Permalänk
Medlem

Mer processor

Hej,

förlåt min svenska är inte bra. Jag kommer från japan.
Ska studera i sverige efter sommar men bor här nu. Fick en dator av en vän (Dell Dimension 9200). Den är lite gammal.
Kan inte mycket om dator.

Operativsystem
Namn Microsoft Windows 7 Professional (64-bit)
Servicepaket Service Pack 1
Versionsnummer 7601
DirectX-version 11
Intel(R) Core(TM)2 CPU 6600 @ 2.40GHz (CPU:0)
Namn Intel(R) Core(TM)2 CPU 6600 @ 2.40GHz
Kärnor 2
Strängar 2

Systemkort
Tillverkare Dell Inc.
Produkt 0CT017
Kringkretsar Intel iP965
Southbridge Intel 82801HDH (ICH8DH)

Jag vill göra dator bättre. Mer processor. Vill spela PS2 spel men processor är inte snabb för det.
Kan inte förklara bra. ヽ(´□`。)ノ

Tack så mycket!

Permalänk
Medlem

Playstation 2 spel på en dator ?

Permalänk
Medlem

Emulator. Spelar riktiga spel med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aiko0525:

Emulator. Spelar riktiga spel med det.

Aha ok, då vet jag kan dock tyvärr inte hjälpa dig.

Permalänk
Medlem

Tack ändå 。◕‿◕。

Permalänk
Medlem

Kanske en begagnad Q6600 quad-core, sedan överklocka den.
Vilken emulator använder du och vilka spel vill du spela?

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Tack för svar. Hur mycket kosta det? Överklocka?
PCSX2 heter emulator. Vill spela Suikoden, Kinnikuman, Shin Megami Tensei, Final Fantasy

Permalänk
Medlem

Behöver 3.2ghz

Citat:

Recommended

Windows Vista / Windows 7 (32bit or 64bit) with the latest DirectX
CPU: Intel Core 2 Duo @ 3.2 GHz or better OR i3/i5/i7 @ 2,8 GHz or better OR AMD Phenom II @ 3,2 GHz or better
GPU: 8800gt or better (for Direct3D10 support)
RAM: 1GB on Linux/Windows XP, 2GB or more on Vista / Windows 7

Permalänk
Medlem

Vad har du för grafikkort? Såg att din processor klarar mimimumkraven.

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Avstängd

Köp ett Ps2 bara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Kanske en begagnad Q6600 quad-core, sedan överklocka den.
Vilken emulator använder du och vilka spel vill du spela?

Kommer han verkligen få bättre prestanda i en PS-emulator genom att byta från en dualcore till en quadcore? Tvivlar starkt på att emulatorn använder mer än en kärna. Det måste väl räcka att klocka den befintliga. Tyvärr är det en Dell så det lär väl inte fungera så bra med att klocka en sån.

Annars är det att köpa ett begagnat moderkort och klocka eller att köpa en E8600 (http://www.tradera.com/varsta-2-karniga-cpu-n-socket-775-inte...) och behålla resten som det är kanske.

Problemet här är att om man inte byter ut moderkortet så kommer man bli tvungen att köpa till sig prestanda på cpun. Byter man moderkort så kan man klocka ordentligt.

Frågan är hur mycket pengar TS kan tänka sig att lägga ut.

Som fler frågar, är det inte grafikkortet som flaskar då? Eller kör emulatorn mest på cpun?
Vad är det för grafikkort?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Kommer han verkligen få bättre prestanda i en PS-emulator genom att byta från en qualcore till en quadcore? Tvivlar starkt på att emulatorn använder mer än en kärna. Det måste väl räcka att klocka den befintliga. Tyvärr är det en Dell så det lär väl inte fungera så bra med att klocka en sån.

Annars är det att köpa ett begagnat moderkort och klocka eller att köpa en E8600 (http://www.tradera.com/varsta-2-karniga-cpu-n-socket-775-inte...) och behålla resten som det är kanske.

Problemet här är att om man inte byter ut moderkortet så kommer man bli tvungen att köpa till sig prestanda på cpun. Byter man moderkort så kan man klocka ordentligt.

Frågan är hur mycket pengar TS kan tänka sig att lägga ut.

Han har dualcore, E6600.

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjajjull:

Han har dualcore, E6600.

skrev qualcore = dualcore. skrivfel.

Men du förstår väl min fundering. Lär väl knappast hjälpa att köpa en cpu med två kärnor till. Emulatorer är väl knappast kända för att dra nytta av många kärnor. Det var det jag menade.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aiko0525:

Tack ändå 。◕‿◕。

Antar att du kör PCSX2, om inte gör det! Såg att version 1.0 släpptes för ett par dagar sedan. Vet inte om det är spelet i fråga eller om det är datorn som gör mest skillnad. När jag skulle köra lite ICO på datorn så var det inte precis en FPS-fest jag upplevde, även om det inte var ospelbart.

Lite research senare...

Kollade upp lite saker och det verkar som emulatorn bara kan dra nytta av två (tre) kärnor, så att byta processor gör ingen nytta. Det du kan göra är att klocka upp den lite, den rekommenderade klocken var 3.2 GHz. Det är möjligt med de flesta E6600 förutsatt att de andra delarna klarar den extra lasten. Här ligger problemet, Dells datorer är inte gjorda för detta och överklockar du den kan det bli problem. Den kan till och med gå sönder helt om man har otur.

Det finns ett par saker du kan göra, men inget du borde försöka dig på om du inte har lite vana med datorer. Hade jag satt i din situation hade jag fixat ett begagnat moderkort och ett nytt nätaggregat. (så länge det är av bra kvalité brukar det gå bra med ett begagnat också.)

Kan även rekommendera att fixa en PS3 kontroll och koppla in i datorn, höjer upplevelsen en hel del. Gör inte heller något utan att kolla upp med någon annan om det är säkert först.

Permalänk
Medlem

Tack alla!

bjajjull - Gigabyte Geforce GT 430 1GB OC (GV-N430OC-1GL) - PCI-E / DVI / VGA / HDMI

Sim0nT - Ingen TV 。・゚゚・(>д<)・゚゚・。

blade80 - processor i länk var bra! Har inte mycket pengar. Kan inte betala jätte mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sim0nT:

Köp ett Ps2 bara?

Blir säkert problem med regioner osv.

Permalänk
Medlem

Racka - TAck! Är det jätte dyr?

Permalänk
Medlem

Sen är det ju fråga om vilka processorer moderkortet stödjer. Hur pass jobbiga dell har varit med datorn. Beroende på vad han köper så kan det ju behövas ett nytt moderkort också. Vet inte vilket moderkort just den datorn har men vet att det inte alltid är lätt att byta processor i sådana datorer.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Kan det inte vara grafikkortet som segar då? Det är inget höjdarkort du har men jag vet inte om det är gafikkortet ändå.

Det billigaste man kommer undan med är att klocka men då måste det till ett moderkort och har man otur ett annat chassi med tanke på att dell kan ha lite specialare ibland.

Annars är det som jag skrev i första inlägget. Köpa sig till prestanda och byta cpun bara. Men det kostar nog mer än att köpa begagnat moderkort och klocka. E6600 brukar vara klockvänliga så det vore an fin idé att hitta ett billigt moderkort.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Blade80 - Tack. Hur mycket kostar ny cpu?

Permalänk
Medlem

Är det jätte svår att byta moderkort?

Permalänk
Medlem

Igentligen inte. Problemet är att DELL och andra tillverkare ofta har egna lösningar på montering i lådan. Vilket gör att ett eventuellt byte inte passar fysiskt. Sedan vet jag inte om man kan motivera ett byta av komponenter för att uppgradera en sådan gammal dator. Om man inte får tag i delar begagnat till väldigt bra priser.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Skrivet av Sim0nT:

Köp ett Ps2 bara?

Titlarna såg dock mer japanska än europeeiska ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aiko0525:

Blade80 - Tack. Hur mycket kostar ny cpu?

Beror på vad du köper men den som jag länkade till tidigare brukar gå för ganska många hundringar.

Om du ska få en bättre cpu så kommer du få betala runt 400 - 500kr tror jag.

Men ett byte av moderkort kan vara en bättre idé möjligtvis. Din cpu klarar med lätthet 3Ghz och möjligtvis upp mot 3.6Ghz.

Kolla in tradera här:
http://www.tradera.com/intel-c3_341369

Vad kör man för minnen på detta moderkort? DDR2?

På tradera här har du några socket 775-kort att välja på.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Skrivet av blade80:

Vad kör man för minnen på detta moderkort? DDR2?

På tradera här har du några socket 775-kort att välja på.

Alla 775-kort har DD2 ja, om jag förstod din fråga rätt

Permalänk
Medlem

Blade80 - tack så mycket! Det var inte så jätte dyr. Om jag byter moderkort måste jag köpa andra minne?

Permalänk
Medlem

Här har du ett bra moderkort men fungerar det så skulle jag försöka hitta ett P35-moderkort, alltså ett med P35-chipset.

http://www.tradera.com/asus-p5b-dlx-wifi-ap-p965-socket-775-a...

https://www.google.se/search?q=asus+p5b+e6600+overclocker&aq=...

Hur man överklockar med den cpu som du har.

Kolla genom den där sidan med moderkort för du kan hitta några rejäla guldkorn där.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aiko0525:

Blade80 - tack så mycket! Det var inte så jätte dyr. Om jag byter moderkort måste jag köpa andra minne?

Nä du kan behålla dina minnen. DDR2 är det som sitter där på dom där moderkorten också.

Varför du ska byta moderkort är för att få ett bios som inte är Låst för överklockning helt enkelt. Märkesdatorer brukar nästan jämt låsa sånt på sina egna moderkort.

Sen är som sagt frågan om moderkortet passar i ditt chassi. Det är inte säkert. Ett chassi bör du kunna få tag i rejält billigt också om du köper begagnat.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Blade80 - tack så mycket! Ska titta. Kanske förstör jag dator om jag byta själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aiko0525:

Blade80 - tack så mycket! Ska titta. Kanske förstör jag dator om jag byta själv?

Ja om du inte är van att skruva med datorer så tycker jag att du ska ta hjälp av någon som vet vad han/hon gör.
Har du otur kan du ha sönder datorn så du ska ta hjälp tycker jag. Hoppas att du har någon kompis som kan hjälpa dig.

Det du kan förvänta dig är när du väl börjat klocka din cpu om allt går som det ska är att du får en cpu som går i 3.2Ghz
och möjligen lite mer. Är det väldigt duktiga vänner du har kan ni säkert få en dator som rullar på stabilt i 3.6Ghz också.

Men det är viktigt att du köper ett moderkort som är klockvänligt också för även om du köper ett moderkort så är inte alla
lika bra på att överklocka. Så kan då få hjälp med det så vore det ju toppen.

Egentligen kan du googla på moderkortets namn + din cpu och skriva overklock så ser du vad du kan förvänta dig.

Exempel.
Asus P965 E6600 overklock

ex.2

Gigabyte DS3 P35 E6600 overklock

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.