Permalänk

överklocka phenom 955?

Hej Swec!
har lite funderingar på att överklocka min 955'a. har aldrig hållit på med något sådant förut, så jag har lite frågor
1. Räcker min kylning för att klocka den till 4ghz? använder mig av denna kylare, http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=657094
2. Vad är det värsta som kan hända ifall något går snett?
3. Är det något speciellt jag måste stänga av i bios?
Just nu kör den på 3.2ghz stock, och vcore voltage ligger på 1,379v.
temperaturer är 36 idle, och 44 i load, ibland går den nog lite högre.
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Om du har tur så kan du nå 4GHz (eller mer!). Annars 3.8 eller 3.9GHz.

Notera att med Phenom II så är det TVÅ saker du överklockar, först CPUn, sen CPU-NB.

Så till att börja med kan du sätta vcore voltage till 1.4625V (detta bör din kylning klara av). Med denna vcore, testa 3.8GHz. Kolla temperaturer i load efter vcore höjning! Om det är stabilt, testa 3.9GHz. Du kan höja till max 1.5V så länge dina temperaturer i LOAD är UNDER 62C.

När du är klar med CPUn, sätt CPU-NB voltage till ~1.25V. Sedan ändrar du den till 2.6GHz (x13 kan det heta i BIOS).

Lycka till och återkom med frågor om du har!

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk
Avstängd

Jag har en 965BE och har problem att klocka den nuförtiden, vet inte vad som hänt. Innan körde jag 3.969ghz med 1.55Vcore 3 timmar prime95 klarade den, samt funkade den bra i spel. Sedan ville den inte starta en dag och jag har kört stock i mer än 1 års tid. Det beror också på vilket moderkort du använder om du får en stabil klock eller inte. Man ska hellst hålla sig omkring 50-55 grader under full load då cpun tenderar att bli ostabil vid 60 grader. Eller vad vet jag, kanske min cpu eller moderkort är skadad. 1.25V cpu/nb verkar lite lågt för 3.8ghz.

Permalänk

CPU-NB? vad gör/är det för något? och ska jag göra allt detta i bios, eller i något annat program?

Permalänk
Medlem

CPU-NB gör cache samt minnesprestanda bättre på Phenom II. Här är några prestandatester:

H.A.W.X.: http://images.anandtech.com/doci/3877/graph6.jpg

starcraft 2: http://images.anandtech.com/doci/3877/graph9.jpg

Som du ser är det en viktig del att överklocka. Om du har tur kan du få upp CPU-NB till 2.8GHz.

Både CPU och CPU-NB överklockas i BIOS! Var har du för moderkort, kan kolla i din manual och peka på den sida du ska titta på.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

CPU-NB = Nordbryggan. Det är den bus som skickar information mellan komponenter, infon mellan CPU och minne är det som lider/flaskar mest om den är underklockad, kan inte informationen skickas finns det ingen poäng med att överklocka efter en viss frekvens. Nått att tänka på är ventilation i resten av chassit när du klockar en bus, de har ofta rätt små kylflänsar och kan behöva lite luftflöde.

Visa signatur

i7 960 TRUE(2*120mm ScytheGT) @ 3.85GHz|ROG Rampage III Formula x58|FD Define R4 Titanium(5*140mm)|XFX CE850W|6x4GB DDR3|RTX3060|Intel X25-M 160GB+Crucial m4 512GB+PNY 1TB+HDD 500GB+HDD 1,5TB+2TB|Externa: 2*WD 2TB|Fåner:Mi Mix 2S|Galaxy S22|Moto G5|Galaxy S5|Galaxy S4

Permalänk
Medlem

Problemet med AMD cpu's är att dom inte tål att bli varma, maxtemperaturen på en Phenom 2 X4 955 är 62C.
Nu ligger min på 3.6ghz och toppar 59C i Prime95, så högre än så bör du inte gå om du inte skaffar en ännu bättre kylare (jag använder Coolermaster Hyper 612S)

Visa signatur

CASE: Corsair 5000D Airflow Vit MOBO: AORUS X570S PRO AX
CPU: AMD Ryzen 5800X CPU Cooler: Corsair H100i PRO RGB
RAM: 32GB Corsair Dominator Platinum 3200MHz (4x8GB) GPU: MSI Ventus 3X RTX 3070Ti
PSU: Corsair HX1000i SSD: Samsung 980 PRO M.2 500GB, Samsung 970 EVO M.2 500GB, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung 870 QVO 1TB, 2 x Gigabyte 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcel Gutierrez:

Hej Swec!
har lite funderingar på att överklocka min 955'a. har aldrig hållit på med något sådant förut, så jag har lite frågor
1. Räcker min kylning för att klocka den till 4ghz? använder mig av denna kylare, http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=657094
2. Vad är det värsta som kan hända ifall något går snett?
3. Är det något speciellt jag måste stänga av i bios?
Just nu kör den på 3.2ghz stock, och vcore voltage ligger på 1,379v.
temperaturer är 36 idle, och 44 i load, ibland går den nog lite högre.
Tack på förhand!

Har du en BE? I så fall är det snuskigt enkelt att överklocka, bara att höja multipeln. Jag kör min i 3,6 GHz utan att ha pillat på spänningen, endast höjt multipeln ett par steg.

Det värsta som kan hända är att datorn går sönder, risken är dock minimal. Något som du antagligen kan orsaka som nybörjare är att datorn inte startar, då får du bara nollställa bios och börja om från början. Det finns gott om varningar i bios som i princip visar vad som kan sabba datorn och inte.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk

Kan överklockning av CPU-NB var skadligt för komponenterna i datorn? Kan den överhettas på samma sett som processorn? Har just nu en 965BE ~4,2Ghz och ligger runt 54 grader i stresstest, men 58 grader i till exempel BF3 då min kylare suger luft från det varma grafikkortet in på själva kylaren.

Permalänk
Medlem

Min gamla 955 orkade bara upp i 3,8ghz sen blev det blåskärmar.

Permalänk
Avstängd

Det är olika från chip till chip. Kan även bero på vilka andra komponenter man har, os, etc. Iallafall så kan du klocka til phenom 955 till 3.6ghz med en bättre luftkylare som brukar kosta 400-600:-, eller någon formav corsair H50 eller liknande busget vattenkylning.

Permalänk

Här är en guide till att överklocka phenom 2.

http://www.overclock.net/t/525113/phenom-ii-overclocking-guid...

Permalänk
Medlem

Jag kör min 955be i 3.6 GHz med en freezer 64 kylare. Har ett antec p182 med två stycken 120mm fläktar som utblås precis vid kylaren. Ligger runt 55 grader efter ett par timmars Prime95. Måste ta en kik på NB, den har jag inte gjort något åt.

Permalänk
Avstängd

Gjorde en remake på en annan guide, och postade upp

Min phenom2 når inte ens 50c med min phantekkylare efter 10rundor IBT@Sign.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassefrom:

Kan överklockning av CPU-NB var skadligt för komponenterna i datorn? Kan den överhettas på samma sett som processorn? Har just nu en 965BE ~4,2Ghz och ligger runt 54 grader i stresstest, men 58 grader i till exempel BF3 då min kylare suger luft från det varma grafikkortet in på själva kylaren.

CPU-NB sitter i själva processorn (inte på moderkortet).

http://sites.amd.com/us/Documents/AMD_Dragon_AM3_AM2_Performa...

(se sidan 18): enligt AMD så ska CPU-NB voltage på 1.35V vara OK på luft kylning och räcka för 2.8GHz. Vill man vara lite försiktigare så kan man köra 1.25-1.3V. Har man tur räcker detta till 2.8 eller i värsta fall 2.6GHz.

Att höja CPU-NB voltage kan öka CPU temperaturen en eller två grader.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Min 955 klarar upp till 3,7 ghz. CPU-NB har jag aldrig rört, det här ska bli interessant.

Permalänk

Min klarar 4Ghz @ 1,435Vcore, den vägrar gå lägre på volten har suttit i timtal och stressat.

En konstig grej som hände mig var att jag körde den på 4Ghz @ 1,396V i prime95 i en timme sen körde jag IBT very high sen provade jag att köra Starcraft 2 och det krashade efter 3 min! Känns som det borde varit stabilt en stund längre om den klarar de stresstesten hyfsat länge?

Har Cpu_Nb på 2600Mhz @ 1,26V också föresten.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem

4GHz @ 1.435Vcore är väldigt bra Wallman. Min phenom ii 965 behöver 1.54Vcore för att vara stabil i 4GHz...

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk
Skrivet av Wallman_91:

Min klarar 4Ghz @ 1,435Vcore, den vägrar gå lägre på volten har suttit i timtal och stressat.

En konstig grej som hände mig var att jag körde den på 4Ghz @ 1,396V i prime95 i en timme sen körde jag IBT very high sen provade jag att köra Starcraft 2 och det krashade efter 3 min! Känns som det borde varit stabilt en stund längre om den klarar de stresstesten hyfsat länge?

Har Cpu_Nb på 2600Mhz @ 1,26V också föresten.

Vad jag vet kan ett fel uppstå när som helst om processorn inte är 100% stabil. Man ska väl helst stresstesta i 6h för att det ska räknas som stabilt

Permalänk

Tack för alla bra svar! Även fast det kanske är bättre att fixa lite med CPU-NB tror jag att jag ska testa denna metod först " you can just increase the CPU multiplier until it is unstable, increase vcore to fix it, and keep going until you hit the limits on either temps, or voltage.", då det inte verkar lika komplicerat. (hitta inte CPU-NB i bios, som sagt är jag fortfarande noob gällande dessa grejer)

Permalänk

Var för feg för att göra något, så jag slog på OC tuner i bios. Som tydligen automatiskt överklockar processorn, höjer volten på cpu & ram. cpu'n gick upp till 3.5ghz vilket jag är ganska nöjd med ändå. fast istället förlora jag 160mhz på ram minnet, alltså från 1600mhz till 1439mhz. men jag antar att det är värt det uppoffringen då jag får 0.3ghz mer på cpu'n?

Permalänk
Avstängd

Om jag inte minns fel så är snabbheten på på ram beroende av frekvensen på NB. T.ex. kan datorn vara snabbare med ram på 1400mhz och NB på 2600, än ram på 1600mhz och NB på 2200.

Permalänk
Medlem

" you can just increase the CPU multiplier until it is unstable, increase vcore to fix it, and keep going until you hit the limits on either temps, or voltage."

Det är precis denna metod du skall använda. Och när du är klar, så gör du PRECIS samma sak med CPU-NB frequency och CPU-NB voltage.

Vad har du för moderkort? Kan kolla i din manual och peka var inställningarna du ska ändra finns.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk

Jag tänkte också ge mig på att överklocka min 955 BE, har läst runt så gott jag kan och fuskat lite i amd overdrive.

vad jag har sett så är det många som når upp till 4,0Ghz på ynka 1,4V (vilket är min stockspänning vid 3,2Ghz), mitt system blåskärmar när jag försöker någ 4,0Ghz med en spänning på 1,48V. Jag har även noterat att folk rekommenderar en spänning på cirka 1,3 volt till nordbryggan vid 2,6Ghz. Min är inställd till 1,8V från början, utan att jag pillat på den.

det jag är mest orolig över är nordbryggan, kan det verkligen vara normalt med 1,8V för 2,0Ghz på NB? min spontana reaktion var att det är helt galet.

Tacksam för hjälp och tips rörande hur jag skall gå till väga för att klocka upp cpu samt NB.

Moderkortet jag använder är ett Gigabyte GA-790xta-ud4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Som_En_Chef:

Jag tänkte också ge mig på att överklocka min 955 BE, har läst runt så gott jag kan och fuskat lite i amd overdrive.

vad jag har sett så är det många som når upp till 4,0Ghz på ynka 1,4V (vilket är min stockspänning vid 3,2Ghz), mitt system blåskärmar när jag försöker någ 4,0Ghz med en spänning på 1,48V. Jag har även noterat att folk rekommenderar en spänning på cirka 1,3 volt till nordbryggan vid 2,6Ghz. Min är inställd till 1,8V från början, utan att jag pillat på den.

det jag är mest orolig över är nordbryggan, kan det verkligen vara normalt med 1,8V för 2,0Ghz på NB? min spontana reaktion var att det är helt galet.

Tacksam för hjälp och tips rörande hur jag skall gå till väga för att klocka upp cpu samt NB.

Moderkortet jag använder är ett Gigabyte GA-790xta-ud4

1,8V är inte NB-spänningen. Det låter snarare som PLL eller DRAM.

Det är inte alla som kommer förbi 3,8GHz.

Permalänk
Medlem

NB voltage (även kallad NB 1.8V voltage i vissa moderkort) skall vara 1.8V - detta är normalt. Rör INTE denna spänning!

Det är CPU-NB voltage som du ska ändra till 1.3V. Kolla i BIOS! (den är 1.1V eller 1.175V som standard beroende på processor).

Med min phenom 2 965 BE behövde jag 1.54V för 4.0GHz. Det är inte alla som har tur =/

Börja med att ändra "load line calibration" till enabled/ultra high/75% eller motsvarande.
Sätt CPU Voltage till 1.48V.
Sätt CPU-NB voltage till 1.3V
Sätt CPU clock till 3.9GHz
Sätt CPU-NB frequency till 2.6GHz.

Detta är en bra början. Om det är stabilt kan du testa höja CPU clock ELLER CPU-NB clock ett snäpp.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk

Okej tack för förtydligandet gällande spänningen på nordbryggan, blev lite konfunderad över 1,8.

Igår kväll gick prime95 stabilt i 2 timmar på 3,9Ghz & 1,48V (utan att ändra load line calibration) testade aldrig 4,0Ghz med 1,5V men det kan ju fungera kanske, bara kylningen orkar med. Tror jag låg runt 51c i load (3,9Ghz 1,48V).

Tack för hjälpen det är en hel del att hålla reda. Tur att man kan konsultera mer erfarna så att man lär sig nya saker.

Vad är/gör load line calibration egentligen?
Ska man röra HT någonting eller kan man låta det vara?

Jag ska testa dina inställningar, det ser ut som att de ska fungera bra på min processor.

Permalänk
Medlem

Ingen fara!

Först och främst: HT ska du INTE röra. Den ska gå på 2.0GHz. Den gör absolut ingen skillnad i prestanda väg och det är otroligt onödigt att hålla på med detta.

Sen ska vi prata temperaturer. AMDs max rekommenderade temperatur är 62C. Att du ligger på 51C i load med 3.9GHz är skitbra! Du har ~10C ytterliggare att leka med utan att behöva oroa dig alls.

Load line calibration: Detta är en viktig inställning! Varför? Försöker förklara med ett exempel:
Antag nu att du i BIOS ställer din Vcore till 1.48V. Sedan drar du igång Prime95 för att testa stabilitet. Vad som händer nästan direkt är att din Vcore DROPPAR ned till 1.43V! Din Vcore är alltså MYCKET lägre än vad du tror. Phenomenet kalls Vdroop. Detta kan du se i CPU-z eller HWMonitor eller AMD overdrive.

Detta inser du är dåligt. Varför skulle du vilja ha 1.48V när datorn inte används, och sen när du verkligen behöver Vcore på 1.48V (i spel/prime95), så droppar istället Vcore till 1.43-1.44V?! Det vill du inte.

Därför använder du load-line calibration. Detta på "75%/Ultrahigh etc" gör att den istället bara droppar till ~1.47V i load. Det innebär att du slipper använda 1.54V i bios för att få 1.49V när du kör prime.

Om du ställer in load-line calibration på 100%/extreme så får du istället något som heter Vrise. Om du har 1.48V i BIOS och kör prime, så ökar Vcore istället till 1.49V-1.50V i load. Det vill du inte heller ha då du får mer voltage än du frågat efter.

Återkom med frågor om något är oklart!

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk

ah då begriper jag vad load line calibration är för någonting.
Antagligen är det där skon klämmer för min del då jag fick lite inkonsekventa blåskärmar igår kväll.
3,9Ghz fungerade fint med 1,46V i de 30 minuter jag testade. Efter det testade jag 4,0Ghz med spänningarna 1,46 & 1,47 & 1,48. Alla tre försöken blåskärmade.
Jag testade därefter återigen 3,9Ghz med 1,46V denna gången fick datorn blåskärm med en gång trotts att tidigare försök fungerat i stresstest en "längre" tid.

Jag får justera load line calibration och börja om från 1,46V på 3,8Ghz. Troligtvis kommer det att gå betydligt bättre nu.
temperaturerna är det nog inget problem med, men jag hade tänkt hålla mig under 55c med chassiluckan stängd och rumstemp.

Återkommer ikväll eller under morgondagen med resultatet, det ska blir spännande det här :P.

Permalänk

Då har jag testat lite.

1. jag hittar inget i BIOS som heter load line calibration, det finns kanske inte på mitt kort.

2. när jag ökar klockhastigheten och spänningen på cpu NB, sparar och går ur BIOS, tappar bildskärmen signalen från datorn. Efter alla tre försöken har jag varit tvungen att rensa CMOS för att få igång datorn igen. Annars startar bara datorn (fläktarna?) upp utan att ge någon bild till monitorn.