Helgsnack: "Hur får jag tyst på datorn?"

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: "Hur får jag tyst på datorn?"

Irriterande fläktljud och knattrande hårddiskar kan få vem som helst att bli tokig i längden. Signaturen "Tommy" är i desperat behov att få tyst på sin dator och vänder sig till SweClockers läsare för hjälp.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Noctua gör bra grejer. Det kostar extra, men jag skulle säga att det är värt de små kronor som skiljer.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Knattrande HDD är ju lätt att fixa..SSD som systemdisk och mekanisk som lagring..

Äldre fläktar som gnisslar osv fixar man lätt med lite symaskins olja..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dracc:

Noctua gör bra grejer. Det kostar extra, men jag skulle säga att det är värt de små kronor som skiljer.

Sant! Själv tycker jag att det svåraste är balansgången mellan ett tyst chassi och ett välkylt chassi! Jag är nöjd med chassit jag har idag då det stänger in ljudet från komponenterna. Tyvärr blir komponenterna därför väldigt varma...

Permalänk
Medlem

Scythe Gentle Typhoon är bra, här kan du hitta alla olika fläktar.

Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk
Medlem

1. Om man har någon form av tornkylare eller sluten vattenlösning så kan man byta de fläktarna mot ett par Schyte Gentle Typhoon 1450 RPM, fyller den rollen mycket väl!
Att jag säger just 1450 rpm är för att de verkar ligga i den gyllene zonen. Låter väldigt lite och flyttar bra med luft. 1850 RPMaren börjar höras en hel del, och går man ner ett eller två steg från 1450 rpm så börjar de flytta lite väl lite luft för att vara värt det.

2. Har du ett refernskorts-GPU? Släng på en Arctic-lösning, löjligt tysta kylare som _inte_ hörs över de chassi-fläktar jag provat, det vill säga Gentle Typhoon och Fractal Design.

3. Använd HDD som lagringsdisk så är den avstängd för det mesta, använd SSD som maindisk!

Att skaffa ljuddämpat chassi verkar vara lite si och så. Jag har ej prövat ett själv, men vad jag hör av andra är 50/50, hälften tycker det är jätte tyst, andra hälften märker ingen skilldnad.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Efter mycket sökandes efter tystnad så har jag konstaterat att det finns inga genvägar. Du behöver:
1) En ljudisolerad låda, typ fractal define Rx eller dylikt
2) Tysta högkvalitativa fläktar som inte ska gå speciellt fort. Typ fractal design, Scythe, Noctua.
3) Om du har ett grafikkort med aktiv kylning så behöver detta också åtgärdas om du inte redan har en tyst kyllösning till denna.
4) (som jag inte gjort själv ännu) Skaffa en nas och flytta ut ALLA mekaniska hårddiskar och kör bara med en SSD i din vanliga dator.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Använda öronen till det de är till för? Plocka av sidoplåten, och koncentrera dig sedan på den del som du tycker låter mest irriterande. Sen finns ju en uppsjö av olika komponenter/material att välja på. En fläktkontroller är en bra investering, alla fläktar behöver inte gå på max hela tiden. Eller köp pwm.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

om du skruvar fast fläktarna så skruva inte fast dom för hårt för då blir det att vibrera i hela chassit

Permalänk
Medlem

- CPU -

Orginalkylaren till din cpu kan ofta låta fruktansvärt mycket, speciellt vid hög belastning, därför kan det vara värt att investera i en cpukylare.

https://www.inet.se/kategori/140/processorkylning

- Chassi -

Ifall du märker att problemet ligger i chassifläktarna, så kan du alternativt köpa en fläktkontroller eller/och nya chassi fläktar.

I regel så låter större chassi fläktar mindre, så när du köper en chassi fläkt så får du kolla hur många db den utger och hur mycket luft den flyttar(cfm) samt vilken storlek fläkten har.

chassifläktar: https://www.inet.se/kategori/133/flaktar
fläktkontroller: https://www.inet.se/kategori/139/flaktstyrning

- Hårddiskar -

Hårddiskar som jobbar under hög belastning med hög rpm kan börja surra rejält. Du får lyssna om hårddiskarna är problemet. Om du vill få det helt tyst så kan du köpa en ssd och en hdd på 5400rpm för lagring.

- Grafikkort -

Grafikkortet kan bli svårare att lösa, bra flöde genom chassit brukar ofta hjälpa ganska mycket, men att köpa en extern gpukylare rekomenderas inte. Nytt grafikkort och kanske dags för en helt ny upgradering av datorn.

Mvh Chipp!

Visa signatur

i5 3570k 4,5Ghz, ASUS GeForce GTX 670 1200Mhz
Projekt M4INSTR3AM

Söker du en bra TS3 server? Besök då tråden: Chippi.se TS3 [Online 24/7]
Privata kanaler kan fixas i PM eller på TS.

Permalänk
Medlem

Enda problemet jag har i min dator är mitt äckliga XFX 650w core edition som låter fruktansvärt. Varvar upp till max och låter som en hårfön trots att det är jättesvalt vid utblåset.

Någon som har lösning på Nätaggregatsproblem också? Säkert många med samma problem. Byta fläkt? Sitter en 135 mm fläkt i. De Jäv***na verkar inte vilja göra det lätt för en att byta till en annan fläkt i och med den storleken.

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Atlas Tasume:

1. Om man har någon form av tornkylare eller sluten vattenlösning så kan man byta de fläktarna mot ett par Schyte Gentle Typhoon 1450 RPM, fyller den rollen mycket väl!
Att jag säger just 1450 rpm är för att de verkar ligga i den gyllene zonen. Låter väldigt lite och flyttar bra med luft. 1850 RPMaren börjar höras en hel del, och går man ner ett eller två steg från 1450 rpm så börjar de flytta lite väl lite luft för att vara värt det.

2. Har du ett refernskorts-GPU? Släng på en Arctic-lösning, löjligt tysta kylare som _inte_ hörs över de chassi-fläktar jag provat, det vill säga Gentle Typhoon och Fractal Design.

3. Använd HDD som lagringsdisk så är den avstängd för det mesta, använd SSD som maindisk!

Att skaffa ljuddämpat chassi verkar vara lite si och så. Jag har ej prövat ett själv, men vad jag hör av andra är 50/50, hälften tycker det är jätte tyst, andra hälften märker ingen skilldnad.

sku säga att 500 RPM' är finaste 4 st såna räcker gott o väl som chassits in och ut cirkulation.

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Har ett NZXT Switch 810, hade innan ett Haf X chassi. Och fan detta låter mycket mer, förstår inte varför. Men jag antar som de sa i Swec recensionen att man bör skaffa fläktkontroller. Jag tror fläktarna går på 100% hela tiden.

En fråga, tror ni det hjälper att sätta dit ljudisoleringsmatta på ytor i chassit? Även om chassit är "öppet", med galler osv. Så borde väll det hjälpa lite kanske?

Permalänk
Medlem

När min vattenkylare (Antec Kühler H20 620) havererade så fick jag gå tillbaka till AMDs standardkylare under en vecka.
Den låter värre än en dammsugare, men som tur var hade jag förläningskablar för USB, 3,5mm och VGA hemma, så jag ställde helt enkelt datorn i ett annat rum och stängde dörren mellan.

Har man den möjligheten är det defenitivt värt det.
Har man en inglasad veranda/balkong i närheten av datorn borde det fungera att slänga ut den där också och dra kablar.

Annars, få helt tyst på en dator som använder fläktar är näst intill omöjligt.
Jag har 5 fläktar i mitt, ingen av dem ska snurra över 800 RPM, sen har jag ställt ner dem i UEFI och har motstånd på några, ingen ska ge ifrån sig mer en 13dBa, likt fan låter datorn som en dammsugare, och grafikkortet är inte skyldigt.
som en dammsugare.

Vill man ha tyst så är det nästan att ha datorn nedsänkt i olja som gäller. Vattenkylning med passiv radiator går. Det finns i alla fall någon sådan att köpa, och det finns tysta pumpar att köpa, men det kostar en del. Man får enkelt värdera sin tystnad.

Sen skiljer sig uppfattningen av tystnad väldigt mellan personer. Min defenition av tystnad är när jag inte hör datorn.
När min är i Idle är den tyst. Det går inte att avgöra om den är på eller inte genom att sätta sig vid skrivbordet och lyssna.
När man använder den låter den dock.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem

vattenblock på allt. sen kan man sänka ner allt i sandpåsar som tar bort all form av vibrationer från tex pump och knaster från olika delar...problemet är att du har en 50 kgs dator. en knäpptyst sådan...

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Om man vill ha datorn riktigt tyst måste man nästan väga in det när man väljer komponenter från början. Att välja energieffektivt är en viktig del, och absolut man bör titta på när man väljer grafikkort och processor, liksom vilka möjligheter det finns att byta ut medföljande kylning mot något bättre. Att från början välja ett nätagg som fått bra kritik, och inte strikt efter watt per krona. Att välja ett chassi som kompromissar med bra ljuddämpning men också har hyfsad luftgenomströmning.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | Asus Prime B450-Plus | Corsair LPX 3000mhz 2x8gb | Asus Strix GTX 970 | Crucial MX500 500gb | Fractal Define C | Seasonic Focus+ Gold 550 | CM Hyper 212 Black | Dell Ultrasharp 2407wfp-hc | Argon 6340A | Logitech MX518

Permalänk
Medlem

Själv har jag en be quiet dark rock pro 2 och den håller tempraturerna bra (idle35 full load 45) och är tyst!!!!!
Så den är rekomenderad =D

Edit: Vet inte om det finns med men stora fläkthål får oftast tyst på fläktarna

Permalänk

Cooler Master HAF X
NZXT Debuts Sentry Mesh Fan Controller
Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär
Noctua NH-D14
SSD

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

Det är ingen idé att köpa massa fläktar och stoppa i och hoppas det blir tystare. En bra idé är att stoppa en fläkt i taget(håll emot fläkten när du startar datorn eller stoppa under drift om du är säker på vad du håller på med). Du märker direkt vilken fläkt det är som låter mest och du börjar med att byta ut komponenter från rätt ände istället för att tex byta ut chassi fläktar när tex CPU fläkten för ett himla väsen. Av personlig erfarenhet låter följande komponenter mest:

-Grafikkort (går att göra egna fläktprofiler med MSI Afterburner, kylanordningarna brukar dock vara underdimensionerade på de flesta grafikkort vilket resulterar i högre varvtal för att hålla nere temps)
-CPU-kylare (Både AMD och Intels originalkylare är allt annat än tysta när man har tex en Quad core, de är dock lätta att ersätta och det finns en uppsjö av modeller)
-PSU, en bortglömd komponent som ofta kan låta mycket om det är en billig nätdel, köp kvalité från början!
-Hårddiskar, nu är det inte ljudet i sig utan vibrationer som fortplantar sig i chassit pga ogenomtänkt monteringsanordning. Har varit med om chassin som får hela golvet att fånga upp hårddiskarnas ljud Hänga upp dem i elastiska band eller gå all out med SSD är bäst.
-Slitna chassifläktar. Chassifläktar är tyvärr en färskvara som låter mer med tiden. Går att undervolta till 5V eller 7V med motstånd eller med fläktkontroller om man vill.
-Sist med INTE minst, DAMM! Du kan ha hur bra kylning som helst men med damm i kylflänsarna spelar det ingen roll. Damm är vår värsta fiende och är extra lömsk då det byggs upp långsamt och är svårt att märka. Se till att ha dammfilter i chassit och blås rent komponenterna då och då med tryckluft

Permalänk
Medlem

Det finns generella tips man så gott som alltid kan ta till:

Häng upp disken i resårband för att minska vibrationerna, kommer göra skillnad som natt och dag för de flesta.

Byt processorkylare, grafikkortskylare och chassifläktar!
Luftkylning är alltid tystare än vattenkylning om inte den senare är helt fläktlös.
Dessutom bör man byta ut medföljande fläktar på samtliga kylare till antingen Nexus Real Silent, Scythe Slipstream på max 1200 RPM, Scythe Gentle Typhoon på max 1150 RPM eller Noiseblocker/Noctua om man tycker de senare är värda sitt pris.

Fläktstyrning är ett måste idag om man vill kunna bestämma helt själv om ljudnivån, köp en 3,5 tums fläktstyrning så slipper man använda sina värdefulla 5.25 tums platser som är bäst att montera hårddiskarna i. De flesta fläktar drar dessutom så lite att man kan styra flera stycken på samma kanal vilket man ska utnyttja för att undervolta alla fläktar i chassit bortsett från nätagget.

Sista åtgärden är att dämpa chassit och strypa ventilationen med bitumen och vågformad ljuddämpning, kommer inte ha tillräcklig effekt om de ovan nämnda åtgärderna inte först används.

Jag vet att dessa åtgärder är tillräckliga, det finns ingen låda som är för dålig. Köp inte nytt chassi och tro att det kommer göra skillnad för det räcker inte. Har själv tystat ned flera chassin med helt öppen front och öppet hål till sidofläkten och gör gör man bara som ovan så blir datorn tillräckligt tyst för 99 %.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Noctua gör bra grejer. Det kostar extra, men jag skulle säga att det är värt de små kronor som skiljer.

Jag rekommenderar inte Noctua för deras fläktar är dyra och är inte bättre utan ändå något sämre än motsvarande rpm fläkt från Scythe Gentle Typhoon. Jag har testat båda och kan därför säga att Noctua är sämre.

Noctua har utvecklat sina fläktar till PWMfläktar men deras tidigare NF-P12 som inte är PWM är bra på att kyla men har för hög startvolt vilket gör att du aldrig kan få dem riktigt tysta men dom kyler bra.

Det är svårt att få både bra kylning och låg ljudnivå men det är möjligt. Det finns "forskning" gjord hos silentpcreview som säger att vid låga ljudnivåer så kommer 2 fläktar på ex 500rpm låta mindre än 1 fläkt på 1000rpm men ändå kyla lika mycket som 1 fläkt på 1000rpm.
http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?f=9&t=1929...

Bästa fläktarna är helt klart Scythe Gentle Typhoon p.g.a. topbetyg på ljudnivå från silentpcreview.com. Dock så bör man veta att det kan uppstå en högfrekvenston från fläktarna när man undervoltar dom fläktar som har standardrpm på över 1000rpm ner under 1000rpm. Jag kan bekfräfta från egen erfarenhet att 800rpmfläktarna är supertysta och att fläkten på 1150rpm har en liten högfrekvenston som uppstår när jag undervoltar den under 1000rpm.

Skrivet av fermia:

Knattrande HDD är ju lätt att fixa..SSD som systemdisk och mekanisk som lagring..

Äldre fläktar som gnisslar osv fixar man lätt med lite symaskins olja..

Frågan är om det är värt besväret när man kan få en ny bättre fläkt för 100-120kr/st? Det är ju värt om fläkten man köpte för 4år sedan fortfarande är bland de bästa, ex Nexus real silent.

Skrivet av anon173545:

Sant! Själv tycker jag att det svåraste är balansgången mellan ett tyst chassi och ett välkylt chassi! Jag är nöjd med chassit jag har idag då det stänger in ljudet från komponenterna. Tyvärr blir komponenterna därför väldigt varma...

Det är alltid en avvägning men det går helt klart att få välkyld dator som är tyst, men man måste arbeta mycket för det. Tysta bra fläktar finns i Scythe GT och Nexus Real Silent som också är billiga. Därutöver behövs antingen fläktlöst eller extremt tyst nätagg och grafikkort och slutligen tyst hårddisk som inte är hårdmonterad (upphängd på något vis) för att slippa vibrationer. Fläktarna behöver nog också vara monterade med gummidistanser.

Skrivet av excepto:

Scythe Gentle Typhoon är bra, här kan du hitta alla olika fläktar.

Håller med men jag skulle vilja tillägga att det är bra om man köper den hastighet man kommer köra fläktarna i. Jag har både 800rpm och 1150rpm och den på 1150rpm tenderar att ge ifrån sig ett pipande ljud när jag undervoltar med fanexpert 2. Då jag tycker fläktarna är tysta först vid 800rpm så skulle jag rekommendera den varianten.

Visa signatur

Define mini | Seasonic X-460FL 460W | ASUS maximus Gene V | Intel Core i5-2500K & Noctua NH-U12P| Corsair vengance LP 2x4GB DDR3 | Asus GTX660Ti DCII | Samsung SSD 128GB | Western Digital Caviar Green 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikom:

Enda problemet jag har i min dator är mitt äckliga XFX 650w core edition som låter fruktansvärt. Varvar upp till max och låter som en hårfön trots att det är jättesvalt vid utblåset.

Någon som har lösning på Nätaggregatsproblem också? Säkert många med samma problem. Byta fläkt? Sitter en 135 mm fläkt i. De Jäv***na verkar inte vilja göra det lätt för en att byta till en annan fläkt i och med den storleken.

har precis det nätagget hemma! o jag har bytt till en NZXT 140mm
Fick modifiera fästet till fläkten lite (inget avancerat) den fläkten är mycket tystare och visst den flyttar mindre luft. Men då systemet jag ska ha nätagget till kommer dra max 300W så kommer nätagget inte belastas så mycket, så det kommer räcka gott med kylningen den får av den nya fläkten!
Sen blir det lite snyggare med en vit fläkt med ju

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Avstängd

Jag har i 10 års tid försökt bygga en tyst dator som presterar bra. Jag tror att det är omöjligt. Just nu har jag många av de grejorna folk ger förslag på i tråden men ljudet kommer man inte ifrån. Jag har i alla fall fått det skapligt tyst och finns det annat bakgrundsljud hör jag inte datorn, men helt tyst är nog omöjligt.

Det som sist störde mig mest var brummet från hårdiskarna (hjälper inte att hänga upp dem i textilband) men nu löst med en bunt SSD och en stycken långsam 1TB WD Green och resten av diskarna i Nas, som är bosatt i garderoben.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Allt som behövs är:

1: Ljudisolerat chassi, Define R4 ex.

2: Fläktar och CPU/GPU kylning om du kör med stock.

3: Fläktkontroller

Det sistnämnda är något folk ofta glömmer.
Ofta så behöver man inte 100% för att det ska gå runt, så då kan man sänka ner hastigheten en bra bit och på så sätt få det tyst!

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Mac, och vipps, knäpptyst dator.

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem

För att få ett totalt ljudlöst system ska du ha passiv kylning på allt, ingen cd, ingen hårddisk. Den enda lagringen du kan ha är ssd.
Problemet är dock att du inte kan kyla en speldator passivt, det måste vara en lite mindre kraftfull dator.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Passivt kylda komponenter. Passiva CPU-kylare finns det relativt gott om, på grafikkortsfronten finns inte samma utbud. För att ha ett helt tyst grafikkort krävs att man väljer lite långsammare modeller som inte förbrukar lila mycket ström som hela Afrika. Nätaggregat tycker jag ofta glöms bort, själv har jag ett passivt, men högre verkningsgrad ger generelt tystare drift. Hårddiskar tycker jag ska förpassas till historieböcker. SSD är ett krav för ett tyst system. Chassifläktar tycker jag är överskattat för ljudnivå, oftast bidrar dessa bara lite till det totala oväsnet.

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk
Medlem

Precis. Köp en Macbook air 13 tum, koppla in den i en 32 tum HDTV = Helt tyst dator. (Och Stooor skärm!).

Permalänk
Medlem

Jag tror faktiskt det viktigaste ligger i att ens kylare för processor och grafikkort inte är stock, då de oftast är horribelt dåliga sett till kylprestandan och ljudnivån. I min dator har jag uppnått följande krav angående min processor, men inte angående grafikkortet, och jag kan nog erkänna att det låter förvånansvärt mycket ibland. Tråkigt nog!

Skrivet av Rawet:

Jag köpte en Mac, och vipps, knäpptyst dator.

Jag köpte en Mac, och vipps, nu kan jag inte spela mina spel ordentligt...

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Grydolf:

Precis. Köp en Macbook air 13 tum, koppla in den i en 32 tum HDTV = Helt tyst dator. (Och Stooor skärm!).

Givetvis handlar denna tråden om att bygga en tyst stationär dator, inte en bärbar då dom flesta bärbara är tysta. Samsungs nya bärbara 530U3b är verkligen tyst, precis som en Macbook air. Nu kan vi väl lämna det bärbara träsket och diskuterar det tråden är till för, yes?