Permalänk
Medlem

Vattenkylning hjälp!

Min dator blir varm, låter mycket och otroligt seg med mina fläktar... Då tänkte jag skaffa vattenkylning men jag har aldrig handskas med vattenkylning förr så jag behöver lite råd och tips från er som kan med vattenkylning.

  • Vad har vattenkylning för för och nackdelar?

  • Vilken/vilka komponent(er) ska jag kyla? Bild kommer längre ner i tråden

  • Länka gärna en komplett kundvagn med vattenkylningskomponenter som jag kan tänkas behöva, även en guide hur man installerar ett vattenkylningssystem skulle sitta rätt fint


Jag har...

AMD Phenom(tm) II X4 960T Socket AM3
AMD Radeon HD 6850

Bilder

Dold text
Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk

Fördelarna med vattenkylning är att det presterar väldigt bra, att du har möjlighet att få ner ljudnivån och framförallt, att det är väldigt snyggt

Du kan kyla antingen bara processorn, eller både processorn och grafikkortet.

Vattenkylningen kommer kosta uppemot 3000kr om du ska kyla både grafikkortet och processorn. Om syftet med allt detta bara är att få ner ljudnivån och få bättre kylning, så är det väldigt mycket pengar jämfört med en bra luftkylare som kostar mellan 500 och 1000kr, och både kyler riktigt bra och är tyst.
Vill du verkligen ha vattenkylning för att du tycker att det är snygg, roligt, eller något annat, så kör på det. Kom bara ihåg att det inte lönar sig när det gäller temperaturer och ljudnivå, jämfört med bra luftkylare

Permalänk
Avstängd

Jag skulle lägga pengar på ett endast kyla processorn eftersom grafikkortet byter man "oftare" och då måste man köpa vattenblock till den också. Eftersom euron är låg nu kan du köpa på aquatuning.se vattenkylning. Fördelen är också att du kan använda systemet i framtiden också.

Dessa grejer kanske skulle passa:

http://www.aquatuning.se/shopping_cart.php/bkey/62443b2759437...

Blir knappt 1500:- med frakt skulle jag tro.

Detta system slår nog de flesta corsair h50 etc.