Windows 8 RTM visas upp på video

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Akta:

Det här låter så extremt vansinnigt att jag får känslan av att jag missförstår något. Jag menar, mycket går att vänja sig vid men "multitasking"-optimering är väl fan en av de absoluta grundbultarna i ett pc-operativsystem. Går det verkligen inte att flytta runt saker som man vill på skärmen i win8?

Skrivet av Morkul:

Tror jag var lite otydlig. Problemet är att när jag öppnat settings, som ligger under Metro, så öppnas det i fullskärmsläge och jag kan i alla fall inte hitta något uppenbart sätt för att få det i windowed mode. Där av att jag inte kan läsa i browsern samtidigt som jag pillar i settings.

Håller med om att det är störande, settings är väl dock den enda metroapp man "måste" köra förutom startskärmen. Att poängtera är dock att settings inte är kontrollpanelen och alltså inte något man behöver spendera särskilt mycket tid i. Och det går ju fortfarande att alt+tabbapå 0 sekunder i det aktuella fallet.

Visst, det är inte optimalt och jag hade gärna sett att alla dessa inställningar gick att nå även i vanliga kontrollpanelen. Å andra sidan så är det inte något som direkt hämmar mig eller gör mig rosenrasande, fördelarna överväger fortfarande nackdelarna IMO.

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arion:

Håller med om att det är störande, settings är väl dock den enda metroapp man "måste" köra förutom startskärmen. Att poängtera är dock att settings inte är kontrollpanelen och alltså inte något man behöver spendera särskilt mycket tid i. Och det går ju fortfarande att alt+tabbapå 0 sekunder i det aktuella fallet.

Visst, det är inte optimalt och jag hade gärna sett att alla dessa inställningar gick att nå även i vanliga kontrollpanelen. Å andra sidan så är det inte något som direkt hämmar mig eller gör mig rosenrasande, fördelarna överväger fortfarande nackdelarna IMO.

Går det att få sök att inte ta upp hela skärmen?

När jag nu är hemma och läst om lite så vill jag bara poängtera en sak till alla som säger att det går att välja bort Metro. Eller att det endast är vid uppstart sedan går man in i desktop mode. Nä du är tvingad att använda Metro för vissa saker och det finns inget sätt att komma ifrån det, i alla fall som det fungerar just nu. Jag både tror och hoppas på att vi kommer så se en ändring på det, kanske en Win 8 SE, det har ju hänt förut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Har jag någonsin påstått att jag är tvingad att uppgradera?
Nu tänker jag inte lika kort som dig, vilket tydligen bara är till W8 utan jag tänker framåt mot kommande OS. Låter man de göra som de vill nu, kommer de inte göra som man vill sen.

Man kan inte alltid se det värsta sceneriet, Microsoft har en tradition av att fixa till design missar så visar det sig att Metro eller vad nu dom kommer kalla det helt enkelt inte fungerar för desktop användning så kommer Microsoft bli tvingade att fixa till det.
Här kan du dock göra ett val som påverkar dem, uppgraderar du inte så har du en direkt påverkan på försäljningen vilket i slutändan har större betydelse än vad kommentarer på ett svenskt diskussions forum har.

Jag kommer dock uppgradera då startmenyn betyder noll och intet för mig, men det är mitt val och mitt val är givetvis inte rätt val för alla andra.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av havoc:

Man kan inte alltid se det värsta sceneriet, Microsoft har en tradition av att fixa till design missar så visar det sig att Metro eller vad nu dom kommer kalla det helt enkelt inte fungerar för desktop användning så kommer Microsoft bli tvingade att fixa till det.

Exakt. Om de märker att det fungerar utmärkt och de allra flesta användare är nöjda så kommer nästa version se likadan ut. Kan dock inte minnas att dom fått backa på något tidigare.

Jo vänta nu, dom la ju till uppåtpilen i utforskaren för Windows 8 som var borta i Vista och Windows 7.

Permalänk
Medlem

Grymt snygg OS, Mycket nöjd har blivit van vid metro sjukt smidigt.

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Skrivet av Djinn1982:

Grymt snygg OS, Mycket nöjd har blivit van vid metro sjukt smidigt.

Det kan jag faktiskt hålla med dig om! När man har blivit van så är det smidigt.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Man inser även hur lite man använde start menyn. Det är bara trycka på windowsknappen och skriva efter det du söker. Jag kommer inte sakna startmenyn iaf

Visa signatur

Med vänlig hälsning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Ironin är att du gnäller på gnällspikarna. Låt oss ha problem med interfacet om vi så vill. Och om du har problem med något argument man framför så får du gärna presentera motargument istället för att kalla alla för gnällspikar.

Grafiska interfacet är värt mycket för en power-user. I windows 7 får jag en snabb lista i startmenyn på alla mina program. I windows 8 så blir listan lätt gigantisk då ikonerna blir stora, inget är mappgrupperat och listan blir då i sidled väldigt stor och lång som behöver stora musgester för att ta sig dit man vill.

Som grädde på moset måste den också täcka för allt jag jobbar med. Jag kan inte sitta och läsa en artikel i webbläsaren, trycka winkey och söka mig fram till ett dokument jag vill få upp. För metro kommer i vägen och täcker för hela mitt skrivbord, och vill dessutom att jag ska föra muspekaren till en knapp för att bekräfta att jag söker efter ett dokument och inte ett program! Winkey + skriv sökord och tryck enter fungerar bara för program!

Har precis som du uppskattat Windows 7 men nu bytt till Windows 8. Sitter just nu och jobbar med en tablet PC som är dockad.
Som dockad dator har jag extern skärm tangentbord och mus. Detta betyder att jag lätt kan prova hur det är att jobba dels med touch och dels med tangentbord och mus ( dvs som jag är van)

Tycker att "gränssnittet tidigare känt som Metro" har sina fördelar då jag är på konsumtionshumör och bara skall läsa, titta, surfa eller spela. Däremot när jag jobbar med program och/eller skall producera text är det desktopen som gäller.
I desktopen är det mesta sig likt och det kan gå flera timmar innan jag överhuvud taget ser "gränssnittet tidigare känt som Metro" .

Din irritation över att den grafiska programmenyn saknas har inte jag. Tyckte att den stora fördelen med starknappen i Windows 7 var att jag kunde skriva vilket program jag ville starta. Använde i princip aldrig den grafiska menyn. Nu drar jag musen längst upp till höger istället och skriver vad jag vill ha för "app".
Oftast använder jag dock Winkey + Q istället.
Vill jag ha ett dokument trycker jag Winkey + F istället (gäller även i IE10)
Tycker att det är synd att den multisökning (filer program mail etc) som finns i Windows 7 nu i Windows 8 är separerad men å andra sidan har det ju nu tillkommit sökning in i allting annat så att man även kan välja om man vill söka i IE10 (dvs websökning) eller en sökning i en applikation som till exempel namnsökning efter taggade bilder i Foto appen.

Så om du kan tänka dig att trycka Winkey+F istället för bara Winkey kan kanske surfning i Windows 8 vara OK även för dig.

MVH
koschei

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Har använt det i tio minuter nu men stängde av, var är kontrollpanelen o alla mina inställningar, hur vet jag vad jag gör o när jag gör det? Varför är allt maximerat hela tiden? Hur ska jag hitta o använda alla nya features när jag inte vet vad dom heter eller var dom finns? Var ser jag vilka program som är installerade?
Har inte känt mig så här vilse med en dator sedan jag började använda DOS för längesedan.

Finns en vanlig kontrollpanel kvar eller måste jag skriva in namnet på inställningen jag vill ändra, typ "desk.cpl, hdwwiz.cpl" etc?

Gå till desktop (Winkey+D) och dra up musen i högra hörnet och klicka på settings så finns där en Control Panel och PC Info
Tycker du det var för långt och krångligt så tryck Winkey+ I.

Den kan också nås via Metro meny genom att dra från botten (eller toppen). Har du ingen touch skärm kan du ta fram ikonen för "all apps" genom Winkey + Z.
Ikonen all apps visar alla program som kan nås och längst bort till höger (Winkey + End) ligger familjen men Windows system programmen.
Där kan du högerklicka och "pinna" de du vill ha på startmenyn eller taskbaren.
MVH
koschei

Permalänk
Medlem

Start knappen har man inte använt på åratal. Metro är mycket bättre än start. Så om du inte tycker det så borde ni öppna ögonen lite till.

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djinn1982:

Start knappen har man inte använt på åratal. Metro är mycket bättre än start. Så om du inte tycker det så borde ni öppna ögonen lite till.

För de av oss som inte provat windows 8, kan du förklara varför Metro är mycket bättre?

Permalänk
Avstängd

I Windows 8 RTM börjar Metro se ganska bra ut tycker jag. Större ordentliga ikoner för desktop-appar (kolla IE-ikonen, det är inte Metrovarianten) och lite trevligare bakgrunder att välja på.

http://winfuture.de/news,71301.html#sci1344274301,1366,768,77...

Permalänk
Medlem

Som Windows Phone på dator. Och hur lyckat är det? Kanske bra för grannen som kan nada, men inte bra för mig.

Permalänk
Medlem

Och om man har tangentbord och mus då?... Vad är det som är så fantastiskt med touch och alla dessa stora rutor då?

Permalänk
Medlem

Ser precis ut som Notion Ink´s surfplattas Gränssnitt Eden som har Android i grunden.
Och detta tog jag bort första dagen jag köpte deras surfplatta och ersatte med standard android.

Visa signatur

The Truth Is Oute There !!!!
Just LOOK and You Will Find