Permalänk
Medlem

Fabriksfel på moderkort? (hjälp!)

Hej, jag har stått här nu i flera timmar och felsökt min kompis dator som jag byggt ihop.

Det började med att alla delar var på plats och datorn startade, fast utan bild! (alltså utan någon sorts videosignal) man kunde inte starta bios helt enkelt.

Efter några timmars felsökning så startade datorn utan grafikkort och ramminne i platserna B1 A2, men så fort någon av de platserna änvänds försvinner bilden.

Moderkortet: ASUS P8Z68-V PRO/GEN3

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gissar väl att du kan ringa till affären där du köpte, och klaga.

Permalänk

Förstår inte riktigt problemet:O

Det är ett självklart reklamationsärende. Glöm inte att fota moderkortet (båda sidorna) innan ni skickar in det så ingen skyller på fraktskada på moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdevil:

Förstår inte riktigt problemet:O

Det är ett självklart reklamationsärende. Glöm inte att fota moderkortet (båda sidorna) innan ni skickar in det så ingen skyller på fraktskada på moderkortet.

OCH inte att förglömma; skyddsbrickan för processorsockeln.

Ändrat processorn till processorsockeln
Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Okej, Tackar så mycket, då kan jag vara säker på att det är fabriksfel på kortet. Ska ta bilder och har sparat alla delar inklusive skyddsbrickan.

Permalänk
Skrivet av Levon:

Okej, Tackar så mycket, då kan jag vara säker på att det är fabriksfel på kortet. Ska ta bilder och har sparat alla delar inklusive skyddsbrickan.

Kom att tänka på en tråd som va uppe tidigare idag. Setill så att kameran har tidsstämpel så att de ser att det är taget precis innan returleverans.

Permalänk
Medlem

Kan det också vara nätagget det ärt fel på?

Permalänk
Skrivet av Levon:

Kan det också vara nätagget det ärt fel på?

Ifall du har tillgång till ett annat nätagg så testa det. Men har reparerat en dator med liknande fel. Då va det moderkortet. Den startar men det kommer inte upp någon bild.

Permalänk
Medlem

Har du ivy?? då måste nog bios uppdateras för att det ska funka på din bräda.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorham:

Har du ivy?? då måste nog bios uppdateras för att det ska funka på din bräda.

Hur uppgraderar man BIOS på en dator som inte startar?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

AHHH...du måste uppgradera med en sandy bridge...det e kruxet.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem

Näe, Datorn startar sålänge det är bara 2 Ramminnen i platserna A1 och A2 och utan grafikkort. Så det går att starta datorn och få bild.

Kan jag uppdatera bios med en USB sticka? , När jag är i Bios?

Lade till en fråga
Permalänk
Medlem

Lösningen till mitt problem.

Hej, Äntligen fungerar allt som det ska! , Jag gjorde som så att jag startade med våran Ivy Bridge och uppdaterade, men för att göra det så får inte Grafikkort i PCI-E 3.0 eller Ramminnen på platserna B1 och B2 vara ipluggade, Iallafall med detta moderkort så gick det att flasha Bios utan att använda en sandy.

Jag hoppas det kan hjälpa andra som har detta problem, Det behövs inte alltid en Sandy till hands