Inköp av min första ESXi, skulle villja ha hjälp med val av hårdvara. Budget: 8K

Permalänk
Medlem

Inköp av min första ESXi, skulle villja ha hjälp med val av hårdvara. Budget: 8K

Hej SWEC

Jag är otroligt sugen (bokstavligt talat dreglar) på att köpa en server för virutaliseringsbruk.
Och kanske har vi största problemet där! Min far har lärt mig att man skall inte köpa saker när man är sugen på dem.
Jag har läst åtskildiga trådar här på swec och man blir alltid sugen på att köpa det dyraste och det fläskigaste som finns. Men det gillar inte min fru.
Så hjälp mig gärna att behålla fötterna på jorden.

Dessa är mina tänkta användningsområden för maskinen.

Lagring:

Jag skulle vilja bygga en all-in-one maskin. Med disklagring inom samma maskin.
Har testat NexentaStor och jag Vill gärna använda det för ZFS.
Denna vm skall starta först och disponera storage till övriga VMar.
Funderar på att med hjälp av passthorugh skicka in ett IBM ServeRAID M1015 SAS.

Övriga VMs:
-Windows server 2008 r2 - skall köra ett extremt litet AD, samt PKI-infrastruktur. - Levnadstid: längre (minst ett år)
-Windows Server 2012 - skall labbas med, kan tänka att jag integerar 2008 till 2012 med tiden. - Levnadstid: kort (upp till ett år, om ej migrering sker)
-Debian - webb, labb och eventuellt backend för mythtv, finns det tv-kort som man kan trycka via passthrough? - Levnadstid: längre
-Cisco ACS - för labbande med PKI och nätverksautentisering. Levnadstid: Kort (upp till 6 månader)
3 klena hostar för projektet ovan, en xp och en win7 samt ubuntu. Levnadstid: Kort (åtminstone för xp)

Samt och här är ett stort frågetecken, HTPC:

Här tänker jag att jag ska försöka trycka in ett ATI kort 6xxx alternativt 7xxx som agerar frontend till mythtv samt allmän soffsurf och filmvisning självklart hårdvaruavkodat. Levnadstid: längre

Kan man i ovan tilltänkta miljö köra med ESXi på USB utan problem?
Är ECC ett måste?
Vill kunna köra nic teaming så dubbla gigabit är ett krav.

Jag kan hårdvara allt för dåligt och kanske är det därför man kollar på det fläskigaste hela tiden.

Jag har tittat mycket på olika supermicro bräder ifrån www.eco-finder.com och dessa verkar riktgt schyssta.

Som jag förstår så är minne den centrala biten inom virutalisering så jag tänker att jag minnst skall ha 32 GB.

Det jag däremot är osäker på är hur mycket CPU kräm jag behöver.

Jag har tittat på AMDs FX-8150 samt intels Xeon E5-2620 där intel är så galet dyr, är det värt det?

Jag vill bygga för framtiden men inte ta i överdrivet mycket.

Alltså:

Chassi: ? - så billigt som det går, men plats för disk samt kylning
moderkort - supermicro eller något AMD alternativ.
CPU - räcker det med en 4 kärnig eller ska man satsa på fler för att bygga för framtiden?
PSU - Dålig koll, antar att man skall ha något stabilt, förslag.
Disk - finns.
GPU - det verkar som att ATI korten går bättre att skicka in till Vms så kanske något begagnat ur 6xxx serien.

Budget: 8K

Permalänk
Medlem

Om man skall använda fulla kraften av ESXi och fördelarna med det krävs det en riktigt server.
Förstår inte alla er som skall bygga massa hemma burkar och köra virtualisering på, visst det fungerar.
Men fungerar det bra? nej..

Antingen hyr du en riktig server ifrån något hosting företag eller så köper du en server.
Som jag skrev i en annan tråd, HP DL380 G5 börjar komma ner i pris nu:
Man behöver inte köra dyra SAS diskar utan kan montera SATA diskar i bryggorna och köra.
Smäll i mer PC5300 minne och du kommer aldrig kunna använda fulla kapaciteten av den.

http://www.blocket.se/malmo/HP_DL380...2.htm?ca=7&w=3

Ni som är oroliga för "ström förbrukningen" så kostar min G5a runt 150-200:- månaden stående 24/7 i el förbrukning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redtooth:

Om man skall använda fulla kraften av ESXi och fördelarna med det krävs det en riktigt server.
Förstår inte alla er som skall bygga massa hemma burkar och köra virtualisering på, visst det fungerar.
Men fungerar det bra? nej..

Antingen hyr du en riktig server ifrån något hosting företag eller så köper du en server.
Som jag skrev i en annan tråd, HP DL380 G5 börjar komma ner i pris nu:
Man behöver inte köra dyra SAS diskar utan kan montera SATA diskar i bryggorna och köra.
Smäll i mer PC5300 minne och du kommer aldrig kunna använda fulla kapaciteten av den.

http://www.blocket.se/malmo/HP_DL380...2.htm?ca=7&w=3

Ni som är oroliga för "ström förbrukningen" så kostar min G5a runt 150-200:- månaden stående 24/7 i el förbrukning.

Glöm inte att nämna ljudnivån på G5an.
Jag hör min, specs längst ner i sign, över hela lägenheten även när den står i ett separat rum.

Visa signatur

Main: Intel i7-970 4.00 Ghz | 24GB DDR3-1600 | PowerColor 290X | Samsung 830 2x256GB
Server: Dual Intel E5645 2.53 Ghz | 24GB ECC DDR3-1333 | PERC 5/i | Samsung 8x2TB | Intel 320 80GB
XtremeSystems WCG