Köp av färdig nas server eller bygga eget?

Permalänk
Medlem

Köp av färdig nas server eller bygga eget?

Hej allihop

Har en fråga till alla där ut som äger en nas server.

Jag har länge funderat att skaffa en sådan och har fastnat förSynology ds212+ pris på den är ungefär 2800 kr

Skulle jag bygga ihop en nas server så kommer det kosta mig ungefär samma pengar och då för jag

ASUS P8H61-I B3 H61 S-1155 MINI-ITX
DIMM DDR3 4GB 1333MHZ CL9 (1X4GB)
INTEL CORE I3 2120 3.30GHZ 3MB S-1155

hamnar på ungefär 2200 kr. Resterande komponenter har jag som, nätagg och låda. Sen tillkommer det självklart 2 diskar.

Men vad finns det för fördelar att bygga ihop själv, Är den snabbare? har jag fler tjänster?
Är det någon som kan dra lite fördelar och nackdelar med att bygga en egen kontra köpa en färdig lösning.
Hoppas jag inte har krånglat till det allt för mig.
Annars har den här forumet hjälpt mig med många problem.

Tack för hjälpen på förhand.

Visa signatur

yzoon

Permalänk
Medlem

är det bättre komponenter i den du ska bygga själv? det beror ju på vilken som har bäst innehåll men man brukar alltid kunna få det bättre för samma pengar om man bygger själv. men orkar inte kolla upp komponenterna i den färdigbyggda just nu

Visa signatur

NZXT Switch 810 | Corsair AX 1200W 80+ Gold | GTX 680 4096 mb| i7 2600k 4,4 ghz | Crucial SSD m4 256GB | 2TB Seagate Barracuda 7200rpm | ASRock Fatal1ty Z77 |

skulle man vilja ha :)

Permalänk
Medlem

jag skulle helt klart gå på spåret bygga egen, Då kan du ju välja linux/windows. går o få flera diskar efterhand
och du har gått helt rätt med en i3a enligt mej, det finns lågströms versioner om man vill satsa på de.
Börja med att kolla in freenas om man e ute efter ett enkelt gränsnitt, går att köra från ett usb minne så du kan använda alla dina sata portar till lagringsdiskar.
annars har du ju windows home server som också verkar väldigt omtyckt.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte förut kombinera filserver med HTPC i ett mATX-chassi, sedan kasta in 2x 2TB diskar för lagring, målet var att få ner ljudnivån så mycket som möjligt. Resultatet utav detta blev en färdig dator som jag knappt använder, eftersom att det är så meckigt att få allt att lira, fast det handlar å andra sidan till 100% om min egen oförmögenhet att ta mig an det

Jag säger hur som helst, bygg själv!
Jag körde på en i3 2120t (low power-version) på ett z68-matx-kort med 8 gig minne, stoppade i ett silverstone PS07.

Permalänk
Medlem

Jag känner att en färdig NAS är begränsad och om man bygger nå själv så har man större frihet.
Vill man däremot ha det svensson-enkelt så är nog en färdig NAS bra...

Kommer själv att köra på:
Lian Li Q08 - plats för 6 hårddiskar
Corsair nätagg - 430w
Asus P8H77-I - 6st sata-portar
Intel Core i5-3450s
Corsair 2x4GB ram
Sen blir det mest troligt unRAID som operativsystem + nå mer

Visa signatur

Spel: Corsair 280X - X570i - R9-3900x - 16GB@3200Mhz - 240GB + 1TB NVME - R5700XT
FilServer: FD Node 804 - X570M - R3-3200G - 16GB@3200Mhz # Nvidia Shield 16GB v2 # Sony XZ2 Compact # Toshiba Encore WT8

Permalänk
Medlem

Skrev ett svar men det försvann.

Mitt råd är att bygga eget. Har en Netgear ReadyNAS Ultra 4 RNDU4000 nu men tröttnat på den då det är så få av mina diskar som är godkända och jag har växt ur den. Haft den i några månader nu men testkör unRAID och älskar det. Tyvärr är priserna saftiga för betalvarianterna. Jag vill ha PRO versionen men den går på 850kr för en licens och 1064kr för 2st som man kan dela med någon om man hittar någon mera som vill köra OSet. PLUS kostar ca 500kr för en licens och 707kr för 2st.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PiZZaMaN:

Skrev ett svar men det försvann.

Mitt råd är att bygga eget. Har en Netgear ReadyNAS Ultra 4 RNDU4000 nu men tröttnat på den då det är så få av mina diskar som är godkända och jag har växt ur den. Haft den i några månader nu men testkör unRAID och älskar det. Tyvärr är priserna saftiga för betalvarianterna. Jag vill ha PRO versionen men den går på 850kr för en licens och 1064kr för 2st som man kan dela med någon om man hittar någon mera som vill köra OSet. PLUS kostar ca 500kr för en licens och 707kr för 2st.

Har man råd att köpa dyra datorprylar så har man väl fasen råd att slänga ut pengar på en licens, och kalla 850:- för SAFTIGT... *HAHA*
Men prioriterar man att köpa massa dyra prylar och snåla på licenserna så får man skylla sig själv!

Permalänk
Medlem

Jag byggde ihop en egen för några veckor sedan. Dels för att det blev billigare, då jag skulle ha mer än fyra diskar. Men också för att få bättre prestanda, och lär mig lite på köpet.

Så här i efterhand så kan jag säga att det blev väldigt mycket arbete! Att lära sig alla kommandon och inställningar i FreeNAS är inte det lättaste. Problem med behörigheter hit och dit. Men nu när allting fungerar som det ska är jag helnöjd.

Slutpriset för hårdvaran exkl. hårddiskar blev 2600 kr, vilket är helt överkomligt.

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem

jag hade valt intels servermobo för ITX

fördelarna är ett extra nic + möjlighet att köra ECC-minne

http://www.proshop.se/Moderkort/Intel-Server-Board-S1200KP-5-...

Permalänk

Själv har jag en filserver med 4*2TB i raid 5. 2*1TB i raid 1.
Kör med openmediavault.

Det funkar alldeles klockrent med en E-350.

Allt beror lite på hur många diskar du vill ha, jag visste från första början att jag behövde minst 4 diskar, vilket gjorde färdigköpta lösningar alldeles för dyra enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kirill:

Har man råd att köpa dyra datorprylar så har man väl fasen råd att slänga ut pengar på en licens, och kalla 850:- för SAFTIGT... *HAHA*
Men prioriterar man att köpa massa dyra prylar och snåla på licenserna så får man skylla sig själv!

Stör mig lite på ditt inlägg.
Vem har sagt att jag har råd att köpa dyra datorprylar? Vilka prylar syftar du på då?
Tycker att 850kr är mkt. Både pengamässigt för mig och framför allt med tanke på vad man får och den dagliga nyttan man har av programvaran jämfört med tex windows på en workstation som är billigare än en linuxdist på 55mb som bara klarar en sak (förvisso bra till mitt behov men ändå).
När jag nämnde att jag provade unRAID för några polare och att pro versionen var, vad jag tycker dyr, undrade dom varför och hur den kan kosta pengar, linux ska vara gratis enl dom. Kan inget om sånt men dom nämnde " Linux _måste_ finnas som open source - Har du missat hela svängen med GPL licenser och OSS? :D"

Vad tycker ni andra... är 850kr för programvaran billigt, dyrt, prisvärt osv?
Själv lägger jag heller ut pengar på hårdvara än mjukvara.

Permalänk
Skrivet av PiZZaMaN:

Stör mig lite på ditt inlägg.
Vem har sagt att jag har råd att köpa dyra datorprylar? Vilka prylar syftar du på då?
Tycker att 850kr är mkt. Både pengamässigt för mig och framför allt med tanke på vad man får och den dagliga nyttan man har av programvaran jämfört med tex windows på en workstation som är billigare än en linuxdist på 55mb som bara klarar en sak (förvisso bra till mitt behov men ändå).
När jag nämnde att jag provade unRAID för några polare och att pro versionen var, vad jag tycker dyr, undrade dom varför och hur den kan kosta pengar, linux ska vara gratis enl dom. Kan inget om sånt men dom nämnde " Linux _måste_ finnas som open source - Har du missat hela svängen med GPL licenser och OSS? :D"

Vad tycker ni andra... är 850kr för programvaran billigt, dyrt, prisvärt osv?
Själv lägger jag heller ut pengar på hårdvara än mjukvara.

Jag tycker du ska kika på ZFS eller dylikt. Unraid ser bra ut på pappret men har sina egna problem.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem
Skrivet av PiZZaMaN:

Stör mig lite på ditt inlägg.
Vem har sagt att jag har råd att köpa dyra datorprylar? Vilka prylar syftar du på då?
Tycker att 850kr är mkt. Både pengamässigt för mig och framför allt med tanke på vad man får och den dagliga nyttan man har av programvaran jämfört med tex windows på en workstation som är billigare än en linuxdist på 55mb som bara klarar en sak (förvisso bra till mitt behov men ändå).
När jag nämnde att jag provade unRAID för några polare och att pro versionen var, vad jag tycker dyr, undrade dom varför och hur den kan kosta pengar, linux ska vara gratis enl dom. Kan inget om sånt men dom nämnde " Linux _måste_ finnas som open source - Har du missat hela svängen med GPL licenser och OSS? :D"

Vad tycker ni andra... är 850kr för programvaran billigt, dyrt, prisvärt osv?
Själv lägger jag heller ut pengar på hårdvara än mjukvara.

- För den som bara vill ha en avancerad nas är FreeNAS utomordentligt bra, och dessutom helt gratis.
- För den som vill ha mer avancerade grejjer och program är FreeBSD (som FreeNAS bygger på) kanske ett alternativ. Det är också helt gratis och kan köra linux-program. En viss inlärningskurva finns dock.
Du får ZFS filsystem med (som är bland det bästa/säkraste som finns).

Vill du inte lära dig FreeBSD kan du köra valfri linux-dist. Ubuntu är den lättaste enligt mig. Då får du dock inte ZFS. Men linux har ext4 som duger rätt bra det med.

850kr är väl inte så farligt för mjukvara, men i detta fall är Open Source-alternativen lika bra om inte bättre.

edit: tanka FreeNAS och installera på ett USB-minne. Innan du börjar fixa med hårddiskarna kan du ju testköra det och kolla om det verkar va nåt för dig.

Visa signatur