Styra chassifläktarna efter GPU tempratur?

Permalänk
Medlem

Styra chassifläktarna efter GPU tempratur?

som rubriken lyder; finns det något program som gör detta möjligt? just nu styrs fläktarna efter CPU tempraturen och eftersom den alldrig blir något varm alls vill jag att fläktarna ska styras efter GPU tempraturen, tacksam för svar

Visa signatur

Processor: Intel Core i5-3570K 3.4GHz. CPU Fläkt: Xigmatek Aegir. Moderkort: Asus P8Z77-V Pro. Grafikkort: Gigabyte Nvidia GTX 680 Windforce X3 RAM: G.Skill Ripjaws x 1600Mhz. Chassi: Cooler Master HAF X. Nätaggregat: FSP Aurum 700W 80-Plus Gold. Hårddisk: Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB SATA-3. Mus: Saitek Cyborg R.A.T 7. Tagentbord: Saitek Cyborg V7. Musmatta: Champion Black. Monitor: LG IPS225V Ca 10700:- för datorn utan tillbehör

Permalänk
Skrivet av berggrenaren:

som rubriken lyder; finns det något program som gör detta möjligt? just nu styrs fläktarna efter CPU tempraturen och eftersom den alldrig blir något varm alls vill jag att fläktarna ska styras efter GPU tempraturen, tacksam för svar

Du skulle kunna prova med SpeedFan. Om den kan läsa GPU-temp och styra fläktarna så kan du via advanced inställningarna styra enligt dina egna önskemål.
Tyvärr verkar det inte riktigt fungera med alla nyare hårdvarukonfigurationer.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattsingen:

Du skulle kunna prova med SpeedFan. Om den kan läsa GPU-temp och styra fläktarna så kan du via advanced inställningarna styra enligt dina egna önskemål.
Tyvärr verkar det inte riktigt fungera med alla nyare hårdvarukonfigurationer.

tack, ska prövas

Visa signatur

Processor: Intel Core i5-3570K 3.4GHz. CPU Fläkt: Xigmatek Aegir. Moderkort: Asus P8Z77-V Pro. Grafikkort: Gigabyte Nvidia GTX 680 Windforce X3 RAM: G.Skill Ripjaws x 1600Mhz. Chassi: Cooler Master HAF X. Nätaggregat: FSP Aurum 700W 80-Plus Gold. Hårddisk: Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB SATA-3. Mus: Saitek Cyborg R.A.T 7. Tagentbord: Saitek Cyborg V7. Musmatta: Champion Black. Monitor: LG IPS225V Ca 10700:- för datorn utan tillbehör

Permalänk
Skrivet av Mattsingen:

Du skulle kunna prova med SpeedFan. Om den kan läsa GPU-temp och styra fläktarna så kan du via advanced inställningarna styra enligt dina egna önskemål.
Tyvärr verkar det inte riktigt fungera med alla nyare hårdvarukonfigurationer.

Så styr jag mina graffe fläktar. Fungerar super bra.

Visa signatur

| ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | i5 2500K - 4.9 GHz| Corsair H100 PnP | Corsair SSD Drive 120G Force3 | 8 Gb Corsair 1600 MHz | EVGA GTX Titan + Geforce 210 + Triplehead2Go + 6 skärmar varav 5 touch | Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze | moddat ANTEC P280 |
http://www.sweclockers.com/galleri/9290-simpit-flygsim-och-ga...

Permalänk
Skrivet av MrMikaelEricsson:

Så styr jag mina graffe fläktar. Fungerar super bra.

Exakt vad jag skrev
Det funkar med vissa hårdvarukonfigurationer men inte med andra. Det är ju dock väldigt billligt att prova om det funkar med det man har då det bara kostar några minuter av ens tid...

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem

Hej igen, väcker min gamla tråd för fick aldrig svaret jag sökte, ska försöka formulera mig bättre:
finns det något program som man kan styra en helt vanlig chassifläkt, enligt hur varmt grafikkortet är?
jag menar nu styrs dem ju som standard efter CPU, vill de ska göra så efter GPU.
GPU Varm = Chassifläkt ökar i hastighet

Visa signatur

Processor: Intel Core i5-3570K 3.4GHz. CPU Fläkt: Xigmatek Aegir. Moderkort: Asus P8Z77-V Pro. Grafikkort: Gigabyte Nvidia GTX 680 Windforce X3 RAM: G.Skill Ripjaws x 1600Mhz. Chassi: Cooler Master HAF X. Nätaggregat: FSP Aurum 700W 80-Plus Gold. Hårddisk: Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB SATA-3. Mus: Saitek Cyborg R.A.T 7. Tagentbord: Saitek Cyborg V7. Musmatta: Champion Black. Monitor: LG IPS225V Ca 10700:- för datorn utan tillbehör

Permalänk
Medlem
Skrivet av sladhued:

Hej igen, väcker min gamla tråd för fick aldrig svaret jag sökte, ska försöka formulera mig bättre:
finns det något program som man kan styra en helt vanlig chassifläkt, enligt hur varmt grafikkortet är?
jag menar nu styrs dem ju som standard efter CPU, vill de ska göra så efter GPU.
GPU Varm = Chassifläkt ökar i hastighet

Jag letade efter samma sak för ett tag sedan men hittade inget annat än Speedfan, som nämndes tidigare i tråden. Det kan vara värt att titta på det igen, det finns rätt många avancerade inställningar man kan behöva pilla på för att få det att fungera ordentligt.