Permalänk

Vilka "softwares" är at rekomendera

vilka program rekomenderar ni för å testa datorns hårdvara, dvs kolla tempraturer på cpu, gpu å minnen
samt att värkligen pressa dom till maximum för å testa om kylningen är bra osv

ska bygga ihopp en burk å de kan va bra å se så hårdvaran kör som den ska å att tempraturerna inte stiger på tok för mycke

Permalänk
Medlem

Gpu-z CPU-z realtemp och hjärnsläpp D:

Ps stavning o.O

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Furmark för grafikkortet.

Prime 95 för CPU.

Memtest för minnen.

Permalänk

men GPU-Z å CPU-z håller inte dom bara koll på Tempraturer, behöver även nåt som stress-testar skiten för å se vilken temp jag kommer upp i då

Permalänk

Använder https://play.google.com/store/apps/details?id=com.trigonesoft..... till att kolla allt på mobilen, bra om man inte har en extra skärm och vill slippa tabba ner hela tiden
Visar ganska mycket mer än vad de vanligare program gör också

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk

starta prime 95 å sen Blend test, eller ska man ta nån av dom andra 2 alternativen

å furmark, funkar de me demo version, lr ska man försöka hitta nån fullver???

Permalänk
Medlem

CPU-z, realtemp, hwmonitor, Msi afterburner... Där har du några iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The Best There Is, The Best There Was And The Best There Ever Will Be!!!!!!

Permalänk
Skrivet av smorfkekke:

starta prime 95 å sen Blend test, eller ska man ta nån av dom andra 2 alternativen

å furmark, funkar de me demo version, lr ska man försöka hitta nån fullver???

Ja kör blend test, tror det funkar. Ska även finnas någon "torture" eller "extreme burn" preset.

Skulle gissa på att vilken version som helst av Furmark duger, bara den belastar grafikkortet till 100% så får du maxtemp.

Permalänk

å prime95 maxar tempen på CPU å Ram???

en polare till mig snacka om "Toast, Burnin å nyaste 3d Mark" men jag vet inte vilka prog Toast och Burnin är

Permalänk
Medlem

Realtemp är något jag verkligen inte kan rekommendera eftersom att den visade helt fel temperaturer för mig. Till och med Speedfan visar rätt, aja till programmen.

CPU: CPU-Z, Prime 95, Speedfan, 3DMark (Inget måste)
GPU: MSI Afterburner, Furmark, GPU-Z, 3DMark (Inget måste)
HDD: WinDirStat, CrystalDiskInfo, CrystalDiskMark, Defraggler (EJ SSD!!!)
RAM: Memtest

Uppdaterar listan om jag kommer på något mer.

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk
Skrivet av smorfkekke:

å prime95 maxar tempen på CPU å Ram???

en polare till mig snacka om "Toast, Burnin å nyaste 3d Mark" men jag vet inte vilka prog Toast och Burnin är

Temperaturen på ram har jag aldrig hört talas om, har RAM modulerna ens sensorer?

Toast och BurnIn har jag aldrig hört talas om, men ser ut att vara några belastningsprogram det med.

3DMark kan beskrivas som "spelprestanda"... typ. Den belastar din dator med 3D grafik (t.ex. DX11 saker) och du får en slutpoäng. Vet inte riktigt om det är pålitligt i syfte att prova stabiliteten på ditt system, eller maxtemp för den delen. 3DMark byter till olika scenarion etc. så du får aldrig ett fast tak som planar ut. (Rätta mig om jag har fel någon)

Vissa säger att man ska köra Prime och Memtest i ett halvår för att förutsätta att systemet är stabilt. Jag brukar köra programmet under natten och under dagen då jag är på jobbet(~15-16h). Kommer jag hem utan att ha något fel så är systemet stabilt nog för mitt användningsområde (spel och allmän användning).

Permalänk
Medlem

gpu-z och cpu-z e bra program, som folk sagt, för o kolla tempen o så allt stämmer me clock o timings o temp o sånt tjofsan, men tycker det är konstigt att ingen rekommenderat OCCT än, där kan du kolla tempsen, lite spänningar clocks och stresstesta hela burken i ett kör?

HwMonitor är bra o kolla stats me också, t ex min/max temp/spänningar

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överkill:

Temperaturen på ram har jag aldrig hört talas om, har RAM modulerna ens sensorer?

Toast och BurnIn har jag aldrig hört talas om, men ser ut att vara några belastningsprogram det med.

3DMark kan beskrivas som "spelprestanda"... typ. Den belastar din dator med 3D grafik (t.ex. DX11 saker) och du får en slutpoäng. Vet inte riktigt om det är pålitligt i syfte att prova stabiliteten på ditt system, eller maxtemp för den delen. 3DMark byter till olika scenarion etc. så du får aldrig ett fast tak som planar ut. (Rätta mig om jag har fel någon)

Vissa säger att man ska köra Prime och Memtest i ett halvår för att förutsätta att systemet är stabilt. Jag brukar köra programmet under natten och under dagen då jag är på jobbet(~15-16h). Kommer jag hem utan att ha något fel så är systemet stabilt nog för mitt användningsområde (spel och allmän användning).

CPU testat också när man kör 3DMark.

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk
Skrivet av pjuppi:

gpu-z och cpu-z e bra program, som folk sagt, för o kolla tempen o så allt stämmer me clock o timings o temp o sånt tjofsan, men tycker det är konstigt att ingen rekommenderat OCCT än, där kan du kolla tempsen, lite spänningar clocks och stresstesta hela burken i ett kör?

HwMonitor är bra o kolla stats me också, t ex min/max temp/spänningar

HWMonitor är ett bra program, men jag får det inte att fungera med AMD's APU:er; visar helt knasiga temps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överkill:

HWMonitor är ett bra program, men jag får det inte att fungera med AMD's APU:er; visar helt knasiga temps.

jasså, de va de nåt nytt :), bra o veta!

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk

en annan liten snabb fråga, har inte gjort detta på flera år men jag har beställt en intel CPU samt en tredjeparts CPU fläkt, kommer jag behöva använda kylpasta på CPU fläkten eller kommer de räcka med at smeta åp pasta på CPUN
har som sag inte gjort detta på åratal, så jag kommer inte ihåg hur de funkar XX..

Permalänk
Medlem
Skrivet av smorfkekke:

en annan liten snabb fråga, har inte gjort detta på flera år men jag har beställt en intel CPU samt en tredjeparts CPU fläkt, kommer jag behöva använda kylpasta på CPU fläkten eller kommer de räcka med at smeta åp pasta på CPUN
har som sag inte gjort detta på åratal, så jag kommer inte ihåg hur de funkar XX..

?

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk
Medlem
Skrivet av smorfkekke:

en annan liten snabb fråga, har inte gjort detta på flera år men jag har beställt en intel CPU samt en tredjeparts CPU fläkt, kommer jag behöva använda kylpasta på CPU fläkten eller kommer de räcka med at smeta åp pasta på CPUN
har som sag inte gjort detta på åratal, så jag kommer inte ihåg hur de funkar XX..

Applicera pastan på CPU när den sitter på plats på moderkortet, tryck dit kylaren så löser sig resten "av sig självt".
OCCPT fungerar bra att testa bygget med!

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Skrivet av azz0n^:

CPU testat också när man kör 3DMark.

Givetvis! Men mig veterligen så vara inte CPU "testet" i mer än någon minut. Knappast nog mycket för att stresstesta CPU för stabilitet eller utplanad maxtemp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Applicera pastan på CPU när den sitter på plats på moderkortet, tryck dit kylaren så löser sig resten "av sig självt".
OCCPT fungerar bra att testa bygget med!

this.

eller läsa manaulen till cpu-kylaren, står allt där hur man gör (Y)

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överkill:

Temperaturen på ram har jag aldrig hört talas om, har RAM modulerna ens sensorer?

Toast och BurnIn har jag aldrig hört talas om, men ser ut att vara några belastningsprogram det med.

3DMark kan beskrivas som "spelprestanda"... typ. Den belastar din dator med 3D grafik (t.ex. DX11 saker) och du får en slutpoäng. Vet inte riktigt om det är pålitligt i syfte att prova stabiliteten på ditt system, eller maxtemp för den delen. 3DMark byter till olika scenarion etc. så du får aldrig ett fast tak som planar ut. (Rätta mig om jag har fel någon)

Vissa säger att man ska köra Prime och Memtest i ett halvår för att förutsätta att systemet är stabilt. Jag brukar köra programmet under natten och under dagen då jag är på jobbet(~15-16h). Kommer jag hem utan att ha något fel så är systemet stabilt nog för mitt användningsområde (spel och allmän användning).

Jadå, många RAM har tempsensorer. HWiNFO brukar kunna läsa ut dessa rätt.

Permalänk
Medlem

Everest bästa program som finns.

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer