Stresstest, hög CPUTIN? Rimliga temps och VCore

Permalänk
Medlem

Stresstest, hög CPUTIN? Rimliga temps och VCore

Skulle precis köra ett stresstest på min dator (sign.) som jag rätt så nyligen klockat.
Startade OCCT (Skippar prime95 för jag inte riktigt förstår mig på det) och skulle köra ett test med Stora Data Paket, men testet han bara börja innan det stängdes av och sa att mina CPUTIN temps hade gått över maxgränsen.

Min CPUTIN (enligt OCCT) ligger på 83-86°C i Idle och OCCT har 85 som max.
har kollat runt lite och lyckades komma fram till att 125°C var en skadlig temperatur som många kommit upp till.
Så är 85°C övertempererat eller kan jag höja Max tempen i OCCT?

Sen undrar jag om 32-40°C i Idle på 4.4GHz låter som en rimlig temperatur, och om en VCore på 1.370V bör höjas eller sänkas? bara för att vara säker

Permalänk

85 grader är alldeles för mycket enligt mig.
En idletemp på 34-40 grader är helt normal, och klockan spelar ingen roll då processorn ändå klockar ner sig i idle.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Det kan vara fel på tempsen i occt? vilket annat program använder du för att mäta temperatuerna? 32-40°C är jätte bra idle fast det viktigaste är load temperaturerna.

Och angående volten, med volt så vill man det ha stabilt fast så lågt som möjligt, så om den är stabil nu vid en stress test testa att sänka volten tills den blir ostabil då höjer du upp ett eller två steg och då har du din lägsta volt du kan ha. Det är olika för varje cpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

85 grader är alldeles för mycket enligt mig.
En idletemp på 34-40 grader är helt normal, och klockan spelar ingen roll då processorn ändå klockar ner sig i idle.

Har CoreTemp men där får jag inget värde på CPUTIN. vet du några program som visar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JunZuloo:

Har CoreTemp men där får jag inget värde på CPUTIN. vet du några program som visar det?

Testa ladda ner Hwmonitor de har de flesta tempsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaltrip:

Det kan vara fel på tempsen i occt? vilket annat program använder du för att mäta temperatuerna? 32-40°C är jätte bra idle fast det viktigaste är load temperaturerna.

Och angående volten, med volt så vill man det ha stabilt fast så lågt som möjligt, så om den är stabil nu vid en stress test testa att sänka volten tills den blir ostabil då höjer du upp ett eller två steg och då har du din lägsta volt du kan ha. Det är olika för varje cpu.

Hur vet jag att jag nått en "undervolt"? När jag blåskärmar eller liknande i stresstest?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JunZuloo:

Hur vet jag att jag nått en "undervolt"? När jag blåskärmar eller liknande i stresstest?

Precis när du får blåskärmar eller om occt säger att du får fel i någon kärna när du gör testet eller om windows inte startar då har du för låg volt, då är det bara att höja jag rekommenderar att sänka i små steg då du lättare kan se när du träffar av för låg volt och kan höja därefter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaltrip:

Precis när du får blåskärmar eller om occt säger att du får fel i någon kärna när du gör testet eller om windows inte startar då har du för låg volt, då är det bara att höja jag rekommenderar att sänka i små steg då du lättare kan se när du träffar av för låg volt och kan höja därefter.

OCh vad räknas som små steg?
Låg på 4.5GHz förut och sänkte mig till 4.4GHz med VCore från 1.400V till 1.370V, och jag antar att det är ett hyfsat stort steg?
Men inga problem ännu ;).

Permalänk
Medlem
Skrivet av JunZuloo:

OCh vad räknas som små steg?
Låg på 4.5GHz förut och sänkte mig till 4.4GHz med VCore från 1.400V till 1.370V, och jag antar att det är ett hyfsat stort steg?
Men inga problem ännu ;).

små steg är en eller två "steg" i listan för volt är inte säkert hur stort varje hopp är men om du har 1.375 så hoppa upp en eller två steg i listan och testa där. Om du får fel så är ju 1.375 volten som du måste ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaltrip:

små steg är en eller två "steg" i listan för volt är inte säkert hur stort varje hopp är men om du har 1.375 så hoppa upp en eller två steg i listan och testa där. Om du får fel så är ju 1.375 volten som du måste ha.

Fast i min BIOS så har jag "manuell" volt med text-inmatning, så då blir det svårt med "listan"
Men jag testar med 0.005V åt gången om jag stöter på fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaltrip:

Testa ladda ner Hwmonitor de har de flesta tempsen.

Samma temps där :/

Börjar fundera om det är fel på CPUn eller "Tempmätaren"

Sen reagerade jag också på tempsen på min Corsair Force 3, men tänker att det skulle kunna vara för den inte har någon riktig tempmätare?

Sen ligger även alla Core temps högre i HWmonitor än i alla andra program jag använt =/...

Permalänk
Medlem

Vad exakt är CPUTIN då? Har aldrig brytt mig om den. Som exempel visar min allt från 90 till 112 grader i idle.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Vad exakt är CPUTIN då? Har aldrig brytt mig om den. Som exempel visar min allt från 90 till 112 grader i idle.

Lånade från en annan tråd jag nyss hittade

Skrivet av lorgix:

Så som jag har förstått det så är CPUTIN processorns temperatur. Inte kärnornas, utan "höljets". Det har en lägre acceptabel maxtemp, men blir inte varm lika lätt heller.

Om det står 128 så är det fel på givaren, eller så finns ingen sådan.

och från samma tråd...

"CPUTIN is CPU Temperature Input.

Core temperatures are always higher than CPU temperature, which means the tables for your CPU temperature are miscoded in BIOS. You can try flashing your BIOS to the latest release, which will sometimes correct the inaccuracy."

Kan det vara säkert att säga att man ska ignorera CPUTIN??

Permalänk
Medlem

Fick nyss fram detta

http://www.overclockers.com/forums/showthread.php?t=696085

Så jag provar att stänga av monitorn på CPUTIN och håller kollar på datorn medans jag stresstestar så att tempsen där inte pikar till 100°C+ eller nått sånt

Permalänk
Medlem
Skrivet av JunZuloo:

Fick nyss fram detta

http://www.overclockers.com/forums/showthread.php?t=696085

Så jag provar att stänga av monitorn på CPUTIN och håller kollar på datorn medans jag stresstestar så att tempsen där inte pikar till 100°C+ eller nått sånt

Men då är det troligen bara nån konstig temp har en temperatur på min monitor som konstant visar runt 70 C och någon enstaka gång är den runt 30 C så det är nog inget attt oroa sig för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaltrip:

Men då är det troligen bara nån konstig temp har en temperatur på min monitor som konstant visar runt 70 C och någon enstaka gång är den runt 30 C så det är nog inget attt oroa sig för.

Av någon konstig anledning så sjunker tempsen på CPUTIN varje gång jag kör OCCT/AIDA64.

Men nu ligger mina Coretemps stabilt på 4.2GHz med ~max 69°C.