Permalänk
Medlem

Ny Kylare till i5 2500k TRÅNGT!

Dags att köpa ny kylare, den jag har pallar inte sommarvärmen utan att låta som hela chassit vibrerar!

Största problemet jag har är att det är förbannat trångt mellan processor och minnen.
Självklart så var jag dum och köpte minnen högre än skyskrapor! (vengence)

Moderkort: https://www.inet.se/produkt/1902090/asrock-z68-extreme3-gen-3
Alla minnesplaser är fulla så ni vet.

Vet ni om någon bra kylare som skulle passa?
Och om man vänder en kylare så den blåser uppåt istället för bakåt, gör det någon större skillnad för luftflödet?

Ska helst vara tyst och lyckas klara min i5 2500k @4.0ghz under 55grader i load, eller är det för mycket att begära?

Ju tystare desto bättre!

Mors!

Permalänk
Medlem

Hyper 212 evo är en prisvärd kylare. Du kan sätta den såhär utan att stöta i minnena:

Du kommer kunna överklocka den till 4.0ghz, men inte under 55 grader i load. Kanske 60-65 skulle jag gissa på. Men det kan du säkert ta reda på via google.

En snabb googling ger mig "i have the evo with 2 120's on my 2500k @ 4.5ghz and it is awesome! under full load ive never seen over 70c which is perfectly safe and normal stress (i game alot) i RARELY see over 60c its usually mid 50's. results will vary depending on how thermal compound is applied and what kind of compound it is (i used included cooler master compound) also i thought i would say i used this fan http://www.newegg.com/Product/Prod [...] 6835103069 which is identical to the one that comes with the cooler only it is not transparent. good luck!"

Så på 4ghz kommer du ligga på ännu lägre temp. Dock har ju han två fläktar i en pnp konfiguration, men det kan man ju alltid investera en till om man tycker att temperaturerna inte är acceptabla.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Skrivet av Rywern:

Dags att köpa ny kylare, den jag har pallar inte sommarvärmen utan att låta som hela chassit vibrerar!

Största problemet jag har är att det är förbannat trångt mellan processor och minnen.
Självklart så var jag dum och köpte minnen högre än skyskrapor! (vengence)

Moderkort: https://www.inet.se/produkt/1902090/asrock-z68-extreme3-gen-3
Alla minnesplaser är fulla så ni vet.

Vet ni om någon bra kylare som skulle passa?
Och om man vänder en kylare så den blåser uppåt istället för bakåt, gör det någon större skillnad för luftflödet?

Ska helst vara tyst och lyckas klara min i5 2500k @4.0ghz under 55grader i load, eller är det för mycket att begära?

Ju tystare desto bättre!

Mors!

Skrivet av Bakgrund:

Hyper 212 evo är en prisvärd kylare. Du kan sätta den såhär utan att stöta i minnena: http://images.bit-tech.net/content_images/2009/08/five-lga115...

Du kommer kunna överklocka den till 4.0ghz, men inte under 55 grader i load. Kanske 60-65 skulle jag gissa på. Men det kan du säkert ta reda på via google.

En snabb googling ger mig "i have the evo with 2 120's on my 2500k @ 4.5ghz and it is awesome! under full load ive never seen over 70c which is perfectly safe and normal stress (i game alot) i RARELY see over 60c its usually mid 50's. results will vary depending on how thermal compound is applied and what kind of compound it is (i used included cooler master compound) also i thought i would say i used this fan http://www.newegg.com/Product/Prod [...] 6835103069 which is identical to the one that comes with the cooler only it is not transparent. good luck!"

Så på 4ghz kommer du ligga på ännu lägre temp. Dock har ju han två fläktar i en pnp konfiguration, men det kan man ju alltid investera en till om man tycker att temperaturerna inte är acceptabla.

Min hållde sig vid 62 grader på 4,4Ghz och då med två fläktar på låga varv (med den äldre varianten av 212).

Så klart I Intel burn test.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Om du har en fractal design R3 så blir det tajt med processor kylare. satte nyligen i en 212 evo i ett R3 chassi, och jävlar vilket helvete med utrymme det var. Desutom hade fraktal missat med hålet i moderkorts plåten. En annan sak var att jag nästan inte fick i någon fläkt i taket (120mm)

Permalänk
Medlem

Ska jag vara helt ärlig så är ljudnivån det viktigaste för mig!
Och så som det ser ut på den där kylaren så kommer jag behöva köra med bara en fläkt i bakkant.
Men den ser riktigt smal och fin ut!
Hur är orginalfläktarna till den tro? tysta nog?
Jag är rätt ljudkänslig av mig.

Ska nog tillägga att jag har SilverStone Precision PS05B
Kylaren jag använder är en Corsair H60 men den passar inte in bra någonstans, därför det blir massa vibrationer!

Permalänk

Antec 620 H2O skulle nog fungera bra, men nu vet jag förstås inte vilket chassi du har.

Visa signatur

l Asus P8Z77-V Pro l i5 3570k l Asus Gtx 680 Dcii OC l

l Corsair Veng. 8gb l FSP Aurum 700W 80+G l Intel 330 - 120 gb l

l Nzxt Switch 810 vit l

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rywern:

Ska jag vara helt ärlig så är ljudnivån det viktigaste för mig!
Och så som det ser ut på den där kylaren så kommer jag behöva köra med bara en fläkt i bakkant.
Men den ser riktigt smal och fin ut!
Hur är orginalfläktarna till den tro? tysta nog?
Jag är rätt ljudkänslig av mig.

Ska nog tillägga att jag har SilverStone Precision PS05B
Kylaren jag använder är en Corsair H60 men den passar inte in bra någonstans, därför det blir massa vibrationer!

Prova att sätta dit en fläkt till alternativt byt org fläkte annars...
Jag har själv H60 och jag har monterat en extra fläkt i PnP ökade kylningen med ca50%.
Om du monterar en fläkt till så kan du köra betydligt lägre varv på dom och därmed lägre ljudnivå.

Med vänlig hälsning, Daniel

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z390 CPU: i7 9700K H2O Kylning: Custom H2O Minne: Corsair Vengeance 3000Mhz 16Gb Grafik: EVGA GTX1080 FTW Diskar: Kingston A2000 M.2 NVMe 500Gb, Samsung 860 EVO 1Tb PSU: Cooler Master Silent Pro M2 1000w Chassie: NZXT 610 Phantom white Skärm: Acer Predator XB241YU 1440P

Permalänk

Tror du kan ta av flänsarna på minnet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | i5 2500K - 4.9 GHz| Corsair H100 PnP | Corsair SSD Drive 120G Force3 | 8 Gb Corsair 1600 MHz | EVGA GTX Titan + Geforce 210 + Triplehead2Go + 6 skärmar varav 5 touch | Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze | moddat ANTEC P280 |
http://www.sweclockers.com/galleri/9290-simpit-flygsim-och-ga...

Permalänk
Medlem

Du kan ta bort kylflänsarna på minnena för att göra mer plats. Gjorde jag för någon månad sen och det fungerar klockrent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Du kan ta bort kylflänsarna på minnena för att göra mer plats. Gjorde jag för någon månad sen och det fungerar klockrent.

Åh! det hade ja gingen aning om att man kunde göra!
Hur går jag tillväga då? sitter inte dom limmade eller fastsatta på något sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DannER:

Prova att sätta dit en fläkt till alternativt byt org fläkte annars...
Jag har själv H60 och jag har monterat en extra fläkt i PnP ökade kylningen med ca50%.
Om du monterar en fläkt till så kan du köra betydligt lägre varv på dom och därmed lägre ljudnivå.

Med vänlig hälsning, Daniel

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet är att chassit inte är det bästa, så det enda sättet jag kan få på den är i taket i främre hålet, då måste jag bryta av hållarna till fläkten och då ligger den och vibrerar där istället.

Jag kan inte få in den någon annan stans pga klumparna som är över och undertill på radiatorn för att vattnet ska kunna gå runt.
Minnes flänsarna är i vägen, och någon annanstans går den inte in =/

Lite ruttet chassi kanske men förutom dethär problemet så älskar jag det ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rywern:

Åh! det hade ja gingen aning om att man kunde göra!
Hur går jag tillväga då? sitter inte dom limmade eller fastsatta på något sätt?

Jo, de har någon sorts limmremsa eller något, men det är ganska enkelt ändå. Till att börja med så behöver du t. ex en kniv eller något att pilla upp kanterna med (kylflänsen är uppdelad i två delar och på kanterna där de möts så måste man böja metallen lite för att få bort den) och sen är det i princip bara att dra bort dem - försiktigt dock! Dra bort lite i taget. Så gjorde jag i alla fall och det var ingenting som gick sönder.

Permalänk
Skrivet av Rywern:

Åh! det hade ja gingen aning om att man kunde göra!
Hur går jag tillväga då? sitter inte dom limmade eller fastsatta på något sätt?

På mina Vengeance var det ett litet snäppfäste på ena sidan och sen satt de med typ dubbelhäftande tape, var mycket enklare än jag trodde. Behövde inte värma eller bända, bara sakta dra loss dem efter att ha lossat den sidan där fästet satt.

Permalänk
Medlem

Jag måste verkligen ta och kika på detta, om det funkar så kan jag ju trycka in vilken kylare jag vill!
Tack för tipsen!

Permalänk
Medlem

*Lite offtopic men.. Vilken sommarvärme snackar du om?

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Galarix:

*Lite offtopic men.. Vilken sommarvärme snackar du om?

Här vid eskilstuna har man blivit kokad, stekt, friterad och kurerad.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Om du har en fractal design R3 så blir det tajt med processor kylare. satte nyligen i en 212 evo i ett R3 chassi, och jävlar vilket helvete med utrymme det var. Desutom hade fraktal missat med hålet i moderkorts plåten. En annan sak var att jag nästan inte fick i någon fläkt i taket (120mm)

Jag har en R3 och satte in den större CM kylaren 612S och blev inte så farligt trångt, inte provat att sätta fläktar i toppen ändå men det lär gå om man vill ;P

Visa signatur

CASE: Corsair 5000D Airflow Vit MOBO: AORUS X570S PRO AX
CPU: AMD Ryzen 5800X CPU Cooler: Corsair H100i PRO RGB
RAM: 32GB Corsair Dominator Platinum 3200MHz (4x8GB) GPU: MSI Ventus 3X RTX 3070Ti
PSU: Corsair HX1000i SSD: Samsung 980 PRO M.2 500GB, Samsung 970 EVO M.2 500GB, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung 870 QVO 1TB, 2 x Gigabyte 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AsakuroX:

Jag har en R3 och satte in den större CM kylaren 612S och blev inte så farligt trångt, inte provat att sätta fläktar i toppen ändå men det lär gå om man vill ;P

Det gick när jag verkligen ville

Skulle egentligen ha satt dit takfläkten först. Hade sluppit ett extra problem då.

Men det största problemet var att få dit skruven på moderkortet uppe i v'änster hörn. Kylaren var så mycket ivägen, Samt att skruven inte ville hitta gängen.

Permalänk
Medlem

Ska testa med en hyper 212 evo som Bakgrund tipsade om.
Tror ni det blir stor skillnad om jag kör en fläkt bak på flänsen och sen en på baksidan av chassit, båda ska dra ur luften såklart.
Jag menar istället för att köra PnP iom att jag kanske inte får bort flänsarna på mina minnen.

Hoppas skrället är tyst med!