Permalänk
Medlem

Något är fel, windows eller ram?

Hejsan har ett problem eller flera vet inte riktigt själv.
Mitt problem är iaf att Windows visar att jag har 6gb ram när jag har 2x4gb stickor i.
Medans CPU-Z visar 8gb.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=638763 är mitt moderkort
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=618010#reviews mina minnen.

Om det är någon mer info ni behöver för att hjälpa mig så är det bara säga till. Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Kolla om "Memory Remapping" är aktiverat i BIOS

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem

Hittar inte något alternativ för att göra det i Bios. Slänger även in bilder på task manager.

Permalänk
Medlem

32-bittars windows?

Permalänk
Medlem

ta windows knappen + R (kör), skriv msconfig, välj boot tabben, välj ditt OS, tryck på Advanced Options.. och kolla om du har bockat i/rört "Maximum Memory" där...

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alstern:

32-bittars windows?

Kolla första bilden igen! Det står klart och tydligt 64-bitars.

Visa signatur

Processor: Intel Core i5 3570K @ 3400MHZ (STOCK) | Moderkort: MSI Z77A-S01 |Grafikkort: MSI GeForce GTX 670 2GB | RAM: Corsair Vengeance 8GB 1600MHZ | Chassi: CM HAF 912 | SSD & HDD: Corsair SSD Force 3 Series 1x120GB / Seagate Barracuda 2TB @ 5400RPM | PSU: Antec TruePower 550W 80+ | DVD-brännare: DVD±RW Samsung 22X DL Svart OEM | OS: Windows 7 Home Premium x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebbon:

Kolla första bilden igen! Det står klart och tydligt 64-bitars.

whooops. Där ser man. Kollade bara snabbt. ber om ursäkt för det.

Permalänk
Medlem

Har själv samma problem, googlat lite och det kan vara böjda pins på cpun bland annat. Microsoft har en liten lista på vad det kan vara bara googla. För mig funka(tillfälligt) det att flytta på ram minnena dock så har jag 12GB(5.99) fyra stickor. Som sagt funkade tillfälligt i mitt fall, såg att det blivit så igen förra veckan orkar inte ta bort CPU kylaren igen för att komma åt:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdaN:

ta windows knappen + R (kör), skriv msconfig, välj boot tabben, välj ditt OS, tryck på Advanced Options.. och kolla om du har bockat i/rört "Maximum Memory" där...

Inte i bockat.

Skrivet av KnewIt8:

Har själv samma problem, googlat lite och det kan vara böjda pins på cpun bland annat. Microsoft har en liten lista på vad det kan vara bara googla. För mig funka(tillfälligt) det att flytta på ram minnena dock så har jag 12GB(5.99) fyra stickor. Som sagt funkade tillfälligt i mitt fall, såg att det blivit så igen förra veckan orkar inte ta bort CPU kylaren igen för att komma åt:(

Kollat runt där också provat det mesta men inget verkar funka. Har även provat typ alla olika uppstättningar av stickorna i slotsen. Ingen skillnad. Skulle vara sjukt drygt om det var så att det var böjda pins på cpun. Sånt skit går ju inte på garantin.

Permalänk
Medlem

Jo "lite" drygt men det kan gå att fixa om man är försiktig, vad jag har läst i alla fall Hoppas det löser sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av KnewIt8:

Jo "lite" drygt men det kan gå att fixa om man är försiktig, vad jag har läst i alla fall Hoppas det löser sig

Kollade precis cpun. Inget såg skadat ut. Ska prova köra memtest i natt. Om det inte löser det blir det skicka tillbaka allt till komplett och kolla om de kan fixa det och förhoppningsvis löser det sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maffo:

Kollade precis cpun. Inget såg skadat ut. Ska prova köra memtest i natt. Om det inte löser det blir det skicka tillbaka allt till komplett och kolla om de kan fixa det och förhoppningsvis löser det sig.

Alltid skönt när man vet att man själv inte är orsaken till problemet. Jag provade också att starta Ubuntu från usb för att se om windows var problemet men ingen skillnad så tror det inte händer något för dig heller men om du har tråkigt

Permalänk
Medlem

Ingen annan som har något som funkat för dem?

Permalänk
Medlem

Dina cykeltider ser konstiga ut, ska se ut nåt såhära;

Sen kör du dom bara i singelchannel

Får du fixa i bios

EDIT: Det kan inte vara så att du har stoppat i dom efter varandra? En sticka i blå socket och den andra i vit? Dom ska sitta i blå blå

Permalänk
Medlem

Provat de i alla slots som jag skrev tidigare. Men ja nu när du säger det ser cykeltiderna i CPU-Z helt knasigt ut jämfört med vad jag ställt in i bios.

Permalänk
Medlem

Kolla under fliken spd och slots, så kan du se om alla minnena sitter i, Gör dem det så är det någon inställning i bios. Hade precis det problemet och löste det genom att inaktivera mitt intregrerad grafikkort. Finns fler inställningar som kan ställa till problemet, antagligen är något på auto/enabled som borde vara på disabled.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

uppdatera bios kanske? har du nyaste bios

Visa signatur

PLOP