Serverdator för flera Minecraft servers.

Permalänk
Medlem

Serverdator för flera Minecraft servers.

Hejsan har funderat på hyra en/flera servrar på hetzner och konfigurera så att jag kan sälja minecraft servers. Det enda jag behöver är väl att fixa en hemsida så folk kan beställa sen ger jag dem uppgifter till multicraft (kommer köpa multicraft licens isf) för ftp finns ju inne i multicraft så det behövs ju inte fixas. När jag säger allt som behöver fixas menar jag inte att man måste fixa företag och skatteskit osv. Nu pratar jag bara om själva servern och mjukvaran där.

Skulle den här vara bra till det? http://www.hetzner.de/hosting/produkte_rootserver/ex5
Servern+Multicraft
500kr + 25kr =525kr per månad.

Sen har ju servern 24gb ram. Så 1gb används väl till OS. Sen har jag 3gb sparat till ta ta backups och sådant

Backup Program

(visst kan man använda "keepit" för att ta backups, det kostar ju 600kr men då får man ett år så det blir bara 50 per månad, jag inkluderar inte det där uppe för jag är inte säker på vilket jag ska använda)

Dold text

Sen har jag 20gb över att hosta server för. Säljer jag varje GB för 80kr styck(billigare än nästan alla and mc-hosting företag) så blir det ju 1600kr.
1600-525=1175. Jag vet inte hur mycket skatt och moms och sådant det skulle bli. Kan det bli upp emot 50%?
Så det blir väldigt lite vinst, men jag tycker det är kul med sådant här så jag bryr mig inte så mycket

Texten som är här under är inte relevant längre vill behålla så att ingen undrar varför kommentarerna är som de är.

Hejsan, har funderat på skaffa en serverdator kraftig nog för att köra ett antal Minecraft servers,den kommer stå typ i en källare. Tänkte hyra ut då Minecraft servers. Typ 69kr per varje Gb personen som hyr får. Den ska stå på 24/7 då. Tänker köpa multicraft licenser och sånt skit. Jag undrar vilka delar jag skulle välja. Vill ha 16gb minst. (2gb kanske går åt till os och sånt. Det skulle ge mig ca 1000kr i månaden om jag fick sålt 14gb. Så vilka delar skulle rekommenderas?

Visa signatur

Tid och lag.

Permalänk
Entusiast

Det var ju väldans vad skit allting var. Minecraft drar mycket ram, så det behöver du mängder av.
I övrigt dar inte en server så mycket kraft, fast om folk vill köra Voxel sniper och/eller World edit så är en bra CPU nog välkommen. Min AMD E-350 (2-kärning 1,6GHz) Får jäklar i det jobba när man drar fram Voxel sniper brushes. Det märks inte jättemycket ingame men i konsolen haglar det varningsmeddelande. Ibland kraschar servern dessutom.
Inte så kul för server A om server B användarna går lös och äter all processorkraft.

Jag har för mig någon sa att varje användare tar ca 0,25Mbit var av linan.

Tänk också på att ju högre presterade server du knåpar ihop ju mer ström drar den, så räkna in elpriset när du kollar hur mycket du tjänar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Det var ju väldans vad skit allting var. Minecraft drar mycket ram, så det behöver du mängder av.
I övrigt dar inte en server så mycket kraft, fast om folk vill köra Voxel sniper och/eller World edit så är en bra CPU nog välkommen. Min AMD E-350 (2-kärning 1,6GHz) Får jäklar i det jobba när man drar fram Voxel sniper brushes. Det märks inte jättemycket ingame men i konsolen haglar det varningsmeddelande. Ibland kraschar servern dessutom.
Inte så kul för server A om server B användarna går lös och äter all processorkraft.

Jag har för mig någon sa att varje användare tar ca 0,25Mbit var av linan.

Tänk också på att ju högre presterade server du knåpar ihop ju mer ström drar den, så räkna in elpriset när du kollar hur mycket du tjänar.

Naaaah, det var inte så mycket skit Bara licenser skit och internet skit. Serverarna är ju inte för mig. Jag tänker ju sälja ut om jag skaffar. eller är det värdare att hyra en server från typ hetzner.de? :/

Visa signatur

Tid och lag.

Permalänk
Medlem

valfri 4kärning AMD, 32Gig ram, en schyst raid1 setup med 120gb SSD diskar, linux som OS. en UPS och offsite backup, någon molnlösning borde räcka då minecraft saven inte tar så stor plats

så hade jag gjort vartfall. minecraft käkar disk när man ska ha många users, alla block sparas nästan i realtid. så en SSD är givet då en standard klarar en 5k IOPS

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimmyQ:

valfri 4kärning AMD, 32Gig ram, en schyst raid1 setup med 120gb SSD diskar, linux som OS. en UPS och offsite backup, någon molnlösning borde räcka då minecraft saven inte tar så stor plats

så hade jag gjort vartfall. minecraft käkar disk när man ska ha många users, alla block sparas nästan i realtid. så en SSD är givet då en standard klarar en 5k IOPS

Jag har funderat på om jag skulle ge ut 4gb lagring för varje gb en person köper server för. (4gb server=16gb lagring) Vad är en offsite backup?

Visa signatur

Tid och lag.

Permalänk

En backup som är någon annanstans än där du har servern.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem
Skrivet av TommyToad:

En backup som är någon annanstans än där du har servern.

Jaha okej

Visa signatur

Tid och lag.

Permalänk
Medlem

Grejen att det är mer värt för dem att hyra från ett riktigt hostingföretag är just backup delarna.

Vad gör du om/När(!) det blir:

Serverras och du inte har backup?
Strömavbrott?
Internetavbrott?
Hårdvaruproblem som gör att server måste vara avstängd?

Tänk lite bara
fel kund kan ge mkt rättsliga problem.

Permalänk
Skrivet av asdfowkw:

Grejen att det är mer värt för dem att hyra från ett riktigt hostingföretag är just backup delarna.

Vad gör du om/När(!) det blir:

Serverras och du inte har backup?
Strömavbrott?
Internetavbrott?
Hårdvaruproblem som gör att server måste vara avstängd?

Tänk lite bara
fel kund kan ge mkt rättsliga problem.

Rättsliga problem för en Minecraftserver kommer inte att hända. För att vara på den säkra sidan kan man göra en liten "disclaimer".

Jag har själv funderat att köra en egen server, då främst för mail och webb, men det är inte värt allt krångel. En torrentserver och andra, mindre kritiska applikationer, fungerar bra. Men när andras pengar är inblandade kan inte nattsömnen garanteras.

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av asdfowkw:

Grejen att det är mer värt för dem att hyra från ett riktigt hostingföretag är just backup delarna.

Vad gör du om/När(!) det blir:

Serverras och du inte har backup?
Strömavbrott?
Internetavbrott?
Hårdvaruproblem som gör att server måste vara avstängd?

Tänk lite bara
fel kund kan ge mkt rättsliga problem.

Många bra tankar och frågor som jag tycker TS ska ställa sig innan han/hon ger sig in i detta projekt. Att hosta en server kan tyckas enkelt, speciellt när du har den uppe för eget bruk. Men så fort du har andra som nyttjar den kan du inte bara få för dig att starta om den, uppgradera hårdvara eller ta ner den när det passar dig. Då förlorar du snabbt kunder.

Varför skulle kunden i fråga välja dig istället för ett välrenommerad host när du inte ens vet vad offsite-backup är? Vad gör du om moderkortet går sönder t ex? Köper du ett nytt då som äter upp all din vinst eller ska alla kunderna snällt få vänta på att du får ett nytt av tillverkaren? Enligt din egen beskrivning så låter det som att du ska köpa konsument-hårdvara och hoppas på det bästa. Det hela låter inte så genomtänkt om jag ska vara ärlig.

Det hela handlar nog om att jag själv inte skulle vilja hyra en server som står hos en random tonåring i en källare någonstans, utan UPS och backup, på en vanlig 100/100 Mbit/s som delas av hans familj genom D-link-routern köpt på Siba:s mellandagsrea för 599.

Ni får ursäkta om mitt inlägg låter nedlåtande, men jag försöker få TS att tänka igenom projektet innan han/hon köper en massa hårdvara och kanske råkar i trubbel för att man tagit sig vatten över huvudet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av megamats:

Många bra tankar och frågor som jag tycker TS ska ställa sig innan han/hon ger sig in i detta projekt. Att hosta en server kan tyckas enkelt, speciellt när du har den uppe för eget bruk. Men så fort du har andra som nyttjar den kan du inte bara få för dig att starta om den, uppgradera hårdvara eller ta ner den när det passar dig. Då förlorar du snabbt kunder.

Varför skulle kunden i fråga välja dig istället för ett välrenommerad host när du inte ens vet vad offsite-backup är? Vad gör du om moderkortet går sönder t ex? Köper du ett nytt då som äter upp all din vinst eller ska alla kunderna snällt få vänta på att du får ett nytt av tillverkaren? Enligt din egen beskrivning så låter det som att du ska köpa konsument-hårdvara och hoppas på det bästa. Det hela låter inte så genomtänkt om jag ska vara ärlig.

Det hela handlar nog om att jag själv inte skulle vilja hyra en server som står hos en random tonåring i en källare någonstans, utan UPS och backup, på en vanlig 100/100 Mbit/s som delas av hans familj genom D-link-routern köpt på Siba:s mellandagsrea för 599.

Ni får ursäkta om mitt inlägg låter nedlåtande, men jag försöker få TS att tänka igenom projektet innan han/hon köper en massa hårdvara och kanske råkar i trubbel för att man tagit sig vatten över huvudet.

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker detta sammanfattade allt väldigt bra. Inget nedlåtande i ditt inlägg.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

Kolla så du får köra kommersiella tjänster på din uppkoppling också...

Mitt bästa tips är att du inte investerar något i det här projektet, för det är dömt att misslyckas. Du har ingen koll alls tyvärr. Sedan konkurerar du på en tuff marknad mot företag med riktiga komponenter och miljöer. Du kan säkert locka några enstaka kunder (kompisar?) att prova på det om du har ett grymt pris men långsiktigt är du körd.

Men lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerbee:

Kolla så du får köra kommersiella tjänster på din uppkoppling också...

Mitt bästa tips är att du inte investerar något i det här projektet, för det är dömt att misslyckas. Du har ingen koll alls tyvärr. Sedan konkurerar du på en tuff marknad mot företag med riktiga komponenter och miljöer. Du kan säkert locka några enstaka kunder (kompisar?) att prova på det om du har ett grymt pris men långsiktigt är du körd.

Men lycka till

Skrivet av kattzor:

Många bra tankar och frågor som jag tycker TS ska ställa sig innan han/hon ger sig in i detta projekt. Att hosta en server kan tyckas enkelt, speciellt när du har den uppe för eget bruk. Men så fort du har andra som nyttjar den kan du inte bara få för dig att starta om den, uppgradera hårdvara eller ta ner den när det passar dig. Då förlorar du snabbt kunder.

Varför skulle kunden i fråga välja dig istället för ett välrenommerad host när du inte ens vet vad offsite-backup är? Vad gör du om moderkortet går sönder t ex? Köper du ett nytt då som äter upp all din vinst eller ska alla kunderna snällt få vänta på att du får ett nytt av tillverkaren? Enligt din egen beskrivning så låter det som att du ska köpa konsument-hårdvara och hoppas på det bästa. Det hela låter inte så genomtänkt om jag ska vara ärlig.

Det hela handlar nog om att jag själv inte skulle vilja hyra en server som står hos en random tonåring i en källare någonstans, utan UPS och backup, på en vanlig 100/100 Mbit/s som delas av hans familj genom D-link-routern köpt på Siba:s mellandagsrea för 599.

Ni får ursäkta om mitt inlägg låter nedlåtande, men jag försöker få TS att tänka igenom projektet innan han/hon köper en massa hårdvara och kanske råkar i trubbel för att man tagit sig vatten över huvudet.

Skickades från m.sweclockers.com

Kommer inte investera ännu om jag ska göra det. Kommer inte göra det själv heller. Jag hade inte gått in på forumet om jag hade haft koll. Jag brukar snacka med en person som har haft hosting company och även säljer nu servers privat. Jag kan skaffa backup. Ups är väl en "Uninterruptible power supply". Jag har däremot ändrat mig. Har funderat på om det är värdare att hyra på hetzner och fixa allt genom att hyra. Jag behöver bara skaffa multicraft och fixa så att när någon köper ger jag multicraft uppgifterna eftersom det finns inbyggd ftp i det (Tror jag iaf. Jag har åd haft det när jag använt) Jag köper inte utan att ha kolalt upp 100% hur allt skulle fungera osv. Men det borde väl funka att hyra på tex hetzner?

Visa signatur

Tid och lag.

Permalänk
Medlem

Glöm inte att 25% försvinner i moms och sedan ska du betala sociala avgifter och skatt på eventuella pengar som du tar ut i form av lön.
Lycka till.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

att hosta privat är enklast genom att låta personen betala i efterhand efter en månads felfri drift. om du får betalt i förväg så ryker ditt huvud om något sturlar. om något nu har sturlat under en viss månad så är det upp till kunden att avgöra om det är värt att betala för.

då slipper man alla super krav, samt kan dodga problem som när din ISP beslutar att gräva av en kabel en fredagkväll.

liknande hostar jag ESX burkar åt bekanta och folk som blir bekanta. 100pix i månaden som ersätter lite ström och bandbredd för en snål virtuell maskin. allt är UPSat och jag har dubbla linor in, dock olika IP. men strular något så brukar man kunna lösa det utan problem, samt offsite backup såklart. men all betalning sker i efterhand som ersättning för mina kostnader. inger vinstdrivande

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Glöm inte att 25% försvinner i moms och sedan ska du betala sociala avgifter och skatt på eventuella pengar som du tar ut i form av lön.
Lycka till.

Om man tjänar minde än 18200 behöver man väl inte skatta?

Visa signatur

Tid och lag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sMASKARE:

Om man tjänar minde än 18200 behöver man väl inte skatta?

om du är anställd som t.ex sommarjobbare ja. men om du kör ditt egna bolag, så behöver du ändå momsa, revisera. etc etc det är ett jävla bök för kaffepengar.

kör allt som en ekonomisk förening isåfall

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TimmyQ:

om du är anställd som t.ex sommarjobbare ja. men om du kör ditt egna bolag, så behöver du ändå momsa, revisera. etc etc det är ett jävla bök för kaffepengar.

kör allt som en ekonomisk förening isåfall

Du får tjäna 10.000 per år utan skott om du driver det som ett hobby företag, dock får du då egentligen inte ha något som anses vara vinstdrivande.
Väldigt luddigt det där.

Ang. att sälja servrar.

Du vet väl att du enligt dom flesta avtal inte får sälja bandbredd på något sätt och det brukar inkludera att sälja server plats, därför bör du ha ett hostingföretag där du ställer servrarna.

Räkna även med allt vad det kostar runtom för dig, det finns saker man inte tänker på såsom vad det tar upp för kvm2, hur mycket ström det drar, extra kostnader om något går sönder, frakter, den tid det tar för att underhålla sakerna, om det kraschar så bör du kunna vara på plats inom ett par timmar för att resetta sakerna räkna då med att förlora lite arbetsinkomst.
I slutändan kommer du märka att du tjänar på att ha det hos ett hostingföretag.

Sen är det alltid känsligt när folk betalar för att få något, så att det inte skulle kunna bli rättsligt för att du säljer en minecraft server är långt ifrån sant.

Jag pratar enligt egna erfarenheter då jag själv haft ett 42u skåp med 19 servrar i så jag ger dig bara tips och vill inte låta nedlåtande på något sätt.

Lösning: Prata med ett hosting företag.

Visa signatur

:: [ Intel Core i7 Extreme Edition 5960X watercooled ] [ ASUS RAMPAGE V EXTREME ] :: [32 GB DDR4 Corsair Dominator Platinum] :: [ ASUS ROG 780TI SLI] [ HDD system ASUS ROG SSD PCI-E 250
GB ] ::

Permalänk
Medlem
Skrivet av crazzer:

Du får tjäna 10.000 per år utan skott om du driver det som ett hobby företag, dock får du då egentligen inte ha något som anses vara vinstdrivande.
Väldigt luddigt det där.

Lite googlande skrev någon följade

Citat:

Om du får ett överskott (d v s du får in mer pengar än du lagt ut) ska du betala skatt, oavsätt summa. Redovisa även om du får underskott eftersom du får göra avdrag för detta om du går med vinst inom fem år.

Moms brukar man inte behöva betala. Men om du får ett överskott på 30 000kr eller mer per år så måste du även göra detta.

Så skatt verkar man inte komma undan.. momsen däremot går att undvika (men då kan du ju inte köpa grejer och dra bort momsen heller..)
http://www.skatteverket.se/blanketterbroschyrer/broschyr/info...

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Jag ändrade beskrivningen där uppe helt och hållet för tack vare kommentarerna insåg jag att det hade varit dumt att köpa serverdator och ha i typ källaren. Är mer inriktad på att köpa från hetzner. Så all diskussion om att köpa serverdelar är över. Nu undrar jag om att hyra istället. Tack så mycket!

Visa signatur

Tid och lag.

Permalänk

Varför ska jag hyra av dig istället för direkt utav hetzner?

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem
Skrivet av TommyToad:

Varför ska jag hyra av dig istället för direkt utav hetzner?

Många personer som vill hyra minecraft server kanske vill ha det enklare, kanske inte vill betala 500-1500 i månaden och kanske inte behöver 16-32gb ram till sin server. 4gb klarar oftast mints 60personer. Vill man bara ha 4gb är det onödigt att hyra för flera hundra.

Visa signatur

Tid och lag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sMASKARE:

Många personer som vill hyra minecraft server kanske vill ha det enklare, kanske inte vill betala 500-1500 i månaden och kanske inte behöver 16-32gb ram till sin server. 4gb klarar oftast mints 60personer. Vill man bara ha 4gb är det onödigt att hyra för flera hundra.

Skulle inte rekommendera att köra minecraft på 4 gb om du tänkt ha 60 pers online samtidigt, det kommer säkert gå men det kommer troligen att krascha.

Hade några polare som testade på min dell server som hade 4 gb ram och dom va 10 stycken, den kraschade efter någon timme.

Visa signatur

:: [ Intel Core i7 Extreme Edition 5960X watercooled ] [ ASUS RAMPAGE V EXTREME ] :: [32 GB DDR4 Corsair Dominator Platinum] :: [ ASUS ROG 780TI SLI] [ HDD system ASUS ROG SSD PCI-E 250
GB ] ::

Permalänk
Medlem

HJÄLP

Jag har en minecraft server!!! Och den hostas på...

ASUS P8Z68-V PRO/GEN3
Intel core i5-2500 3,3 Ghz 'Quad Core'
Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB
SSD disk 120 gb

och har en ram disk på 16 gb ram så jag har 32 gb ram.

Tänkte mig 100 Slots.

Räcker det till en lagg fri server?

Permalänk
Skrivet av snus96:

Jag har en minecraft server!!! Och den hostas på...

ASUS P8Z68-V PRO/GEN3
Intel core i5-2500 3,3 Ghz 'Quad Core'
Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB
SSD disk 120 gb

och har en ram disk på 16 gb ram så jag har 32 gb ram.

Tänkte mig 100 Slots.

Räcker det till en lagg fri server?

100 slots vettfan, men din upload osv är ju viktig.

Permalänk
Medlem

Köp en riktig server med redundans, sätt den på en bra lina och njut.
En riktig server klarar om ett nätagg lägger av, minnen som dör, ett av dina teamade nätverkskort dör, hårddiskar lägger av utan du får drift-stopp.

HP DL380 G5 går att få tag i för bra pengar idag.
Behöver inte köra SAS diskar utan går att montera SATA diskar i bryggorna och köra.
Smäll i mer PC5300 minne och du kommer aldrig kunna använda fulla kapaciteten av den.

http://www.blocket.se/malmo/HP_DL380_G5_High_performance_4197...

Permalänk
Skrivet av Redtooth:

Köp en riktig server med redundans, sätt den på en bra lina och njut.
En riktig server klarar om ett nätagg lägger av, minnen som dör, ett av dina teamade nätverkskort dör, hårddiskar lägger av utan du får drift-stopp.

HP DL380 G5 går att få tag i för bra pengar idag.
Behöver inte köra SAS diskar utan går att montera SATA diskar i bryggorna och köra.
Smäll i mer PC5300 minne och du kommer aldrig kunna använda fulla kapaciteten av den.

http://www.blocket.se/malmo/HP_DL380_G5_High_performance_4197...

Jobbar du hos HP eller? Varenda tråd, samma sak.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem
Skrivet av crazzer:

Skulle inte rekommendera att köra minecraft på 4 gb om du tänkt ha 60 pers online samtidigt, det kommer säkert gå men det kommer troligen att krascha.

Hade några polare som testade på min dell server som hade 4 gb ram och dom va 10 stycken, den kraschade efter någon timme.

Jag har själv haft en med 4gb ram. Klarade 60personer utan lagg. Det var förmodligen felkonfigurerade plugins eller något sådant.

Visa signatur

Tid och lag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plastslev:

100 slots vettfan, men din upload osv är ju viktig.

70 upp
40 ner

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX