1sta försöket Vattenkylning, material? T-Virus Res.

Permalänk
Medlem

1sta försöket Vattenkylning, material? T-Virus Res.

Tjenare allihop.

Jag har planen att skaffa en ny dator nu om en månad, delarna valda. Men nu tänkte jag köra på vattenkylning för första gången då jag har sett några riktigt vackra verk.

Jag har försökt läsa in mig på skillnader på materialen i olika block och så men blir inte riktigt klok på det hela, kört med EK's sökmotor för att hitta vilka block som skulle passa min uppsättning. Men de kommer i så många olika material att ögonen går i kors...skämt åt sido så behöver jag hjälp.

Min uppsättning:
MoB : Asus P8Z77-V Socket 1155
GPU: Gigabyte GeForce GTX 670 OC
CPU: Intel Core i7 3770K
Chassi: Fractal Design R4

Vad jag har funnit som jag tror mest på inom vattenkylningen, sökt på EK's sökmotor:
GPU EK Waterblocks EK-FC680 GTX Plexi
CPU EK Waterblocks EK-Supreme LTX Plexi
Radiator EK Waterblocks EK-CoolStream RAD XT (240)
Pump EK Waterblocks EK-DCP 4.0
Reservoar FrozenQ Liquid Fusion V Series 400mm - Blue https://frozenqshop.com/index.php/lf250-1.html

Jag tänkte att om jag tar plexi så kommer det antagligen se bäst ut om jag använder någon sorts färgad kylvätska.
Reservoaren är något som jag verkligen vill ha. Tycker den ser helt otrolig ut och chassit R4 kommer jag modda, dvs jag kommer fixa en ruta i sidan så man ser in.

Samling av mina funderingar
Reservoaren finns i många olika längder men hur mycket "extra" vätska behöver man?
Duger pumpen jag valt eller borde jag köra på en bättre?
Blocken jag har valt kommer de funka ihop utan problem?
Radiatorn hoppas jag kommer passa, men kan ni säga om den duger eller borde jag köra på någon annan?
Slangar, bättre att köra på större diameter eller mindre?
Extra kopplingar, vilket material borde man köra på med mina val?
Något annat jag borde tänka på vid inköpet?

Visa signatur

Laptop ASUS G53SX-S1139V PROC: i7 2670QM GC: GTX 560 2 048 MB RAM: 8GB HD: 500GB Sata 3 MUS: Steelseries Sensei Keyboard: Steelseries 7G Black

Playernames: Zio, DeathEye

Permalänk
Hedersmedlem

Angående materialet i blocken så är det i princip bara ett estetiskt val. Sen slangval så har jag hört att tjockare slangmaterial minskar risken att det blir veck på slangen när den böjs. När det gäller innerdiametern så känns det bortkastat att gå upp i allt för stora mått eftersom de flesta anslutningar till radiatorer m.m. är 1/4" vilket gör att slangen kommer att strypas i dessa anslutningar ändå. Rätta mig gärna om jag har fel.

Övriga frågor kan jag inte svara på men är intresserad själv eftersom jag sitter i liknande tankar, om än inte lika långt gångna som dina.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Om de inte gjort om designen i taket radikalt sen R2an kan det bli knepigt att få plats med radiator och fläktar där eftersom det blir ett ganska tjockt paket. För mig blev det så tjockt att det blockerade möjligheten att dra slang till processorblocket. Men det kanske inte är där du tänkt ha den?

Såhär har jag löst det i min R2a efter några ombyggnationer: http://www.sweclockers.com/galleri/9813-define-r2-intern-360m...

Reservoaren finns i många olika längder men hur mycket "extra" vätska behöver man?
Du behöver egentligen ingen extra vätska alls utan reservoar har man för att göra det enklare att få ut luft ur systemet. En del tycker bättre om att skippa den helt och köra med en T-koppling och fillport istället. Det viktiga är att vattnet kommer fram till pumpens insugspunkt när du häller i det eftersom den dels inte får gå torr och dels är verktyget för att få ut vattnet i resten av systemet.
Duger pumpen jag valt eller borde jag köra på en bättre?
Den duger mer än väl. Jag kör mitt system på lillebrorsan utan att känna mig begränsad. Hade en häftigare pump tidigare men körde den alltid strypt för att slippa ljud.
Blocken jag har valt kommer de funka ihop utan problem?
Med varandra bör det inte vara några problem. Det gäller att få till en lyckad slangdragning bara. Säger EKs konfigurator att de passar dina komponenter bör det stämma.
Radiatorn hoppas jag kommer passa, men kan ni säga om den duger eller borde jag köra på någon annan?
Den duger nog också beroende hur mycket du tänkt klocka, vilka fläktar du tänkt köra och hur höga temperaturer du kan tänka dig. En del tror knappt att 360mm räcker till CPU+GPU så det finns olika åsikter. Fundera igenom var du ska montera den bara.
Slangar, bättre att köra på större diameter eller mindre?
Jag kör 13mm ID och Fatboy nipplar. Nippeln är nästan exakt lika stor som slangen invändigt så känns som en bra matchning. Onödigt att tillföra mer motstånd än nödvändigt den vägen.
Extra kopplingar, vilket material borde man köra på med mina val?
Som tidigare nämnts. Materialvalet är mest estetiskt. En del föredrar kompressionsnipplar där man skruvar fast slangen. Jag kör den enkla varianten utan att ens ha slangklämmor. Också en smaksak verkar det som.
Något annat jag borde tänka på vid inköpet?
Köp lite extra slang så att du kan bygga om lite vid behov om du inte blir nöjd. Jag har nog gjort av med 3m slang bara på att bygga om i olika omgångar. Tur att jag började med billig slang

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Radiatorn hoppas jag kommer passa, men kan ni säga om den duger eller borde jag köra på någon annan?
Den duger nog också beroende hur mycket du tänkt klocka, vilka fläktar du tänkt köra och hur höga temperaturer du kan tänka dig. En del tror knappt att 360mm räcker till CPU+GPU så det finns olika åsikter. Fundera igenom var du ska montera den bara.

Du ser ut att har bra insikt i vattenkylningen.
Vill bara kommentera med hur mycket radiatoryta man behöver.

Innan 8800GTX kom så talade man om 1x120 radiator per komponent man ville kyla (undantaget chipset, mosfets och hdd).
Idag pratar man om minst 1,5x per GPU man har, då dem utvecklar mycket mera värme än en CPU gör idag.

Så en 360 är perfekt för CPU+GPU.

Frågan till TS, vill du köra SLI senare?
Fundera då på att KANSKE gå upp till 4x120 i raddiatoryta.

Självklart har tjockleken endel att göra, du tänkte köra XT som är 47mm tjock och XTX är nästan 2cm tjockare.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

Jag får tacka för era svar, jag hoppas att denna tråd kanske hjälper dig med Casgar.

Jo Rattnalle jag hade som plan att ha den i taket men om det blir för trångt så får jag nog omvärdera R4:an.

När det kommer till material så har jag funnit några artiklar om att olika material på speciellt metallen kan leda till problem, olika sorters metaller i samma system skulle tydligen leda till uppbyggnad av partiklar som kan om man har otur blockera de fina kanalerna i blocken.

Så 13 mm slang säger du, tackar igen och ja jag hade funderat på att köpa mer än vad som borde behövas bara utifall att som du säger att man ångrar sig etc...

Nipplar blir väl det jag ska kolla upp näst nu då se om jag hittar några som kommer passa in i mitt tema :).

Tackar för insikten på radiatorerna Tancoll, och ja jag har planer att köra SLI senare så du tror minst på 4x120 då.
DÅ får jag kolla upp detta med, ska se om jag kan lurka fram en ritning eller mått på R4:an så jag kan se om det skulle gå annars får det bli ett annat chassi inte mer med de.

Jag kommer uppdatera här allt eftersom frågor eller mitt bygge kommer igång.

Tack än en gång allihop.

Visa signatur

Laptop ASUS G53SX-S1139V PROC: i7 2670QM GC: GTX 560 2 048 MB RAM: 8GB HD: 500GB Sata 3 MUS: Steelseries Sensei Keyboard: Steelseries 7G Black

Playernames: Zio, DeathEye

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Filip88:

När det kommer till material så har jag funnit några artiklar om att olika material på speciellt metallen kan leda till problem, olika sorters metaller i samma system skulle tydligen leda till uppbyggnad av partiklar som kan om man har otur blockera de fina kanalerna i blocken.

Det uppstår huvudsakligen om man har ett kopparblock och ett aluminiumblock i samma loop. Eftersom i princip alla block idag är av koppar så tror jag inte det är ett problem längre. Sen om blocken har en topp av plast eller om blocken är galvaniserade med nickel spelar ingen roll däremot.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Det uppstår huvudsakligen om man har ett kopparblock och ett aluminiumblock i samma loop. Eftersom i princip alla block idag är av koppar så tror jag inte det är ett problem längre. Sen om blocken har en topp av plast eller om blocken är galvaniserade med nickel spelar ingen roll däremot.

Jamen dåså då kan vi få till vilken effekt som helst färg mässigt. Härligt!

Dags att börja leta färg med, jag funderar på att ta helt färglösa delar och istället ta färgad vätska.Tror det blir snyggast. Det blir t-virus tema iallafall, blått och grönt.
Funderar på lite extra detaljer utöver som led lampor, några andra komponenter som inte har annan effekt än tema snyggt.

Om någon annan har gjort umbrella t-virus eller har idéer så får.ni gärna posta dem. Jag har fortfarande minst en månad innan beställningar görs.

Visa signatur

Laptop ASUS G53SX-S1139V PROC: i7 2670QM GC: GTX 560 2 048 MB RAM: 8GB HD: 500GB Sata 3 MUS: Steelseries Sensei Keyboard: Steelseries 7G Black

Playernames: Zio, DeathEye

Permalänk
Medlem
Skrivet av Filip88:

Jamen dåså då kan vi få till vilken effekt som helst färg mässigt. Härligt!

Dags att börja leta färg med, jag funderar på att ta helt färglösa delar och istället ta färgad vätska.Tror det blir snyggast. Det blir t-virus tema iallafall, blått och grönt.
Funderar på lite extra detaljer utöver som led lampor, några andra komponenter som inte har annan effekt än tema snyggt.

Om någon annan har gjort umbrella t-virus eller har idéer så får.ni gärna posta dem. Jag har fortfarande minst en månad innan beställningar görs.

Att föredra är färgade slangar och genomskinlig vätska då det har en tendens att fastna i blocket och dra ner på flödet ganska mycket.

Köper du genomskinliga block (till Laing DDC pumpar finns det toppar med förborrade hål för lysdioder), tror även att det finns för CPU och GPU.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tancoll:

Att föredra är färgade slangar och genomskinlig vätska då det har en tendens att fastna i blocket och dra ner på flödet ganska mycket.

Köper du genomskinliga block (till Laing DDC pumpar finns det toppar med förborrade hål för lysdioder), tror även att det finns för CPU och GPU.

Det låter som en bra ide. Lysdioder i kretsen kanske blir riktigt läckert Helt klart värt att kolla upp!

Visa signatur

Laptop ASUS G53SX-S1139V PROC: i7 2670QM GC: GTX 560 2 048 MB RAM: 8GB HD: 500GB Sata 3 MUS: Steelseries Sensei Keyboard: Steelseries 7G Black

Playernames: Zio, DeathEye

Permalänk
Medlem

Fått en ny fråga efter mycket läsning. Backplates, är det något jag borde skaffa till mina block?

Visa signatur

Laptop ASUS G53SX-S1139V PROC: i7 2670QM GC: GTX 560 2 048 MB RAM: 8GB HD: 500GB Sata 3 MUS: Steelseries Sensei Keyboard: Steelseries 7G Black

Playernames: Zio, DeathEye

Permalänk
Medlem
Skrivet av Filip88:

Fått en ny fråga efter mycket läsning. Backplates, är det något jag borde skaffa till mina block?

det är snyggt ochg hjälper till att stadga upp så det kan vara en ide
men om kortet redan har ett block från fabriken så är det ju ingen ide.
t.ex. asus dcII kort

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Jag uppskattar svaret Abbebandy, då verkar det ju bäst att skaffa sådan backplate för säkerhetsskull till både cpu o gpu.
Inget speciellt att tänka på vid val av dessa?
Jag kommer köra på plexi, koppar block.

Visa signatur

Laptop ASUS G53SX-S1139V PROC: i7 2670QM GC: GTX 560 2 048 MB RAM: 8GB HD: 500GB Sata 3 MUS: Steelseries Sensei Keyboard: Steelseries 7G Black

Playernames: Zio, DeathEye