Server med Esxi+OpenIndiana+Ibm m1015 fel drivrutiner

Permalänk
Medlem

Server med Esxi+OpenIndiana+Ibm m1015 fel drivrutiner

Har försökt att få igång min server med följande:

Esxi 5.0 sen har jag pass thru på Ibm m1015 som är flashat till -IR och skapar en virtuell maskin med OpenIndiana 151a5.

Nu till problemet:

OpenIndiana har/hittar inte rätt drivrutiner till Ibm kortet så det funkar således ej. Attach failed står det.

Har försökt byta/uppdatera drivrutinerna men det vill sig inte. Är tyvärr ny på unix så jag vet ej egentligen hur man uppdaterar drivrutinerna, har bara följt en guide. http://www.byte.nl/blog/2011/01/04/how-to-install-opensolaris-openindiana-on-an-m1015-lsi-9240-raid-controller/

Någon kunnig som kan guida mig igenom detta?

Visa signatur

Asus Maximus Impact VII, Intel i7 4970k, Kingston HyperX 16GB, MSI 980 GTX Gaming, Be Quiet! Dark Power Pro10 750W, Vattenkylt, Corsair 250D
Server: Intel 1240v2, 16GB, Supermicro x9sca-f, Antec P182
MacbookPro 15"

Permalänk
Avstängd

Du har fel firmware på ditt M1015. Du ska använda IT(Initiator Target) firmware, inte raid versionen.

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem

Har försökt med -it versionen med men det är samma fel, står att drivrutinen är misconfigurated.

Ska försöka få upp en bild på det.

Har det någon betydelse att jag har både esxi och openindiana installationen på samma ssd?

Visa signatur

Asus Maximus Impact VII, Intel i7 4970k, Kingston HyperX 16GB, MSI 980 GTX Gaming, Be Quiet! Dark Power Pro10 750W, Vattenkylt, Corsair 250D
Server: Intel 1240v2, 16GB, Supermicro x9sca-f, Antec P182
MacbookPro 15"

Permalänk
Avstängd

Jag har likadant kort och kör liknande setup som du, förutom att jag kör passthrough med 2st HBA, IBM 1015 och LSI 9211-8i. Kan det vara så att du har gammal firmware?

Jag kör 13.5 firmware på båda, såg dock nu att LSI släppt firmware v14.

Det ska inte ha någon betydelse att du har det på samma ssd.

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk

Är du säker på att pass through funkar? Även om det står att det är igång så är det inte alltid det verkligen funkar. Speciellt inte om du skickar vidare kortet över en PCI-brygga. Titta under listan på enheter som går att skicka vidare i ESXI, är m1015 ensamt där eller ligger det under någon annan enhet?

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

Ska kolla upp vilken firmware jag har, tack för tipset.

Så här ser det ut i esxi där jag väljer passthrough

Visa signatur

Asus Maximus Impact VII, Intel i7 4970k, Kingston HyperX 16GB, MSI 980 GTX Gaming, Be Quiet! Dark Power Pro10 750W, Vattenkylt, Corsair 250D
Server: Intel 1240v2, 16GB, Supermicro x9sca-f, Antec P182
MacbookPro 15"

Permalänk

Konstigt att ESXI inte vill att du ska skicka vidare hela PCIe-porten. Kanske fungerar sådär med intel-kort.

Vad kör du för moderkort? Har du testat att skicka vidare kortet till något annan VM? Testa med t.ex freenas eller någon windowsvariant.

Edit: http://blog.davidwarburton.net/2010/10/25/rdm-mapping-of-loca... är ett alternativ anars, om du inte får igång PT.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

Moderkortet är ett supermicro x9sca-f

Ska man kunna klicka i pci express?

Hur ser jag vilken firmware det är på ibm m1015 kortet? Har flashat om den enligt denna guiden : http://www.servethehome.com/ibm-serveraid-m1015-part-4/

Visa signatur

Asus Maximus Impact VII, Intel i7 4970k, Kingston HyperX 16GB, MSI 980 GTX Gaming, Be Quiet! Dark Power Pro10 750W, Vattenkylt, Corsair 250D
Server: Intel 1240v2, 16GB, Supermicro x9sca-f, Antec P182
MacbookPro 15"

Permalänk

Det ser du när du går in i kortets setup efter du startat om datorn. Alternativt om du installerar LSI megaraid under valfritt OS och tittar där.
Edit: Om du tog filerna från det där forumet så kör du senaste firmware.
Edit2: Googlat lite på ditt moderkort och ESXI passthrough och det verkar som att det ska funka bra. Mitt tips är fortfarande att testa att slänga upp en annan VM och skicka kortet dit och se om det funkar.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

Ok ska testa en annan vm och se om det funkar.

Visa signatur

Asus Maximus Impact VII, Intel i7 4970k, Kingston HyperX 16GB, MSI 980 GTX Gaming, Be Quiet! Dark Power Pro10 750W, Vattenkylt, Corsair 250D
Server: Intel 1240v2, 16GB, Supermicro x9sca-f, Antec P182
MacbookPro 15"

Permalänk
Medlem

Så här står det när jag bootar om openindiana:

Någon som kan lösa det?

Visa signatur

Asus Maximus Impact VII, Intel i7 4970k, Kingston HyperX 16GB, MSI 980 GTX Gaming, Be Quiet! Dark Power Pro10 750W, Vattenkylt, Corsair 250D
Server: Intel 1240v2, 16GB, Supermicro x9sca-f, Antec P182
MacbookPro 15"

Permalänk
Skrivet av tjocko:

Så här står det när jag bootar om openindiana:
https://dl.dropbox.com/u/15085443/felmeddelande.png

Någon som kan lösa det?

Enda jag hittar är http://hardforum.com/showthread.php?t=1700984

Testade du kortet i en annan vm? I en annan dator kanske?

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

Testade kortet i min vanliga dator och i windows funkar den.

Ska testa göra om hela installationen av servern och ha esxi på usb sticka.

Visa signatur

Asus Maximus Impact VII, Intel i7 4970k, Kingston HyperX 16GB, MSI 980 GTX Gaming, Be Quiet! Dark Power Pro10 750W, Vattenkylt, Corsair 250D
Server: Intel 1240v2, 16GB, Supermicro x9sca-f, Antec P182
MacbookPro 15"

Permalänk

Kan du markera den där enheten över m1015 i enhetsträden vid pass through? Testa skicka med den också.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

Går ej markera den, funkar fortfarande inte efter min ominstallation samt patchning av esxi med senaste patchen.

Ska testa denna guiden: http://www.byte.nl/blog/2011/01/04/how-to-install-opensolaris-openindiana-on-an-m1015-lsi-9240-raid-controller/

Visa signatur

Asus Maximus Impact VII, Intel i7 4970k, Kingston HyperX 16GB, MSI 980 GTX Gaming, Be Quiet! Dark Power Pro10 750W, Vattenkylt, Corsair 250D
Server: Intel 1240v2, 16GB, Supermicro x9sca-f, Antec P182
MacbookPro 15"

Permalänk
Medlem

Hmm, provade att ta passthrough på intel sata kontrollern samt ibm m1015 och då hittades ingen hdd. Tog bort intel kontrollern från passthrough och installerade om openindiana för att testa ovanstående guide, helt plötsligt fungerar ibm m1015 kortet. Hann alltså inte prova ovanstående guide. Får inget felmeddelande i boot och inget fel under device managern. Får se hur länge det funkar nudå.

Tack för all hjälp!

Visa signatur

Asus Maximus Impact VII, Intel i7 4970k, Kingston HyperX 16GB, MSI 980 GTX Gaming, Be Quiet! Dark Power Pro10 750W, Vattenkylt, Corsair 250D
Server: Intel 1240v2, 16GB, Supermicro x9sca-f, Antec P182
MacbookPro 15"

Permalänk

Skönt! Hoppas det håller i sig och att kortet inte mår dåligt

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tjocko:

Har försökt med -it versionen med men det är samma fel, står att drivrutinen är misconfigurated.

Ska försöka få upp en bild på det.

https://dl.dropbox.com/u/15085443/felp%C3%A5drv.png

Har det någon betydelse att jag har både esxi och openindiana installationen på samma ssd?

Spännande...
Idag uppgraderade jag min installation av OI till 151a6 och efter omstart är även mitt IBM M1015 som funkade fint innan uppgraderingen "misconfigured" precis som på bilden och inga diskar kopplade till det kortet är synliga!

Någon annan där ute som passat på att uppgradera OI? Fungerar m1015 för er efter uppgradering? Funderar annars på att uppgradera firmware till Phase 14 för att se om det löser något..

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem

Hur har det gått? Funkar kortet nu? Har inte uppgraderat min server ännu, väntar ett tag till.

Visa signatur

Asus Maximus Impact VII, Intel i7 4970k, Kingston HyperX 16GB, MSI 980 GTX Gaming, Be Quiet! Dark Power Pro10 750W, Vattenkylt, Corsair 250D
Server: Intel 1240v2, 16GB, Supermicro x9sca-f, Antec P182
MacbookPro 15"

Permalänk
Avstängd

Du bör flasha till IT-mode, då slipper du använda drivrutiner alls. Då beter sig M1015 kortet, som om du stoppade in massa SATA diskar - och för SATA diskar behövs inte drivrutiner. Samma med IT.

Med IR så behöver du drivrutiner.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av saddam:

Du bör flasha till IT-mode, då slipper du använda drivrutiner alls. Då beter sig M1015 kortet, som om du stoppade in massa SATA diskar - och för SATA diskar behövs inte drivrutiner. Samma med IT.

Med IR så behöver du drivrutiner.

Om ditt inlägg var riktat mot mig så har jag redan IT firmware, se post 2 i tråden.

Men att säga att man slipper använda drivrutiner när man kör Initiator Target är ändå lite att ta i..
Systemet använder ju drivrutiner (mpt_sas) för att kommunicera med kontrollern även när man kör IT.

Jag fick iaf tummen ur i helgen och uppgraderade mitt IBM M1015 till LSI's phase 14 firmware, sket i att flasha in onboard BIOS(mptsas2.rom) på kortet denna gången, och efter att kört en passthrough till OpenIndiana 151a6 och startat om så är kortet inte misconfigured längre!

Har dock inte haft möjlighet att koppla in diskar till kortet än.

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP