Konstigt FPS drop problem med GTX580

Permalänk
Medlem

Konstigt FPS drop problem med GTX580

Problemet uppstår när jag: Kollar film / youtube / spelar spel osv.

Problemet: Efter ungefär 20-30 sekunder av inaktivitet så får jag sjukt låg FPS. Dvs om jag inte rör musen / trycker på någon tangent så är det ungefär som att datorn går in i något slags energisparläge, fast jag inte har något sådant (vad jag kan hitta). Så fort jag rör musen / trycker på en tangent så blir allt normalt igen.

Eftersom man sällan är inaktiv i så pass länge i spel, så är det inte direkt något problem, men det är en annan sak när man ska kolla på film och behöver röra musen var 20e sekund, om man inte vill kolla rulle med typ 3 FPS dårå.

Datorn är 1 år gammal, jag kör W7 64-bit (ej crackat)

GPU: GeForce GTX 580 KFA2 Anarchy Edition
CPU: Intel Core i5 2500k
RAM: Corsair 8GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE
HD: HD500GB Seagate SATA-600 7200.12 16MB ST3500413AS
Moderkort: MK MSI P67A-GD65 Socket 1155, P67, ATX B3
Nätdel: PSU Corsair HX 850W

Värt att notera:
- 1 av 20 gånger jag startar datorn så verkar inte problemet uppstå och jag kan kolla film utan att behöva röra musen.
- Ibland när jag rör musen efter att lagget har börjat så fryser skärmen, oftast så återställs det efter några sekunder och det kommer upp en varningsruta där det står något i stil med "Windows Kernel Mode Drivers has been reset", men ibland måste jag starta om datorn ifall det hänger sig.

DxDiag och Temperaturer, om jag har glömt någon viktig information så säg till.
http://i.imgur.com/aMmBl.jpg
http://i.imgur.com/wlPIw.jpg
http://i.imgur.com/brnI4.jpg

Själv skulle jag gissa på att det är grafikkortet som strular eller att det är någon slags energispar inställning som jag inte vet om.

Permalänk
Medlem

Kan det vara så enkelt att det är någon inställning i Windows power options som spökar? Drivrutiner till graffet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nlkar:

Kan det vara så enkelt att det är någon inställning i Windows power options som spökar? Drivrutiner till graffet?

Drivrutiner till grafikkortet är det inte. Men Windows Power options låter rimligt, är "Energialternativ" i kontrollpanelen den svenska motsvarigheten? Isåfall vad skulle det kunna vara där, har kollat igenom det flera gånger och allt ser bra ut i mitt tycke, men vad vet jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av albzter:

Drivrutiner till grafikkortet är det inte. Men Windows Power options låter rimligt, är "Energialternativ" i kontrollpanelen den svenska motsvarigheten? Isåfall vad skulle det kunna vara där, har kollat igenom det flera gånger och allt ser bra ut i mitt tycke, men vad vet jag.

Säker? Japp det borde det vara, prova att ändra till "high performance". Lite tveksam till att det kommer hjälpa men det är ju värt ett försök

Permalänk
Medlem
Skrivet av nlkar:

Säker? Japp det borde det vara, prova att ändra till "high performance". Lite tveksam till att det kommer hjälpa men det är ju värt ett försök

har redan det :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av albzter:

Problemet uppstår när jag: Kollar film / youtube / spelar spel osv.

Problemet: Efter ungefär 20-30 sekunder av inaktivitet så får jag sjukt låg FPS. Dvs om jag inte rör musen / trycker på någon tangent så är det ungefär som att datorn går in i något slags energisparläge, fast jag inte har något sådant (vad jag kan hitta). Så fort jag rör musen / trycker på en tangent så blir allt normalt igen.

Eftersom man sällan är inaktiv i så pass länge i spel, så är det inte direkt något problem, men det är en annan sak när man ska kolla på film och behöver röra musen var 20e sekund, om man inte vill kolla rulle med typ 3 FPS dårå.

Datorn är 1 år gammal, jag kör W7 64-bit (ej crackat)

GPU: GeForce GTX 580 KFA2 Anarchy Edition
CPU: Intel Core i5 2500k
RAM: Corsair 8GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE
HD: HD500GB Seagate SATA-600 7200.12 16MB ST3500413AS
Moderkort: MK MSI P67A-GD65 Socket 1155, P67, ATX B3
Nätdel: PSU Corsair HX 850W

Värt att notera:
- 1 av 20 gånger jag startar datorn så verkar inte problemet uppstå och jag kan kolla film utan att behöva röra musen.
- Ibland när jag rör musen efter att lagget har börjat så fryser skärmen, oftast så återställs det efter några sekunder och det kommer upp en varningsruta där det står något i stil med "Windows Kernel Mode Drivers has been reset", men ibland måste jag starta om datorn ifall det hänger sig.

DxDiag och Temperaturer, om jag har glömt någon viktig information så säg till.
http://i.imgur.com/aMmBl.jpg
http://i.imgur.com/wlPIw.jpg
http://i.imgur.com/brnI4.jpg

Själv skulle jag gissa på att det är grafikkortet som strular eller att det är någon slags energispar inställning som jag inte vet om.

Energispar inställning och skrämsläckar inställningar bör kollas, då detta förmodligen är problemet. Kolla även så att dina GPU drivrutiner är ok.
Även om man har de nyaste så är det inte alltid att de funkar som de ska.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X ─ COOLING: Cooler Master Hyper H412R
GPU: MSI RTX 3080 Ti Gaming X Trio
RAM: DDR4 32 GB Corsair Vengeance @ 3200MHz
MB: ROG STRIX B450-F GAMING ─ PSU: Corsair RM 850x
CASE: Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirrefication:

Energispar inställning och skrämsläckar inställningar bör kollas, då detta förmodligen är problemet. Kolla även så att dina GPU drivrutiner är ok.
Även om man har de nyaste så är det inte alltid att de funkar som de ska.

Energispar inställlningar har jag kollat både i bios och det som finns i windows och inget ser dåligt ut där, vad jag kan se, om du kan vara lite mer specifik så vore det toppen. Drivrutiner till GPU är det inte, då detta problem har varit i ca 1 år och jag uppdaterar alltid när det kommer en ny drivrutin till GPU, däremot har jag aldrig uppdaterat bios och har faktiskt ingen aning om hur man går till väga, vet inte ens om det skulle hjälpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av albzter:

Energispar inställlningar har jag kollat både i bios och det som finns i windows och inget ser dåligt ut där, vad jag kan se, om du kan vara lite mer specifik så vore det toppen. Drivrutiner till GPU är det inte, då detta problem har varit i ca 1 år och jag uppdaterar alltid när det kommer en ny drivrutin till GPU, däremot har jag aldrig uppdaterat bios och har faktiskt ingen aning om hur man går till väga, vet inte ens om det skulle hjälpa.

Problemet kan inte ligga i BIOS:en.
Har du kollat att dina RAM minnen är ok?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X ─ COOLING: Cooler Master Hyper H412R
GPU: MSI RTX 3080 Ti Gaming X Trio
RAM: DDR4 32 GB Corsair Vengeance @ 3200MHz
MB: ROG STRIX B450-F GAMING ─ PSU: Corsair RM 850x
CASE: Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirrefication:

Problemet kan inte ligga i BIOS:en.
Har du kollat att dina RAM minnen är ok?

nja, vet inte riktigt hur man kollar det, har du något tips?

Permalänk
Medlem

energisparläge på grafikkort har du stängt av de? i nvidia kontrollpanelen finns de "Läget energisparfunktioner" finns att välja anpassningsbar och föredrar maximal prestanda.
föredrar maximal prestanda och sedan starta om och testa? om du nu inte redan testat de.

Permalänk
Avstängd

Du kan ju installera om windows igen om du failar på alla tips. Det är mitt tips:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av xedoz1:

energisparläge på grafikkort har du stängt av de? i nvidia kontrollpanelen finns de "Läget energisparfunktioner" finns att välja anpassningsbar och föredrar maximal prestanda.
föredrar maximal prestanda och sedan starta om och testa? om du nu inte redan testat de.

kan inte hitta dessa inställningar i nvidia kontrollpanelen. eftersom jag inte visste om att dom fanns så är det säkert det som är problemet, skulle vara väldigt nice om du kunda förklara hur jag hittar det

hittade det! tack så mycket, ska se om det hjälpte!

edit: hjälpte tyvärr inte :s