Permalänk
Medlem

Bästa kylmediet?

Hej och hallå!

Jag funderar just nu på rött kylmedium till mitt vattenkylda system. De jag har kollat på är

Mayhem X1: http://www.mayhems.co.uk/front/x1.html
Mayhem Pastel: http://www.mayhems.co.uk/front/pastel.html
Thermochill EC6: http://www.sidewindercomputers.com/thec6noncoco4.html

Vad är egentligen skillnaden på X1 och Pastel? Jag har hört bra om alla, men vad rekommenderar ni? Har ni någon annan ni vill rekommendera?

Permalänk
Medlem

bästa kylmedium idag: flytande helium.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

Destillerat vatten
Eventuella temperatur skillnader är försumbara och eventuella tillsatser verkar lite för ofta ha trista biverkningar som igengeggade block

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Man brukar väl säga att det är bättre att ta färgade slangar över färgad vätska, då tillsatserna kan orsaka lite problem med tiden.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

Destillerat vatten
Eventuella temperatur skillnader är försumbara och eventuella tillsatser verkar lite för ofta ha trista biverkningar som igengeggade block

Mjo men det är så att det finns ett mycket viktigt estetiskt värde på färgat vatten för mig >.< tyvärr :/ Så jag skulle vilja hitta det bästa röda vattnet som finns XD

Skrivet av Make.Sense:

Man brukar väl säga att det är bättre att ta färgade slangar över färgad vätska, då tillsatserna kan orsaka lite problem med tiden.

Tyvärr fungerar det inte eftersom jag vill använda en stor reservoar :/

Permalänk

Köldbärare* inte köldmedie det är något helt annat.

Köldbärare (KB) = Vätska som transporterar kyla,
Värmebärare (KB) = Vätska som transporterar värma
Köldmedie = Licensbelagt Gas, tex sånt som du hittar i kyl & Frys, exp: R134a R404a.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Make.Sense:

Man brukar väl säga att det är bättre att ta färgade slangar över färgad vätska, då tillsatserna kan orsaka lite problem med tiden.

Inte Mayhems. En av de få vätskor som i princip aldrig orsakar problem i en vattenloop. Mayhems X1 samt Pastel kommer ge samma temperatur som destillerat vatten, som är det bästa man kan använda för lägst temperatur.

Skillnaden mellan Mayhems X1 och Pastel är att X1 är något translucent medan Pastel är helt ogenomskinlig. Googla fram bilder på Pastel och X1 så ser du skillnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zorobay:

Mjo men det är så att det finns ett mycket viktigt estetiskt värde på färgat vatten för mig >.< tyvärr :/ Så jag skulle vilja hitta det bästa röda vattnet som finns XD

Tyvärr fungerar det inte eftersom jag vill använda en stor reservoar :/

Du kan alltid färga reservoaren eller klä in den i färgad transparent film etc. Det är åtminstone mindre jobb än att göra rent ett igen kletat block.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaston85:

Du kan alltid färga reservoaren eller klä in den i färgad transparent film etc. Det är åtminstone mindre jobb än att göra rent ett igen kletat block.

Inte om du använder rätt kylmedie. En bra vätska lämnar aldrig rester i block. Förövrigt så är det i princip aldrig själva vätskan som faktiskt lämnar rester, utan det är flussmedel från radiatorer och eventuellt mjukgörare från slangarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Inte om du använder rätt kylmedie. En bra vätska lämnar aldrig rester i block. Förövrigt så är det i princip aldrig själva vätskan som faktiskt lämnar rester, utan det är flussmedel från radiatorer och eventuellt mjukgörare från slangarna.

Hörde att det är en bra idé att köra vinäger genom radiatorn innan...är det helt fel eller? Kan man få bort mjukgörare i slangar eller gäller det bara att köpa rätt slang?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zorobay:

Hörde att det är en bra idé att köra vinäger genom radiatorn innan...är det helt fel eller? Kan man få bort mjukgörare i slangar eller gäller det bara att köpa rätt slang?

Ja, vinäger ska fungera. Men låter det inte sitta i för länge, det är frätande. Max en halvtimme, skaka gärna också. Efteråt måste det sköljas noggrant med destillerat vatten, eller först med vanligt kranvatten och sedan destillerat för att få bort rester av kranvattnet också. Det går inte att få bort mjukgörare, och i princip alla slangar har det också. Oftast blir det inga problem med blocken av det, det är mest slangarna som missfärgas och blir "molniga". T.ex. Primochills LRT slangar har stora problem med mjukgörare just nu, så den skulle jag undvika.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zorobay:

Hej och hallå!

Jag funderar just nu på rött kylmedium till mitt vattenkylda system. De jag har kollat på är

Mayhem X1: http://www.mayhems.co.uk/front/x1.html
Mayhem Pastel: http://www.mayhems.co.uk/front/pastel.html
Thermochill EC6: http://www.sidewindercomputers.com/thec6noncoco4.html

Vad är egentligen skillnaden på X1 och Pastel? Jag har hört bra om alla, men vad rekommenderar ni? Har ni någon annan ni vill rekommendera?

Thermochill EC6 är att föredra eftersom den är "Non Conductive", den är alltså inte ledande. Vid eventuell eventuella småläckor så kan det vara räddningen för riggen.

Skrivet av lideri:

Destillerat vatten
Eventuella temperatur skillnader är försumbara och eventuella tillsatser verkar lite för ofta ha trista biverkningar som igengeggade block

Destillerat vatten leder elektricitet för bra för att det ska bra att ha så nära elektronik om det skulle bli en läcka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Thermochill EC6 är att föredra eftersom den är "Non Conductive", den är alltså inte ledande. Vid eventuell eventuella småläckor så kan det vara räddningen för riggen.

Destillerat vatten leder elektricitet för bra för att det ska bra att ha så nära elektronik om det skulle bli en läcka.

Destillerat vatten leder elektricitet dåligt, kan säkert klassas som "non conductive", problemet är bara att när det blir förorenat så leder det ström mycket bättre, och en dator är sällan speciellt ren lite damm och skit finns nästan alltid, så även om vätskan i loopen inte är ledande så när det väl hamnar på komponenterna så leder det ström ändå. Och det problemet lär du ha med alla vattenbaserade kylmedier, även EC6. Det är bara marknadsförings snack.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Vet någon var jag enklast får tag på Thermochill EC6 någonstans? Helst då i norden

Permalänk
Medlem

Varför norden? Så länge man håller sig inom EU så behöver man inte engagera sig i moms och tull i vart fall, bara betala det som står på sidan och hämta på "posten".

www.chilledpc.co.uk har funkat bra för mig, nu var det i och för sig ett tag sen jag shoppade vattenkylnings delar, och frakten har varit rimlig, inte värre än vissa svenska butiker.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

Varför norden? Så länge man håller sig inom EU så behöver man inte engagera sig i moms och tull i vart fall, bara betala det som står på sidan och hämta på "posten".

www.chilledpc.co.uk har funkat bra för mig, nu var det i och för sig ett tag sen jag shoppade vattenkylnings delar, och frakten har varit rimlig, inte värre än vissa svenska butiker.

...aaahaa?! Är du säker på att man inte behöver betala tull etc? I så fall är det ju skitnajs! Ska kolla sidan du rekommenderade (y)