Lenovo avslöjar surfplattan Thinkpad Tablet 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SideWinder86:

Shit! Den har ordet ''pad'' i sig

*Apple höjer på ögonbrynet*
Bara det faktum att den är tunn, rektangulär och har rundade hörn kommer få Apple att gå i taket (hur i helvete kan man få patent på någonting sådant, U-ASS-A i ett nötskal verkligen).
Och att den har "pad" i namnet, ojojoj!

Till dem små P14 som klagar på att designen är ful eller tråkig. Lenovo gör företags och kontorsprudukter, och personligen så måste jag säga att dem är väldigt stilrena och har är väldig hög känsla av kvalitet i sig. Dem gör inget flashigt Appleskräp, "statuselektronik" eller blinkande lampor.

Visa signatur

[i]Those who don't understand UNIX are condemned to reinvent it, poorly. – Henry Spencer [/i]
[i]“Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs,
while the Universe is trying to create bigger and better idiots.
So far the Universe is winning.”
[/i]

Permalänk
Skrivet av Z0l!d:

Har inget emot apples design på sina datorer alls. Gillar inte alls 99% av alla gameing laptops eller liknande som ser ut som rymdskepp hela bunten.

Larv....

Datorerna är ju designade för arbete visst.
Med en snygg dator menar jag inte att den måste se ut som ett rymdskepp utan bara ha lite mer design. Lenovo har typ haft samma design sen 90 talet känns det som.
Jag har själv en Sony Vaio 15s som jag tycker är snygg tex.
Asus ultrabooks är väldigt snygga och det är MBP också. Men lenvos datorer är verkligen inte snygga dom är så basic som går känns det som. Som dom inte lagt något krut alls på designen.

Men nu pratar du som om Lenovo endast har Thinkpad i sitt sortiment.

Såhär säger de själva
ThinkPad

•Powered for productivity
•Rock-solid reliability
•Uncompromised security

IdeaPad

•Optimized for entertainment
•Enhanced audio and video
•Beautiful, functional design

De har även mer serier men IDEAPAD är la något du kan titta på då de påstår sig ha gjort dem vackra har ej sett en själv dock. (IRL bara på bild och video)
Att de inte ändrar på Thinkpad beror troligtvis på att de hittat ett vinnande koncept och vågar inte riskera att ändra allt för mycket som med iphone mm.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av Newklear:

Say whaaaaaat?

Är det något de lyckats med så är det ju designen, se bara på deras thinkpad-serie.

OnT: med tanke på den absurda prislapp plattan kommer få så känns det väldigt ointressant...

Skickades från m.sweclockers.com

Hahahah xD Ja thinkpads är nog bland det fulaste vi har här i världen

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Say whaaaaaat?

Är det något de lyckats med så är det ju designen, se bara på deras thinkpad-serie.

OnT: med tanke på den absurda prislapp plattan kommer få så känns det väldigt ointressant...

Skickades från m.sweclockers.com

"The ThinkPad is a line of laptop computers originally designed, developed and sold by IBM but now produced by Lenovo. They are known for their boxy black design, which was modeled after a traditional Japanese lunchbox."
http://en.wikipedia.org/wiki/ThinkPad

Hihi ^_^

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Z0l!d:

Precis dom har haft samma design i 30år typ.

Som tur är så behöll de den design IBM skapade '92. Skönt att någon går emot strömmen och inte har samma utseende som alla andra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Tyck om den om ni vill de som gör det.
Men jag och jag tror massor med andra håller med om att det är rå fula.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Datavetare
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ja det är en X86 maskin. Och ja hårdvaran känns som den är aningen slö har dock aldrig testat en sådan ATOM så låter det vara osagt men finns plattor med i5 osv. Så bör inte vara omöjligt för lenovo att få in något liknande i denna.

Visst är Atom slött jämfört med vilken Core i CPU som helst. Men denna platta har i alla fall bättre både CPU och GPU prestanda än någon annan platta som finns på marknaden idag. iPad3 lär vara den platta med snabbaste GPUn just nu och denna har någon snabbare GPU än denna. Båda kör med en GPU från Power VR, men iPad3 har en 4-kärning SGX543 på 250MHz och denna har en 2-kärning SGX544 på 533MHz.

Core i5 i en platta kommer bli dyrt, det går helt enkelt inte att komma runt det just nu. Ett Atom-baserat system kostar däremot inte mer än t.ex. ett Tegra 3 baserat system. Det kommer ju finnas "pro" varianter av win8 plattorna för de som behöver prestandan, men då får man också vara beredd att öppna plånboken lite mer.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd

Lenovo....

Permalänk
Medlem

Tror inte tablets kommer bli 'nästa netbook' tex. iPaden hemma har använts mycket mer än min netbook pga. av en sak, när man plockar upp och ska använda den så finns det batteri kvar, den kan ligga och snooza i flera dagar vilket är helt underbart. Även om det bara är några % kvar av batteriet så hinner man lätt göra det man skulle göra för stinden tex. betala en räkning eller nått annat skoj. Jag är dock inte helt säker på att Windows 8 med atom processor klarar av det.
Dessutom kom netbooks lite fel i tiden där de skeppades med Vista vilket var lite för övermäktigt, och de första hade väl bara single core Atom och 2GB minne.
Man ska också komma ihåg att en dual core Atom är betydligt snabbare än tex den dual core cortex a9 som är i iPaden, sedan får tiden utvisa om verkligen Microsoft lyckats snabba upp Win8 så pass mycket att det blir smidigt och använda.
Aja, orkar inte skriva mer på mobilen, men jag tror detta kan bli bra!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Som tur är så behöll de den design IBM skapade '92. Skönt att någon går emot strömmen och inte har samma utseende som alla andra.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad jag tänker när jag tänker Thinkpad

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

Tycker att en Wndows tablet kan bli intressant, man kan ju faktiskt göra lite jobb på den samt att det ska bli kul att se vilka modeller som kommer. Just nu känns alla tablets ungefär som att de är till för att spela Angry birds på för en 3 barns familj.

Visa signatur

i5 3570K | Corsair Vengeance 8GB | ASRock Z77 EXTREME4 | Gigabyte GeForce GTX 670 | Asus Xonar D1 | Samsung 830 128GB | Corsair HX 650W | FD R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Vad jag tänker när jag tänker Thinkpad

http://i48.tinypic.com/14smfx1.jpg

Precis, varför ändra ett vinnande koncept.

Permalänk
Avstängd

IBM, Lenovo och deras thinkpads är ju det vackraste man kan få. Kvalitetskännslan man får av dom springer cirklar runt p14 datorerna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nino:

Det går alltså att köra vanliga windows program på den? Isåfall finns det ju hur mycket möjligheter som helst att göra med den. Men då är det ju prestandan på den som redan börjar brista. Dålig upplösning om man vill kolla hd filmer eller för slö hårdvara om man tex vill köra photoshop på den.

Lycka till med att använda vanliga windows program på en surfplatta med touch skärm.
För att det ska funka måste ju alla windows program göras om till touch styrning.

Kommer ihåg hur knöligt det var på mobiler med windows mobile 6.5 trots att man använde en penna.

/mrwhite

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Lasergurka:

Hahahah xD Ja thinkpads är nog bland det fulaste vi har här i världen

Pro tip: Jag var inte sarkastisk när jag skrev det

Skrivet av Mocka:

"The ThinkPad is a line of laptop computers originally designed, developed and sold by IBM but now produced by Lenovo. They are known for their boxy black design, which was modeled after a traditional Japanese lunchbox."
http://en.wikipedia.org/wiki/ThinkPad

Hihi ^_^

Ja men lunchlådor är väl bra att efterlikna?
Tåliga, stilrena och med oftast väldigt trevligt innehåll.

Skrivet av glemmy:

Vad jag tänker när jag tänker Thinkpad

Ja, det stämmer väl in ganska bra

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Var intressant tills man läste Atom... En AMD APU typ E-450 hade gjort det hela mer intressant. Kommer aldrig igen köpa en produkt med en Atom cpu. Den bör få dö en stilla död.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av mrwhite:

För att det ska funka måste ju alla windows program göras om till touch styrning.

Det är väl precis det Microsoft börjat göra nu i och med W8..?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Newklear:

Pro tip: Jag var inte sarkastisk när jag skrev det

Inte jag heller

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Intressant att det börjar(ska) komma plattor med x86.

Skulle vara kul att testa hur användarvänlig man kan få en sån med olika linux distar.

Och något annat roligt skulle faktisk vara att göra en hackintosh av den.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Visst är Atom slött jämfört med vilken Core i CPU som helst. Men denna platta har i alla fall bättre både CPU och GPU prestanda än någon annan platta som finns på marknaden idag. iPad3 lär vara den platta med snabbaste GPUn just nu och denna har någon snabbare GPU än denna. Båda kör med en GPU från Power VR, men iPad3 har en 4-kärning SGX543 på 250MHz och denna har en 2-kärning SGX544 på 533MHz.

Core i5 i en platta kommer bli dyrt, det går helt enkelt inte att komma runt det just nu. Ett Atom-baserat system kostar däremot inte mer än t.ex. ett Tegra 3 baserat system. Det kommer ju finnas "pro" varianter av win8 plattorna för de som behöver prestandan, men då får man också vara beredd att öppna plånboken lite mer.

Kan väl fylla på med att de "surfplattor" som idag finns ute från Samsung och Asus med Core i5 kostar 9300-13000kr.

Permalänk
Medlem

Jag ser många möjligheter med windows 8 i grunden, tror faktiskt det blir ett vinnande koncept för oss som använder windows programvaror i arbetet. Att skapa appar för metro gränssnittet är dessutom väldigt lockande med tanke på att dom kan göras i ren HTML5 & JS samt C# och C++ om så önskas. Har själv testat att göra ett par appar med HTML5 och JS, var väldigt enkelt. Jag vill bara se kompatibiliteten mellan win 8 och wp8. Sen hoppas jag det blir möjligt för mobiler med wp 7.5 att uppgradera till wp8, eftersom wp8 appar i många fall ej kommer vara bakåtkompatibla.

Designen i sig gillar jag. Skulle lätt kunna tänka mig en sådan för arbetet.

// ZarToK

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T BE @ 4.3 Ghz , Gigabyte GA-990FXA-UD3 AM3+, Corsair 8GB CL9 1866Mhz, Gigabyte R9 280X 3Gb OC, SSD 120GB OCZ Vertex 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Newklear:

Det är väl precis det Microsoft börjat göra nu i och med W8..?

Jo Microsoft ja

Du kanske klara dig med office men jag menade alla andra program utan dom ingen ide eller?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av mrwhite:

Jo Microsoft ja

Du kanske klara dig med office men jag menade alla andra program utan dom ingen ide eller?

Nej usch, office lär jag aldrig använda. Det jag menade var att det lär gå mer och mer mot touchanpassade gränssnitt nu, så de mest populära programmen kommer antagligen fungera på en surfplatta inom en rimlig tid.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Ser ut som de tänkt till om man tittar på bilden på förstasidan (dvs. inte i artikeln). Med greppet på vänster sida. Sedan går den att docka vilket gör att man endast behöver en enhet ist. för både platta och dator.

Vet inte hur clover-trail presterar men cedar-trail kan ju mäta sig med fusion i cpu-prestanda (amds grafik är bättre).

Permalänk
Medlem

Gillar valet att använda en x86 CPU.

Skrivet av Rektor:

x86 och full Windows 8 på en tablet?

Dröjer inte länge innan systemet blir långsamt, segt, virusinfekterat och nersmittat.

Såvida du inte har samma problem på vilken PC som helst, vilket går att lösa genom att använda sunt förnuft, ser jag inte problemet, då det inte finns.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk

Detta kommer bli intressant, varit sugen på en platta men aldrig sett ett behov av något som går på Android eller iOS då alla dem program är obsulta jämnförbart med Windows eller Mac O SX program.

Får nog vänta 1-2 år innan dem blir prisvärda.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Lenovo är bra grejer. Används mycket i kontorslandskap. Riktig IBM-känsla. Hållbara och stilrena.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av medstud:

Intressant. Småtråkig upplösning dock.

Vad man nu ska med mycket högre upplösning på en 10" skärm till, med dagens hårdvara gör det väl mest batteritiden kortare.. Något mycket viktigare som inte nämns är hur bra den fungerar i dagsljus och om man kan använda en penna på den.

Permalänk

<

Skrivet av anon56869:

Vad man nu ska med mycket högre upplösning på en 10" skärm till, med dagens hårdvara gör det väl mest batteritiden kortare.. Något mycket viktigare som inte nämns är hur bra den fungerar i dagsljus och om man kan använda en penna på den.

Du har inte upplevt högre än 1080p?

Skrivet av Total_Cu:

Lenovo är bra grejer. Används mycket i kontorslandskap. Riktig IBM-känsla. Hållbara och stilrena.

Jag hoppas och ber, att mitt bolag byter från HP till IBM(Lenovo) igen... :S

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrwhite:

Lycka till med att använda vanliga windows program på en surfplatta med touch skärm.
För att det ska funka måste ju alla windows program göras om till touch styrning.

Kommer ihåg hur knöligt det var på mobiler med windows mobile 6.5 trots att man använde en penna.

/mrwhite

Öh varför är det så omöjligt? Bara att göra så att fingret blir som en muspekare? Kanske ev. att göra så att höger knappen på en mus aktiveras när man trycker länge på en punkt.

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB