Permalänk

Hur lossa limmade kylflänsar?

Skulle nyligen montera en arctic accelero xtreme på mitt grafikkort, tyvärr fungerade inte fläkten och ska därför sätta tillbaka den gamla alternativt köpa en ny. Men nu är problemet att då jag skulle montera accelero xtreme så limmade man fast kylflänsar på grafikkortet och dessa blockerar originalkylaren så jag undrar om det är någon som vet hur man ska få bort dessa?

här får ni en bild:

Permalänk
Medlem

Är du säker på att de sitter så hårt? Prövade en gång att limma med något Zalman-lim, och det höll ju sådär...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Vad limmade du med?

Permalänk

limmade med det lim man fick med (stod lim inte kylpasta)

Permalänk
Medlem

In i ESD-påse i frysen i en timme. Brukar göra susen

Permalänk
Medlem

Kanske lossar ganska enkelt med hjälp av en tång? inte säker faktiskt.
Och de måste bort eller?

Permalänk
Medlem

Enligt vad jag läst på nätet ska det funka att värma med en hårtork så ska de bli lättare att få bort sedan

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Läste en gång om "någon" som lyckades ta bort fastlimmade kylflänsar genom att lägga grafikkortet i en antistat-påse och sedan lägga allt i frysen. Sedan gick det med visst våld att få kort kylflänsarna.

Men som sagt, mer hörsägen än säker källa. Så om du provar detta så är det på egen risk...

Permalänk

Blockerar tyvärr gamla kylaren så därför måste de bort ja. Det är inget problem att ha det i frysen eller?

Tack för alla snabba svar!

Permalänk
Medlem

Tops och aceton kanske kan hjälpa om du kommer åt eller lite på kanterna innan du kör med antistatpåse och frysen...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Entusiast

Jag brukar använda värmepistol (hårtork funkar) Värm till sisådär 70-100 grader och vrid sedan loss flänsen genom att rotera den lite fram och tillbaks. Bryt inte uppåt för du får du i värsta fall med dig chippet.

Permalänk

Om problemet var att fläktarna inte gick på den nya kylaren så är de väl bara att reklamera och få en ny så kan du behålla kylfkänsarna på?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Bighultsfred:

Om problemet var att fläktarna inte gick på den nya kylaren så är de väl bara att reklamera och få en ny så kan du behålla kylfkänsarna på?

Reklamerar man måste man skicka in hela kortet. Utan ditlimmade flänsar.

Permalänk

webhallen verkar okej med att flänsarna inte är med vid tillbakalämning. har ändrat mig och tänkte köra på originalfläkten istället annars hade jag låtit dem sitta och satt på den nya bara.

Läste nu och såg att det stod thermal adhesive så tar tillbaka att det är vanligt lim, kanske är lättare då med lite tur.