Permalänk

Letar tyst CPU kylare till 3770K

Har kommit fram till att jag ska ha följande komponenter till min nya burk:

Chassi: Fractal Design Define R4
MB: ASUS P8Z77-V DELUXE
CPU: 3770K

Jag kommer överklocka, men inte extremt. Jag vill ha en tyst dator.

Jag ser att D14 och H100 är populära kylare. H100 kan vara lite tight att få in i R4an samt vissa säger den låter mer än D14. Stämmer detta?

Om jag bestämmer mig för D14 - kan jag få ner ljudet ännu mer om jag byter ut fläktarna mot något annat märke?

Finns det eller kommer det släppas snart någon bättre kylare än de ovan nämnda? (Vill dock ej ha nått externt kylskåp med självlysande cyberspace-slangar över hela rummet)

Vad det kostar är lite skitsamma.

Visa signatur

Sent from my Commodore 64

Permalänk
Medlem

Jag köpte Antecs 620 h2o utan att tänkta så långt, visst tempsen är okej men missljudet som uppstår av pumpen ibland driver mig till vansinne.

Jag skulle kört på en D14 då det är väldigt pålitligt och det är mindre saker som krånglar. Och så behöver du inte skicka tillbaks det när/om pumpen börjar låta då det verkar vara ett vanligt problem.

Det är väl ingen större temperaturskillnad mellan D14 och H100, rätta mig om jag har fel.

Permalänk

Cool, ja det lutar åt en D14.
Det som sätter en liten myra i huvet på mig angående dessa är ju att saker och ting tenderar ju att bli bättre och bättre med tiden. Och det är väl snart 2år sedan D14 lanserades. Fast å andra sidan - är de bra så är de bra.

Visa signatur

Sent from my Commodore 64

Permalänk

Noctuas fläktar brukar iaf jag byta till, inte från. De är verkligen inte speciellt högljudda. Det följer med low noise adaptrar om du inte har nån form av fläktstyrning, de är inte PWM.

Jag har inte provat H100 men däremot H60 och Antec 920, de lät betydligt mer eftersom fläktarna dels sitter närmare hålen i chassit och dels fick varva på mer pga tätare radiatorer och mindre yta. I idle är det knappast nån skillnad om man inte har en defekt pump vilket jag tyvärr hade (på båda, även efter RMA )

Om du vill ha andra alternativ att titta på så är det väl Zalman CNPS12X, Thermalright Silver Arrow eller Phanteks PH-TC14PE som är de jag skulle titta på, kan inte yttra mig om ljudnivå.

Permalänk
Medlem

Thermalright Silver Arrow är bättre än D14 och har PWM-styrda fläktar som går på 500 RPM i idle = nästintill ljudlöst. Det är kylaren jag hade kört på om jag hade varit du.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Jag köpte precis en Noctua D14 och den låter f*n ingenting! Haha, kyler bra också. Och jag säger inte detta för att vara en "fanboy".

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6K Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Jag hade Corsair H100, men drabbades av en DoA som raspade osm en nittonhundratalshårddisk. Det var även det sista exemplaret av den kylaren som verkade finnas i stockholmsområdet. Så jag bytte den mot en H80 vilken kyls med två st 120mm Apenföhn i push-pull.

Med dessa kan jag utan några som helst problem höja min 3770K's turbomode till 100*49 i BIOS. Vilket ger mig 4,9GHz när jag belastar datorn. Jag är otroligt dampig när det gäller datorljud, men här är det bokstavligen bara luftflödet som hörs. (vilket iofs låter en del, men inte så att det stör när jag har hörlurar på mig)
I kombination med Asus fläktstyrning så säkerställer jag också att processorn aldrig blir varmare än 75C och dessutom inte över huvud taget är hörbar i idle.

Både Alpenföhn och H80 rekomenderas varmt.

Permalänk

+ Silver arrow sjukt bra och din hdd låter säkert mer än fläktarna! de gjorde min så har den i hotswapp nu o rycker ut den när den inte andvänds!

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

Jag köpte precis en Noctua D14 och den låter f*n ingenting! Haha, kyler bra också. Och jag säger inte detta för att vara en "fanboy".

Min NH-D14 låter i alla fall en hel del på högsta hastighet, så beror väl lite på hur kräsen man är/hur tyst resten av datorn är.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Köpte nyligen processorkylare till min i7 3770k och för mig stod det mellan NH-D14 och Phanteks PH-TC14PE. Slutade med en blå PH-TC14PE för min del och jag ångrar inte mitt val. Mina idletemps har faktiskt blivit högre, men den kyler bra mycket bättre när processorn är under press. Innan när jag renderade film utan överklock så gick processorn upp till 84 grader lätt. Nu har jag den överklockad till 4.7GHz och vid videorendering så går den inte över 62 grader.

Permalänk

Vad menas med push-pull?

Har kollar lite tester nu och är sugen på Thermalright Silver Arrow.
Vad är skillnaden på Thermalrights andra modeller för 1155? De har ju trots allt 21 olika modeller.

Visa signatur

Sent from my Commodore 64

Permalänk
Medlem

Phanteks TC14PE är ju identisk med NH-D14, rktigt tyst också om du pwm styr fläktarna. Annars finns ju som sagt silver arrow

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av rackarpelle:

Vad menas med push-pull?

Har kollar lite tester nu och är sugen på Thermalright Silver Arrow.
Vad är skillnaden på Thermalrights andra modeller för 1155? De har ju trots allt 21 olika modeller.

Två fläktar eller fler suger luft genom kylflänsar, på båda sidorna om den.

Thermalright inkluderar olika fläktar med olika kylare men i stort är det 4 eller 5 modeller, Silver Arrow, Ultra Extreme (rev C är nyast tror jag), HR02 (gjorde för långsamma fläktar), AXP140 som blåser ned mot moderkortet samt Archon som är en större variant av Ultra Extreme. Ska du ha en högprestanda kylare, undvika HR02 (Macho) och AXP140.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Skrivet av Typhonos:

Två fläktar eller fler suger luft genom kylflänsar, på båda sidorna om den.

Thermalright inkluderar olika fläktar med olika kylare men i stort är det 4 eller 5 modeller, Silver Arrow, Ultra Extreme (rev C är nyast tror jag), HR02 (gjorde för långsamma fläktar), AXP140 som blåser ned mot moderkortet samt Archon som är en större variant av Ultra Extreme. Ska du ha en högprestanda kylare, undvika HR02 (Macho) och AXP140.

OK. Huvudsaken är nästan låg ljudnivå. Jag kommer som sagt överklocka men inte jättemycket. PWM borde man kunna smocka in i en D14 också väl om man byter fläktarna. Fast nu verkar Phanteks PH-TC14PE eller Silver Arrow vara marginellt roligare.

Edit: Alpenföhn K2 verkar vara en kandidat med.

Visa signatur

Sent from my Commodore 64

Permalänk
Medlem

Behöver prestandan inte vara bäst så räcker HR02 (macho), den är en bra kylare som är både tyst och prisvärd. Presterar bra med låga varvtal på fläktarna. Visst några grader sämre än D14 eller Silver Arrow på 12V är den men då är ljudnivån ändå så hög att det inte är fråga om att ha en tyst dator.

Vet knappt något om Alpenföhn, deras GPU-kylare brukar vara bättre än processorkylarna.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

Blir denna: Noctua NH-D14 SE2011 (PWM) + Noctua NM-I3 Mounting-Kit.
Nu till att leta minnen som passar!

Visa signatur

Sent from my Commodore 64