Permalänk
Medlem

Bästa server processor?

Hej.

Jag har tänkt mig att skaffa en dedikerad server som ska köra en rad olika program samtidigt (antagligen på CentOS).

Jag har sökt lite på internet och har hittat 3 prisvärda server erbjudanden. Alla 3 kostar lika mycket och har exakt samma specifikationer förutom processorn.
Det jag behöver lite råd med är vilken CPU är best för en server?

- Intel i7 920,
- Intel i7 2600, eller
- AMD Opteron 3280 ?

Jag har kollat på några benchmarks på nätet, men det låter ganska orimligt att en 8-kärnors processor är hälften så effektiv som 2600 processorn. Kan detta värkligen stämma?

Tack för samtliga råd på förhand.

//cddude

Permalänk
Medlem

Det beror helt på vilken typ av beräkning som CPU'n skall göra och hur hög belastning den har.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av cddude:

Hej.

Jag har tänkt mig att skaffa en dedikerad server som ska köra en rad olika program samtidigt (antagligen på CentOS).

Jag har sökt lite på internet och har hittat 3 prisvärda server erbjudanden. Alla 3 kostar lika mycket och har exakt samma specifikationer förutom processorn.
Det jag behöver lite råd med är vilken CPU är best för en server?

- Intel i7 920,
- Intel i7 2600, eller
- AMD Opteron 3280 ?

Jag har kollat på några benchmarks på nätet, men det låter ganska orimligt att en 8-kärnors processor är hälften så effektiv som 2600 processorn. Kan detta värkligen stämma?

Tack för samtliga råd på förhand.

//cddude

Vilka program ska du köra?

Permalänk
Avstängd

Opteron ser mest optimerad ut för detta ändamål.

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Rekordmedlem

En server brukar ha nytta av att kunna köra saker parallellt, många kärnor och mycket ram är bra, så en opteron är inte fel, men vad ska du ha den till? Många som säger server använder ändå så pass lite kapacitet att nästan vad som helst räcker ändå.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är tänkt att den ska göra 2 eller 3 spel-servrar (högst 20 spelare online på vardera spel-server), 1 VoIP server och kanske några få lätta program.
Det är alltså tänkt att servern ska köra många program parallellt helt lag-fritt.

F.Y.I så har servern hela 16 GB minne och ska troligtvist köras på CentOS, eller annat Linux OS.

Jag hittade denna sida på nätet, och benchmark resultaten ser ju inte särskillt motiverande för att satsa på Opteron servern. Intel i7 2600 processorn har ju hela 33% bättre resultat.

Ska jag satsa på Opteron ändå?

Tack för era inlägg.

Permalänk
Medlem

Jag tycker du kör på en 2600k kan du överklocka i framtiden om du känner du behöver få ut lite extra prestanda.
Sen är ju sandy/ivy bridge cpuer väldigt strömsnåla med tanke på hur bra dom presterar så strömförbrukning är ju också en faktor räkna in där vinner ju 2600k förmodligen även om den skulle vara överklockad en del.
Satsa på 2x 8GB minne direkt så du enkelt kan uppgradera till 32GB i framtiden om de skulle behövas.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Jag tycker du kör på en 2600k kan du överklocka i framtiden om du känner du behöver få ut lite extra prestanda.
Sen är ju sandy/ivy bridge cpuer väldigt strömsnåla med tanke på hur bra dom presterar så strömförbrukning är ju också en faktor räkna in där vinner ju 2600k förmodligen även om den skulle vara överklockad en del.
Satsa på 2x 8GB minne direkt så du enkelt kan uppgradera till 32GB i framtiden om de skulle behövas.

Jag ska hyra servern från ett webbhotell, vilket betyder att jag kan inte överklocka och att strömförbrukningen är ingen faktor för mig.

Permalänk
Medlem

Opteron skulle nog passa bäst.

Permalänk
Inaktiv

Det spelar ingen roll. Servern kommer att ha gott om kraft

Permalänk
Medlem

Se till att systemet du väljer, alltså cpu+mobo ger dig stöd för att använda ecc-ram vilket är klart fördelaktigt i servermiljöer då oväntade systemkrasher för ett dåligt ram kan undvikas.

Permalänk
Medlem

För allt i världen lyd ingen som råder dig att överklocka; Det hör inte hemma och kommer aldrig att vara en god idé.

Permalänk
Medlem

920 kan du räkna bort på en gång. 2600 är bättre på alla sätt.

3280 eller 2600 beror på hur belastningen ser ut. Är den tillräckligt vältrådad så går nog vinsten till 3280, annars vinner 2600 med sin högre IPC.

edit:

Skrivet av Sidde:

Se till att systemet du väljer, alltså cpu+mobo ger dig stöd för att använda ecc-ram vilket är klart fördelaktigt i servermiljöer då oväntade systemkrasher för ett dåligt ram kan undvikas.

Uppenbarligen har TS inte planerat för ECC, 920 och 2600 har ö.h.t. inte stöd för det.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sidde:

Se till att systemet du väljer, alltså cpu+mobo ger dig stöd för att använda ecc-ram vilket är klart fördelaktigt i servermiljöer då oväntade systemkrasher för ett dåligt ram kan undvikas.

Skrivet av lorgix:

920 kan du räkna bort på en gång. 2600 är bättre på alla sätt.

3280 eller 2600 beror på hur belastningen ser ut. Är den tillräckligt vältrådad så går nog vinsten till 3280, annars vinner 2600 med sin högre IPC.

edit:

Uppenbarligen har TS inte planerat för ECC, 920 och 2600 har ö.h.t. inte stöd för det.

Det verkar som att han ska hyra en dator i ett webhotell, inte köpa en egen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det verkar som att han ska hyra en dator i ett webhotell, inte köpa en egen.

Jo, men man får ändå inte ECC med 2600.

Beroende på hur känsliga applikationerna är så kanske en Xeon/Opteron (och därmed ECC-stöd) är ett bättre val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det verkar som att han ska hyra en dator i ett webhotell, inte köpa en egen.

Stämmer. Jag ska nog bestämmt mig att satsa på i7 2600 processorn. Tack alla för era inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cddude:

Stämmer. Jag ska nog bestämmt mig att satsa på i7 2600 processorn. Tack alla för era inlägg!

Om du inte behöver stöd för mer RAM, ECC, och ytterligare virtualiseringstekniker så duger i7 2600. (annars blir det alltså Xeon/Opteron)