Permalänk
Medlem

Skumläste tråden, shit vad information, jag sitter på ett 6GV2 atm med röda switchar och jag gillar det. Läste rätt mycket innan jag köpte detta men jag trodde aldrig att jag skulle komma över så här mycket information om switchar. Blir snurrig i huvudet, får fler frågor en svar när jag läser detta. Det är synd att man inte kan prova alla switchar eller att ett företag har gjort ett TB med stöd för flera olika switchar där du kan köpa olika färger osv och kombinera som du vill?!

Bra läsningen iaf!

Visa signatur

| i9 10850k @ 5.2Ghz | Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME WATERFORCE WB |
| MSI Z590 MPG Carbon EK X | Phanteks Revolt Pro 1000W |
| 16GB 8x2 Kingston HyperX Predator DDR4 @ 3466Mhz |
| Lian Li PC-O11 Dynamic XL | x2 Samsung 970 EVO 500GB, raid 0|
| Samsung 860 EVO 250GB | Custom water loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av luki3:

Skumläste tråden, shit vad information, jag sitter på ett 6GV2 atm med röda switchar och jag gillar det. Läste rätt mycket innan jag köpte detta men jag trodde aldrig att jag skulle komma över så här mycket information om switchar. Blir snurrig i huvudet, får fler frågor en svar när jag läser detta. Det är synd att man inte kan prova alla switchar eller att ett företag har gjort ett TB med stöd för flera olika switchar där du kan köpa olika färger osv och kombinera som du vill?!

Bra läsningen iaf!

Det finns tangentbord med flera brytare på samma bräda, tex mitt Ducky 1087 kom med bruna brytare på enter och allt till vänster och till höger om enter är det blåa. Gick inte att välja exakt vad man ville ha över allt på brädan men ändå kul med flera Brytare på brädan
Så här ser det ut:

Visa signatur

Cherry MX Clear: Cherry G80-3000LQCDE Cherry MX Brown: Ducky 1087, G80-11800 Cherry MX Blue: Ducky 1087, KBC Poker Cherry MX Red: PLU ML-87, Alps Black: Delll AT102W, Alps Blue: Charisma Portabel, Acer Switch: Viglen 6312-TW, Buckling Spring: IBM Model M,

Permalänk
Medlem

Någon som vet skillnaden mellan MX Brown och Red? Som jag förstår det så "kräver" de samma kraft, 45 gram, att trycka ner, men de är uppbyggda på olika sätt vilket gör att MX Brown är skönare att skriva på?
Jag har provat MX Red i butik och gillade dem, jag spelar en hel del men skriver även ganska mycket, är det Brown man ska köra på då?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk
Medlem
Skrivet av davaa:

Någon som vet skillnaden mellan MX Brown och Red? Som jag förstår det så "kräver" de samma kraft, 45 gram, att trycka ner, men de är uppbyggda på olika sätt vilket gör att MX Brown är skönare att skriva på?
Jag har provat MX Red i butik och gillade dem, jag spelar en hel del men skriver även ganska mycket, är det Brown man ska köra på då?

Jag har haft både Röda och Bruna brytare. Skillnaden på den Bruna är att när man trycker ner den blir det en liten ljudlös bump vid aktiveringspunkten (2mm) vilket gör att man känner när knappen aktiveras.

Den bruna är en bra allround switch som är bra både när man spelar och skriver. Den har inga problem med att göra upprepade klickningar som vissa upplever med den Blåa switchen.

Visa signatur

Cherry MX Clear: Cherry G80-3000LQCDE Cherry MX Brown: Ducky 1087, G80-11800 Cherry MX Blue: Ducky 1087, KBC Poker Cherry MX Red: PLU ML-87, Alps Black: Delll AT102W, Alps Blue: Charisma Portabel, Acer Switch: Viglen 6312-TW, Buckling Spring: IBM Model M,

Permalänk
Medlem
Skrivet av NePpo:

Jag har haft både Röda och Bruna brytare. Skillnaden på den Bruna är att när man trycker ner den blir det en liten ljudlös bump vid aktiveringspunkten (2mm) vilket gör att man känner när knappen aktiveras.

Den bruna är en bra allround switch som är bra både när man spelar och skriver. Den har inga problem med att göra upprepade klickningar som vissa upplever med den Blåa switchen.

Aha!
Tack för svar, då blir det nog MX Brown, är verkligen ute efter en switch som fungerar allround.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk
Medlem

beställde Das Keyboard Model S Ultimate idag från getdigital. Gick på 1119. Återkommer när jag får den, och vad jag tycker om den.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Skrivet av lambdaN:

beställde Das Keyboard Model S Ultimate idag från getdigital. Gick på 1119. Återkommer när jag får den, och vad jag tycker om den.

Hade en 10£ rabbat kupong :/ Aja för sent nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluff3n:

Hade en 10£ rabbat kupong :/ Aja för sent nu

Ahh. det är lugnt. Använd den själv om du beställer nåt

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Nu är chassin från ett G80-1000 och ett G80-1800 på retr0bright behandling, är det så att det fungerar som jag vill att det ska fungera även på chassin så kommer jag nog skriva en liten guide om hur man gör det, frågan är ju bara om man ska ha med den guiden i tävlingen eller om jag bara kompletterar denna guide.

Permalänk
Skrivet av lambdaN:

Ahh. det är lugnt. Använd den själv om du beställer nåt

Nej asså det är en rabbatt kod, funkar för alla hur länge som helst typ
http://www.meingutscheincode.de/getdigital

Antingen kan man få en gratis grej eller så löser man ut pengarna som en discount

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluff3n:

Nej asså det är en rabbatt kod, funkar för alla hur länge som helst typ
http://www.meingutscheincode.de/getdigital

Antingen kan man få en gratis grej eller så löser man ut pengarna som en discount

Ahaaa, aja skit samma
Såg att de skickat mitt tangentbord redan, med UPS. Hur funkar UPS? Kommer det på posten eller får jag hem det eller hur funkar det?

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Mekaniska tangentbord med Svensk ISO layout

Tangentbord med BLÅ cherry brytare:
Razer Blackwidow Ultimate (2KRO över PS/2, 2KRO över USB)

Lite nyfiken över varför du listat BlackWidow Ultimate som 2KRO när mitt registrerar 6 knapp tryck samtidigt... är det någonting jag inte fattat eller har du fått det från en felaktig källa?

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av JunZuloo:

Lite nyfiken över varför du listat BlackWidow Ultimate som 2KRO när mitt registrerar 6 knapp tryck samtidigt... är det någonting jag inte fattat eller har du fått det från en felaktig källa?

Du förstår nog inte hur det fungerar. Det är den sämsta knappkombinationen som räknas som din #KRO och blackwidow har 2KRO eftersom det är den sämsta kombinationen. Det är inte alltid lätt att hitta de speciella knappkombinationerna, MEN de kan komma att bli så i spel, har märkt av sånt speciellt i bilspel när man använder båda händerna på tangentbordet.

Permalänk
Medlem

Jag har fått hem mitt tangentbord från WASD men det verkar som ett par brytare inte fungerar som de ska. Bla vänstra crtl, Page Up och delete är helt döda. Man kan ju tycka att de borde ha testat det innan de skickade det. Jag har ju trots allt betalat en rätt stor summa för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Jag har fått hem mitt tangentbord från WASD men det verkar som ett par brytare inte fungerar som de ska. Bla vänstra crtl, Page Up och delete är helt döda. Man kan ju tycka att de borde ha testat det innan de skickade det. Jag har ju trots allt betalat en rätt stor summa för det.

Låter jävligt konstigt... Finns trots allt måndags exemplar från alla tillverkare...

Visa signatur

HHKB Pro2 - HHKB Pro JP - IBM Model M SSK - Phantom - GH60 - LZ-GH - Raptor K1 - Ducky Shine3 TKL - Filco Majestouch2 Ninja

Permalänk
Medlem
Skrivet av pheting:

Låter jävligt konstigt... Finns trots allt måndags exemplar från alla tillverkare...

Jag ska testa det på en annan dator men jag tror inte att det blir någon skillnad. Det går säkert att skaffa några lösa brytare och byta ut dem trasiga.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av PerZerk:

Jag ska testa det på en annan dator men jag tror inte att det blir någon skillnad. Det går säkert att skaffa några lösa brytare och byta ut dem trasiga.

Det är nog den billigaste lösningen för både dig och WASD då fraktkostnader över atlanten för ett tangentbord är ganska höga. Snacka med dem så skickar de säkert några switchar så du kan löda dit nya istället.

Tråkigt när sånt händer dock, lär ju inte höja upp dina första intryck i skyarna iaf. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Det är nog den billigaste lösningen för både dig och WASD då fraktkostnader över atlanten för ett tangentbord är ganska höga. Snacka med dem så skickar de säkert några switchar så du kan löda dit nya istället.

Tråkigt när sånt händer dock, lär ju inte höja upp dina första intryck i skyarna iaf. :/

Det är sånt som händer. Drar iväg ett mail till dom.

Permalänk
Skrivet av lambdaN:

Ahaaa, aja skit samma
Såg att de skickat mitt tangentbord redan, med UPS. Hur funkar UPS? Kommer det på posten eller får jag hem det eller hur funkar det?

UPS kommer nog till dörren, när man typ har US Postal service eller ngt statligt brukar det komma via posten. Men har ingen aning, UPS kanske har ngt samarbete.

Som sagt, bara en teori

Permalänk
Medlem

Tangentbordet lever, till viss del!

Av följden till allt spill så blev självklart några knappar helt soggy och riktigt sega att trycka ner, men fick tipset av en snubbe på Qpad att använda alsol eller isopropanyl sprit och rengöra dem med, det var helt ofarligt enligt honom. Det funkar väl sådär, blev en klar skillnad men det är fortfarande viss skillnad, men det är inget man stör sig på när man skriver egentligen.

Förresten, Huttula, hur får jag bort Enter och backspace knapparna? Stabilsatorerna sitter ju som sten! Behövs rengöras!

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av enzity:

Tangentbordet lever, till viss del!

Av följden till allt spill så blev självklart några knappar helt soggy och riktigt sega att trycka ner, men fick tipset av en snubbe på Qpad att använda alsol eller isopropanyl sprit och rengöra dem med, det var helt ofarligt enligt honom. Det funkar väl sådär, blev en klar skillnad men det är fortfarande viss skillnad, men det är inget man stör sig på när man skriver egentligen.

Förresten, Huttula, hur får jag bort Enter och backspace knapparna? Stabilsatorerna sitter ju som sten! Behövs rengöras!

Du ska rycka loss tangenten från switchen (i mitten) sedan får du trycka åt ett håll och dra uppåt, du måste haka ur ena fästet från stabilisatorn för att få loss tangenten. Om du bara rycker rakt upp så är risken stor att du förstör ett fäste.

Annars kan du dra upp tangenten som jag sa, och sedan lirka in en mejsel under och bända lite på stabilisatorn, så att den hakar ur sig från fästet, du bör ta loss tangenterna runt de tangenter som du ska ta loss för att komma åt lättare från sidan, och för att kunna dra tangenten åt ett visst håll, mitt tips är att du tar loss tangenten vänster om backspace, hakar loss backspace, trycker backspace åt vänster för att sedan haka loss den från det högra fästet.
När det är klart så tar du loss enter och trycker den uppåt för att haka loss det nedre fästet på enter.

Nu till något helt annat, jag är klar med min retr0bright av mina tangentbord, mitt G80-1000 var redan relativt vitt så där är det inte så stor skillnad på bild, men har lite före och efter bilder på mitt G80-1800, resultatet är helt otroligt, tyvärr syns det inte lika bra på bild som i verkligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Det är sånt som händer. Drar iväg ett mail till dom.

Fick svar från WASD och dem beklagade det inträffade och skickar mig nya brytare utan kostnad
(De med en röd prick på är trasiga)

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Helt sjukt att det är så många switchar som var trasiga. Men men, antar att de fick en dålig batch och pressa in den i ditt tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NePpo:

Det finns tangentbord med flera brytare på samma bräda, tex mitt Ducky 1087 kom med bruna brytare på enter och allt till vänster och till höger om enter är det blåa. Gick inte att välja exakt vad man ville ha över allt på brädan men ändå kul med flera Brytare på brädan
Så här ser det ut: http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/10/13/2011-10-1...

Tungt! Vore det inte hur grymt som helst om tillverkare skulle sälja brytare och knappar i lös pris? Så man kan köpa hur många av vilken färg som helst och köra olika brytare över hela tangentbordet. Jag gillar mitt 6GV2 men när jag spelar eller dylikt råkar jag ofta trycka ner mellanslag med min hand, eftersom man knappt behöver röra den för att den ska registrera. Skulle verkligen behöva svarta switchar just på mellanslag xD

Visa signatur

| i9 10850k @ 5.2Ghz | Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME WATERFORCE WB |
| MSI Z590 MPG Carbon EK X | Phanteks Revolt Pro 1000W |
| 16GB 8x2 Kingston HyperX Predator DDR4 @ 3466Mhz |
| Lian Li PC-O11 Dynamic XL | x2 Samsung 970 EVO 500GB, raid 0|
| Samsung 860 EVO 250GB | Custom water loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av luki3:

Tungt! Vore det inte hur grymt som helst om tillverkare skulle sälja brytare och knappar i lös pris? Så man kan köpa hur många av vilken färg som helst och köra olika brytare över hela tangentbordet. Jag gillar mitt 6GV2 men när jag spelar eller dylikt råkar jag ofta trycka ner mellanslag med min hand, eftersom man knappt behöver röra den för att den ska registrera. Skulle verkligen behöva svarta switchar just på mellanslag xD

Jag förstår precis vad du menar med mellanslag
På mitt tangentbord med Cherry Mx Blue så har jag en grön Brytare på mellanslag, den har samma klick som blå men trög som en svart, vilket är riktigt skönt på mellanslag.

Du kan köpa lösa tangenter och brytare på antingen ebay.com eller på www.wasdkeyboards.com

Visa signatur

Cherry MX Clear: Cherry G80-3000LQCDE Cherry MX Brown: Ducky 1087, G80-11800 Cherry MX Blue: Ducky 1087, KBC Poker Cherry MX Red: PLU ML-87, Alps Black: Delll AT102W, Alps Blue: Charisma Portabel, Acer Switch: Viglen 6312-TW, Buckling Spring: IBM Model M,

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Helt sjukt att det är så många switchar som var trasiga. Men men, antar att de fick en dålig batch och pressa in den i ditt tangentbord.

Jag fick väl ett riktigt måndagsexemplar. Nu är det ju inga större problem då det bara är att löda bort dem gamla.
Sen går det säkert att göra något kreativt med de trasiga brytarna, ex mobilsmycke, en mobil, manschettknappar eller en ring.

Permalänk

Fick hem mitt Filco Majestouch 2 Tenkeyless med bruna switchar nu. Daaaaaaaamn vilken skillnad det är på dess och rubber domes. Vill aldrig gå tillbaks till domes nu

Riktigt nöjd, bra byggkvalitét. Keyboardcompany var snabba på att skicka också, snabbare än CDON.com...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CM HAF 932 - i5 3570k @ 4.1GHz - MSI Z77A-GD65 - Nvidia ASUS GTX660 TOP - Razer Deathadder 2013 - Ducky G2PRO TKL

Permalänk
Skrivet av Nehemja:

Najs, rekommenderar alla att ta en titt på detta tangentbord, bästa köpet jag någonsin jag gjort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nehemja:

Kul att se att det börjar komma filco i svenska butiker
Men synd att dem ska va så hutlöst dyra. För det priset kan jag få två ducky tangentbord från utlandet

Jag beställde idag ett Cherry G80-3000 med Cherry MX Clear switchar för 511kr inkl frakt från www.pc-planet.de
Riktigt bra pris för att vara nytt fullstort tangentbord Ska bli spännande att testa clear switchar!

Visa signatur

Cherry MX Clear: Cherry G80-3000LQCDE Cherry MX Brown: Ducky 1087, G80-11800 Cherry MX Blue: Ducky 1087, KBC Poker Cherry MX Red: PLU ML-87, Alps Black: Delll AT102W, Alps Blue: Charisma Portabel, Acer Switch: Viglen 6312-TW, Buckling Spring: IBM Model M,