Permalänk
Medlem

Överclockning fungerar inte?

Hej jag lägger två frågor i denna tråd så hoppas vi att båda kan bli svarade.

Jag har aldrig överclockat sandy bridge förut och beslut för mig att testa det idag. Har väl gått ganska bra förutom några problem jag märkt av nu.

1. När jag är inne i biosarna står det att jag har 42 x 100 = 4.2 ghz men när jag sedan startar windows så har den resettat sig till 3.5 ghz och jag måste starta real temp och kryssa ur: [x] disable turbo vad är det för slags inställning som krånglar då i bios?

2. min andra fråga är mer hur man överclockar sandybridge jag har som satt den till 42 x 100 = 4.2 ghz och satt cpu vcore till 1.180 V nästan allt annat är på auto. Är det de enda man behöver göra för att allt ska funka bra?

saker som jag tryckt av och på i bios:

Av:

Limit CPUID Maximum
Power Technology
C1E Support
OverSpeed Protection
Spread Spectrum

på:

Internal PLL Overvoltage
Execute Disable Bit
Intel Virtualization Tech

Spec:

Cpu: i7 2700k
mobo: msi z77a-gd55
ram: corsair vengance cl9 1600mhz
gpu: gtx 260
psu: corsair hx850w

Permalänk
Entusiast

Jag tänker inte säga något om överklockig vid denna tiden på natten, för det blir säkert tokigt

Men kom ihåg; din processor klockar ner sig när den inte behöver mata ut full power. Så lägg något tungt på den, typ Prime95. Kolla sen igen om du har kommit upp i dina 4,2 GHz

Permalänk
Medlem

Får jag fråga - i Windows, ser du ett högre vcore-värde också?

Alltså i bios har du exempelvis: 4200 MHZ och 1.3vcore, men i WIndows får du 3300 MHZ och 1.3 vcore.

Permalänk

1. Har du Realtemp satt att starta med windows? Isf öpnna configfilen för Realtemp och ändra DisableTurbo=1 till 0.

Ser inget annat konstigt i dina settings.

Permalänk
Medlem

Vilket program använder du för att läsa av frekvensen?

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaltrip:

1. När jag är inne i biosarna står det att jag har 42 x 100 = 4.2 ghz men när jag sedan startar windows så har den resettat sig till 3.5 ghz och jag måste starta real temp och kryssa ur: [x] disable turbo vad är det för slags inställning som krånglar då i bios?

"så har den resettat sig" Vad menar du med det. Att bios har resettat sig, eller att Windows säger 3,5?

Windows "Kontrollpanelen- System" kommer alltid att säga 3,5 för den läser inte av klocken utan bara vilken processor du har och standardvärdet för den.

Sen om du har speedstep på kommer du alltid att ha 2 värden, en nerklockad och ett toppvärde beroende på belastning.

Ladda ner HWiNFO64 och kör "sensor only" delen så kommer du att se verkliga min och maxvärden och allt annat du behöver.

Permalänk
Medlem

Okej! Jag löste problemet.

Det jag gjorde var att först ladda om optimal settings i bios sen ändra tillbaka mina överclocknings inställningar men nu istället för att ha power technology (tror jag det var) på disable la jag den på custom och gjorde så att alla cores kan köras upp till 42 x sedan startade jag om och voila systemet ligger nu på 4.2 ghz överallt.

För att svara på någon annan fråga så låg den med hwinfo64 förut på min 3.5 max 3.5 ghz.