Blåskärmar/ ej omstartbar efter pillning på NBv

Permalänk
Medlem

Blåskärmar/ ej omstartbar efter pillning på NBv

Så jag har kommit upp i max klockning av min CPU på 3,7 ghz, vilket är tråkigt lågt.

Nu har jag börjat röra lite på NB, skruva upp den till 2.2ghz utan röra volten är inga problem. Samma med HT (2,2ghz).

Men när jag börjar gå över 2,2 så blåskärmar det, och jag höjer volten en aning. Då blåskärmar den snabbare, hakar upp sig vid omstart (innan BIOS post) och ibland får jag upp en ruta om att en överklockning har gått fel. Jag fick nyss igång på burken efter den inte skicka signaler till skärmen, det löstes med 2 minuter utan cmos batteri.

Har jag ett extremt dåligt moderkort att klocka med, eller gör jag något fel?

Standard NB volt: 1.12

Provat mellan 1.12-1.3, samma resultat.

Permalänk
Medlem

Du ska överklocka CPU-NB. För att göra det så ska du öka på CPU-NB voltage, INTE nb voltage! Ungefär 1.25V på CPU-NB voltage borde räcka för 2.4GHz/2.6GHz. För runt 2.8GHz brukar runt 1.35V behövas.

Sen ska du INTE överklocka HT. Den ska stå kvar på 2.0GHz (det är meningslöst att överklocka den).

Vilken Vcore har du för 3.7GHz på CPUn?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av DannyN:

För att göra det så ska du öka på CPU-NB voltage, INTE nb voltage!

Finns inget som heter just CPU-NB voltage, NB voltage och NB VID finns.

Jag har 1.4 volt för 3,7 ghz, har provat 1.5 men utan några bättre resultat.

Permalänk
Medlem

http://download.gigabyte.eu/FileList/Manual/mb_manual_ga-790x...

Manualen för ditt moderkort. Kolla sidan 37, där finns "CPU NB VID Control". Det är den du ska höja.

Vad konstigt att 1.4volt räcker för 3.7ghz men 1.5V inte räcker för 3.8?? Ditt moderkort verkar inte ha "load line calibration". Med 1.5V, droppar den till ~1.45V enligt CPU-z när du stressar processorn (spel eller prime95)? Eller med 1.4V, droppar den till 1.35V?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av DannyN:

http://download.gigabyte.eu/FileList/Manual/mb_manual_ga-790x...

Manualen för ditt moderkort. Kolla sidan 37, där finns "CPU NB VID Control". Det är den du ska höja.

Vad konstigt att 1.4volt räcker för 3.7ghz men 1.5V inte räcker för 3.8?? Ditt moderkort verkar inte ha "load line calibration". Med 1.5V, droppar den till ~1.45V enligt CPU-z när du stressar processorn (spel eller prime95)? Eller med 1.4V, droppar den till 1.35V?

Ursäkta mig, men jag lånar tråd lite

Min gör tvärtom, jag har ställt in min v-core på 1,38 på min fx-6200 och kör nupå 4,15 GHz, men när jag kör prime så visar den att jag kör på 1,4 volt?
Vad kan det bero på? Ska det vara så?

Förövrigt så är det ett asus formula V moderkort

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Kvistarn:

Ursäkta mig, men jag lånar tråd lite

Min gör tvärtom, jag har ställt in min v-core på 1,38 på min fx-6200 och kör nupå 4,15 GHz, men när jag kör prime så visar den att jag kör på 1,4 volt?
Vad kan det bero på? Ska det vara så?

Förövrigt så är det ett asus formula V moderkort

Vcore rör sig alltid hela tiden beroende på belastning.
Extra tydligt blir detta om man har turbo funktionen igång på T ex FX eller Ph II. (även intel såklart)

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvistarn:

Ursäkta mig, men jag lånar tråd lite

Min gör tvärtom, jag har ställt in min v-core på 1,38 på min fx-6200 och kör nupå 4,15 GHz, men när jag kör prime så visar den att jag kör på 1,4 volt?
Vad kan det bero på? Ska det vara så?

Förövrigt så är det ett asus formula V moderkort

Jag tror att du har "load line calibration" aktiverat och satt till någon av de högre inställningarna. Om du sänker load line calibration till "ultra high" eller "high" så ska voltage droppa istället (om du fortf har 1.38V i bios så kommer den vara 1.35-1.37V, med prime95).

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av DannyN:

http://download.gigabyte.eu/FileList/Manual/mb_manual_ga-790x...

Manualen för ditt moderkort. Kolla sidan 37, där finns "CPU NB VID Control". Det är den du ska höja.

Vad konstigt att 1.4volt räcker för 3.7ghz men 1.5V inte räcker för 3.8?? Ditt moderkort verkar inte ha "load line calibration". Med 1.5V, droppar den till ~1.45V enligt CPU-z när du stressar processorn (spel eller prime95)? Eller med 1.4V, droppar den till 1.35V?

Det är rätt volt i CPU-Z, dock inte klockfrekvensen. BIOS = 3,7 CPUZ = 4.3ghz.

Jag petade på CPU NB VID, blir dock samma problem efter jag stängt av datorn efter första booten, allt får ström men bios postar inte. Kan jag ha pajjat nordbryggan när jag pilla på fel volt?

Permalänk
Medlem

Nää det har jag svårt att tro.

Vad har du för BIOS version (står i CPU-z under Motherboard). Något är skumt med BIOS tror jag.

Har du F4A?

Tank o uppdatera bios: http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3263#b...

Uppdatera även CPU-z till senaste (googla).

PS. INNAN DU UPPDATERAR BIOS, ÅTERSTÄLL DEFAULT INSTÄLLNINGAR I BIOS (LOAD OPTIMIZED DEFAULTS) OCH REBOOTA MINST EN GÅNG

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av DannyN:

Nää det har jag svårt att tro.

Vad har du för BIOS version (står i CPU-z under Motherboard). Något är skumt med BIOS tror jag.

Har du F4A?

Tank o uppdatera bios: http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3263#b...

Uppdatera även CPU-z till senaste (googla).

PS. INNAN DU UPPDATERAR BIOS, ÅTERSTÄLL DEFAULT INSTÄLLNINGAR I BIOS (LOAD OPTIMIZED DEFAULTS) OCH REBOOTA MINST EN GÅNG

Jag har aldrig updaterat BIOS, det kanske är en bra start. Nuvarande är F2.
F4A är en Beta, är det verkligen smidigt att ha som bios version?

Permalänk
Medlem

Jag har haft många BETA bios i äldre moderkort utan problem. Med tanke på att beta BIOS (F4A) kom ut 2010 så tror jag nog att den funkar tillräckligt bra och gigabyte orkar inte fixa mer med den.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4