Kamera för foto och film sökes!

Permalänk

Kamera för foto och film sökes!

Hejsan!

Som tråden lyder är jag ute för en kamera för foto och film. Vill gärna inte överskrida en budget på 2500kr som helst skall inkludera ett minneskort.

Kameran kommer användas lika mycket till film som foto. Det jag kommer filma är oftast i inomhusmiljöer, då jag har en kanal på youtube där jag lägger upp diverse teknikvideos. Då jag även håller på med bygglogg på datorprojekt vill jag även kunna få skarpa stillbilder.

Så det är alltså viktigt att kameran får in bra ljud under filminspelning, samt att den kan ta fräscha bilder!

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Med den budgeten, blir det väl en kompaktkamera...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Med den budgeten, blir det väl en kompaktkamera...

det är nog inte så mycket ''väl'' där inte haha, blir inte mycket systemkamera för dem pengarna

Dock har jag tittat på en Nikon d3100, och även om det är väl över budgeten så börjar det klia i fingrarna som tusan...

Men skulle vilja hitta det bästa möjliga för budgeten jag nämnde ovan

Permalänk
Medlem

Att köpa en budget systemkamera för dom pengarna, får får man oftast något som presterar sämre än en mobiltelefon när det kommer till filmning tyvärr.
Jag har nörd-surfat runt en heeel del på kompaktkameror i olika prisklasser. Generellt... Undvik Canons långzoomare i powershot serien. Deras dyrare powershot har jag dock ingen koll på.
Något som känns som ett vinnande koncept är sonys val av vidare vinkel på sina kompaktkameror än konkurrenterna. Dessutom filmar de i 60 eller 50 fps om man vill vilket gör att panoreringar när man filmar i full hd blir mycket mjukare. vissa filmar i 50/60i och vissa i 50/60p.
Sonys kameror skulle va solklara vinnare i min värld om de inte hade något urvattnade färger i jämförelse med Canons lite dyrare kompaktkameror.
Hade jag köpt kompaktkamera idag hade jag nog ändå satsat på en Sony. Bör dock tillägga att jag aldrig ägt någon själv. Bara läst recensioner och sett typ ALLA klipp i 1080p på youtube

Spana in dessa:
Sony CyberShot DSC-HX20V
Sony CyberShot DSC-HX9V

Bilda dig en egen uppfattning (:

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Att köpa en budget systemkamera för dom pengarna, får får man oftast något som presterar sämre än en mobiltelefon när det kommer till filmning tyvärr.
Jag har nörd-surfat runt en heeel del på kompaktkameror i olika prisklasser. Generellt... Undvik Canons långzoomare i powershot serien. Deras dyrare powershot har jag dock ingen koll på.
Något som känns som ett vinnande koncept är sonys val av vidare vinkel på sina kompaktkameror än konkurrenterna. Dessutom filmar de i 60 eller 50 fps om man vill vilket gör att panoreringar när man filmar i full hd blir mycket mjukare. vissa filmar i 50/60i och vissa i 50/60p.
Sonys kameror skulle va solklara vinnare i min värld om de inte hade något urvattnade färger i jämförelse med Canons lite dyrare kompaktkameror.
Hade jag köpt kompaktkamera idag hade jag nog ändå satsat på en Sony. Bör dock tillägga att jag aldrig ägt någon själv. Bara läst recensioner och sett typ ALLA klipp i 1080p på youtube

Spana in dessa:
Sony CyberShot DSC-HX20V
Sony CyberShot DSC-HX9V

Bilda dig en egen uppfattning (:

Har sett lite filmer från nikon D3100, och dem ser äckligt bra ut! http://www.youtube.com/watch?v=e2Innx3puNI t.ex.

Ska kolla in dem andra. Tack för förslagen!

Försöker kolla runt så gott jag kan, men det är svårt att hitta något som verkar fixa allt för den budgeten.. Småsaker som t.ex. att mikrofonen väser i bakgrunden gör att man måste utesluta en kamera helt, som t.ex. nikon coolpix sr8200 som annars verkar vara ett bra val

Permalänk
Medlem

Köp en Canon Ixus 115 HS - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=823063 - Har använt den själv och i detta fall får man mer än vad man betalar för. Lätt att ta bra bilder samt att den filmar i full HD. Finns testvideor på youtube, bla den här: http://www.youtube.com/watch?v=-VzFAYiiX7s

Permalänk
Medlem

Har själv en Canon G12 som funkar hyffsat att filma med.. en begagnad sådan borde ligga inom ramarna för din budget.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av epetersson:

Har sett lite filmer från nikon D3100, och dem ser äckligt bra ut! http://www.youtube.com/watch?v=e2Innx3puNI t.ex.

Ska kolla in dem andra. Tack för förslagen!

Försöker kolla runt så gott jag kan, men det är svårt att hitta något som verkar fixa allt för den budgeten.. Småsaker som t.ex. att mikrofonen väser i bakgrunden gör att man måste utesluta en kamera helt, som t.ex. nikon coolpix sr8200 som annars verkar vara ett bra val

Ska du filma med systemkamera måste du ha redigt koll på vad du gör, annars blir resultatet sämre än med en mobiltelefon skulle jag säga.

Permalänk
Skrivet av Moomin:

Köp en Canon Ixus 115 HS - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=823063 - Har använt den själv och i detta fall får man mer än vad man betalar för. Lätt att ta bra bilder samt att den filmar i full HD. Finns testvideor på youtube, bla den här: http://www.youtube.com/watch?v=-VzFAYiiX7s

Vad jag läste i kommentarerna, är att den saknar funktionen att zooma medans man filmar, vilket är något som jag lätt kan bli irriterad på då det känns onödigt att pausa en video för att kunna zooma, sedan börja spela in igen..

Skrivet av DaBone:

Har själv en Canon G12 som funkar hyffsat att filma med.. en begagnad sådan borde ligga inom ramarna för din budget.

http://www.youtube.com/watch?v=fwlJ56YwVyQ

http://www.youtube.com/watch?v=LtDJqziJ0PI&feature=fvwrel

Hur är bildkvalitén?
Något tips på någon hemsida eller dylikt med begagnade kameror? Utöver blocket

Permalänk
Skrivet av smurfisen2k:

Ska du filma med systemkamera måste du ha redigt koll på vad du gör, annars blir resultatet sämre än med en mobiltelefon skulle jag säga.

Det förstås, men sånt är alltid roligt att lära sig, roligt att se resultat efter övning

Permalänk
Medlem

Denna filmar hyfsat & tar OK bilder för priset: http://www.scandinavianphoto.se/produkt/12502499/panasonic-lu...

Fast den saknar ju zoom förstås

Visa signatur

*.*

Permalänk
Medlem
Skrivet av epetersson:

Hur är bildkvalitén?
Något tips på någon hemsida eller dylikt med begagnade kameror? Utöver blocket

Fotosidan.se är rätt bra.. Finns begagnat-marknad, där man oftast kan lita på att det är en fotograf som varit rädd om sina prylar som säljer.

Sen finns det också en sökfunktion på bilder där man kan välja kameramodell, om man vill se bilder från en speciell kamera.

Gjorde ett sök på G12.. vet inte om det fungerar att länka, då man måste vara inloggad för att sökfunktionen ska fungera, men här är länken i alla fall.
http://www.fotosidan.se/gallery/listpic.htm?authorLogin=&auth...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av epetersson:

Det förstås, men sånt är alltid roligt att lära sig, roligt att se resultat efter övning

Ja har man vilja att lära sig och anstränga sig rejält vid varje inspelning är det helt klart ett bra verktyg. Har man som tanke att fånga filmer likt man tar point-and-shootbilder så är funktionen knappt användbar tyvärr

Permalänk
Medlem

kolla om du hittar nåt begagnat?
själv köpte jag en canon 550d från fotosidan.se för 2,5k som den personen bara hade tagit ca 100 bilder med. så den var ju som ny.

Visa signatur

CPU - Ryzen 3600 Kyl - CM Hyper 212 BE 2xCorsair SP120 Moder - MSI B450 GAMING PLUS MAX Ram - Corsair 16GB 3200MHz Vengeance HDD - TR200 256gb, Corsair 120GB, OCZ Agility 3 120GB, Grafik - KFA2 RTX 2070 Super
PSU - Corsair HX 750W Chassi - Corsair 650D Skärm Asus MG248Q

Permalänk
Medlem

Jag har för stunden en D3100, jag kan inte säga att det är en fröjd att spela in med, den överhettas lätt och då skapar den en massa brus, spelade in ca en timma material och den var tvungen att kylas ner i nästan en halvtimma innan jag kunde använda den. Sen har du inte en direktingång för mic, men det kan lösas med en extern källa. Vill du verkligen satsa på filmning skulle jag säga T2i (550D) eller Nikon D3200 som båda har fantastiska filmlägen, bättre att lägga lite pengar och vara glad än att köpa nytt när kvalitén sviker.

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 5,2Ghz || Asrock P67 Extreme 4 || MSI GeForce GTX 580 FrozrII OC ||8GB Corsair XMS3 1600mhz 320GB Samsung SpinPoint F4 || 2TB Seagate Green || 500GB WD Green || Windows 7 Ultimate 64-Bit

Permalänk

Har du lite tid att vänta? Tror på att Nikon D3100 kommer sjunka lite i pris när d3200 når svenska marknaden. Och det folk säger om att systemkamera för de pengarna inte kommer ta dig någonstans har fel, det kommer ta dig bra mycket längre än en kompaktkamera.
Jag ser att det är bättre att starta med en blank canvas en något färdigt, köp dig en systemkamera så du kan om du vill arbeta uppåt och utveckla tekniken istället för att byta ut det helt.

Om du inte är fast i Nikon skulle jag definitivt kolla på Canon 550D, släng in magic lantern och du har riktigt bra semiprofessionell mjukvara i kameran (inte i närheten av professionell men det funkar som ett mellanting för de pengarna).

Lägg till ett 50mm 1.8 för 900:- som för sitt pris verkligen gör sitt smeknamn "The plastic fantastic"

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Skrivet av polika:

kolla om du hittar nåt begagnat?
själv köpte jag en canon 550d från fotosidan.se för 2,5k som den personen bara hade tagit ca 100 bilder med. så den var ju som ny.

Har kollat där men för tillfället finns där bara paket med 550D för 4,5k eller 10,5K, så kommer inte så långt där. Hittar även ingen annan systemkamera inom min budget. bra kap du hittade iallafall!

Skrivet av High_fps:

Jag har för stunden en D3100, jag kan inte säga att det är en fröjd att spela in med, den överhettas lätt och då skapar den en massa brus, spelade in ca en timma material och den var tvungen att kylas ner i nästan en halvtimma innan jag kunde använda den. Sen har du inte en direktingång för mic, men det kan lösas med en extern källa. Vill du verkligen satsa på filmning skulle jag säga T2i (550D) eller Nikon D3200 som båda har fantastiska filmlägen, bättre att lägga lite pengar och vara glad än att köpa nytt när kvalitén sviker.

Okej då har man lärt sig något nytt, dock blir det nog aldrig 1 timmes material på en gång. Sen micen var jag medveten om, men som sagt man kan fixa externt om det skulle behövas, dock till min användning är det inte så mycket filmning på långt avstånd i högljudda miljöer, kommer antagligen alltid hålla i kameran när jag pratar, eller stå en/två meter framför. Sedan är det dels svårt för mig att lägga till pengar då jag precis avslutade ett datorprojekt på 14000kr, samt att jag inte riktigt hinner spara då min nuvarande kamera försvinner i ett halvår om bara någon vecka.

Skrivet av 4everapple1:

Har du lite tid att vänta? Tror på att Nikon D3100 kommer sjunka lite i pris när d3200 når svenska marknaden. Och det folk säger om att systemkamera för de pengarna inte kommer ta dig någonstans har fel, det kommer ta dig bra mycket längre än en kompaktkamera.
Jag ser att det är bättre att starta med en blank canvas en något färdigt, köp dig en systemkamera så du kan om du vill arbeta uppåt och utveckla tekniken istället för att byta ut det helt.

Om du inte är fast i Nikon skulle jag definitivt kolla på Canon 550D, släng in magic lantern och du har riktigt bra semiprofessionell mjukvara i kameran (inte i närheten av professionell men det funkar som ett mellanting för de pengarna).

Lägg till ett 50mm 1.8 för 900:- som för sitt pris verkligen gör sitt smeknamn "The plastic fantastic"

Problemet är det att jag inte har så mycket tid. Använder för närvarande min systers Canan Powershot SX230 HS nästan dagligen, men hon ska ut och resa i ett halvår och hon åker om någon vecka.
Har hört talas om Magic Lantern och det låter riktigt bra. Får helt enkelt leta genom den begangnade marknaden. För som det verkar just nu kommer jag inte riktigt få ut det jag vill med en kompaktkamera tyvärr. Dock skulle det fortfarande vara trevligt med fler förslag på kompaktkameror!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gusko:

Denna filmar hyfsat & tar OK bilder för priset: http://www.scandinavianphoto.se/produkt/12502499/panasonic-lu...

Fast den saknar ju zoom förstås

Finns under 2000 kr:
http://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/panasonic/panaso...
Billigare än att köpa objektivet löst utan kamerakropp...

In med moddad firmware så får du ännu bättre videokvalitet:
http://www.personal-view.com/faqs/ptool/ptool-faq

Sedan går det ju att byta objektiv så man får zoom. Fast det där objektivet som följer med är ganska bra sägs det. Lätt vidvinkel blir det. Jag har själv ett 14-140 mm zoomobjektiv på min GH2 och vid 14 mm så är det lagom utzoomat för inomhusfilmning, fast mitt zoomobjektiv är aningen ljussvagt inomhus så jag är lite sugen på det där objektivet som är snäppet bättre, fast å andra sidan har det inte optisk stabilisering. Som sagt var så är det billigare att köpa objektivet tillsammans med GF3 än att köpa det löst...

(Jag skulle ta en GF3 med ptool före någon Canon-kamera med Magic Lantern vilken dag som helst i veckan).

Permalänk

Såhär blev det! Ökade min budget och köpte en nikon D3100, men var tvungen att returnera den då motorn i objektivet lät oerhört mycket under filmning när den autofocusa. Så jag köpte en GF2, men börjar bli osäker nu på grund av att den inte kan zooma. Vilken skulle ni rekommendera av GF2 och Lumix G3 och varför? På G3an verkar den vinklingsbara skärmen att föredra faktiskt.. Tack på förhand!

Permalänk
Skrivet av epetersson:

Såhär blev det! Ökade min budget och köpte en nikon D3100, men var tvungen att returnera den då motorn i objektivet lät oerhört mycket under filmning när den autofocusa. Så jag köpte en GF2, men börjar bli osäker nu på grund av att den inte kan zooma. Vilken skulle ni rekommendera av GF2 och Lumix G3 och varför? På G3an verkar den vinklingsbara skärmen att föredra faktiskt.. Tack på förhand!

G3 är bättre på alla sätt.

Bättre ISO-prestanda.
Vinklingsbar skärm(bra för video)
Evf ( när solen skiner för starkt)
Osv. Osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |

Permalänk
Skrivet av darkwingduck:

G3 är bättre på alla sätt.

Bättre ISO-prestanda.
Vinklingsbar skärm(bra för video)
Evf ( när solen skiner för starkt)
Osv. Osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, då vet jag. Tack

Permalänk
Medlem

Sony RX100 det är vad du letar efter!

Visa signatur

----------------------------------------------
Gigabyte GA-MA790XT-UD4P; AMD Phenom II X3 720 BE(upplåst till x4);Saphire Radeon HD 6870 1GB ; LENOVO THINKVISION L220X;Corsair XMS3 DHX DDR3 1600MHz 4GB CL9 2st.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dacharls:

Sony RX100 det är vad du letar efter!

Om du säger var man kan köpa den för max 2500 kr (krav från trådskaparen) så är det ju klart intressant!
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1302505
Verkar ju kosta ungefär 6000 kr.

Men ändå en bra liten kamera att filma med om man har råd.
http://www.eoshd.com/content/8499/sony-rx100-review

Permalänk

Hejsan alla! Jag expanderade min budget en aning och köpte mig en Panasonic Lumix G3 med 14-42mm zoom lins. Är väldigt nöjd än sålänge med allt från kvalité till användarvänlighet. Den vinklingsbara skärmen är även väldigt bra!
Det blev dock tredje gången gillt hehe. Köpte först en Nikon D3100, som tog underbara bilder, men tack vare att autofokuseringen i linsen hördes på filmerna så var jag tvungen att returnera den. Sedan köpte jag mig en Panasonic Lumix GF2 med pankaksobjektiv. Den var helt okej, tog bra bilder och filmade i fin kvalité också. Men kände att det blev lite jobbigt att inte kunna zooma, så returnerade den med och hamnade då på nuvarande G3. Dock kom den beslutsångesten IGEN då man hittade GF2an med 14-42mm zoom objektiv för endast 2790 samma dag fast en timme efter man köpt G3an. Men men, är oerhört nöjd med G3an så får väl hålla mig till den trots att det enda jag inte var nöjd med med GF2an var zoomen, och hittade det nu 200kr billigare än vad jag fick GF2an UTAN zoom.
Aja, känna som jag gjort ett bra val och hoppas ni kan hålla med om det när det gäller kameran.
Tack för all hjälp people!

Permalänk
Medlem
Skrivet av High_fps:

Jag har för stunden en D3100, jag kan inte säga att det är en fröjd att spela in med, den överhettas lätt och då skapar den en massa brus, spelade in ca en timma material och den var tvungen att kylas ner i nästan en halvtimma innan jag kunde använda den. Sen har du inte en direktingång för mic, men det kan lösas med en extern källa. Vill du verkligen satsa på filmning skulle jag säga T2i (550D) eller Nikon D3200 som båda har fantastiska filmlägen, bättre att lägga lite pengar och vara glad än att köpa nytt när kvalitén sviker.

Men man spelar väl inte in en timma i sträck normalt, Man spelar ju in "Scenvis" och sen klipper man samman delarna i ett program, så att det blir en film.

Kan ju aldrig vara något kul att titta på en timmas nonstop filmandes, sen kvittar det ju (näästan) vad det är.

Man gör ju inte bara så, du måste menat nåt annat, eller tänkt/skrivit fel. Rätta mig om jag har fel.

Jag har själv en D3100 och har filmat rätt mycket med den, och min erfarenhet när jag filmar i sträck, det är inte många minuter, ofta är den sekunder/under minuten, sen klipper jag samman det i ett program, lägger till text och effekter!

När man filmar och klipper så, blir oftast resultatet bäst, tycker jag!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av epetersson:

Såhär blev det! Ökade min budget och köpte en nikon D3100, men var tvungen att returnera den då motorn i objektivet lät oerhört mycket under filmning när den autofocusa. Så jag köpte en GF2, men börjar bli osäker nu på grund av att den inte kan zooma. Vilken skulle ni rekommendera av GF2 och Lumix G3 och varför? På G3an verkar den vinklingsbara skärmen att föredra faktiskt.. Tack på förhand!

Testade du att filma med D3100 med manuell focus? Det blir en skönare "känsla" i filmen, när man filmar med manuell focus. Man hör inte motorn manuellt alls.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Testade du att filma med D3100 med manuell focus? Det blir en skönare "känsla" i filmen, när man filmar med manuell focus. Man hör inte motorn manuellt alls.

Aa provade gjorde jag, men kan inte köra manuellt fokus när den står på ett stativ och jag filmar mig själv, samt om jag text (det som jag bl.a. Filmar) gör unboxing videos, tutorials osv behöver jag båda händerna och kan ej köra manuell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av epetersson:

Hejsan alla! Jag expanderade min budget en aning och köpte mig en Panasonic Lumix G3 med 14-42mm zoom lins. Är väldigt nöjd än sålänge med allt från kvalité till användarvänlighet. Den vinklingsbara skärmen är även väldigt bra!
Det blev dock tredje gången gillt hehe. Köpte först en Nikon D3100, som tog underbara bilder, men tack vare att autofokuseringen i linsen hördes på filmerna så var jag tvungen att returnera den. Sedan köpte jag mig en Panasonic Lumix GF2 med pankaksobjektiv. Den var helt okej, tog bra bilder och filmade i fin kvalité också. Men kände att det blev lite jobbigt att inte kunna zooma, så returnerade den med och hamnade då på nuvarande G3. Dock kom den beslutsångesten IGEN då man hittade GF2an med 14-42mm zoom objektiv för endast 2790 samma dag fast en timme efter man köpt G3an. Men men, är oerhört nöjd med G3an så får väl hålla mig till den trots att det enda jag inte var nöjd med med GF2an var zoomen, och hittade det nu 200kr billigare än vad jag fick GF2an UTAN zoom.
Aja, känna som jag gjort ett bra val och hoppas ni kan hålla med om det när det gäller kameran.
Tack för all hjälp people!

Har du testat moddad firmware för högre bitrate (bättre kvalitet)?
http://www.personal-view.com/faqs/ptool/ptool-faq

Tydligen är även G3 hackad numera. Själv kör jag med Flow Motion V2.02 på min GH2. Visst blir filerna större och visst måste man välja minneskort med omsorg men det är det värt...

http://www.personal-view.com/talks/discussion/3284/official-g...

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Har du testat moddad firmware för högre bitrate (bättre kvalitet)?
http://www.personal-view.com/faqs/ptool/ptool-faq

Tydligen är även G3 hackad numera. Själv kör jag med Flow Motion V2.02 på min GH2. Visst blir filerna större och visst måste man välja minneskort med omsorg men det är det värt...

http://www.personal-view.com/talks/discussion/3284/official-g...

Skall försöka hitta någon video där man ser vad en hackad G3 är kapabel till och varför det är bättre

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av epetersson:

Skall försöka hitta någon video där man ser vad en hackad G3 är kapabel till och varför det är bättre

Tack!

Men det är väl inte något att snacka om, du får högre bitrate!!

Vill du kolla och hålla på att jämföra så spiller du bara din tid!

ronnylovs länkar och omdöme talar för sig själv!!

Kör in den nya firmware och var glad att du har fått en bättre kamera än vad du egentligen skulle haft

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]