Permalänk

[3930K] 100% Throttle

Hej!

Googlat en aning och sökt på forumet men hittade inget som passade det jag söker.

Jag idag insåg att mina minnen inte kördes som de är specade för, 1866mhz så gick in i UEFI och ställde in dem så. Sparade och rebootade, datorn kom inte förbi POST:en utan frös istället. Gjorde inga som helst andra ändringar, körde en load optimized defaults och systemet bootade med minnena i 1333mhz istället för 1600mhz som de bootade med innan jag var in. Tyckte det var lite underligt så testade att köra XMP profilerna. När jag återigen körde an optimized defaults och körde allt på auto så fick jag minnena i 1333mhz men systemet bootade iallafall. Minnet är väl en sak att de inte går i full hastighet men fick problemet att processorn började throttla till 100% och är fast på 1200mhz * 12 och att temperaturerna är högre än innan fastän de bör vara lika då jag inte överklockat eller gjort någon annan förändring i systemet.

Se specifikationer i signaturen samt lite info på bilden.

Uppdatering, kollade med AIDA64 och fick väldigt underliga värden, kollade precis när jag byggde burken och de var inte alls såhär, undrar om AIDA verkligen är kompatibelt med mitt moderkort?

Uppdatering igen:
Vet inte varför iom att jag inte petat på den, men det var VCoren som var åt helskotta för hög!

Och igen:
Sätter manuellt VCoren till 1.150 i UEFI så går den ändå upp till 1.270 någonstans, men när jag sätter den via Asus verktyg direkt ifrån Windows så fungerar det. Varför? :S

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Corsair Hydro H115i RGB Platinum | 32gb G.Skill DDR4 @ 3600mhz | Asus X570-F | PowerColor RX6900XT RedDevil Ultimate | 1TB m.2 SSD gen 4 | 256gb m.2 SSD gen 4 | 1TB HDD | Phanteks Revolt Pro 1000W | Phanteks Eclipse P500A

Permalänk
Medlem

Testa att mata minnena med lite högre volt för att få dem att gå i rätt hastighet (jag var tvungen med det med mitt msi kort).

Sen kolla asus sida om det finns någon ny uefi (bios) att ladda ner som kanske rättar till ditt problem med vcore.

Hur många grader ligger din cpu på i full load när den börjar throttla?

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Skrivet av Cyberhof:

Testa att mata minnena med lite högre volt för att få dem att gå i rätt hastighet (jag var tvungen med det med mitt msi kort).

Sen kolla asus sida om det finns någon ny uefi (bios) att ladda ner som kanske rättar till ditt problem med vcore.

Hur många grader ligger din cpu på i full load när den börjar throttla?

Ska testa det med minnena, tack för tipset!

Har redan senaste uefi (2002), drog in det nyss för jag hoppades det skulle lösa mina problem men tyvärr.

Hehe, den börjar throttla redan vid 35 grader, just denna stund när jag skriver detta så ligger processorn på 35-40 grader per core och 100% throttle. Så det är inga monster temperaturer vi pratar om, dessutom, enligt CoreTemp så ligger min "vilo" VCore på 0.850V. Loaden är mellan 0-10% för tillfället. Ska testa köra igång en live-cd av Ubuntu och kolla om jag får samma fenomen där ifall det är Windows som spökar av någon konstig anledning.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Corsair Hydro H115i RGB Platinum | 32gb G.Skill DDR4 @ 3600mhz | Asus X570-F | PowerColor RX6900XT RedDevil Ultimate | 1TB m.2 SSD gen 4 | 256gb m.2 SSD gen 4 | 1TB HDD | Phanteks Revolt Pro 1000W | Phanteks Eclipse P500A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjanterifjant:

Ska testa det med minnena, tack för tipset!

Har redan senaste uefi (2002), drog in det nyss för jag hoppades det skulle lösa mina problem men tyvärr.

Hehe, den börjar throttla redan vid 35 grader, just denna stund när jag skriver detta så ligger processorn på 35-40 grader per core och 100% throttle. Så det är inga monster temperaturer vi pratar om, dessutom, enligt CoreTemp så ligger min "vilo" VCore på 0.850V. Loaden är mellan 0-10% för tillfället. Ska testa köra igång en live-cd av Ubuntu och kolla om jag får samma fenomen där ifall det är Windows som spökar av någon konstig anledning.

När du kör i full load då kör den i rätt hastighet då?
Tänkte för att det är inbyggt massor av strömsparande funktioner i processorn min ligger just nu endast i 1200mhz men när jag kör igång något krävande så kör den igång i 4ghz (ja jag vet liten tönt klock ).
Så testa gärna med prime95 och se vilken klock den lägger sej på då och har du harware monitor på i bakgrunden så ser du även hur varm den blir där...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Jag håller med Cyberhof, jag var själv tvungen att mata in 1.55v till mina minnen (Corsair Vengence) för att de skulle funka med sin XMP profil.

Det där med att CPUn klockar ner är bara en strömsparfunktion som går att stänga av i BIOS ifall du inte vill ha det.

Permalänk
Skrivet av Cyberhof:

När du kör i full load då kör den i rätt hastighet då?
Tänkte för att det är inbyggt massor av strömsparande funktioner i processorn min ligger just nu endast i 1200mhz men när jag kör igång något krävande så kör den igång i 4ghz (ja jag vet liten tönt klock ).
Så testa gärna med prime95 och se vilken klock den lägger sej på då och har du harware monitor på i bakgrunden så ser du även hur varm den blir där...

Nej, körde igång Prime95 för att testa det men hände ingenting med frekvenserna, fördelen var ju i och för sig att temperaturen höll sig väldigt nära idle temps i full load.

Har hela tiden CoreTemp igång så ser direkt där vad som händer och sker.

Skrivet av JasPlan:

Jag håller med Cyberhof, jag var själv tvungen att mata in 1.55v till mina minnen (Corsair Vengence) för att de skulle funka med sin XMP profil.

Det där med att CPUn klockar ner är bara en strömsparfunktion som går att stänga av i BIOS ifall du inte vill ha det.

Testade att öka på till just 1.550V och den POSTade men precis innan den skulle boota mitt OS så hängde den sig.

Mjo visst är det så men körde allt på auto tills jag började fippla med RAM frekvenserna och då klockade den upp och ner sig som den skulle. Körde allt i stock hastigheter.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Corsair Hydro H115i RGB Platinum | 32gb G.Skill DDR4 @ 3600mhz | Asus X570-F | PowerColor RX6900XT RedDevil Ultimate | 1TB m.2 SSD gen 4 | 256gb m.2 SSD gen 4 | 1TB HDD | Phanteks Revolt Pro 1000W | Phanteks Eclipse P500A

Permalänk

CPU-Z + CoreTemp + Prime95

Roliga är att när jag testade med Asus AI Suite och satte VCoren manuellt där till 1.150V så hoppade allt igång igen men när jag gjorde exakt samma i UEFI så hände inte ett smack.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Corsair Hydro H115i RGB Platinum | 32gb G.Skill DDR4 @ 3600mhz | Asus X570-F | PowerColor RX6900XT RedDevil Ultimate | 1TB m.2 SSD gen 4 | 256gb m.2 SSD gen 4 | 1TB HDD | Phanteks Revolt Pro 1000W | Phanteks Eclipse P500A

Permalänk
Medlem

Skumt...

Om du inte redan har gjort det, testa med resetta BIOS inställningarna och om inte det hjälper testa med att avinstallera AI Suite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjanterifjant:

Ska testa det med minnena, tack för tipset!

Har redan senaste uefi (2002), drog in det nyss för jag hoppades det skulle lösa mina problem men tyvärr.

Hehe, den börjar throttla redan vid 35 grader, just denna stund när jag skriver detta så ligger processorn på 35-40 grader per core och 100% throttle. Så det är inga monster temperaturer vi pratar om, dessutom, enligt CoreTemp så ligger min "vilo" VCore på 0.850V. Loaden är mellan 0-10% för tillfället. Ska testa köra igång en live-cd av Ubuntu och kolla om jag får samma fenomen där ifall det är Windows som spökar av någon konstig anledning.

Om en CPU hade throttla i 100% skulle den ligga på 0mhz, just saying. Stäng av alla strömsparfunktioner. Klocka sen cpu och minne separat för att hitta maxfrekvens på båda. Varför inte läsa en av dom 100 tals guiderna som ligger ute på internet?

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Skrivet av JasPlan:

Skumt...

Om du inte redan har gjort det, testa med resetta BIOS inställningarna och om inte det hjälper testa med att avinstallera AI Suite.

Redan gjort just det, var bland det första jag gjorde.

Skrivet av Waste:

Om en CPU hade throttla i 100% skulle den ligga på 0mhz, just saying. Stäng av alla strömsparfunktioner. Jag Klocka sen cpu och minne separat för att hitta maxfrekvens på båda. Varför inte läsa en av dom 100 tals guiderna som ligger ute på internet?

Är inte ute efter överklockning just nu. Så har inte varit på jakt efter de guiderna. Men ska boota om nu och ta ännu en kik på strömsparfunktionerna.

Edit
Stängde av både Turbo Boost och Speedstep nu och satte multipliern till 32, funkade ok tills Windows bootat klart, tillbaka till 1200mhz *12

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Corsair Hydro H115i RGB Platinum | 32gb G.Skill DDR4 @ 3600mhz | Asus X570-F | PowerColor RX6900XT RedDevil Ultimate | 1TB m.2 SSD gen 4 | 256gb m.2 SSD gen 4 | 1TB HDD | Phanteks Revolt Pro 1000W | Phanteks Eclipse P500A

Permalänk
Medlem

Stäng av allt som heter e1 och andra saker som liknar det i bios också om du ska stänga av strömsparfunktionerna dom är jättemånga på den här plattformen.

Edit/ Här är lite flera saker som skall stängas av Speedstep, EPU power saving mode, C1E, C3, C6 och allt annat som är börjar med C. /Edit

Edit2/ Ang dina minnen kör dem "endast" i 1600mhz då det är max vad din propp klarar (visst det finns mindre prestanda att vinna med högre klock men inget du kommer märka av) då borde du klara av windows utan restart/blåskärm. /Edit2

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Skrivet av Cyberhof:

Stäng av allt som heter e1 och andra saker som liknar det i bios också om du ska stänga av strömsparfunktionerna dom är jättemånga på den här plattformen.

Edit/ Här är lite flera saker som skall stängas av Speedstep, EPU power saving mode, C1E, C3, C6 och allt annat som är börjar med C. /Edit

Edit2/ Ang dina minnen kör dem "endast" i 1600mhz då det är max vad din propp klarar (visst det finns mindre prestanda att vinna med högre klock men inget du kommer märka av) då borde du klara av windows utan restart/blåskärm. /Edit2

Slog av allt som har med EPU/C/E att gör jag kunde hitta, ingen kaka för mig inte.

Jo jag har läst att de inte min propp ska göra det utan överklockning, köpte dem närmast för att kunna överklocka lite längre fram i tiden. Kör dem för tillfället i 1600mhz.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Corsair Hydro H115i RGB Platinum | 32gb G.Skill DDR4 @ 3600mhz | Asus X570-F | PowerColor RX6900XT RedDevil Ultimate | 1TB m.2 SSD gen 4 | 256gb m.2 SSD gen 4 | 1TB HDD | Phanteks Revolt Pro 1000W | Phanteks Eclipse P500A

Permalänk

Måste vara något med turbo boost / speedstep som jävlas på något sätt. Använde mig av AI suite igen och såg att den stannade i x38 multi oavsett belastning istället för x12 som förut.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Corsair Hydro H115i RGB Platinum | 32gb G.Skill DDR4 @ 3600mhz | Asus X570-F | PowerColor RX6900XT RedDevil Ultimate | 1TB m.2 SSD gen 4 | 256gb m.2 SSD gen 4 | 1TB HDD | Phanteks Revolt Pro 1000W | Phanteks Eclipse P500A

Permalänk
Medlem

Skönt att det verkar ha löst sej nu så får 100x38= 3800mhz vilket lär stämma.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Skrivet av Cyberhof:

Skönt att det verkar ha löst sej nu så får 100x38= 3800mhz vilket lär stämma.

Ja det löste sig med den biten men just igår så klocka den aldrig ner sig vilket också blir ett problem i längden.
Installerade om Windows och efter det så fungerade det igen. Måste varit AI suite som bråkade och lämnade efter någon inställning någonstans.

Enormt tack för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Corsair Hydro H115i RGB Platinum | 32gb G.Skill DDR4 @ 3600mhz | Asus X570-F | PowerColor RX6900XT RedDevil Ultimate | 1TB m.2 SSD gen 4 | 256gb m.2 SSD gen 4 | 1TB HDD | Phanteks Revolt Pro 1000W | Phanteks Eclipse P500A