Permalänk
Medlem

Hur skadlig är VCore?

I väntan på de sista delarna till min nya burk så har jag monterat ihop det jag har för att testa på lite övercklockning. Resultatet blev att jag fick upp min 3930K i 4,7GHz med 1,4V, vilket enligt de flesta ska vara helt okej för en 24/7 drift eftersom det fortfarande är inom Intels specifikationer. Och efter 1h Prime95 så ligger den varmaste kärnan på 68C (vattenkyld), så jag har mer än tillräcklig kylning.

Min fråga är nu, hur mycket mer kan jag höja VCore? Och hur skadligt är det för processorn?
Jag är mest ute nu för att testa gränserna och inte ute efter en 24/7 överclockning.

Permalänk
Skrivet av JasPlan:

I väntan på de sista delarna till min nya burk så har jag monterat ihop det jag har för att testa på lite övercklockning. Resultatet blev att jag fick upp min 3930K i 4,7GHz med 1,4V, vilket enligt de flesta ska vara helt okej för en 24/7 drift eftersom det fortfarande är inom Intels specifikationer. Och efter 1h Prime95 så ligger den varmaste kärnan på 68C (vattenkyld), så jag har mer än tillräcklig kylning.

Min fråga är nu, hur mycket mer kan jag höja VCore? Och hur skadligt är det för processorn?
Jag är mest ute nu för att testa gränserna och inte ute efter en 24/7 överclockning.

Tror att din kylning kommer sätta stopp innan din processor dör av för hög spänning om du nu inte höjer till 2.5V och hoppas på det bästa Jag kör sunt förnuft vid överklockning, känns det inte bra så är det nog förmodligen inte det sen klarar säkert processorn mer än vad jag känner är ok

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, Intel 8700k, ASUS Z370-I, 16GB DDR4 3000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

Med de temperaturerna är det lugnt. jag skulle inte gå högre än 1.4V dock.

Har du testat 1.39V, 1.38V osv? Varje liten minskning kan göra stor skillnad när du ligger på "gränsen".

4.7GHz med bara 1.4V är förövrigt en väldigt bra överklock, grattis!

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

1,4V är inte inom specifikationerna. Men många kör så hög spänning ändå. Så jag skulle inte oroa mig.

Men gå inte högre.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.

Jag har nu börjat testa med att dra ner Vcore, tror jag kommer nöja mig med 4,5GHz och se hur låg Vcore jag kan ha (för tillfället 1.325). Lite trist är det, men det skulle vara ännu mer trist ifall CPUn plötsligt lägger av.

Rekomenderar ni Prime95 eller Linpack för att stresstesta CPUn?

Permalänk
Skrivet av JasPlan:

Tack för alla svar.

Jag har nu börjat testa med att dra ner Vcore, tror jag kommer nöja mig med 4,5GHz och se hur låg Vcore jag kan ha (för tillfället 1.325). Lite trist är det, men det skulle vara ännu mer trist ifall CPUn plötsligt lägger av.

Rekomenderar ni Prime95 eller Linpack för att stresstesta CPUn?

Jag brukar köra OCCT, det är linepack med lite grafer och sånt bra

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, Intel 8700k, ASUS Z370-I, 16GB DDR4 3000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JasPlan:

Tack för alla svar.

Jag har nu börjat testa med att dra ner Vcore, tror jag kommer nöja mig med 4,5GHz och se hur låg Vcore jag kan ha (för tillfället 1.325). Lite trist är det, men det skulle vara ännu mer trist ifall CPUn plötsligt lägger av.

Rekomenderar ni Prime95 eller Linpack för att stresstesta CPUn?

10 rundor IntelBurnTest på "High memory usage" för att snabbt se om det är stabilt under extrem belastning och kolla maxtemperatur, sen brukar jag köra Prime95 över natten innan jag är nöjd.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av JasPlan:

Tack för alla svar.

Jag har nu börjat testa med att dra ner Vcore, tror jag kommer nöja mig med 4,5GHz och se hur låg Vcore jag kan ha (för tillfället 1.325). Lite trist är det, men det skulle vara ännu mer trist ifall CPUn plötsligt lägger av.

Rekomenderar ni Prime95 eller Linpack för att stresstesta CPUn?

Allting under 1.35V är väldigt säkert (kommer inte skada CPUn). Kommer du väldigt lågt på 4.5GHz (under 1.3V) så kan du testa 4.6GHz..

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4