Permalänk

i7 3770k temp fix

Halloj där! Jag kom över den här videon då jag har en i7 3770 k och vill veta om ni tycker det är något man borde ge sig in på eftersom processorn har en förmåga att bli väldigt varm..

http://www.youtube.com/watch?v=XXs0I5kuoX4&feature=plcp

När jag frågar om det är något jag borde ge mig in på, så är det för att min erfarenhet av att fippla med datorkomponenter är väldigt liten. Det såg dock inte så svårt ut ?

Permalänk
Medlem

jo tjena, innan jag hade gjort det där

Permalänk
Skrivet av Saven:

jo tjena, innan jag hade gjort det där

Hu ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallepappskalle:

det såg riskabelt ut, jag är för mesig helt enkelt.

det verkar ju ge bra resultat dock? ganska nice om någon här vågar prova på

Permalänk
Skrivet av Saven:

det såg riskabelt ut, jag är för mesig helt enkelt.

det verkar ju ge bra resultat dock? ganska nice om någon här vågar prova på

Den någon blir nog jag ! går skiten sönder så köper jag endå en ny processor bara. ( INTE EN 3770K ! )

Permalänk
Skrivet av kallepappskalle:

Den någon blir nog jag ! går skiten sönder så köper jag endå en ny processor bara. ( INTE EN 3770K ! )

Upp med ett galleri om du gör det

Permalänk
Skrivet av Rillepille:

Upp med ett galleri om du gör det

i could work something out!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallepappskalle:

i could work something out!

Väntar spänt och håller tummarna! Skulle bli skönt å få upp klocken lite till....

Permalänk
Medlem

Hade lätt gjort det, dock hade han överdrivet mkt kylpasta på den lilla ytan xD

Permalänk
Medlem

Om du har sådana problem med processorn och verkligen kollat så kylaren är på ordentligt så borde byta ut den mot en ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qMetal:

Om du har sådana problem med processorn och verkligen kollat så kylaren är på ordentligt så borde byta ut den mot en ny.

problemet är väl lite att alla ivy bridge har den där kylpastan (om det är den som förstör allt)
så byta platform helt kanske? fixa en sandybridge kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saven:

problemet är väl lite att alla ivy bridge har den där kylpastan (om det är den som förstör allt)
så byta platform helt kanske? fixa en sandybridge kanske?

Att det är en annan kylpasta ger inte 40 grader i skillnad. Om tempen är så hög som den var i videon, typ 92 grader så är det något fel på processorn.

Permalänk
Medlem

Såg flera saker i videon som jag inte skulle rekommendera tex ta inte på undersidan av CPUn, det kommer lämna fett från dina fingrar på ytan för att inte tala om ESD risken han använde också på tok för mycket kylpasta.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Avstängd

Man blev själv sugen på att göra det med men dock så ryker garantin ;/. Att intel ska vara så oseriösa på kylpastan, när man betalar 2k och över för en cpu så ska väl få det vad man betalar för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qMetal:

Att det är en annan kylpasta ger inte 40 grader i skillnad. Om tempen är så hög som den var i videon, typ 92 grader så är det något fel på processorn.

nae exemplet i videon var ju extremt, men "alla" som ändrat kylpastan har ju fått lägre temps så.
aja dumt som fan av intel iaf, varför snåla på en sån sak kan man undra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saven:

nae exemplet i videon var ju extremt, men "alla" som ändrat kylpastan har ju fått lägre temps så.
aja dumt som fan av intel iaf, varför snåla på en sån sak kan man undra...

Dom kanske har börjat få det tufft ekonomiskt

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

Jag skulle verkligen inte chansa ändå. Jag har inte överklockat min men det är nog först då som man behöver en betydligt bastantare kylning än en Noctua NH-U9B SE2. Men ger du dig på att försöka ska det bli intressant och se resultatet.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Skrivet av qMetal:

Att det är en annan kylpasta ger inte 40 grader i skillnad. Om tempen är så hög som den var i videon, typ 92 grader så är det något fel på processorn.

Ja men han säger även i videon att han tror hans processor hade en defekt. Men det ordnade upp sig när han bytte pastan dock