Köp av ny Processor & Moderkort, behöver råd.

Permalänk
Medlem

Köp av ny Processor & Moderkort, behöver råd.

Hej har haft min burk ett tag nu och börjar kännas som det är dags att uppgradera. Har kollat runt lite på Sweclockers forum och googlat runt lite. Processorn jag funderat på är "Intel® Core i5-3570K Processor" men vet inte vilket moderkort jag skulle köpa till det. Skulle den processorn fungera bra att spela krävande spel eller har ni tips på andra processorer som skulle passa bättre?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av AntonA:

Hej har haft min burk ett tag nu och börjar kännas som det är dags att uppgradera. Har kollat runt lite på Sweclockers forum och googlat runt lite. Processorn jag funderat på är "Intel® Core i5-3570K Processor" men vet inte vilket moderkort jag skulle köpa till det. Skulle den processorn fungera bra att spela krävande spel eller har ni tips på andra processorer som skulle passa bättre?

Det är en alldeles utmärkt processor för att spela på
Troligen den bästa i dagsläget om man inte vill lägga ut mer pengar än vad man får tillbaka.

Du bestämmer själv vilka funktioner du vill ha på moderkortet.
Skall du ha SLI eller Crossfire möjligheter?
Är USB3 ett måste?
Pci-e 3.0?
Överklocka?
Storlek? mITX? mATX? ATX?

När du har bestämt dessa parametrar så är det bara att kolla på:
H77 chipset som är den icke klockningsbara varianten av den lite bättre:
Z77.

De är de du är ute efter.
Sedan är det självklart Socket 1155 som gäller för processorn.
En MegaLänk till INET

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Jag beställde likadan processor och valde ett Asus P8Z77-V PRO.

Hämtar ut det ikväll så kan dock inte säga hur det är än.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Tack för snabbt svar. Tror jag ska härma dig och skaffa mig ett "Asus P8Z77-V PRO" moderkort också . Om man skulle slänga in ett Grafikkort också vad skulle ni då rekommendera?

Permalänk
Skrivet av AntonA:

Tack för snabbt svar. Tror jag ska härma dig och skaffa mig ett "Asus P8Z77-V PRO" moderkort också . Om man skulle slänga in ett Grafikkort också vad skulle ni då rekommendera?

beror på vilken prisklass du hade tänkt?

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem

2000-3000 kr kanske, har ett Nvidia Gefore gtx 460 just nu men funderar på att behålla det tills vidare.