Stort intresse för VR-headsetet Oculus Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Flopp. Bara det att de inte kan få tag i riskkapital på ngt annat sätt än att "lura" allmänheten på pengar känns som en fail redan där.
Varför vill inte ID, STEAM osv finansiera detta projekt om de nu tror så mycket på det?

Du verkar inte ha läst så mycket om det här ser jag, Carmack själv har varit involverad i utvecklingen av detta och finanisera det, den här kickstartern handlar ju inte om att få konsumenter att köpa deras produkt utan det handlar om att få deras dev-kit i händerna på utvecklare som är intresserade och ge PR till hela idén för att få rull på VR marknaden. Jag garanterar dig att de har fått pengar från andra källor redan och de är inte beroende på kickstarter pengarna för att slutföra detta.

Läser du kickstartern noga så står det klart och tydligt att det är DEV-KIT det handlar om och inte för oss "vanliga" personer i första hand förutom massiva VR entusiaster. Jag tänkte exakt som dig dock när jag bara såg kickstarter videon och inte läste nått mer, sen tittade jag på Carmack's keynote och insåg hur utvecklingen av denna kom till, rekommenderar att du gör detsamma.

edit: till Arazand, Carmack själv sa i hans keynote att han var orolig att det gick för snabbt nu med populariteten av kickstartern då det fortfarande fattas lite för att det ska bli riktigt bra, även SJUKT mycket fel information som flyter runt om vad det här är (galet många som tror att det är en färdig konsumentprodukt, flesta som tror det har inte läst ett dugg om den dock) så risken finns att det ger VR tekniken en dålig image åter igen om det hela exploderar innan det är redo. Jag håller med om att inom 3-5 år så tror jag att det kommer finnas helt okej och användbara VR headsets på marknaden dock men vi kan se början på den industrin just nu (förutsatt att det inte blir nån totalt fail nu och alla bojkottar all VR igen en längre tid, när jag säger alla så menar jag mest hårdvarutillverkare förövrigt)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk

Det kommer väl käka prestanda, men kanske inte när det är så låg upplösning.

Permalänk

Now imagine porn on this thing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

edit: till Arazand, Carmack själv sa i hans keynote att han var orolig att det gick för snabbt nu med populariteten av kickstartern då det fortfarande fattas lite för att det ska bli riktigt bra, även SJUKT mycket fel information som flyter runt om vad det här är (galet många som tror att det är en färdig konsumentprodukt, flesta som tror det har inte läst ett dugg om den dock) så risken finns att det ger VR tekniken en dålig image åter igen om det hela exploderar innan det är redo. Jag håller med om att inom 3-5 år så tror jag att det kommer finnas helt okej och användbara VR headsets på marknaden dock men vi kan se början på den industrin just nu (förutsatt att det inte blir nån totalt fail nu och alla bojkottar all VR igen en längre tid, när jag säger alla så menar jag mest hårdvarutillverkare förövrigt)

Jag är medveten om att det är ett dev-kit. Väldigt många har dock lagt ut pengar till att få ett kit. Det är ok för indie får en chans men som Carmack själv sagt risken är stor för en till total flopp. Det största problemet med Carmack är att han redan sagt att han vill röra sig bort ifrån PC marknaden. Om han ångrat eller dragit tillbaka det vet jag inte. Så Rift kanske är menad som en framtida konsol i grunden... jag vet inte. Kan bara spekulera.

Jag vill gärna se en Rift själv och att det blir en bra produkt men Rift v.1 är inte svaret. V.2 eller V.3 då man löst buggar och problem. Snarare än dev kit önska jag de kallade detta för en Alpha till dev kitet. Eller beta. Så folk förstår hur långt bort denna produkten är. Den kom nyss ur proof of concept stadiet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Blir rätt jobbigt att ha headset på headset, eller?
Och bara jag som börjar fundera på om det kanske går för långt om det blir för verkligt? Finns ju redan folk som påverkas nåt extremt av spel idag. Snart kommer man ju kunna ha världskrig mot andra länder i spelvärlden istället. Jäkligt tufft dock, man vill ju lätt testa!

Visa signatur

AOC G2460PQU 144Hz - Fractal Design Define C - EVGA SuperNOVA G3 650W - ASUS STRIX Z270H K1 - Intel i7-7700K - Samsung 960 EVO 500GB - Corsair Vengeance 16GB 2G6Hz - ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080
Fraktfritt: Inet - Alina (registrera/aktivera)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Flopp. Bara det att de inte kan få tag i riskkapital på ngt annat sätt än att "lura" allmänheten på pengar känns som en fail redan där.
Varför vill inte ID, STEAM osv finansiera detta projekt om de nu tror så mycket på det?

id finansierar redan projeket. Den största anledningen till att de använder sig av Kickstarter är att det är ett utmärkt sett att få hårdvarutillverkares uppmärksamhet (Sony etc.), då det direkt visas att allmänheten är mycket intresserad av något sådant här. En stor aktör i marknaden är just vad de behöver för att kunna få fart på utvecklingen.

En annan anledning är att de vill få ut dev-kits till folk att pilla med och fixa mjukvara och även då är Kickstarter ett utmärkt sett.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av discodns:

Det kanske inte blir guld & gröna skogar vid release av det första Rift, men tekniken finns ju redan där och har använts i icke gaming-sammanhang så varför skulle det inte kunna lyckas?

För att det gått så pass dåligt tidigare. Det saknas ett "fungerande" steg i teknikevolutionen och jag har tyvärr svårt att ta Carmack på allvar på senare år och får hela projektet att kännas som något av ett misslyckande. Förhoppningsvis blir det väl något evolutionärt steg av dessa men jag föredrar att bli positivt överraskad om nu detta sker.

Personligen tror jag mer på glasögonfria 3D-displayer. Nintendo 3DS lösning är rätt trevlig men förmodligen för dyr och svår att få till bra på större paneler. Då slipper man ju även att ha grejer på huvudet. Huvudrörelser borde gå att få till med något liknande vad Kinect gör och borde gott kunna vara en del av skärmen.

Själv lär jag fortsätta använda mitt Eyefinity och TrackIR så många år framåt dessa fortsätter att fungera. Vad jag får upp-/nedgradera till då blir ett framtida bekymmer.

Citat:

Titta på tangentbordet för att se vart man har fingrarna har man väl inte gjort på 10 år?

Nu var inte denna riktad till mig men vill ändå påpeka att man kan behöva kolla vart fingrarna hamnar om man använder olika tangentbord som inte har samma uppsättningar, laptops exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Det största problemet med Carmack är att han redan sagt att han vill röra sig bort ifrån PC marknaden. Om han ångrat eller dragit tillbaka det vet jag inte. Så Rift kanske är menad som en framtida konsol i grunden... jag vet inte. Kan bara spekulera.

Vet inte om det var Palmer eller Carmack som sa / skrev det med de hoppas på att i framtiden kunna lansera detta för konsoler också..

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Har inget förtroende för Carmack längre. Megatextures blev en enorm flopp. Rage var skit.
Den som lever får se men jag är som sagt skeptisk.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det finns för många intressanta kickstarters.
För ett år sen hade jag inte en aning om att kickstarter ens existerade. Men sen Sweclockers rapporterade om Double Fine Adventure, så tycker jag att det funnits många intressanta projekt.

Det är svårt att inte bli åtminstone lite intresserad av Oculus Rift. Men dels att det inte är menat som konsumentprodukt ännu och p.g.a. andra utgifter så tror jag att jag hoppar över denna gången.
Men jag skulle ljuga om jag sa att man inte blir sugen.

Permalänk
Skrivet av Arazand:

Jag är medveten om att det är ett dev-kit. Väldigt många har dock lagt ut pengar till att få ett kit. Det är ok för indie får en chans men som Carmack själv sagt risken är stor för en till total flopp. Det största problemet med Carmack är att han redan sagt att han vill röra sig bort ifrån PC marknaden. Om han ångrat eller dragit tillbaka det vet jag inte. Så Rift kanske är menad som en framtida konsol i grunden... jag vet inte. Kan bara spekulera.

Jag vill gärna se en Rift själv och att det blir en bra produkt men Rift v.1 är inte svaret. V.2 eller V.3 då man löst buggar och problem. Snarare än dev kit önska jag de kallade detta för en Alpha till dev kitet. Eller beta. Så folk förstår hur långt bort denna produkten är. Den kom nyss ur proof of concept stadiet.

Skickades från m.sweclockers.com

Kolla igenom hela keynoten, den är sjukt bra och han går in i mer detalj än dom flesta här ens kommer kunna hänga med i.

Hur många ggr ska jag säga det?

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrflash:

haha... jag mins den dagen på grönan! jag tror att det var 1991! har jag fel ?
Amiga 4000 dator med VR

Sedan var jag sugen på att köpa Olympus som släppte glasögon man kunde koppla in data, video mm det var
mitten av 90 talet, VR för mig har stått helt still sedan dess, Sonys nya med HD som kom i sommras kan vara något...
men vi som har glasögon har fortfarande problem som inte är löst :/

Kul att nån mer var där! Det var säkert -91 :).
Synd med glasögonen du köpte...
Det inte hänt mycket sen dess, kanske kommer igång igen nu då!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av A_Müller:

Kolla igenom hela keynoten, den är sjukt bra och han går in i mer detalj än dom flesta här ens kommer kunna hänga med i.

Hur många ggr ska jag säga det?

Jag är på jobb, hade kollat på det annars... Lätt att smyg svara på mobilen eller datorn desto svårare att lyssna på en keynote när datorn du använder inte har högtalare eller hörlurar.

Men som sagt litar inte för fem öre på Carmack längre, om ens någonsin. Han haft några bra idéer i sin karriär men tyvärr har de dumma idéerna varit fler. Han är nog ingen lögnare men han kommer definitivt vinkla allt som väldigt positivt, varför inte? Han är entusiastisk kring projektet, han har investerat i projektet osv. Klart allt är guld och gröna skogar då, men knappast objektivt. Så att se den keynoten är som att titta på Microsoft presskonferens och för en objektiv syn på Windows 8...

Visa signatur
Permalänk

Han är mer ödmjuk än du tror.
Han erkänner ofta sina fel.
Det hör dock ej hit.
Jag råder dig att lyssna på den vid tillfälle

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
Medlem

Han nämner dock flertal brister med den och förklarar vad den har för limiteringar etc. så det är inte nå PR snack de handlar om.. När du har tid o kolla så får du se vad jag menar

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Har läst rätt mycket ang. stöd för Rift nu och det förekommer en del människor som implementerar stöd för spel som redan är släppta. Palmer har t.o.m sagt att han ska få en av de första dev-kiten (tidigare än december) just för att fler spel ska finnas tillgängliga..

I denna tråden visar han upp stöd för dels HL2, L4D2, Dear Esther och Portal 2.
Han har fokuserat på Valves motor nu i början..

http://www.mtbs3d.com/phpBB/viewtopic.php?f=26&t=14970

Det var detta jag hoppades och trodde på.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Har inget förtroende för Carmack längre. Megatextures blev en enorm flopp. Rage var skit.
Den som lever får se men jag är som sagt skeptisk.

På vilket sätt var det skit?
Problemet var snarare att folk förväntade sig ett Fallout/Borderlands.
Efter lite buggstädning och fixar ser Rage enormt bra ut även om man måste fulhacka det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zauii89:

Efter lite buggstädning och fixar ser Rage enormt bra ut även om man måste fulhacka det.

Du sa det själv. Om ett spel är så pass trasigt att du måste hacka det själv är det ju uppenbarligen något fel på produkten. Hacka är något man göra något med en produkt för att gör den mer användbart för dig. Spelar ingen roll vad det är, en sak, spel eller program.

Tror det har mer med att det är en konsolport att göra än megatextures. Megatextures funkar men inte hälften av det som den hypen som skapades kring det. Borderlands var ju knappast ett bra PC spel utan hack heller...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludric:

id finansierar redan projeket. Den största anledningen till att de använder sig av Kickstarter är att det är ett utmärkt sett att få hårdvarutillverkares uppmärksamhet (Sony etc.), då det direkt visas att allmänheten är mycket intresserad av något sådant här. En stor aktör i marknaden är just vad de behöver för att kunna få fart på utvecklingen.

En annan anledning är att de vill få ut dev-kits till folk att pilla med och fixa mjukvara och även då är Kickstarter ett utmärkt sett.

Idsoftware finansierar inte projektet med pengar.

John Carmac har hjälpt till en del, men det har han gjort personligen i egenskap av VR-entusiast och hobbyutvecklare, inte som företagsledare. Carmac har t.om. en användare och skriver inlägg på VR-forumet där Palmer(aka Oculus) från början postade sina idéer om att utveckla ett eget, crowdfundat VR-headset.

Permalänk
Medlem

Satt och fnulade på denna idé för ett par år sen med lite polare på KTH, men sen hittade jag en film på youtube med ett par brillor där dom redan gjort det här och dom samarbetade dessutom med carl zeiss för att få bra optik. Sen vanliga accelerometrar och gyro för headtracking. Är nog precis vad som används i Rift då det ger snuskigt bra responstid (för bra egentligen, man kommer behöva köra en smooth-algoritm för att inte störas över hur skakig bilden är säkert).

Se denna video:
http://www.youtube.com/watch?v=INgcRCyFY90

Så finns ju denna produkt med Full HD i 3D redan, verkar dock bara vara headtracking som saknas.
http://www.siliconmicrodisplay.com/st1080-features.html
Borde finnas headtracking-moduler att köpa som använder accelerometrar istället för nått så korkat som IR-tracking.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HMB:

Möjligt, men det är inte speciellt viktigt. Det viktiga är att det är riktig 3D och att det inte är en "vanlig" bild som är kapad på mitten.

Du får gärna länka någonstans där det står/någon säger att det är EN skärm så man kan undvika missförstånd.

Har följt utvecklingstråden från dag 1 så jag är tämligen säker En skärm delas på mitten med en plastbit, och mjukvaran gör så att varje öga får sin egen 2d-bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Satt och fnulade på denna idé för ett par år sen med lite polare på KTH, men sen hittade jag en film på youtube med ett par brillor där dom redan gjort det här och dom samarbetade dessutom med carl zeiss för att få bra optik. Sen vanliga accelerometrar och gyro för headtracking. Är nog precis vad som används i Rift då det ger snuskigt bra responstid (för bra egentligen, man kommer behöva köra en smooth-algoritm för att inte störas över hur skakig bilden är säkert).

Se denna video:
http://www.youtube.com/watch?v=INgcRCyFY90

Så finns ju denna produkt med Full HD i 3D redan, verkar dock bara vara headtracking som saknas.
http://www.siliconmicrodisplay.com/st1080-features.html
Borde finnas headtracking-moduler att köpa som använder accelerometrar istället för nått så korkat som IR-tracking.

ST1080 är inte i samma världsdel som Rift. Den kanske har mycket högre upplösning, men den tragiskt låga FOV:en ger ungefär samma känsla som att ha en medelstor full-HD-TV svävandes framför sig. Rift har mer än 4 gånger större "bildyta".

När det gäller spelinlevelse är FOV bland det viktigaste som finns. Det kanske inte är många som tror mig, men upplösning är verkligen sekundärt i det här fallet. Det var faktiskt en av sakerna som Palmer störde sig på med konsumentmarknaden. 45° FOV har varit det högsta som funnits i konsumentklassen sedan ca 1990.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sAAb:

1280x800?!

Jag spelade Hexen Beyond Heretic 1996 på ca 800x600 på 3D glasögon...

www.google.com/search?q=hexen+beyond+heretic

Tveksamt, men jag förstår vad du försöker säga.

Permalänk
Inaktiv

On topic dock, är det en skärm i glasögona ? eller funkar dom som vanliga 3D glasögon till en skärm?

Lite sparsmakat om hur det verkligen känns, för dom som inte äns testat 3D gaming innan..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173009:

On topic dock, är det en skärm i glasögona ? eller funkar dom som vanliga 3D glasögon till en skärm?

Lite sparsmakat om hur det verkligen känns, för dom som inte äns testat 3D gaming innan..

Skärmen sitter på huvudet(därav förkortningen HMD - Head Mounted Display). Optimalt är sedan att man kombinerar den med någon form av headtracking så att skärmbilden styrs direkt av dina huvudrörelser - ungefär som ditt synfält IRL vrids när du vrider på huvudet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dagbro:

Skärmen sitter på huvudet(därav förkortningen HMD - Head Mounted Display). Optimalt är sedan att man kombinerar den med någon form av headtracking så att skärmbilden styrs direkt av dina huvudrörelser - ungefär som ditt synfält IRL vrids när du vrider på huvudet.

Coolt, tack. Men hur går det med en joystick/mus osv? ska man vrida huvudet trycka W, springa lite å sen panga med vänsterklicken bara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173009:

Coolt, tack. Men hur går det med en joystick/mus osv? ska man vrida huvudet trycka W, springa lite å sen panga med vänsterklicken bara?

Gissar på att det endast är styning av kameran. Blir sjukt jobbigt annars. Har provat headtracking på min sony hmz-t1 i 3d och de är rätt coolt men det är inte speciellt funktionellt. Mycket lättare att spela på traditionellt sätt. Sen är det alltid mer obekvämt att ha ngt på huvudet än att inte ha det. Tror aldrig hjälmar kommer bli ngt stort av just den anledningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

110 grader synfält?
Ge oss 180 grader!

Våra ögon har ett maximalt synfält på 120 grader om jag inte minns fel och det är bara i en liten del av centrum som vi faktiskt kan urskilja detaljer med någon skärpa. Resten är perifert.

180 graders synfält är därför ganska poänglöst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paiden:

Våra ögon har ett maximalt synfält på 120 grader om jag inte minns fel och det är bara i en liten del av centrum som vi faktiskt kan urskilja detaljer med någon skärpa. Resten är perifert.

180 graders synfält är därför ganska poänglöst

Eh, var får du 120 grader från? Vi har periferiseende som sträcker sig närmre 180 grader, vilket inte är speciellt svårt att bekräfta på egen hand om du testar lite. (testa stirra rakt fram och sträck ut armen snett bakom dig på ena sidan, och rör den sen framåt in mot synfältet samtidigt som du vinklar fram handen och vickar med fingrarna, och stanna när du uppfattar rörelsen i ögonvrån)
Man ser ju som du säger inga detaljer där ute, men rörelser är vi känsliga för.

Dessutom så kan man ju faktiskt titta åt sidorna, så ska hjälmen vara helt heltäckande för synfältet man har tillgång till framför sig, så borde den egentligen sträcka sig runt uppemot typ 220-250 grader för att vara helt "perfekt"... Fast visst är det rätt så overkill

Kan man fixa en hjälm som ger samma periferiseende som åtminstone en integralhjälm, så vore det mumma!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Roger W: Jo det är sant. Jag tänkte mer på det binokulära synfältet.