corsair HX 650W 80+ Bronze | Corsair Obsidian 800D |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Intel1155:

Så det kan vara anledningen till att den fortsätter med full speed även om temperaturen är normal? Att den inte klickade på alla fyra?

Gör dig själv en tjänst och släng stock kylaren och skaffa dig valfri kylarlösning.
60kr-1000kr. Ligger de i Prisintervall.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Det kan vara en felläsning pröva med ett annat program och se om det visar en annan temperatur.

Visa signatur

Fractal Design Define S || ASUS PRIME Z390-A || Intel Core i7-9700K || ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO || Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 16GB || Corsair Hydro H100i RGB Platinum || Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av 2222thebeast:

Det kan vara en felläsning pröva med ett annat program och se om det visar en annan temperatur.

Har testat Real Temp och Core Temp båda visar samma. Ska kolla vad temperaturen visar i BIOS.

Visa signatur

Intel Core i7 3770k 3.5 GHz | Gigabyte GTX 670 2GB OC | MSI Z77A GD65-ATX | Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE | Corsair HX 650W 80+ Bronze | Corsair Obsidian 800D |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Intel1155:

Så det kan vara anledningen till att den fortsätter med full speed även om temperaturen är normal? Att den inte klickade på alla fyra?

Nä är temperaturen normal så ska den inte fortsätta så. Då är något fel... Fast det finns ju mer än en tempsensor den kan gå på.

Permalänk

Ta en titt i BIOS för inställningar åt CPU-fläkten, säkerställ att inställningen står på PWM (om det går att välja) samt att moderkortet ska reglera hastigheten på fläkten (om valet finns). Konsultera din manual för moderkortet för att finna rätt.

Originalkylarna är hemska ja, det är inte alltid man hör klicket heller så man måste titta efter. "Låsen" ska vara så att deras pilar pekar utåt och inte inåt kylaren, inåt innebär att de är upplåsta och ska bara göras vid avmontering. Låsen ska "låsas" (utåt) innan man trycker igenom piggarna för annars hoppar de lätt ur igen.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk

Har varit inne i BIOS och kollat man kunde göra inställningar för två andra fläktar men inte för CPU fläkten.

Visa signatur

Intel Core i7 3770k 3.5 GHz | Gigabyte GTX 670 2GB OC | MSI Z77A GD65-ATX | Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE | Corsair HX 650W 80+ Bronze | Corsair Obsidian 800D |

Permalänk
Avstängd

har inte läst allt. men du har kylpasta ? kollat så fläkten sitter .. ta tag i den o dra. den ska sitta hårt! skit enkelt att montera ..

elr är de så att du inte har kollat tempen i celcius kanske är 105`F haha

Visa signatur

Intel i7 3930k , Asus p9x79-pro, 16gb ram, Evga Gtx 780, Samsung 840 250gb ssd, 2tb hdd,
benq XL2420t 120hz skärm , Qpad mk80 tagentbord, Steelseries sensei raw mus,
,corsair hx850w , 800d chassi

Permalänk
Medlem

Sitter fläkten i rätt fläktanslutning? Den ska sitta i CPU_Fan på moderkortet, det är lätt att sätta nått fel om det sitter flera saker nära varandra men indikeringarna är röriga...

Är det samma varvtal hela tiden, den går inte upp i 3000rpm vid last ex utan att det hörs skillnad?

Visa signatur

i7 960 TRUE(2*120mm ScytheGT) @ 3.85GHz|ROG Rampage III Formula x58|FD Define R4 Titanium(5*140mm)|XFX CE850W|6x4GB DDR3|RTX3060|Intel X25-M 160GB+Crucial m4 512GB+PNY 1TB+HDD 500GB+HDD 1,5TB+2TB|Externa: 2*WD 2TB|Fåner:Mi Mix 2S|Galaxy S22|Moto G5|Galaxy S5|Galaxy S4