Permalänk
Medlem

Socket 1155/2011 & Core i7 3770k/3820

Hej!

Mycket information och många olika idéer och synpunkter. Jag kan inte säga att jag är den person som har störst koll på vad som är ett bra köp och vad som behöver tänkas igenom innan jag tar ett beslut, så därför vänder jag mig till er för att få lite tankar och synpunkter på mitt framtida köp.

Vad jag har lyckats läst mig till genom ett flertal olika forumtrådar och diskussioner samt nyheten om "Intel Ivy Bridge-E åter i planeringen" är att det finns kanske inte ett rätt eller fel men saker som kanske är mer eller mindre bra.

Mitt tankesätt är följande:

Jag vad först inne på en Core i7 - 3770k, tredje generations processor, då jag fick känslan av att den bättre skulle passa mina behov gällande allt med med Ivy Bridge. Jag tittade samtidigt på Core i7 - 3820 men just då var det inget som jag hade tänkt mig. Men nu när nyheten kom om just Ivy Bridge-E och att det ser ut som att Socket 2011 ser ut att finnas längre kvar på marknaden än Socket 1155 så fick det mig på andra tankar och att just Core i7 - 3820 kanske är det bättre alternativet. Det bör i regel alltså finnas bättre uppgraderingsmöjligheter i framtiden? Enligt de tester som jag har läst så är väll skillnaden mellan i7 - 3770k & i7 - 3820 markant.

Idag sitter jag på http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=495976 samt ett HD 6870. Viljan är nog större än behovet att uppgradera datorn men det är väll först och främst spel som den kommer att användas till, tycker även om att arbeta med en del redigering.

Vad har ni för idéer och tankar gällande detta?

Mvh
Robin

Permalänk
Medlem

Om viljan att uppgradera är större än behovet så hade jag väntat till i vår när nya Haswell dyker upp och tagit den. För 1155 verkar ju bli kortlivad, och 2011 tycker jag har ett sämre performance/price för normal användaren (om man nu inte behöver en extremprocessor).

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorp:

Om viljan att uppgradera är större än behovet så hade jag väntat till i vår när nya Haswell dyker upp och tagit den. För 1155 verkar ju bli kortlivad, och 2011 tycker jag har ett sämre performance/price för normal användaren (om man nu inte behöver en extremprocessor).

Absolut, så ju längre jag väntar desto bättre kommer det naturligtvis att bli, varje datorköp är ju ett dåligt datorköp. Men var det inte planerat att Haswell skulle släppas under sensommaren/hösten? Mest troligtvis så kommer den att vara bättre än dagens processorer men frågan är hur mycket bättre? är dåligt insatt i detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ch1ppo:

Hej!

Mycket information och många olika idéer och synpunkter. Jag kan inte säga att jag är den person som har störst koll på vad som är ett bra köp och vad som behöver tänkas igenom innan jag tar ett beslut, så därför vänder jag mig till er för att få lite tankar och synpunkter på mitt framtida köp.

Vad jag har lyckats läst mig till genom ett flertal olika forumtrådar och diskussioner samt nyheten om "Intel Ivy Bridge-E åter i planeringen" är att det finns kanske inte ett rätt eller fel men saker som kanske är mer eller mindre bra.

Mitt tankesätt är följande:

Jag vad först inne på en Core i7 - 3770k, tredje generations processor, då jag fick känslan av att den bättre skulle passa mina behov gällande allt med med Ivy Bridge. Jag tittade samtidigt på Core i7 - 3820 men just då var det inget som jag hade tänkt mig. Men nu när nyheten kom om just Ivy Bridge-E och att det ser ut som att Socket 2011 ser ut att finnas längre kvar på marknaden än Socket 1155 så fick det mig på andra tankar och att just Core i7 - 3820 kanske är det bättre alternativet. Det bör i regel alltså finnas bättre uppgraderingsmöjligheter i framtiden? Enligt de tester som jag har läst så är väll skillnaden mellan i7 - 3770k & i7 - 3820 markant.

Idag sitter jag på http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=495976 samt ett HD 6870. Viljan är nog större än behovet att uppgradera datorn men det är väll först och främst spel som den kommer att användas till, tycker även om att arbeta med en del redigering.

Vad har ni för idéer och tankar gällande detta?

Mvh
Robin

Vad spelar det för roll om LGA 2011 finns kvar länge på marknaden? Bättre att byta ut allt i framtiden? Eller om det finns i7 870 kvar att köpa nu, skulle du köpt en sån istället för en nytt moderkort och processor?

Det finns en del skillnader, och det till 3820s nackdel: http://www.anandtech.com/bench/Product/551?vs=523

3820 är bortkastade pengar för de allra flesta, behöver du inte 3930K köp inte LGA 2011 alls.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ch1ppo:

Absolut, så ju längre jag väntar desto bättre kommer det naturligtvis att bli, varje datorköp är ju ett dåligt datorköp. Men var det inte planerat att Haswell skulle släppas under sensommaren/hösten? Mest troligtvis så kommer den att vara bättre än dagens processorer men frågan är hur mycket bättre? är dåligt insatt i detta.

Hashwell kommer under våren/sommaren 2013.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ch1ppo:

Absolut, så ju längre jag väntar desto bättre kommer det naturligtvis att bli, varje datorköp är ju ett dåligt datorköp. Men var det inte planerat att Haswell skulle släppas under sensommaren/hösten? Mest troligtvis så kommer den att vara bättre än dagens processorer men frågan är hur mycket bättre? är dåligt insatt i detta.

Visst har du rätt att det alltid kommer nya och bättre. Men enligt den här skumma siten så kommer den redan i April. Och då är frågan om man kan hålla sig dit

http://www.sweclockers.com/nyhet/15669-intel-lanserar-haswell...

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, inte är det någon större skillnad dessa CPU:er emellan så s1155 är "the way to go" idag iaf.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

1155 eller vänta på Haswell. Ett problem om du köper 2011 och en 3820 och ska uppgradera till IB-E är att du inte kommer få några pengar ur 3820:an eftersom det är socketens sämsta processor. Dessutom kommer de bästa IB-E processorerna att vara väldigt dyra.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p