Permalänk

ivy bridge 100c?

Hej sweclockers
min prossesor har nog fått lite problem. mitt första bygge så säkert nått rookie fel.
Sitter med en oklockad ivy bridge i5 3570. idel ligger den på 28-33c och i 100% load dar den upp i 100c (drog av prime 95 lite i sista tag och fick en o annan bluescreen) kylaren sitter upponervänd förtillfället ( crosair h80, fullfart pä den )
Distance to TJ max, vad det nu är. 70+ på den, låg runt 20 tills jag runnade en realtemp test. nu är det värdet 70som står plint

svårt och klocka den om det är de har värderna jag har o utgå ifrån, any way vore grymt o veta vad tj max är, googlat stenhårt på den utan resultat

Visa signatur

CPU i5 3570K @3,4Ghz Kylning: crosairH80 Mobo: MSI Z77A-S01 ATX
Ram: Corsair Vengeance 4gb PSU: crosair TX750W GPU: 220gt
Chassi: Cooler Master HAF 912 Lagringsdisk: Caviar Black 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av rookiebuilder:

Hej sweclockers
min prossesor har nog fått lite problem. mitt första bygge så säkert nått rookie fel.
Sitter med en oklockad ivy bridge i5 3570. idel ligger den på 28-33c och i 100% load dar den upp i 100c (drog av prime 95 lite i sista tag och fick en o annan bluescreen) kylaren sitter upponervänd förtillfället ( crosair h80, fullfart pä den )
Distance to TJ max, vad det nu är. 70+ på den, låg runt 20 tills jag runnade en realtemp test. nu är det värdet 70som står plint

svårt och klocka den om det är de har värderna jag har o utgå ifrån, any way vore grymt o veta vad tj max är, googlat stenhårt på den utan resultat

standard frågorna. tillåt mig.

1. sitter den riktigt?
2. kylpasta?

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rookiebuilder:

Hej sweclockers
min prossesor har nog fått lite problem. mitt första bygge så säkert nått rookie fel.
Sitter med en oklockad ivy bridge i5 3570. idel ligger den på 28-33c och i 100% load dar den upp i 100c (drog av prime 95 lite i sista tag och fick en o annan bluescreen) kylaren sitter upponervänd förtillfället ( crosair h80, fullfart pä den )
Distance to TJ max, vad det nu är. 70+ på den, låg runt 20 tills jag runnade en realtemp test. nu är det värdet 70som står plint

svårt och klocka den om det är de har värderna jag har o utgå ifrån, any way vore grymt o veta vad tj max är, googlat stenhårt på den utan resultat

105c om jag minns rätt. Hur som helst verkar nåt vara fel... Har du testat mäta med ett annat program? Är H80 pumpen kopplat till 12v (Molex eller power-uttaget på moderkortet), har du kylpasta?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

TJ max är väl hur många grader du har kvar tills du når max temperatur? som du själv kan ställa in.

Visa signatur

Intel Core i7 3770k 3.5 GHz | Gigabyte GTX 670 2GB OC | MSI Z77A GD65-ATX | Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE | Corsair HX 650W 80+ Bronze | Corsair Obsidian 800D |

Permalänk
Medlem

Jag har min H80 kopplad på mobot, men mitt mobo har fläktkontroll som faktiskt fungerar så därför lät jag den vara där.
Du kanske som tidigare sagt ska ha den på 12V. Också testa att klicka på knappen och sätt det på läge 3 ( finns 3 lägen som visas med hjälp av vitt ljus ).
Känn på slangarna om vatten rusar igenom eller om det känns som det bara "rinner" igenom lite lätt, gör det det sistnämnde är nog något fel.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag har min H80 kopplad på mobot, men mitt mobo har fläktkontroll som faktiskt fungerar så därför lät jag den vara där.
Du kanske som tidigare sagt ska ha den på 12V. Också testa att klicka på knappen och sätt det på läge 3 ( finns 3 lägen som visas med hjälp av vitt ljus ).
Känn på slangarna om vatten rusar igenom eller om det känns som det bara "rinner" igenom lite lätt, gör det det sistnämnde är nog något fel.

ja kylpasta, ett riskorn plus en utdragning till,(hade lite inkopplings problem ett tag)
12v anslutning ? har den just nu i valfri fan-utag. annars sitter fansen kopplat i kylaren och elstyrd till agget via fan slingan.

den e maxad. dvs 3 vita lyser och rinner som en sista pinkning.

12 v var eller hur hittar man dit ?

Visa signatur

CPU i5 3570K @3,4Ghz Kylning: crosairH80 Mobo: MSI Z77A-S01 ATX
Ram: Corsair Vengeance 4gb PSU: crosair TX750W GPU: 220gt
Chassi: Cooler Master HAF 912 Lagringsdisk: Caviar Black 2TB

Permalänk

bytte in till kontroll fan utaget, ingen skildnad. hoppar snabbt upp till 90 i prime. dock vet jag inte var man fixar rotiations hastigheren.

fansen sitter fel antagligen, skjuter in i burken.

Visa signatur

CPU i5 3570K @3,4Ghz Kylning: crosairH80 Mobo: MSI Z77A-S01 ATX
Ram: Corsair Vengeance 4gb PSU: crosair TX750W GPU: 220gt
Chassi: Cooler Master HAF 912 Lagringsdisk: Caviar Black 2TB

Permalänk

Inte en chans att det beror på det dock, det gör kanske ett par grader i skillnad. i en varm låda.

Vad visas för hastighet på pumpen? Dvs fan rpm på den fan connectorn, bör vara runt 2000.
Hur ser vcore ut om du tittar i CPU-Z/HWMonitor? Det kan vara nån AI skit på moderkortet som tycker du behöver en brödrost och inte en dator.

Permalänk
Skrivet av Minnesota:

Inte en chans att det beror på det dock, det gör kanske ett par grader i skillnad. i en varm låda.

Vad visas för hastighet på pumpen? Dvs fan rpm på den fan connectorn, bör vara runt 2000.
Hur ser vcore ut om du tittar i CPU-Z/HWMonitor? Det kan vara nån AI skit på moderkortet som tycker du behöver en brödrost och inte en dator.

fansen tar 2200, 65%, någon som ser det lite bättre än mig ?

Visa signatur

CPU i5 3570K @3,4Ghz Kylning: crosairH80 Mobo: MSI Z77A-S01 ATX
Ram: Corsair Vengeance 4gb PSU: crosair TX750W GPU: 220gt
Chassi: Cooler Master HAF 912 Lagringsdisk: Caviar Black 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av rookiebuilder:

ja kylpasta, ett riskorn plus en utdragning till,(hade lite inkopplings problem ett tag)
12v anslutning ? har den just nu i valfri fan-utag. annars sitter fansen kopplat i kylaren och elstyrd till agget via fan slingan.

den e maxad. dvs 3 vita lyser och rinner som en sista pinkning.

12 v var eller hur hittar man dit ?

Är h80'n ny? Isåfall skulle du inte lagt på kylpasta pga att det ingår färdigmpnterat på h80'n. Hur som helst verkar det sjukt. Antingen ffelmonterad eller på något sätt fel på din fan kontakts ai. Det enda tipset jag har kvar är att prata med dem du köpte kylaren/delarna av och se om dem kan hjälpa dig, alt få en ny pm det visar sig vara fel på den.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rookiebuilder:

http://s11.postimage.org/j44marg6r/Untitled2222.png

fansen tar 2200, 65%, någon som ser det lite bättre än mig ?

Hur ser din 12v ut i bios/annat mätprogram? Står ju bara 8v i hwmonitor.....

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

30 secs prime full load

2min prime full load

pumpen som e pajj kanske? lustigt att den funkar i idel dock

Visa signatur

CPU i5 3570K @3,4Ghz Kylning: crosairH80 Mobo: MSI Z77A-S01 ATX
Ram: Corsair Vengeance 4gb PSU: crosair TX750W GPU: 220gt
Chassi: Cooler Master HAF 912 Lagringsdisk: Caviar Black 2TB

Permalänk
Skrivet av Kent:

Hur ser din 12v ut i bios/annat mätprogram? Står ju bara 8v i hwmonitor.....

ska ta en titt i bios om jag hittar 12v, mätprogram?

Visa signatur

CPU i5 3570K @3,4Ghz Kylning: crosairH80 Mobo: MSI Z77A-S01 ATX
Ram: Corsair Vengeance 4gb PSU: crosair TX750W GPU: 220gt
Chassi: Cooler Master HAF 912 Lagringsdisk: Caviar Black 2TB

Permalänk
Medlem

Jag skulle monterat om kylaren. Ta bort all kylpasta som finns där nu, med oljefri aceton el liknande. Sen lägger du en liten klick kylpasta, i storlek nånstans mellan ett riskorn och en halv ärta. Och pressar jämnt, rakt ner, och fäster kylaren.
Du ska aldrig montera tillbaka en kylare på "gammal" kylpasta, det kan bildas luftfickor då.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

Pumpen bör sitta på en kontakt som inte regleras av temperatur, du vill att den ska få maxspänning hela tiden och sedan justera med fläktar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rookiebuilder:

ska ta en titt i bios om jag hittar 12v, mätprogram?

Tex Realtemp eller Coretemp.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Schrimp:

Jag skulle monterat om kylaren. Ta bort all kylpasta som finns där nu, med oljefri aceton el liknande. Sen lägger du en liten klick kylpasta, i storlek nånstans mellan ett riskorn och en halv ärta. Och pressar jämnt, rakt ner, och fäster kylaren.
Du ska aldrig montera tillbaka en kylare på "gammal" kylpasta, det kan bildas luftfickor då.

lät min prosessor torka in kylpastan övernatten i ett blås fritt ställe, hursomhels, 90c+ oklockad i load, bör vara något större i fråga, ingen riktig koll på hur man felsöker. kylpastan o vända fansen, möjligtvis byta in 2 st 3200rpm.

Skrivet av Kent:

Hur ser din 12v ut i bios/annat mätprogram? Står ju bara 8v i hwmonitor.....

kollade in i bios allt jag kom fram till var att se raden av 1/3/5/12v, finns det program att ta sig en närmare titt?

Visa signatur

CPU i5 3570K @3,4Ghz Kylning: crosairH80 Mobo: MSI Z77A-S01 ATX
Ram: Corsair Vengeance 4gb PSU: crosair TX750W GPU: 220gt
Chassi: Cooler Master HAF 912 Lagringsdisk: Caviar Black 2TB

Permalänk
Skrivet av Kent:

Tex Realtemp eller Coretemp.

blir inte smartare av programen, ingen 12v eller pump sektion. now what? :/

Visa signatur

CPU i5 3570K @3,4Ghz Kylning: crosairH80 Mobo: MSI Z77A-S01 ATX
Ram: Corsair Vengeance 4gb PSU: crosair TX750W GPU: 220gt
Chassi: Cooler Master HAF 912 Lagringsdisk: Caviar Black 2TB

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag har min H80 kopplad på mobot, men mitt mobo har fläktkontroll som faktiskt fungerar så därför lät jag den vara där.
Du kanske som tidigare sagt ska ha den på 12V. Också testa att klicka på knappen och sätt det på läge 3 ( finns 3 lägen som visas med hjälp av vitt ljus ).
Känn på slangarna om vatten rusar igenom eller om det känns som det bara "rinner" igenom lite lätt, gör det det sistnämnde är nog något fel.

Hur fan kan du ha den kopplat på ditt mobo när den kräver en molex kontakt ???

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rookiebuilder:

lät min prosessor torka in kylpastan övernatten i ett blås fritt ställe

WUT??

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Montera om kylaren enligt instruktionerna.

Träna på att googla.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rookiebuilder:

blir inte smartare av programen, ingen 12v eller pump sektion. now what? :/

Testa Speedfan då. OBS: Gör inga inställningar i det programmet då det endast är gjort för att jävlas.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av punchline82:

Hur fan kan du ha den kopplat på ditt mobo när den kräver en molex kontakt ???

Skrivet av Kent:

klart den e kopplad till molex,
allt e fin kopplat, det som e sm[ trassligt är fansen felvända, o kylpast torkning under 12 timmar. i övrigt bör det inte vara orsaken till en oklockad ivy som ligger 90temp med en h80 i load, trippade upp i 100c på sekunder o bluescreenade med msi egna överklockning, 4,2ghz.

Visa signatur

CPU i5 3570K @3,4Ghz Kylning: crosairH80 Mobo: MSI Z77A-S01 ATX
Ram: Corsair Vengeance 4gb PSU: crosair TX750W GPU: 220gt
Chassi: Cooler Master HAF 912 Lagringsdisk: Caviar Black 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Hur fan kan du ha den kopplat på ditt mobo när den kräver en molex kontakt ???

Jo du har rätt, var ett tag sedan jag satte in den dock. så ser kontakterna ut och jag tänkte bara på den lilla FAN kontakten. Så jo jag har båda kopplade hehe.
Jag har för övrigt ca 45-50 grader nu på sommaren i full load på läge 2 så du borde få ca detsamma ( jag har dock OC'at ).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rookiebuilder:

klart den e kopplad till molex,
allt e fin kopplat, det som e sm[ trassligt är fansen felvända, o kylpast torkning under 12 timmar. i övrigt bör det inte vara orsaken till en oklockad ivy som ligger 90temp med en h80 i load, trippade upp i 100c på sekunder o bluescreenade med msi egna överklockning, 4,2ghz.

Varför inte montera om med frisk kylpasta då? Du har inte råkat montera fläktarna så att de blåser åt olika håll? Kan ju hyfsade idle temps men katastrofala load temps.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

haft fanspeed innan, diggar inte att man ska ha det uppe med funktion. verkar vara stop på ider, o pumen går ej o kolla. fuck it. koper en 100h om några månader,

Visa signatur

CPU i5 3570K @3,4Ghz Kylning: crosairH80 Mobo: MSI Z77A-S01 ATX
Ram: Corsair Vengeance 4gb PSU: crosair TX750W GPU: 220gt
Chassi: Cooler Master HAF 912 Lagringsdisk: Caviar Black 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av rookiebuilder:

klart den e kopplad till molex,
allt e fin kopplat, det som e sm[ trassligt är fansen felvända, o kylpast torkning under 12 timmar. i övrigt bör det inte vara orsaken till en oklockad ivy som ligger 90temp med en h80 i load, trippade upp i 100c på sekunder o bluescreenade med msi egna överklockning, 4,2ghz.

Dem menade nog mig när jag glömde bort lite där...
Jag fick ju med kylpasta färdigmonterat på H80'n när jag köpte den, vilket innebar att jag inte la dit något utan jag bara tog den och satte dit den direkt.
Om du la dit extra och lät det torka så händer ju som tidigare sagts att det bildas luftbubblor ( kyler inte alls lika bra ) vilket nog är fallet här.
Ta bort kylaren, rengör och lägg på ny kylpasta.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rookiebuilder:

haft fanspeed innan, diggar inte att man ska ha det uppe med funktion. verkar vara stop på ider, o pumen går ej o kolla. fuck it. koper en 100h om några månader,

Helt korrekt att Fanspeed är ett otyg. Dock kan man enkelt avläsa volten och sedan avinstallera programmet.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

klockat ner till 2,9. funkar som gjuten nu. se den ska se ut nu

Visa signatur

CPU i5 3570K @3,4Ghz Kylning: crosairH80 Mobo: MSI Z77A-S01 ATX
Ram: Corsair Vengeance 4gb PSU: crosair TX750W GPU: 220gt
Chassi: Cooler Master HAF 912 Lagringsdisk: Caviar Black 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av rookiebuilder:

klockat ner till 2,9. funkar som gjuten nu. se den ska se ut nu

Vad menar du med funkar som gjuten? Att temperaturerna är bra? Enligt mig så funkar det inte som gjutet om du måste klocka ner processorn för att få tempsen att bli bra. Jag tycker som många andra att du borde testa sätta om kylaren, alltså ta bort all gammal kylpasta och sätta dit kylaren igen.

Men alla tycker ju olika.