Permalänk
Medlem

Flertal frågor angående 2500k mm.

Hej!

Tråden kanske borde ligga i överklockningstråden men jag har ett flertal frågor så jag tror det passar in här bäst!

Några av frågorna är kanske lite självklara men jag har inte så stor koll på just detta område.

Frågor:

1. Jag klockar inte och tänkte undervolta processorn då jag tycker det är onödigt att den går på 1.2 volt när den knappt belastas. Så under en tid låste jag den på 1.10v. Men jag insåg igår att den går ju inte ner till 0.94 eller liknande vilket den gjorde innan jag låste den.

Så frågan är hur får jag den att auto volta beroende på belastning men inte över tex 1.10?

EDIT: Lägga till en fråga här, Är det möjligt att köra t.ex. en klock på 4ghz som automatiskt klockar upp/ner sig beroende på belastning, samt att volten följer den kurvan.

2. Använder mig utav Antec kühler 620 h2o och har gjort i ca ett halvår men den gör en massa ljud som standard pump knacken och diverse, är lite för lat just nu så jag orkar inte byta ut den mot en ny. Inte för att det finns någon anledning att den ska lägga av bara för det men jag kom att tänka på en sak.

Så nu till frågan, är det automatiskt överhettningsskydd på 2500k så att den stänger av sig själv innan det blir skadligt.

3. Använder mig utav Corsairs vengeance minnen som ska köras på 1.5v men istället för att köra på auto tänkte jag låsa de till 1.5, men det närmsta jag kommer för att inte gå över det är 1.45 eller något liknande.

Frågan är då, gör det någon större skillnad?

Tackar och bockar i förväg!

Permalänk

1. sänk volten med offset -10 osv. istället för manuellt volt värde så 1.2 -0.10 =1.1v

2. har för mig att Tj max är 90c men den klockar väll ner och stänger av sig som alla intels nyare processorer.

3. Ställ in X.M.P på nån av inställningarna högt upp i bios, typ ram speed elr vad den heter

Visa signatur

| Lian Li PC-V700. | i7 2600k 4.5Ghz OC. | Corsair H100. | 3x XFX HD6970 2GB Referens Trifire. | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL8. | OCZ Revodrive 3 PCIe, Crucial C300 SSD, 2x 1TB WD Caviar Black. | ASUS P8P67 WS Revolution. | Corsair AX1200.