Permalänk
Medlem

Hur ska jag laga mitt trasiga RAM?

Tjenare SweCLockers jag har ett problem, jag satt med 8GB ram till min gamla dator som min lillebror farmade lite delar ifrån. när jag skulle stoppa ner mina 1066MHz minnen så gjorde han det lite för bryskt så att en av guld platerade kontakterna lossnade från ett av kretskorten (den näst högst upp) så min fråga är kan man få fast den igen på ett säkert sätt? jag pillade rätt den så att den låg rakt och inte kortslöt den ovanför som den gjorde först men jag vågar inte riktigt stoppa ner den i någon dator nu ifall den skulle lossna eller något liknande. Här har ni en bild.

Alla tipps är välkomna då jag själv inte riktigt vet vad jag ska göra åt saken.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

köp nytt? Ram är ju nästan billigare än vad vatten är nu förtiden:P

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Eller försök ta ett nytt på garanti om det finns kvar.

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

köp nytt? Ram är ju nästan billigare än vad vatten är nu förtiden:P

DDR3 är billigt, detta minne är dock DDR2 :/

Permalänk
Hedersmedlem

Enda jag kommer på är ledande silverfärg av typen man lagar värmeslingor i bakrutor med. Måla dit en ny ledningsyta. Det borde hålla för ett par i och urtagningar. Det förutsätter ju att tilledningen är oskadad. RAM-krestkort består av minst 6 lager, med massor av extremt tunna förbindelser mellan lagerna. Har en sådan också följt med är det högst troligen kört.

Normalt sitter kopparlagret hårt fast, så jag är nyfiken på hur detta egentligen hände. Jag har hållit på med datorbyggen länge och aldrig råkat ut för det (bortsett från om man värmer för mycket vid reparationer).

Har ni tittat så att inte någon av alla ytmonterade motstånd och kondensatorer som sitter i närheten också är skadade? De lossnar betydligt lättare eftersom de sticker ut.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trexpsy:

Eller försök ta ett nytt på garanti om det finns kvar.

Köpte tyvärr dessa minnen för flera år sen så någon garanti finns nog inte kvar.

Skrivet av MultiMan:

Enda jag kommer på är ledande silverfärg av typen man lagar värmeslingor i bakrutor med. Måla dit en ny ledningsyta. Det borde hålla för ett par i och urtagningar. Det förutsätter ju att tilledningen är oskadad. RAM-krestkort består av minst 6 lager, med massor av extremt tunna förbindelser mellan lagerna. Har en sådan också följt med är det högst troligen kört.

Normalt sitter kopparlagret hårt fast, så jag är nyfiken på hur detta egentligen hände. Jag har hållit på med datorbyggen länge och aldrig råkat ut för det (bortsett från om man värmer för mycket vid reparationer).

Har ni tittat så att inte någon av alla ytmonterade motstånd och kondensatorer som sitter i närheten också är skadade? De lossnar betydligt lättare eftersom de sticker ut.

Jag vet inte riktigt jag var inte med han kom bara och sa att datorn bara stod och starta om sig jag plocka isär den och såg det där. det ser inte ut att vara mer skadat (så vitt jag kan se). Vart får kan man köpa silverfärg? Jag antar det borde bara vara att lägga tejp på båda sidor göra som på ett klassiskt "pencil mod" fast med färg istället för penna.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Hjälpsam

Du säger att du satt med 8GB, var det 4*2 GB? i så fall är det nog bäst att köpa en ny, så dyrt är det inte ens DDR2 nu för tiden.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Du säger att du satt med 8GB, var det 4*2 GB? i så fall är det nog bäst att köpa en ny, så dyrt är det inte ens DDR2 nu för tiden.

det går inte att köpa sånna minnen som jag hade och då det inte är till mig utan min lillebror som är 15 tror jag inte han vill lägga massa pengar på det och inte jag heller då jag flyttat hem ifrån för flera år sen. Sen så känns det onödigt att lägga runt en tusen lapp för nytt om det går att laga.
"Man blir inte rik på stora inkomster utan små utgifter" som min morfar brukade säga.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk

Vet ärligt talat inte om jag skulle våga mig på att reparera det där minnet. Det är enormt små ytor det handlar om, och om du missar att du kortsluter något kan du smälla mer saker i burken än bara minnet. Kanske moderkortet också.

Förstår att varken du eller din bror vill lägga pengar på detta, men man bör ta i åtanke att i ett försök att spara pengar kan man skapa dyrare problem. När det handlar om saker i en dator som rent fysiskt gått sönder skulle jag sikta på att köpa nytt eller försöka klara mig utan.

Imponerande dock att han ens lyckade ha sönder det Hatten av

Visa signatur

Growing old is ineviteble - growing up is optional

Permalänk
Medlem
Skrivet av newbiekenobi:

Vet ärligt talat inte om jag skulle våga mig på att reparera det där minnet. Det är enormt små ytor det handlar om, och om du missar att du kortsluter något kan du smälla mer saker i burken än bara minnet. Kanske moderkortet också.

Förstår att varken du eller din bror vill lägga pengar på detta, men man bör ta i åtanke att i ett försök att spara pengar kan man skapa dyrare problem. När det handlar om saker i en dator som rent fysiskt gått sönder skulle jag sikta på att köpa nytt eller försöka klara mig utan.

Imponerande dock att han ens lyckade ha sönder det Hatten av

Den kortslöt redan innan jag fixade till den som den ser ut nu, den som lossnade låg över den närmast kanten det var därför datorn stog och gick om i post hela tiden och modekortet har inte visat några fel sen vi tog ut den här stickan så om det blir fixat är det win funkar det inte så är det nog inget värre som kommer hända.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |