Be Quiet Dark Power Pro 10

Permalänk
Medlem

Jag tycker det skulle vara intressant om ni lät konstlasten gå över specifikationerna, så man dels fick veta hur mycket extra de klarar av, men också på vilket sätt de säger stop. Om en säkring går eller om de riskerar att förstöra resten av systemet. Det skulle bli lite mer spännande också.

Visa signatur

Phenom II x4 955, Radeon 4870 1 GB, 4GB DDR3 1333MHz, Corsair VX 550W

Permalänk

Citat:
Ursprungligt inskrivet av anton_mjor

"Synd bara att Capxon-kondingar är skräp. Alla kondingar jag någonsin bytt har varit Capxon.
En snabb googling visar att det inte bara är jag som fått måndagsexemplar "

Måste hålla med om ovansagda företag. ca 90-95% av de kondingar som jag bytt har tillverkats av Crapcon.
Skall dock tilläggas att även de har bra kondingar men då kostar de minst lika mycket som konkurrenternas.
Skulle inte tro att de sitter i Be Quiets aggregat.

Permalänk

850-wattaren verkar ju vara precis så bra som man förväntat sig. Hade jag haft en anledning till att köpa ett nytt nätagg så hade det troligen blivet just ett sådant, men sitter redan på en tidigare generation av agget som tuffar på problemfritt.

Kan dock inte riktigt förstå hur dom tänkte med med 750-wattaren, priset ligger över dom direkta konkurrenternas produkter samtidigt som man sparat in lite på att använda några solida sekundärkondensatorer från CapXon som har ett väldigt dåligt rykte gällande deras kvalité.

Visa signatur

|| Desktop: Intel i7 4770K @4,5GHz / ASUS MAXIMUS VI IMPACT mITX / ASUS Radeon R9 290 DirectCU II OC 4GB @1100/6000MHz/ A-Data XPG 16GB 1600MHz CL9 @2133MHz CL10 / Seasonic Platinum SS-860XP2 860W / Samsung 840 Pro 256GB + 850 EVO 500GB/ Bitfenix Phenom Mini / Win 10 / Ubuntu ||

Permalänk
Medlem

Jag har väntat på 850W ett tag nu, ska bli riktigt nice att installera det i kommande systemet. Har ju suttit i några år nu med ett Be-Quiet 650W agg som jag är ruskigt nöjd med. Ibland är saker värd ett högre pris och deras produkter är banne mig det.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk

Hi guys

I read many talk about capacitors. First of all they are solid state caps and second, our company sells powers supplies for 10 years now under be quiet! and there was NOT A SINGLE incident with capacitors. I think in a span of 10 years we might have seen our fair share of problems but never have capacitors been involved. I cannot talk for other companies of course but today problems occur in totally different parts, for example fans. Fans are a big problem today which is why we are producing our own ones.

Chris

Visa signatur

be quiet! on Facebook - Youtube - Homepage

Permalänk
Medlem

Hmm. Kanske blir ett köp. Datorn börjar bli ganska utdaterad med 955 prolle och gtx 460. Fast då ska man fläska på med dyrt grafikkort, moderkort och prolle om det ska vara värt xD.. Jaja får se ^^

Random fundering:

Någon mer än jag som tänkt på att Sweclockers verkar ha som standard att sätta minst en "Nackdel" på alla recensioner. Skulle 750W versionen kostat 200kr mindre så hade det istället stått något annat i "nackdelar".

Självklart finns alltid nackdelar OAVSETT hur billigt och bra något är. Men ska man lyfta fram det negativa så ska man göra det på riktigt och inte ta första bästa bara för att fylla ut den rutan.

Har nåt svagt minne av att Jonas klagade på något chassi (nån specifik del) och sen recenseras ett till chassi med samma pryl och då var det inte klagande över just den delen. Har för mig det va genomföringarna eller om det va hårddiskvaggorna. Men som sagt.. svagt minne av det.

Ingen annan som reagerat på det? Kanske bara är jag av alla medlemmar som gör det xD

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Skulle de inte vara Seasonic-baserade? (för detta är väl "rätt" serie, Dark Power Pro?)
Trodde dessa var typ samma som AX-serien i botten, men icke?

http://www.sweclockers.com/nyhet/15159-be-quiet-bygger-80-plu...

En av dessa är Be Quiet, som passar på att lansera nätaggregaten i serien Dark Power Pro.

De nya nätdelarna baseras på plattformar från Seasonic som modifierats för lägre ljudnivå och för att motarbeta så kallat coil whine, att spolarna hamnar i svängning och ger ifrån sig irriterande ljud.

Serien ska finnas i effekter på 550–1 200 W, med och utan modulära (avtagbara) kablar samt certifiering för 80 Plus Gold. Modellen på 850 W sticker dock ut från mängden med 80 Plus Platinum och en verkningsgrad uppemot 92 procent.

Dold text

750 var FSP och 850 var Seasonic så jag förhastade mig lite innan jag skrev.
Om dom är byggda på AX seriens vet jag inte men AX finns bara i 750 och 850 som är Seasonic och 80+, Dark Power Pro 10 är Platina på dom lite mer effekthöga modellerna så har dom nog tagit PCBn från Seasonics senare X-serie som också är Platina sen gjort om det invändigt då Be-Quiet verkar ha en del egna features bla egen fläkt därav priset som är högt på alla Dark Power 10 modeller.

Skrivet av zillio:

Hmm. Kanske blir ett köp. Datorn börjar bli ganska utdaterad med 955 prolle och gtx 460. Fast då ska man fläska på med dyrt grafikkort, moderkort och prolle om det ska vara värt xD.. Jaja får se ^^

Random fundering:

Någon mer än jag som tänkt på att Sweclockers verkar ha som standard att sätta minst en "Nackdel" på alla recensioner. Skulle 750W versionen kostat 200kr mindre så hade det istället stått något annat i "nackdelar".

Självklart finns alltid nackdelar OAVSETT hur billigt och bra något är. Men ska man lyfta fram det negativa så ska man göra det på riktigt och inte ta första bästa bara för att fylla ut den rutan.

Har nåt svagt minne av att Jonas klagade på något chassi (nån specifik del) och sen recenseras ett till chassi med samma pryl och då var det inte klagande över just den delen. Har för mig det va genomföringarna eller om det va hårddiskvaggorna. Men som sagt.. svagt minne av det.

Ingen annan som reagerat på det? Kanske bara är jag av alla medlemmar som gör det xD

Ingenting är bara bra, är det för bra för att vara sant så brukar oftast prislappen vara fet

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

750 var FSP och 850 var Seasonic så jag förhastade mig lite innan jag skrev.
Om dom är byggda på AX seriens vet jag inte men AX finns bara i 750 och 850 som är Seasonic och 80+, Dark Power Pro 10 är Platina på dom lite mer effekthöga modellerna så har dom nog tagit PCBn från Seasonics senare X-serie som också är Platina sen gjort om det invändigt då Be-Quiet verkar ha en del egna features bla egen fläkt därav priset som är högt på alla Dark Power 10 modeller.

Ingenting är bara bra, är det för bra för att vara sant så brukar oftast prislappen vara fet

Dark Power Pro 10 är 80+ Gold certifierade. Förutom 850W modellen - den är 80+ Platinum certifierad

  • Dark Power Pro 10, 1200W - 80+ Gold

  • Dark Power Pro 10, 1000W - 80+ Gold

  • Dark Power Pro 10, 850W - 80+ Platinum

  • Dark Power Pro 10, 750W - 80+ Gold

  • Dark Power Pro 10, 650W - 80+ Gold

  • Dark Power Pro 10, 550W - 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av c0ll:

Dark Power Pro 10 är 80+ Gold certifierade. Förutom 850W modellen - den är 80+ Platinum certifierad

  • Dark Power Pro 10, 1200W - 80+ Gold

  • Dark Power Pro 10, 1000W - 80+ Gold

  • Dark Power Pro 10, 850W - 80+ Platinum

  • Dark Power Pro 10, 750W - 80+ Gold

  • Dark Power Pro 10, 650W - 80+ Gold

  • Dark Power Pro 10, 550W - 80+ Gold

Haha förhastade mig igen...

Bra lista och sen är 550-750w FSP och 850-1200w Seasonic.

Permalänk
Skrivet av fesen:

750 var FSP och 850 var Seasonic så jag förhastade mig lite innan jag skrev.
Om dom är byggda på AX seriens vet jag inte men AX finns bara i 750 och 850 som är Seasonic och 80+, Dark Power Pro 10 är Platina på dom lite mer effekthöga modellerna så har dom nog tagit PCBn från Seasonics senare X-serie som också är Platina sen gjort om det invändigt då Be-Quiet verkar ha en del egna features bla egen fläkt därav priset som är högt på alla Dark Power 10 modeller.

Ingenting är bara bra, är det för bra för att vara sant så brukar oftast prislappen vara fet

The Dark Power Pro 10 is certainly not based on a competitors model. The platform of the 850+W models are based on Seasonic's Platinum series and we tweaked a whole lot to make it truly unique. Not only the outlook, the fan, the housing. We change quite a bit on the inside as well which is the more special part. We documented every single change for reviewers to look at.

Chris

Visa signatur

be quiet! on Facebook - Youtube - Homepage

Permalänk
Medlem

jag tycker prislappen är sur. inte saftig =D

Permalänk

Blir en sån här för mig (850). Lite dyr men betalar gärna för kvalitet och framförallt att den ska vara tyst!

Visa signatur

Sent from my Commodore 64

Permalänk
Medlem

köpte ett 850 för platinum

satt och vägde mellan detta och seasonic 1000 platinum..

köpte detta medans jag vätar på de digitala aggen typ corsair ax1200i blir lite mera testade long run!

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris@bequiet!:

The Dark Power Pro 10 is certainly not based on a competitors model. The platform of the 850+W models are based on Seasonic's Platinum series and we tweaked a whole lot to make it truly unique. Not only the outlook, the fan, the housing. We change quite a bit on the inside as well which is the more special part. We documented every single change for reviewers to look at.

Chris

thanks for clarifying thing's you should have a +2 longsword for taking time to comment on the reviews of your products!

Kalle

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk
Medlem

Har inhandlat detta aggregat i 850w variant och provat i en dryg vecka nu. Det fick ersätta Corsairs HX850 som jag hann prova två av och var rätt så missnöjd med (båda hade coil whine och fläktstyrningens "semi-passiva" av och på switchande höll på att driva mig till vansinne.)

I det stora hela är jag väldigt nöjd med detta aggregat. Byggkvalité och finish går bara att beskriva som fantastisk. Den nästan totala avsaknaden av elektriska ljud är imponerande.

Hursomhelst så finns det ett par negativa saker för presumtiva köpare att tänka på också som jag tycker att Sweclockers missade i sin recension (läste Sweclockers manualen? ). Den inbyggda fläktkontrollern för externa chassifläktar som detta aggregat har klarar maximalt av 0.96 amp för de fyra anslutningarna totalt. De är för mig ett stort frågetecken varför en tillverkare bryr sig om att bygga in en fläktkontroller i en PSU, om man ska göra den så svag. De flesta moderkort klarar väl idag av att leverera 1 amp per anslutning (Asus moderkort som jag använder mig av har iaf alltid klarat minst 1 amp per anslutning) och erbjuder dessutom en bättre styrning med något begränsade inställningsmöjligheter för temp och varvtal i bios. Varför gör en tillverkare detta. Fullständigt oanvändbart. Obegripligt! Jag kan styra alla mina chassisfläktar utan några problem från mitt P8P67, och det är egentligen inte några extremt strömkrävande fläktar det är frågan om, men skulle jag koppla samma fläktar till anslutningarna på PSU:n så skulle jag överbelasta och förmodligen bränna anslutningarna.

Be quiets "egenproducerade" fläkt är väl inte riktigt så oupptäckningsbar som man i reklamen velat göra gällande. Jag tvivlar inte på att den uppfyller de angivna specifikationerna och väsnas på en nivå mellan 10-11 dB(A) låååångt upp i belastningskurvan. Jag har provat med två grafikkort samtidigt och lite prestandatester och inte lyckats få fläkten att öka i varvtal någon gång. Men "tonaliteten" på fläkten är inte fullt lika trevlig som jag hade förväntat mig. Den har ett märkbart lite dovt malande "knarrande" ljud, inte helt olikt det ljud som kullagrade fläktar brukar ge ifrån sig, detta trots att Be quiets fläkt nu uppges vara av "fluid dynamic" typ (liknande Noctua), alltså vätskelagrad.

Jag kommer att behålla denna nätdel (till skillnad från dem som jag provade från Corsair) och jag är extremt kräsen när det kommer till ljud som datordelar producerar. Eventuellt byter jag ut fläkten mot en från Noctua i framtiden, eller annan fläkt som har lite mer av "bredbandskaraktär" på ljudet som den producerar. Har inte riktigt bestämt mig än.

Permalänk
Avstängd

Hel..te vad jag ångrar att jag inte köpte detta iställetför ett tjutande Corsair AX860i. Tyvärr har 17 dagar gått och går inte byta längre på öppet köp hos CDON. Trodde jag skulle stå ut men nu åker det nya ut och gamla in.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Passade på när NetOnNet sålde 650-Wattar'n för 990:-
Men vad är egentligen Overclocking Key till för? Vad menas med att man kan slå ihop de delade 12 V-linorna?

Visa signatur

Keep on boppin´