Permalänk

ASRock P67 Extreme6 REV B3

Tjena fifflade till mig ett ASRock P67 Extreme6 REV B3 som sagt med en i7 2600k. Dumma mig som inte är så insatt märkte ju inte av

"OBS, BIOS-uppgradering med hjälp av Sandy Bridge-processor
kan behövas för att kortet skall fungera med Ivy Bridge-processor.
Moderkort med Z77-chip rekommenderas till Ivy Bridge."

Borde jag ha problem med detta eller är det inget att oroa sig för? isf behöver jag speciella bios eller dylikt som ni kan rekomendera?
För jag har inte händerna på nån sandy bridge processor, kan detta leda till att jag måste byta ut kortet?

Permalänk
Medlem

i7 2600k är väl en SB processor?

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

2600k är väl en Sandy bridge..?

Permalänk

http://www.inet.se/produkt/5309988/intel-core-i7-2600k-3-4ghz

förlåt mitt okunnande men på inet gav han mig faktist ett mail o skrev

"Vill bara kolla om det är någons särskild anledning att du valt moderkortet och
processorn istället för att välja ett Z77-moderkort ihop med den nyare Ivy Bridge processorn."

Permalänk
Medlem

Det är iallafall en sandy-bridge cpu och sandy-bridge moderkort.
Moderkortet som kan köras med ivy-bridge cpuer om man uppgraderas bios, men eftersom du har en sandy-bridge cpu är det inget du behöver bry dig om.
Annars kommer det fungera ovan utan någon bios update eller något ja.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk

jag kör med samma ASRockmoderkort och i5 2500k...

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk

en stor sten föll just av min bringa. jävla inet support kan ju dra sig åt skogen gör mig nojjig så där

Permalänk

i7 2600K = sandy
har stöd i bios sen start för 2600k

Permalänk

tack för all respons!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetaenjoy:

http://www.inet.se/produkt/5309988/intel-core-i7-2600k-3-4ghz

förlåt mitt okunnande men på inet gav han mig faktist ett mail o skrev

"Vill bara kolla om det är någons särskild anledning att du valt moderkortet och
processorn istället för att välja ett Z77-moderkort ihop med den nyare Ivy Bridge processorn."

de undrade nog mestadels p.g.a. att P67 är "relativt" gammal, och oftast väljer nog folk Z77 istället. (och kanske då även ivy för att få bättre grafikkrets)

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetaenjoy:

en stor sten föll just av min bringa. jävla inet support kan ju dra sig åt skogen gör mig nojjig så där

Ja verkligen, riktigt dålig stil att fråga varför du köper förra generationens grejer!

Jag tror nog mest de ville vara snälla, eller alternativt slippa få en kund som kommer tillbaka efter en vecka när han insett att han köpt gamla grejer.